Jižní Morava - V sobotu 5.3.2005 se v Brně konalo poslední rozloučení s parní lokomotivou - "všudybylkou" - 354.1217. Této lokomotivě v brzké době skončí revizní zkouška kotle a její oprava před znovuzprovnozněním by si vyžádala značné finanční prostředky, které její majitel, Národní technické muzeum, pravděpodobně neuvolní. Jako rozlučka byla plánována jízda z Brna do Moravského Krumlova a zpět, s několika zastávkami a opakovaným vjezdem do Moravských Bránic.
Bohužel, organizátory této akce - brněnský parostrojní spolek Brunensis - tento den provázela smůla. Při cestě tam během dojezdu do železniční stanice Střelice došlo k povolení záslepky revizního otvoru kotle. Horká pára začla otvorem proudit z kotle ven; taková závada je na zatopené lokomotivě neopravitelná a další jízda vlastní silou nepřipadala v úvahu. Po asi půlhodinovém pobytu ve stanici přijela z Brna lokomotiva 742 356, která soupravu odtáhla zpět do Horních Heršpic. Zde byla "všudybylka" dopravena "legem" 704 001 na točnu, kde došlo k rituálnímu poslednímu otočení (proti původnímu plánu posunutému o několik hodin vpřed), a následně se lokomotiva vzchopila a přes závadu ujela několik posledních metrů z točny před bránu depa vlastní silou. Zbytek historické soupravy s cestujícími a fotografy poté odvezla lokomotiva řady 731 na brněnské hlavní nádraží.
I když "větší" a atraktivnější rozloučení s brněnskou "všudybylkou" se konalo již o týden dříve, v rámci jízdy "Pod vrcholky Bílých Karpat", i tuto sobotu se akce těšila velkého zájmu fotografů i cestující veřejnosti. Bohužel musela být ke smůle organizátorů kvůli nepříjemné technické závadě předčasně ukončena (průvodčí na požádání vraceli jízdné). Naštěstí pro příznivce parní trakce v Brně zůstávají další dvě provozní parní lokomotivy - "šlechtična" 475.101 a "skaličák" 433.001. První zmíněná lokomotiva znovu vyjede za necelý měsíc (2.4.) na zahájení sezóny hradu Pernštejn.
Foto č.1 Jan Toufar, ostatní fotografie Ondra Janiš
Před odjezdem ze žst. Brno hl.n.
Lokomotiva z poškozené strany (Střelice)
Stále stojíme ve Střelicích...
742 356 se chystá odtáhnout vlak zpět do Brna
prasklo jí omývací výčko.
Z hlediska Drážního úřadu problém není, zmíněné dílny mají příslušná povolení k činnosti v tomto oboru i osoby odborně způsobilé dle zákona. Stroj není ČD, takže by leccos šlo zorganizovat...
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.