Rétská dráha — německy Rhätische Bahn, ve zkratce RhB, je železniční společnost provozující svojí síť ve Švýcarsku. Její úzkorozchodné železniční tratě o rozchodu 1000 mm dosahují délky 384 km a cestujícím nabízí krásné výhledy, které do této části Švýcarska přitahují turisty z celého světa. Tento železniční dopravní podnik přepravuje každý rok se švýcarskou přesností téměř 11 milionů cestujících. Vedení traťových úseků ve vysokých nadmořských výškách s řadou umělých staveb je ukázkou umu stavebních inženýrů a stavitelů.
Typické úzké červené vlaky dokonale zapadají do švýcarské krajiny, koleje vedou velkolepě skrz hory, podél průzračných řek, kvetoucími loukami a světlými lesy, v zimě často mezi vysokými sněhovými závějemi. Na tratích se nachází na 115 tunelů a 592 mostních objektů. Většina tratí se nachází v kantonu Graubünden v jihovýchodní části Švýcarska, malá část pak také na území sousední Itálie.
Mezi nejznámější části železniční sítě rétské dráhy patří úsek vedený v oblasti sedel Albula a Bernina, typický velkým množstvím smyčkových tunelů a umělých staveb, kdy maximální sklon tratě dosahuje až 70 ‰ aníž by byla použita ozubnice. V roce 2008 byly tratě Albula a Bernina v úseku Thusis - Filisur - St. Moritz - Tirano zapsány na seznam světového dědictví UNESCO. Na těchto traťových úsecích jsou provozovány známé vlaky kategorie Bernina Express, Glacier Express, který bývá označován jako nejpomalejší expresní vlak na světě. Největší atrakce na železniční trati Bernina Expressu je především Landwasser viadukt, smyčkové, točité tunely mezi Bergünem a Predou, stanice Ospizio Bernina, stanice Alp Grüm, Piz Palü a ledovec Morteratsch, Lago Bianco, Poschiavo, kruhový viadukt u Brusia, a další. Některá uvedená místa, objekty můžete shlédnout v následujícím videu.
Kompletní informace o RhB můžete shlédnout v krátkém dokumentačním videu:
Fotografie z RhB
Na závěr proto přijměte pozvání do fotogalerie na tématický den věnovaný dalším snímkům z Rétské dráhy…
1 2 | Zpráv na stránku: |
Švýcarsko je pro nás celkem drahé, ale mimo zimní sezónu bývají občas součástí ubytování permanentky na dopravu, jak zde již bylo zmíněno. Využíval jsem tak například "zdarma" "lítačku" na ose Klosters - Davos - Filisur včetně lanovek v okolí.
http://www.flickr.com/photos/tkubovec/8208551792/sizes/l/in/photostream/
http://martinvalek.net/zeleznice/svycarsko/arosa.html
Pokud jde o jím zmíněný pohled na Ladwasser viadukt, tak ten už ve zdejší galerii je:
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/sbb/sbb131.html
A na závěr ještě odkaz na jednu fotku toho otevřeného vyhlídkového vozu. Takto jsme ho viděli normálně řazený v soupravách na Bernina Bahn v zimě 2011.
http://de.academic.ru/pictures/dewiki/82/RhB_offener_Personenwagen_in_Pontresina.jpg
http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/003333-1dil/
Další méně zprofanovaná trať je pak spojka Davos - Filisur, kde se nachází nejvyšší most Wiesener Viadukt. Z vlaku při klesání do Filisuru je pak shora vidět slavný Landwasser Viadukt "okolo skály" a na něm s trochou štěstí přijíždějící přípojný vlak Chur - St.Moritz.
Projížďku s tímto dopravcem mohu jen a jen doporučit, dá se říci, že ty nejhezčí snímky ze Švýcarska mám z více než poloviny právě z cest vlakem.
A není ani třeba jet v Glacier či Bernina expresu, pokud za hezkého počasí dorazíte do stanice Ponteresina, narazíte na běžný spoj, na jehož konci je tolik oblíbený "Panorama wagen", vagón, který nemá okna, stěny ani střechu. Cítite vítr, jedete venkem, kocháte se výhledem. Osobně na mne projížďka Ponteresina - Ospizio Bernina - Apl Grum a zpět zanechala mnohem větší zážitek než Glacier Express, právě díky otevřeným vozům.
O fotografiích pořízených z okolí Lago Bianco za úžasného počasí ani nemluvě ...
RhB je jednoduše rájem pro duši každého fanouška železnice.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.