..: Rétská dráha :..

Morteratsch - Bernina Suot, foto: Tomáš Kubovec Rétská dráha — německy Rhätische Bahn, ve zkratce RhB, je železniční společnost provozující svojí síť ve Švýcarsku. Její úzkorozchodné železniční tratě o rozchodu 1000 mm dosahují délky 384 km a cestujícím nabízí krásné výhledy, které do této části Švýcarska přitahují turisty z celého světa. Tento železniční dopravní podnik přepravuje každý rok se švýcarskou přesností téměř 11 milionů cestujících. Vedení traťových úseků ve vysokých nadmořských výškách s řadou umělých staveb je ukázkou umu stavebních inženýrů a stavitelů.

Rétská dráha, plán železniční sítě Typické úzké červené vlaky dokonale zapadají do švýcarské krajiny, koleje vedou velkolepě skrz hory, podél průzračných řek, kvetoucími loukami a světlými lesy, v zimě často mezi vysokými sněhovými závějemi. Na tratích se nachází na 115 tunelů a 592 mostních objektů. Většina tratí se nachází v kantonu Graubünden v jihovýchodní části Švýcarska, malá část pak také na území sousední Itálie.

Mezi nejznámější části železniční sítě rétské dráhy patří úsek vedený v oblasti sedel Albula a Bernina, typický velkým množstvím smyčkových tunelů a umělých staveb, kdy maximální sklon tratě dosahuje až 70 ‰ aníž by byla použita ozubnice. V roce 2008 byly tratě Albula a Bernina v úseku Thusis - Filisur - St. Moritz - Tirano zapsány na seznam světového dědictví UNESCO. Na těchto traťových úsecích jsou provozovány známé vlaky kategorie Bernina Express, Glacier Express, který bývá označován jako nejpomalejší expresní vlak na světě. Největší atrakce na železniční trati Bernina Expressu je především Landwasser viadukt, smyčkové, točité tunely mezi Bergünem a Predou, stanice Ospizio Bernina, stanice Alp Grüm, Piz Palü a ledovec Morteratsch, Lago Bianco, Poschiavo, kruhový viadukt u Brusia, a další. Některá uvedená místa, objekty můžete shlédnout v následujícím videu.

Kompletní informace o RhB můžete shlédnout v krátkém dokumentačním videu:

Rhätische Bahn 1/2

Rhätische Bahn 2/2

Fotografie z RhB

Alvaneu - Filisur, foto: Tomáš Kubovec Alvaneu - Filisur, foto: Richard Weber Celerina, foto: Martin Válek Ospizio Bernina - Alp Grüm, foto: zirecek Klosters Dorf - Klosters, foto: Richard Weber
Ospizio Bernina - Alp Grüm, foto: Tomáš Kubovec Muot - Bergün/Bravuogn, foto: Richard Weber Tirano - Campocologno, foto: Tomáš Kubovec Bergün/Bravuogn - Muot, foto: GBOAC

Na závěr proto přijměte pozvání do fotogalerie na tématický den věnovaný dalším snímkům z Rétské dráhy…

Zdroj: Rhätische Bahn AG; Wikipedie (Rhétská dráha) 


zirecek | 20.11.2012 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Pozvánky

Ďalšie z regiónu Švýcarsko


  1 2      Zpráv na stránku:   
29.11.2012 (22:35)  
Jedno video - pro německy rozumící: http://www.youtube.com/watch?&v=FsNeAJS-sB4
registrovaný užívateľ Bakiy 
24.11.2012 (19:58)  
Tak nejak jsem nepochopil, co chtel clankem autor rici. Ale nevadi. Me v nem zaujala zminka o svycarske presnosti. Jak se zde zminuji nekteri diskutujici prede mnou, tak i me zkusenosti s dodrzovanim jizdniho radu na RhB nejsou nijak dobre. Hodinu a vice jsem zde sice nezazil, ale pul hodiny nekolikrat a jizda na cas byla spis vyjimkou! A taktova doprava? Byl jsem zde sice naposled pred peti lety, ale pres Berninu se o taktu muze jen zdat a jednou jsem zde cekal na vlak pres dve hodiny. Podle jizdniho radu!
22.11.2012 (21:27)  
Když jsem jel na ose Filisur - Davos Platz, tak nám klekla lokomotiva nedaleko vjezdu do Davos Platz. Strojvedoucí se snažil opravit cca 20 minut. Už jsem myslel, že pro nás pojede posunka z Davos Platz. Nakonec zprovoznil a dojeli jsme se zpožděním. Je příjemné vědět, že i ve Švýcarsku nefunguje vše dokonale, až chladně strojově, a občas se "lidsky" improvizuje, :-).
Švýcarsko je pro nás celkem drahé, ale mimo zimní sezónu bývají občas součástí ubytování permanentky na dopravu, jak zde již bylo zmíněno. Využíval jsem tak například "zdarma" "lítačku" na ose Klosters - Davos - Filisur včetně lanovek v okolí.
22.11.2012 (15:45)  
To tak člověk při čtení diskuze uvažuje, jestli jsme se někde nepotkali na perónu ...
22.11.2012 (12:48)  
JK ml.: Glacier express to sice není, ale zpoždění mám větší :D
http://www.flickr.com/photos/tkubovec/8208551792/sizes/l/in/photostream/
registrovaný užívateľ JK ml. 
22.11.2012 (11:42)  
Heč a já mám fotku tuším z Andermatu, kde na ceduli jasně svítí Glacier express 60min zpoždění.....To jen tak někdo nemá co :-)
21.11.2012 (21:08)  
Ještě k otevřenému vozu doplním, že se na cestu s lidmi vydá také 20. ledna 2013. Více na Erbtage na Facebooku
21.11.2012 (15:50)  
Doplním trochu Tomáše Krause. Pár fotek z trati z Churu do Arosy je k vidění zde:
http://martinvalek.net/zeleznice/svycarsko/arosa.html

Pokud jde o jím zmíněný pohled na Ladwasser viadukt, tak ten už ve zdejší galerii je:
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/sbb/sbb131.html

A na závěr ještě odkaz na jednu fotku toho otevřeného vyhlídkového vozu. Takto jsme ho viděli normálně řazený v soupravách na Bernina Bahn v zimě 2011.
http://de.academic.ru/pictures/dewiki/82/RhB_offener_Personenwagen_in_Pontresina.jpg
21.11.2012 (12:08)  
Já bych ještě rád zmínil jednu trať RhB, která je velmi pěkná, a přesto je málo známá a propagovaná, a sice trať Chur - Arosa. Má zajímavou historii (ještě nedávno byla stejnosměrná), pouliční úsek v Churu, historicky vypadající dřevěné staniční budovy (i když tak staré nebudou), strmé sklony s mnoha tunely (Arosa má téměř 1800 m n.m.) a vysoký most u zastávky Langwies. Otevřené Panoramawageny tam jezdí rovněž. Nějaké fotky se dají najít v našem cestopisu:
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003333-1dil/

Další méně zprofanovaná trať je pak spojka Davos - Filisur, kde se nachází nejvyšší most Wiesener Viadukt. Z vlaku při klesání do Filisuru je pak shora vidět slavný Landwasser Viadukt "okolo skály" a na něm s trochou štěstí přijíždějící přípojný vlak Chur - St.Moritz.
21.11.2012 (11:28)  
Díky pětidennímu Švýcarskému InterRailu jsem měl možnost projet cca. 90 % sítě RhB, od italských hranic přes Vereina tunel až k přestupnímu Landquartu, kde se úzký rozchod potkává s normálním.

Projížďku s tímto dopravcem mohu jen a jen doporučit, dá se říci, že ty nejhezčí snímky ze Švýcarska mám z více než poloviny právě z cest vlakem.

A není ani třeba jet v Glacier či Bernina expresu, pokud za hezkého počasí dorazíte do stanice Ponteresina, narazíte na běžný spoj, na jehož konci je tolik oblíbený "Panorama wagen", vagón, který nemá okna, stěny ani střechu. Cítite vítr, jedete venkem, kocháte se výhledem. Osobně na mne projížďka Ponteresina - Ospizio Bernina - Apl Grum a zpět zanechala mnohem větší zážitek než Glacier Express, právě díky otevřeným vozům.

O fotografiích pořízených z okolí Lago Bianco za úžasného počasí ani nemluvě ...

RhB je jednoduše rájem pro duši každého fanouška železnice.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2017 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko