..: Ruská jednotka RA-Č (835) začne vozit cestující :..

marfusaBrno a okolí - Doplněn snímek z prvního dne - Ruský motorový vůz RA-Č, který mají ČD v nájmu, začne již toto pondělí jezdit ve zkušebním provozu s cestujícími. Konkrétně na osobním vlaku Os 4462 s odjezdem z Brna hl.n. ve 12.46 směr Bohutice.

Jednotka se bude pohybovat v úsecích Brno - Oslavany, Brno - Třebíč - Jihlava, Brno - Nemotice, Brno - Bohutice.

V tomto článku naleznete detailní popis jednotky, oběhy a spoustu dalšího od Ing. Alana Butschka - zeleznice.e-metro.cz.


835Na snímku je Marfuša zachycená ve Žďáru nad Sázavou při jízdních zkouškách dne 18.1.2004.

Na spodním snímku je jednotka 835 v Moravských Bránicích před soupravovou jízdou do Ivančic. Snímek pořídil 14.2.2005 Jakub Gregor.

Další snímky jednotky 835 najdete ve fotogalerii.

835Marfuša, Baba Jaga, Vydlabaný ingot… to jsou asi nejznámější přezdívky pro motorovou jednotku ruské výroby, která je dle číslovacího schématu ČD vedena jako řada 835.

Dne 6. 9. 2003 ve 20:48 hod dorazil do Brna-Maloměřic vlak 52282 ve složení lok. 363.049 + doprovodný vůz 31 56 394 1 408-7 + motorový vůz v nečinném stavu s udaným úplným 12-místným číslem 96 00 7 313 501-0. Pod tímto číslem se skrývala motorová jednotka RA-Č, typ 731.35, vyrobená v Rusku, konkrétně firmou „Metrovagonmaš“ ve městě Mytišči.

Motorová jednotka RA-Č, typ 731.35 byla a je majetkem firmy Elektromechanika Úvaly, spol. s r. o., nejedná se tedy o vozidlo, jehož vlastníkem by byly České dráhy.

Motorová jednotka RA-Č byla od svého příjezdu do Brna deponována v DKV Brno – PJ Horní Heršpice. Na sklonku roku 2003 začaly probíhat zkoušky podle vyhlášky UIC 518. Zkoušky prováděl VÚŽ Praha a obsahem byly zkoušky proti vykolejení a prověření jízdních, brzdových a trakčních vlastností. Po zkouškách na ŽZO Cerhenice přešla jednotka na traťové zkoušky, byla k vidění např. na trati Brno – Havlíčkův Brod nebo v okolí Prahy.

Zkoušky byly ukončeny v 1. pololetí roku 2004. Od června 2004 byla jednotka RA-Č deponována opět v Brně-Horních Heršpicích v objektu PJ DKV. Tento stav trval do konce roku 2004. Po tuto dobu majitel připravoval potřebné podklady pro Drážní úřad tak, aby mohl být zahájen zkušební provoz s cestujícími. Motorová jednotka by měla najezdit ve zkušebním provozu s cestujícími 100 tisíc kilometrů. V případě bezzávadného provozu tento provoz měl být završen vydáním průkazu způsobilosti.

Dne 4. 1. 2005 bylo schváleno rozhodnutí o zahájení zkušebního provozu. Odbor kolejových vozidel ve spolupráci s DKV Brno a Krajským centrem osobní dopravy a přepravy Brno stanovil vhodný jednodenní oběh pro tuto jednotku. Na přelomu ledna a února 2005 obdržela jednotka svoje konkrétní čísla, a to tak, že jeden vůz nedělitelné jednotky dostal číslo 835.001-9 a druhý vůz obdržel číslo 835.201-5.

Koncem ledna se jednotka po dlouhé době „projela“, a to z Brna do Vranovic. Dne 3. 2. 2005 proběhla jízda do Břeclavi za účelem ověření provozní způsobilosti vozidla v rozsahu technicko-bezpečnostní zkoušky. Zkouška dopadla dobře a tak dnem 4. 2. 2005 od 0:00 hod se motorová jednotka řady 835 uvádí ve stavu DKV Brno s tím, že se jedná o vozidlo najaté, majitelem je i nadále firma Elektromechanika Úvaly, spol. s r. o.

Další týden – 8. 2. 2005 – proběhlo v ŽST Brno hl. n. seznámení zástupců dotčených uzlových železničních stanic s touto jednotkou, byla stanovena odpovědnost lokomotivní a vlakové čety o jednotlivé ovládací prvky (klimatizace, osvětlení apod.). Bylo též určeno datum prvního výjezdu na trať s cestujícími, a to v pondělí 14. 2. 2005 na vlak Os 4462 Brno – Bohutice.

Dne 10. 2. 2005 České dráhy vydávají tiskovou zprávu o zahájení zkušebního provozu této jednotky s tím, že se v současné době nepředpokládá nákup dalších jednotek a tyto jednotky nejsou ani zahrnuty v koncepci modernizace kolejových vozidel ČD.

Oběhy motorové jednotky 835.001 + 835.201

Den Pracovní dny Sobota Neděle
1. Bo 4824 Tr / 4841 Bo / 4462 Be / 4435 Mb / Sv 14490 Iv / 14419 Mb / 14422 Ol / 14425 Mb / 14426 Iv / Sv 14491 Mb Bo 4822-4874 Ja / 4809 Bo / 4812 Za / 4849 Bo / 4816 Ja / 4819 Bo Bo 4141 Ni / 4146 Bo / 4812 Za / 4849 Bo / 4816 Ja / 4819 Bo

Be ...Bohutice | Bo ... Brno hl. n. | Iv ... Ivančice | Ja ... Jihlava | Mb ... Moravské Bránice | Ni ... Nemotice | Ol ... Oslavany | Tr ... Třebíč | Za ... Zastávka u Brna

Doplnění k oběhům:

Sv 14490 a Sv 14491 budou do GVD zapracovány až od 6. 3. 2005, do té doby jsou trasy těchto soupravových jízd zaváděny Rozkazem o jízdním řádu č. 1, který vydalo RCP Brno.

Poznámka k sobotnímu vlaku 4822: tento vlak je v sobotu v úseku Brno hl. n. – Střelice řazen ve složení 850 + 050 + 850 + 050, kdy první motorový vůz ř. 850 a přípojný vůz ř. 050 pokračují do Jihlavy a druhé dva vozy ř. 850 + 050 po rozvěšení pokračují ze Střelic jako Os 4402. Protože jednotka řady 835 nemá spřáhlo běžného typu, pojede v úseku Brno hl. n. – Střelice samostatně a souprava 850 + 050 (pro vlak Os 4402) pojede z Brna-Horních Heršpic do Střelic v předstihu soupravově.

Technická data a popis jednotky:

Motorová dvoudílná jednotka je samostatná, trvale spojená přepravní jednotka se dvěma kabinami strojvedoucího a mezivozovým přechodem uzavřeného typu. Systém mnohočlenného řízení jednotky umožňuje sestavení vlaku až ze 3 těchto jednotek.

Pohonná jednotka každého vozu je provedena jako jeden modul (powerpack) a obsahuje dieselový motor "MTU" se svým systémem, hydrodynamickou převodovku Voith, rám, chladící zařízení, ovládací systém a doplňkové zařízení.

Oddíly pro cestující a obě kabiny strojvedoucího jsou vybaveny vytápěcí soustavou, zařízením pro nucenou ventilaci a klimatizaci s filtry vzduchu zajišťujícími jeho recyklaci, okna (s výjimkou čelních oken) jsou zasklená tónovanými izolačními dvojskly. Další vybavení: WC vakuového typu přizpůsobené pro cestující na invalidním vozíku, protihluková izolace..

Řídící systém INTELO, zabezpečovací systém AŽD.

Brzdový systém: samočinná tlaková brzda DAKO-P s elektricky ovládaným brzdičem, přídavná elektricky ovládaná brzda, HDB, mikroprocesorově řízená doplňková brzda zajišťuje spolupráci HDB a pneumatické brzdy, parkovací brzda, záchranná brzda. Pneumatická třecí brzda v podvozku je špalíková.

Jednotka je vybavena transparenty pro znázornění cílové stanice. Uvnitř jednotky se nachází LED-panely, prozatím jen s časovým údajem, ale po doplnění dat zde bude vypisováno následující místo zastavení vlaku. V jednotce je instalován rozhlas.

Nástupní dveře pro cestující jsou 2-dílné předsuvné, pneumaticky ovládané.

  • rozchod: 1435 mm
  • provozní hmotnost: 80 t
  • hmotnost plně obsazené motorové jednotky: 102 t
  • celková délka motorové jednotky přes spřáhla: 45 290 mm
  • konstrukce skeletu: lehká ocel
  • šířka skeletu: 2,94 m
  • výška podlahy nad temenem kolejnice: 1270 mm
  • počet míst k sezení: 120
  • počet míst ke stání: 120
  • nejvyšší provozní rychlost povolená DÚ: 100 km/h (Max. rychlost udaná výrobcem: 120 km/h)
  • nejmenší jmenovitý poloměr oblouku koleje při rychlosti 20 km/h: 125 m
  • dieselový motor: 6-ti válcový přeplňovaný ležatý vznětový MTU 6R183 TD13H
  • výkon motoru: 2 x 315 kW
  • převodovka: Voith T211re.3
  • přenos výkonu: hydromechanický

Několik postřehů autora po návštěvě jednotky:

Podle slov zaměstnanců DKV má motorová jednotka velmi výkonný motor, který jednotce dává velmi slušnou akceleraci. Jízdní vlastnosti jsou údajně také velice dobré, vozidlo při použitém způsobu vypružení „ladně plave“ přes nerovnosti.

Z pohledu cestujícího i zaměstnanců doprovodu vlaku je však znát odlišný přístup konstruktérů i řemeslného zpracování, který bohužel užitnost této jednotky z pohledu cestujícího snižuje, např.:

  • ačkoliv je prostor uvnitř jednotky poměrně velký, po celé jednotce nejsou žádná madla, není se tedy za co při jízdě držet; jedinou možností jsou madla na příčných sedadlech; z tohoto titulu není možno uvažovat s přepravou 120 stojících cestujících (tak je udávají technická data), stojících cestujících nemůže být za jízdy víc než cca. 25 (pozn. – i s ohledem na tento limit byly stanoveny oběhy zkušebního provozu)
  • nástupní plošiny jsou od oddílu pro cestující odděleny dvoukřídlými dveřmi; zatímco u vozidel vyráběných v současné době je běžná poloautomatika (otevření dveří na poptávkové zařízení se samočinným uzavřením), zde jsou použity dveře „na ruku“, tzn. je potřeba je madlem uchopit, otevřít a zase za sebou zavřít; křídla dveří nejsou ani spřažena; protože na zkušebních jízdách křídla dveří v obloucích „lítala“, byly dosazeny kartáčky a nyní jdou naopak velice ztuha
  • WC (v jednotce jsou umístněna dvě WC) jsou řešena prostorově pro použití invalidy; jednotka však nemá žádnou plošinu pro invalidní vozíky a nejedná se o nízkopodlažní vozidlo
  • dveře od WC se sice otevírají a zavírají (a následně blokuji) samy na základě poptávkového zařízení, chybí ale dolní vedení těchto dveří, takže dveře „plandají“
  • v jednotce není žádný prostor pro odložení věcí doprovodu vlaku – stanoviště strojvedoucího je velmi malé, prakticky bez možnosti cokoli kamkoli zavěsit či odložit
  • jednotka není uzpůsobena pro jakoukoli přepravu malých zásilek – není zde odkládací místo
  • provedení interiéru je v některých případech řemeslně odbyto, např. zakrytí tunelů s kabely apod. – křivé položení krycích segmentů je znát na první pohled
  • prostor u příčných sedadel je prostorný na nohy, avšak šířka sedadel je poměrně malá

Na celkové hodnocení provozu motorové jednotky řady 835 je ještě brzy, již nyní lze ale zjednodušeně konstatovat, že na kvalitním pojezdu je umístěno vozidlo s poněkud diskutabilním interiérem, který by však při akceptaci připomínek výrobcem mohl být slušným standardem cestování, např. i ve spojení s případným středním nízkopodlažním modulem, byla-li by toho konstrukčně jednotka schopna.

Ing. Alan Butschek, 12.2.2005


Karel Chýla Poslat mail autorovi | 12.2.2005 (20:13)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Jihomoravský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Speeder2
27.02.2005 (19:37)  
Vlnité plechy jsou při deformaci pevnější díky svém profilu. Jinak ta světla jsou skutečně na obou stranách snížená. Stačí kouknout do fotogalerie.
Zlámalík
24.02.2005 (17:08)  
Protože jiný nemají :-)))
Viz Mytiščinské vozy metra...
Umatrosh
24.02.2005 (14:26)  
Muze mi nekdo vysvetlit, proc porad rusove pouzivaji na bocnice ten vlnkovany plech? Myslim, ze tim hodne ubira jednotce na jakz takz prijatelnem vzhledu.
23.02.2005 (16:08)  
Hele, co to je za zvěst o tom požáru? Ví někdo něco víc?
registrovaný uživatel JOHNZ 
22.02.2005 (18:33)  
No ak si všimnete dole tie otvory na zásterách, tak zistíte že na každej fotke sú na strane od fotografa inak uložené a teda že na každej fotke je INÉ čelo jednotky (a že u ruských výrobkov nie je nesymetrickosť ničím zvláštnym asi vysvetlovať nemusím) ... takže nejde o žiadne úpravy ani posúvanie ale proste tá vec je tak vyrobená ...
registrovaný uživatel Speeder2
21.02.2005 (7:22)  
Nejde o nějaké dodatečné snížení světel u nás? (podle předpisů????)
Proč by to neměla vydržet. Motory má stejné jako Desiro, ne?
registrovaný uživatel JR
17.02.2005 (22:43)  
sorry, měl jsem samozřejmě na mysli horní foto, které je starší
registrovaný uživatel Sergej
16.02.2005 (23:47)  
2 Zlamalik: To je jedna z vymozenosti jednotky, muzes si svetla nastavit do vysky, jaka ti vyhovuje.Ne ted vazne. Nevim
registrovaný uživatel l_uka_s
16.02.2005 (13:42)  
Vrbam: Protoze za to od majitele dostaneme zaplaceno?
registrovaný uživatel Zlámalík
16.02.2005 (10:57)  
Dotaz: Prosím znalce, jestli by mě mohl vysvětlit (jestli to jde) proč každý čelo jednotky vypadá jinak? Myslím tedy ještě ve stavu nezčernalém - na jedné straně je límec se světly evidentně níž než na druhé, viz ty dvě fotky u článku. Díky.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko