..: Rozsáhlé změny v cenách lůžkových a lehátkových příplatků (I.) :..

Logo ČD (eShop), foto: Atolix (www.cd.cz) Evropa - Ve středu, 17.12., České dráhy zveřejnily nový mezinárodní ceník lůžkových a lehátkových příplatků platný od 14.12.2008. S ohledem na nový grafikon v ceníku přímé noční spojení „Treno Notte“ do Benátek už nenajdete. Nově je místo něj k dispozici přímé noční spojení do Lublaně a Záhřebu. Kromě nabízených relací došlo i k řadě cenových úprav – povětšinou se ceny zvýšily, ovšem nechybí ani cenové poklesy.

Změny se však významně dotýkají především nočních cest na Slovensko, kde došlo k nárůstu cen příplatků o 20% až 36%. Novinkou je rovněž aktuální ceník příplatků ve vnitrostátních nočních vlacích. V prvním díle souhrnného přehledu změn se zaměříme na příplatky ve vnitrostátní přepravě i v přepravě mezi Českou republikou a Slovenskem.

Příplatky ve vnitrostátní přepravě

Dříve bývalo zvykem, že vnitrostátní příplatky za lůžka i lehátka byly v porovnání s mezinárodními výrazně levnější. Ještě před dvěma lety (prosince 2006) platilo, že cestující jedoucí například z Plzně do Mostů u Jablunkova zaplatil za lehátko v šestimístném oddíle 90 Kč. Pokud však pokračoval o stanici dále (Čadca je již na slovenském území), cena se rázem zvýšila o 50% – na 135 Kč. Nicméně, před rokem došlo k obratu. Jednou z novinek, které jízdní řád 07/08 přinesl, bylo sjednocení (= zvýšení) cen vnitrostátních lůžkových/lehátových příplatků na stejnou úroveň jako při přepravě mezi ČR a Slovenskem.

Ceny těchto příplatků ovšem z principu dlouhodobě jednotné být nemůžou. Na rozdíl od vnitrostátních příplatků (stanovených v českých korunách) je totiž cena mezinárodních příplatků určena v Eurech – proto se jejich cena v Kč průběžně mění. Určujícím je nikoliv kurz ČNB, ale JŽK = jednotný železniční kurz. Specifikem JŽK je nepravidelná aktualizace – s periodicitou obvykle 2 týdny až 1 měsíc. Během prvních 7 měsíců platnosti nového GVD se kurz CZK/EUR změnil téměř o 10%, a tak příplatek placený při cestě na Slovensko vyšel, v porovnání s cestou v rámci ČR, paradoxně levněji.

Příplatky – vnitrostátní přeprava Cena od 9.12.2007 do 13.12.2008 Cena od 14.12.2008 do 12.12.2009 Meziroční změna
Lehátko T6 126 Kč 140 Kč +11%
Lehátko T4 189 Kč 210 Kč +11%
Lůžko "Tourist" 285 Kč 280 Kč -2%
Lůžko "Double" 428 Kč 420 Kč -2%
Lůžko "Single" 998 Kč 980 Kč -2%

14.12.2008 ceny lehátek o 11% vzrostly, naopak za lůžko ve vnitrostátní přepravě si připlatíte o 2% méně. Jak je z prvních dvou tabulek patrné, v současné době jsou vnitrostátní lůžkové i lehátkové příplatky oproti těm slovenským opět levnější (rozdíl 13,6%).

Noční vlak - WLABmee61Noční vlak - WLABmzNoční vlak - WLABmee62

Příplatky v nočních vlacích na Slovensko

Při cestě na Slovensko však s novým GVD zaplatíte za lůžko i lehátko výrazně více. Lze namítnout, že zčásti jde o dopad pohybů v kurzu CZK/EUR – ten se však mezitím vrátil téměř na stejnou úroveň, jaká platila na začátku jízdního řádu 07/08. Proto i navzdory očištění o vliv kurzové korekce vychází zdražení lehátkových příplatků o 33%, potažmo lůžkových příplatků o 17%.

Zdražení se dotklo též příplatků pro vnitrostátní přepravu v rámci Slovenska. Lehátkové příplatky podražily o 17% až 19%. Nově tak za lehátko v šestimístném oddíle místo původních 3,20 € zaplatíte 3,80 € (101 Kč). Ceny lůžkových příplatků v rámci přepravy po Slovensku vzrostly o 12% až 16%. Lůžko „Tourist“ ve třímístném oddíle Vás nyní vyjde místo 5,20 € na 6,20 € (164 Kč).

Příplatky - mezi ČR a Slovenskem Cena od 9.12.2007 do 13.12.2008 Cena od 14.12.2008 do 12.12.2009 Meziroční změna
Lehátko T6 4,4 € 6 € (159 Kč) +36%
Lehátko T4 6,6 € 9 € (239 Kč) +36%
Lůžko "Tourist" 10 € 12 € (318 Kč) +20%
Lůžko "Double" 15 € 18 € (477 Kč) +20%
Lůžko "Single" 35 € 42 € (1 113 Kč) +20%

Pro noční cestování na Slovensko existuje i zajímavá alternativa, která se nyní stává ještě výhodnější - nabídka SparNight ZSSK - ČD. Tyto jízdní doklady v sobě kromě lehátkového příplatku obsahují i jízdné, mají však zároveň i jeden "háček". Tyto jízdní doklady z důvodů na straně cestujícího nelze vrátit ani vyměnit. Nicméně, cenový rozdíl oproti jiným dostupným tarifním nabídkám je tak veliký, že sleva se Vám nevyplatí pouze v případě, jste-li vlastníkem síťové či režijní jízdenky ČD.

Noční jízda - autor: Payus Nabídku lze pořídit i elektronickou cestou - pomocí eShopu ČD. Zde však platí jedno nepříjemné omezení - jízdenky lze zakoupit pouze ve směru na Slovensko. Pokud nabídku budete chtít využít i v opačném směru, nezbývá Vám než pořízení klasickou cestou - lze tak učinit v každé mezinárodní pokladně ČD. Ačkoliv tato nabídku není žádnou novinkou, z vlastní zkušenoti vím, že v menších sídlech se s ní pokladní v praxi doposud nikdy nesetkaly. Doporučuji proto shovívavost a zkusit tuto nabídku hledat v systému pod kódem Wien Spezial (na tomto místě byla překvapivě k nalezení v průběhu srpna 2008).

Nabízeny jsou dvě různé verze:

  • SparNight Slovensko: verze do šestimístného lehátkového oddílu ... 17 €, dle e-shopu za 448 Kč
  • SparNight Slovensko: verze do čtyřmístného lehátkového oddílu ... 19 € dle e-shopu za 500 Kč
Relace dostupné ve SparNight Slovensko Odjezd z ČR Příjezd do SR Odjezd ze SR Příjezd do ČR
EN424 a EN425 ... Praha - Košice Praha hl.n., 22:04 Košice, 7:32 Košice, 21:00 Praha hl.n., 7:09
R440 a R441 ... Cheb - Košice Cheb, 18:14 Košice, 10:07 Košice, 18:02 Cheb, 9:42
R440/750 a R767/441 ... Plzeň - Košice Plzeň, 22:08 Košice, 10:07 Košice, 18:02 Plzeň hl.n., 5:51
R442 a R443 ... Praha - Humenné Praha hl.n., 20:40 Humenné, 9:19 Humenné, 19:59 Praha hl.n., 8:30
Poznámka: Nabídku lze využít mezi libovolnými stanicemi na území ČR a Slovenska, které se nachází na trase daného spoje

Autorský text; Ilustrační foto a obrázky - Payus, Řazení vlaků

Poznámka: kurzové přepočty v tabulkách dle aktuálního JŽK, od 12.12.2008 platí 1 EUR = 26,5 CZK

Zdroje: Jednotný železniční kurz, Mezinárodní ceník - prosinec 07, prosinec 08; Vnitrostátní ceník - prosinec 07, prosinec 08

Doplňující podklady: Český statistický úřad - indexy cen v železniční dopravě, Česká národní banka - vývoj kurzů na devizovém trhu


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 20.12.2008 (9:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP CzechDave  mail  
30.01.2009 (12:01)  
"...M, s tou roční vinětou počítám tak jako tak. Každopádně, pokud jezdíte do Slovinska jen sporadicky, snad vás potěší, že slovinské ministerstvo dopravy pravděpodobně ustoupí nátlaku EU (EU před měsícem pozastavila kofinancování dostavby slovinského dálničního kříže) a skřípaje zuby zavede turistické viněty na kratší období než půl roku (http://www.delo.si/clanek/70822)..." Souhlas, zloděje, neznající míru v okrádání turistů, je třeba plácnout přes prsty. 55€ za půlroční známku za několik kilometrů dálnice je zlodějina a já to Slovinsku jen přeju, pokud je bude každý objíždět (a utrácet své peníze) jinde.

Naše firma získala za poslední měsíc značné zkušenosti s nákupem rezervací a jízdenek na Slovensko, včetně rušení už zaplacených rezervací. Obecně platí, že eshop ČD je naprosto neskutečně zbastlená aplikace, kterou nelze použít prakticky k ničemu kromě nekomplikovaných nákupů nekomplikovaných jízdenek (nemožnost nákupu rezervace lůžek mimo zřejmě náhodně vybrané spoje - nešlo to ani na spoj, který ale je uváděn v seznamu, kam lze rezervace zakoupit). Přijde mi, že si ČD daly větší práci s vestavěním nejpitomějších omezení a výjimek do eshopu, namísto aby umožnily jednoduchý prodej jízdenek bez omezení. Takže nezbývá než naklusat na nádraží a pomalu diktovat pokladní požadavky, zatímco mi na záda dýchá a dští nenávist (cože si to dovoluju sakra zdržovat svými požadavky) fronta za mnou.
Když je pokladní nerudná (také se mi stalo - ČD Centrum ČB), pak je to vážný problém a pohodový nákup se mění ve stres. Přece jen nejde o malé částky a například překlep v datu rezervace může znamenat propadnutí téměř tisícových částek. Také vracení jízdenek a rezervací je záležitost značně stresovou a zase záleží na pokladní, jak se k tomu postaví. V mém případě to byla milá paní, která vše v klidu a bez poznámek vyřídila.


Protože jsme získali zákazníky v Liptovském Mikuláši a Košicích a právě je zaškolujeme (oboje na trase R660-1/442-3), ve zvýšené míře využíváme přímého lůžka z ČB v konfiguraci double / single. Obrovskou výhodou je možnost se v klidu v peřinách připravit na jednání a odpočívat, zatímco se přesunujete k cíli. Mám-li strávit šest hodin za volantem v zimním provozu a platit navíc noc v hotelu (protože vyjíždět ve dvě ráno, abych dorazil na jednání od devíti, totálně strhaný a vystresovaný, je nemyslitelné) nebo dvanáct hodin v pohodlném single nebo double kupé, popít s kolegou pivko, případně si s ním zapařit karty nebo pokecat a ráno vystoupit odpočatý a kousek od sídla zákazníka, moje volba je jasná. Z hlediska nákladů je auto dražší (už jen to, že služební auto někam jede, stojí cca 6 kč / km, aniž by generovalo zisk), zákazníci jsou navíc spokojení, protože nemusí platit plnou palbu za cestovné (11 Kč / km), ale prakticky zaplatí jen náklady na jízdenky a rezervace lůžek. V tomto případě je lůžkový spoj z ČB naprosto ideální řešení. Jen se trochu bojím, že ho zruší, protože jezdí prakticky prázdný a není možné, že by si toho někdo odpovědný nevšiml.
registrovaný uživatel M 
23.12.2008 (1:58)  
Tak ty ano, ale ja to bral z pohledu cloveka, kterej tam "dvakrat do mesice" nejezdi.
Jinak do "Jugoslavie" uz asi jen tak ne. Maximalne v breznu na otocku na fotbal. Vlakem:-)
22.12.2008 (12:37)  
Tomáši Hodači, ta nabídka platí sice oboustranně (http://www.slo-zeleznice.si/sl/mednarodni_promet/mednarodne_povezave/ceska/praha_praga/), ovšem nikoli na nočním spojení.


M, s tou roční vinětou počítám tak jako tak. Každopádně, pokud jezdíte do Slovinska jen sporadicky, snad vás potěší, že slovinské ministerstvo dopravy pravděpodobně ustoupí nátlaku EU (EU před měsícem pozastavila kofinancování dostavby slovinského dálničního kříže) a skřípaje zuby zavede turistické viněty na kratší období než půl roku (http://www.delo.si/clanek/70822).
22.12.2008 (10:28)  
registrovaný uživatel M 
22.12.2008 (2:59)  
Jenze to auto by muselo byt s ridicem (protoze ve vlaku, nocnim, porad i pres vyssi cenu plati, ze muzes spat). No a do Slovinska autem znamena tusim mit pulrocni dalnicni znamku. Takze jednoznacne to neni ani tak
22.12.2008 (2:30)  
To jsem se radoval, že místo zmršeného Plečnika bude slušné spojení přes noc, ovšem že na tom nebude platit Praga Spezial, toho jsem se nenadál.
Takže to máme Lublaň--Praha a zpátky minimálně za € 108 (CityStar) + 2 × doplačilo za spalnik minimálně € 22, tedy celkem € 152, to dělá 19 tisíc tolarů za jednu cestu. Praga Spezial přitom byla za 7 tisíc (29 €). To už se opravdu vyplatí půjčit si raději auto.

Jeden off-topic na závěr: Okouzluje mě, kolik roztodivných tvarů lidé dokážou vyrobit u cizího názvu, u něhož pouze tuší existenci českého exonyma.
Tedy, v češtině výhradně takto, přátelé:
Lublaň (skloňujeme stejně jako třeba "dlaň")
Záhřeb (skloňujeme stejně jako třeba "pohřeb")
Více třeba zde: "http://cs.wikipedia.org/wiki/Seznam_českých_exonym"
21.12.2008 (23:11)  
Pikehead: Souhlasím s R. Štanglem.

Mimochodem: http://www.studentagency.cz/mainpage.php?switch=101511

ČD v L6 je do Košic levnější (!!!) než Student Agency, do PP dražší o 18 Kč. Doufám, že tomu SparNightu udělají pořádnou reklamu. Na to že v buse se nedá spát... A kdyby byl ten SparNight třeba o 5-10 EUR dražší než do lehátka (tj. asi 25-29 EUR), tak je to i cenově velmi blízko SA do Michalovec, nemluvě o naprosto neporovnatelném komfortu bus / pojízdná postel s polštářem, peřinou a snídaní. ;-)

Tady vidím za současné situace, kdy je vlak o hodinu rychlejší, jako možnost autobusy tímto směrem naproso vygumovat - tak doufám, že ji ČD+ZSSK neprosouloží. Škoda že není špár i na BB...
21.12.2008 (22:23)  
Ok, to je fakt neuveritelny... Kdyby tam existoval SparNight treba za 50EUR, tak to chapu, ale takhle tema vlakama do zahranici muzou cestovat opravdu jen silenci typu ctenaru zelpage...
21.12.2008 (22:08)  
Přidávám odkaz na stránky, kde se nachází zmiňovaná nabídka ČD umožňující cestovat do Lublaně za 29 euro (Ljubljana v seznamu uvedena až úplně na konci stránky):

http://www.cd.cz/index.php?action=article&id=57272
21.12.2008 (21:49)  
Budto je to precedens, nebo to CD zapomnely zrusit :)
Ten nocni vlak by se dal slozit z Praga Special + priplatku, coz je na tu dalku porad rozumna cena.

Otazka je, co znamena "ne velja" ve vete: "Praga Spezial: omejeno število vozovnic (kontingent); ne velja na nočni povezavi" - ze neplati, nebo ze jich je malo?

Link by mel byt zde:
http://www.slo-zeleznice.si/sl/mednarodni_promet/mednarodne_povezave/ceska/praha_praga/
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko