..: Řešení regionální dopravy – skupina DISREG (V. Burian Design) :..

lokálky v ČR, foto: Miloš Tak takto by lokálky brzy nemusely vypadat. Před asi půl rokem jsem přišel s myšlenkou vytvořit jednotnou a mezi sebou unifikovanou skupinu železničních vozidel s co největším počtem shodných dílů (motory CAT C18, případně C27, C15), řešících dopravu na lokálních a neelektrizovaných tratích v ČR a na Slovensku. S touto myšlenkou jsem vytvořil skupinu dieselových a tažených vozidel s označením DISREG. Název DISREG vznikl právě s určením všech lokomotiv skupiny DISREG – DIS = diesel, REG – regionální doprava. Dále jsem je pak rozdělil do 2 skupin – DISREG I = rychlíková vozidla; DISREG II = vozidla pro lokální dopravu.

Do této skupiny spadají tato vozidla:

  • Motorové vozy: 848, 863
  • Dieselové lokomotivy: 715.2, 748, 763
  • Vozy: 048 (Btx, Bdtx), 063 (B, Bt, Bdt, Bto, ABt, ABto, At)
  • Řídicí vozy: 948 (Bftx), 963 (Bft)
  • Do skupiny DISREG I spadají vozidla: 763, 863, 963, 063
  • Do skupiny DISREG II spadají vozidla: 715.2, 748, 848, 948, 048

V tomto článku bych se chtěl zabývat čistě jen lokomotivami 715.2 (T 496.2) a 748 (T 496.0) ze skupiny DISREG II.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 748 je určena pro středně těžkou traťovou a těžkou posunovací službu na regionálních tratích v ČR a SR. Konstrukce byla zvolena kapotová, s jednou věžovou kabinou strojvedoucího poblíž předního konce stroje. Většinou se udává kratší představek jako zadní, nicméně já ho v tomto případě považuji za přední, jelikož v provozu s vratnými soupravami (948 + 048) by měla lokomotiva jezdit kratším představkem vpřed z důvodu lepšího výhledu z kabiny. Kabina je přístupná z ochozů. Lokomotiva má podvozky Bo‘Bo‘, přenos výkonu elektrický AC/AC. Lokomotiva by měla mít výkon někde mezi 900 až 1200 kW, podle přání zákazníka a měla by být vybavena dvěma dieselovými motory, jejichž výkon bude mezi 450 až 600 kW. Prototyp by měl být vybaven dvěma motory CAT C18. Řešení dvou motorů bylo vybráno proto, aby byla lokomotiva co nejvíce přizpůsobivá. Strojvůdce může podle typu výkonu nastartovat jeden nebo oba motory. Pro provoz s vratnou soupravou 948 + 048 do rychlosti 60 km/h stačí jeden motor, při cestě do velkého města po rychlíkové trati do rychlosti 120 km/h už bude potřebovat oba, pro provoz se soupravou vážící 300 t by výkon jednoho motoru nestačil, naopak pro posun na vlečce s dvěma vozy by bylo zbytečné a nehospodárné jet na oba motory. Toto řešení by tedy mělo zvyšovat univerzálnost a hospodárnost lokomotivy.

bokorys 748 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva je vhodná pro malého soukromého dopravce na bočních tratích. Tento dopravce, jenž chce provozovat osobní i nákladní dopravu na nějaké lokálce nepotřebuje kupovat dvě vozidla, nicméně stačí mu nakoupit jednu lokomotivu 748.0 a k ní vratnou soupravu 948.0+048(+048…). To mu může naprosto stačit – přes den jezdí lokomotiva s vratnou soupravou a v noci může jezdit s nákladem. Takto koupí podnikatel jednu lokomotivu a dva tři vozy, místo toho, aby kupoval motorový vůz a k tomu ještě lokomotivu.

Tab. 1: Technické údaje řady 748
Délka po nárazníky12 150 mm
Délka rámu11 000 mm
Šířka3 250 mm
Výška4 400 mm
Průměr dvojkolí1 100 mm
Rozvor2 300 mm
Objem nádrže2 300 l nafty
Objem písečníku500 l
Hmotnost64 t
Maximální rychlost120 km/h

Lokomotiva je tedy univerzální, jak pro osobní, tak pro nákladní dopravu. Je vybavena WTB směrnicí, kompatibilní se všemi vozidly DISREG. Může být tedy propojena s vozidly DISREG II i I. Lokomotiva má elektricky ovládanou samočinnou a přímočinnou brzdu, ruční brzdu a spádovou a zastavovací EDB o výkonu 1020 kW. Je také vybavena DO a ARR.

Lokomotiva má v kabině 2 pulty strojvedoucího, mikrovlnku, ledničku. Kabina je plně klimatizovaná a vytápěná. Pulty jsou umístěny příčně, vždy vpravo v kabině. Za sedadlem strojvedoucího (každý pult má své sedadlo) jsou vchodové dveře, které vedou z ochozů. Do kabiny vedou dva menší schůdky, jeden je vidět zvenku, druhý je za dveřmi. Kabina je do kinematického profilu.

Rám měří 11 000 mm. Jsou na něm, s využitím flexicoil efektu, zavěšeny 2 podvozky s dvěma dvojkolími o větším průměru kol 1100 mm. Rozvor podvozku je naopak menší, 2300 mm. Prvotní vypružení je pomocí šroubovitých pružin. Na rámu jsou vepředu umístěny šikmé pluhy. Zábradlí ochozů je z boků i zepředu. Kapoty jsou tvarovány do oblouku, vepředu jsou na nich umístěny horní a spodní reflektory. Na spodních reflektorech jsou vnější reflektory halogenové a vnitřní LED. Na horním reflektoru jsou tři světlomety, prostřední směřuje vpřed a krajní jsou natočeny mírně do stran, aby pokryly co největší šířku v ostrých obloucích. Komín je připojen ke kabině a vede podél ní. Je několika vrstvami odhlučněn a oddělen tak, aby v kabině nebyla vysoká hladina hluku a nebyly cítit vibrace. Komín je vybaven moderním filtrem pevných částic. Žaluzie jsou v levé i pravé bočnici. Nasávání vzduchu je vedeno přední stranou kapoty.

bokorys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotiva 715.2 se liší navíc zabudováním ozubnicového zařízení a dalších technických vymožeností pro sklonově náročné tratě (protismykové zařízení, možnost zabudování magnetické kolejnicové brzdy, vyšší výkon atd. podle přání zákazníka). 715.2 má podvozek Bo‘Bozz‘.

nárys 715.2 / nátěr DISREG, foto: Wabun Lokomotivy je součástí skupiny DISREG jako lokomotiva středně těžkou službu. Její místo je v nahrazení krátkých souprav na tratích vedlejších s možností jízdy i po rychlíkových tratích (max. rychlost 120 km/h). Měla by nahradit lokomotivy 742, 714, 708 … v jak nákladní, tak i osobní dopravě. Měla by být schopna konkurovat soupravám s motorovými vozy (842.0 + Bfbrdtn, 814.2) jak v rychlosti (vratné soupravy), tak i v náročnosti údržby. Je pro vlaky s potřebnou vyšší kapacitou než motorový vůz 848, ale s nižší kapacitou a nižší rychlostí než 863, 763 + 063 + 963. Výhodou těchto souprav bude to, že budou více flexibilní k počtu míst než motorové vozy - počet vozů se dá regulovat.

rysy 748/715.2, foto: Wabun Vozy 048 (Btx a Bdtx) jsou vozy patřící do provozu s lokomotivami 748 a 715.2 a 848. Vozy nejsou nízkopodlažní, nízkopodlažní je řídicí vůz 948. Tím je dosaženo toho, že v soupravě bude alespoň jeden nízkopodlažní článek. Předpokládá se, že v soupravě pojede vždy řídicí vůz. Vozy jsou dlouhé 19,4 metru, mají 2 vstupní vchody na každé straně při krajích. Ve voze jsou dva oddíly pro cestující se střední uličkou mezi nimi, vždy 2+2 a naproti sobě se stolkem. Ve voze je jedno WC. Ve voze Bdtx je ½ jednoho oddílu pro cestující vyhrazena pro kola, je tam tedy ½ vozu 1 oddíl pro cestující, dále pak ¼ oddíl pro cestující a další oddíl ¼ pro kola. V řídicím voze jsou dva malé oddíly pro cestující a jeden velký nízkopodlažní oddíl. Vozy mají maximální povolenou rychlost 120 km/h a jsou určeny jak pro osobní místní dopravu, tak mohou být použity i pro spěšné vlaky a rychlíky, protože komfortem jsou toho hodny.

V tomto díle o skupině lokomotiv DISREG jsme se seznámili se skupinou vozidel DISREG II s výjimkou řady 848, se kterou vás seznámím později v nějakém dalším díle. V příštím díle se můžete těšit na rychlíkovou univerzální lokomotivu 763 a vozy 063.

Autorský text.


Vít Burian | 17.8.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Fikce a vtipy

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
20.08.2013 (18:17)  
Vážím si toho, jak Vás některé článek zaujal a kdyby někdo měl ještě zájem konzultovat přímo se mnou o čemkoliv k loko nebo i jiným věcem, stačí napsat vzkaz a domluvíme se jak. Budu rád za rady, zkušenosti i jiné...
20.08.2013 (13:47)  
Ano - také si hraju na multi Prah-Běchovice - Kolín, ale po hodině a půl to je už nuda.

Naproti tomu zmiňované ZU Brno je fakt maso - obraty jsou hooodně složitá věc při výlukách nebo poruchách výhybek nebo nedostatku loko..

A multikon Ustí je dle mého názoru snad ani nehratelená věc - tohle nemůže zvládat jeden normální člověk.. ;-)
20.08.2013 (13:28)  
Když už tu rozebíráme hry, tak na simulaci provozu je nejlepší nějaký Multikon. Já jsem zůstal u Multi2 (PlCh), to je největší maso. Nějaká tříkolejka (PraKol) se tomu nemůže vyrovnat :-). Pak jsou dobré ještě Multi4 (Brno) a 5 (Ústí), ale PlCh je PlCh. Protáhnout tam 700-metrový náklad, když většina stanic má koleje 500 - 600 metrů dlouhé, to je ten pravý simulační orgasmus :-)))
20.08.2013 (11:09)  
TTD (a zmineny simutrans) jsou snad jedine hry, ktere umoznuji simulaci provozu na urovni jednotlivych vyhybek a navestidel. Vsechny ostatni hry jsou tak soustredeny na ekonomiku, ze trat a provoz na ni je zjednodusena do absurdni miry - pouze jedna kolej jako v jizdnim radu, po ktere jezdi jediny vlak s nekolika vozy, symbolisujicimi vezeny naklad. (napr. GG1 + osobni vuz + cisterna + vuz na rudu a toto pendluje tam a zpet). Nejake snahy v tomto mely Trainz, ale nikdy to autori nedotahli do konce.
Bohuzel simulovat provoz je mnohem narocnejsi, nez ekonomiku.
registrovaný uživatel Sim 
20.08.2013 (10:49)  
bartik (pro ostatni sorry za OT) > ja kdysi hral hodne TTD a tam me stvalo, ze zrovna zeleznice tam mam pomerne omezene moznosti - nadrazi o max 4 kolejich s delkou 5 policek. Ale tenkrat slo hlavne o hrani a ne o jakousi simulaci realneho provozu, takze to nijak vyrazne pozitek neomezovalo. Po nejaky dobe jsem pricuchnul k Simutransu a zacatky byly drsny - na prvni pohled velmi podobny, ale skoro nic nefungovalo stejne. Lidem i zbozi nebylo jedno kam je vezu, u fabrik slo spojovat jen ty, ktere maji spolu "smlouvu" a jeste je nutne hlidat kapacity skladu, jinak nemame co vozit. K tomu vsemu horsi grafika (= nedoresene prekreslovani vozidel pres sebe) a slozity, v te dobe ne zcela funkcni system navestidel ... to dokazalo hodne odradit. Bohuzel (a ted uz na to koukam, ze vlastne bohudik) jsem v te dobe nemel funknci kompjutr, na kterym bych rozjel TTD (uz nevim, co bylo spatne, ale proste to padalo), takze touha po hrani byla silnejsi nez odpor z neceho novyho. A jak se do toho covek metodou pokus/omyl (o CZ navodu si covek tehda moh nechat leda zdat) dostaval, postupne objevoval pozitiva - prakticky neomezena velikost nadrazi (najednou nebyl problem postavit patnactikolejne nadrazi o delce nastupist 20 dilku a pustit tam dvacetivagonovou soupravu s dvojici loko v cele) a fakt, ze jeden kazdy pajdulak ma svuj cil, kam muze dojet klidne po nekolika prestupech bylo podstatne realnejsi, nez co v te dobe nabizel TTD.

Ze v soucasnosti jsou i dalsi hry na toto tema, at uz s lepsim grafickym modelem (TTD i Simutrans vyuzivaji 8 pohledu, takze vozidla v zatacce/oblouku skacou a vlastni oblouk hra v podstate nezna) nebo s realnejsim ekonomicko - provoznim modelem, to je vcelku jasne - ja potrebu jit dal ale nemel, takze jsem u Simutransu zustal. A vim, ze i o dost od reality vzdalenejsi TTD dokaze jakous takous predstavu o vhodnosti daneho ekonomickeho modelu ukazat, bez ohledu na fakt, jestli se lidicky generuji jen ve dne, nebo i v noci :-)

Zaklad je proste v tom, ze provoz trati (nadrazi+koleje) nedokaze zaplatit jeden pendlujici sukafon ani ve hre, ani v realu. Stejne tak posilat nekam v rekneme hodinovem taktu ctyrvozovou soupravu ma vyznam jen tehdy, kdyz je dostatecna poptavka. A ze vozeni nakladnich vlaku tomu muze hodne pomoct, ale taky hodne prekazet, ukaze opet kterakoliv takovato hra :-)
20.08.2013 (10:10)  
Wabun: Tématiku máte pěkně zpracovanou, ale jako konstruktér vlaků bych viděl naprosto zásadní problém v použité koncepci vozidel. Aby byla doprava po klikatých lokálkách alespoň trochu atraktivní a ekonomicky únosná, musíte jezdit rychle. K tomu potřebujete jednoduché, lehké vozidlo s velkým měrným výkonem a velkým počtem hnaných náprav. Souprava vozů s lokomotivou s el. přenosem výkonu ani jednu podmínku nesplňuje a proto se od takového řazení i u nás ustupuje (na západ od nás už dávno ustoupilo).
20.08.2013 (9:01)  
Pokud se pustíte do dalšího návrhu, tak se připojuji k návrhu Jiřího Bajera, abyste se inspiroval současnými vozidly. Chápu, že navrhnout vše jinak a "po mém" je jakýmsi vaším vzdorem proti současné situaci :-) (jiní hulí trávu, hrají dead metal :-), mají na půlce hlavy vlasy do pasu a druhou vyholenou apod.).
Zaměřte se trochu na chodové vlastnosti - krátký rozvor (vozidla i podvozků) rozhodně kvalitě chodu nenapomáhá (proč asi měla Slovenská strela rozvor podvozku přes 4 metry?). Dále bych byl pro, abyste neřešil "pluhy a zábradlí", ale ani barevné řešení (jakkoli je to asi pro vás zajímavé a efektní), barvu si každý uživatel použije podle vlastního berevného schématu. Zkuste spíš pouvažovat nad trakčními charakteristikami (max. tažná síla, trvalá tažná síla, trvalá rychlost apod.). To jsou důležitější údaje než že mašina bude mít šípový pluh.

k LED reflektorům: na Káčku (vlákno 362, 363...) se rozběhla diskuse a fírové si je chválí. Jen je oproti žárovkám prý nezvyk, že LEDky mají ostrý kužel a tedy ostrý přechod mezi světlem a stínem, takže není "trochu" osvětleno vše okolo trati.

Jinak já osobně jsem se motal okolo mnoha vznikajících vozidel a vím, že je to práce pro veliký tým specialistů. A ne vždy se to bohužel povede, protože jsou zájmy tam protlačit tu či onu firmu, která na to má "vlastní názor". Ale to je na delší povídání.
20.08.2013 (8:57)  
Sim: Simutrans? To je ta hra, ve ktery si od vas firma nechava prevazet naklad cimkoliv, co tam zrovna postavite? Kde cestujici cestujou ve dne v noci, porad stejne? To ma simulovat realny podminky? Jako hra je to hezka, ale abych to doporucoval jako simulaci realnejch podminek...
registrovaný uživatel Sim 
20.08.2013 (8:47)  
Wabun > nenechte se odradit, nicmene je jasne, ze urcitym vyvojem je nutne projit, vcetne slepych ulicek. Dulezite ale je, rici si na zacatku, co je zadani; jestli to ma byt kresleni pro radost bez realnych zakladu (= resp. se zamernym ignorovanim nekterych realnych vlivu, jako je napriklad prakticky nulova potreba ozubnicovych vozidel na nasich kolejich, prestoze prave takove chcete kreslit, pripadne nereseni ekonomiky), nebo jestli to ma byt jakesi "podnikani nanecisto" do supliku - pak je, bohuzel, potreba zacit od ekonomiky, pozadavku provozovatelu a jejich zakazniku. Cimz se dostavame jeste k jedne otazce; je totiz podstatny rozdil, zda na vozidlo koukate jakozto konstrukter a chcete do nej nastrkat to nej z technologii, ktere by provozovatel mohl vyuzit, nebo jako provozovatel, kteremu je vicemene jedno, jak moc moderni ta ci ona technologie je, ale zalezi mu na efektivite a uzitnych vlastnostech. Pripadne, zda na to koukate z pozice provozniho zamestnance (firy nebo udrzbare), pak vas opet pramalo bude zajimat ekonomika provozu, ale mnohem vic vas budou stvat ergonomicky spatne navrzene schody na ochoz atd.

No a prave ten uhel pohledu je pak dobre sdelit posluchacum/ctenarum, aby vedeli, jake jsou souvislosti; na tomto webu se pohybuji zastupci jak konstrukteru, tak provozovatelu i radovych zamestnancu, takze o zpetnou vazbu tak jako tak nebude nouze.

Ke konkretnim vozidlum se vyjadrovat nebudu, vesmes souhlasim s tim, ze cim jsou vozidla univerzalnejsi, tim to pro konstruktera vypada lakaveji (kdyz uz si s tim dal tu praci :-))) ale pro provozovatele je to drazsi na nakup i provoz. Takze se dostavame k opacnemu extremu, ze pokud se povede trefit s ne zrovna univerzalnim vozidlem do pozadavku provozovatele, ve vysledku to muze mit vetsi prinos. A opet, je potreba si stanovit, kam se vlastne mam vydat, tedy co mam kreslit; ve vasem pripade pisete, ze se jedna o vozidla na lokalky, kde uvazujete osobni provoz vicevozovych souprav a nocni provoz nakladnich manipulaku. Uz vam tu par lidi napsalo, ze toto neni ekonomicky udrzitelny model, takze je nebudu papouskovat, duvody uz zmineny byly. Muzu vam vsak vrele doporucit, vyzkouset si danou koncepci (jeste pred tim, nez zacnete kreslit) v nejake hre, ktera uvazuje s ekonomikou provozu - namatkou treba Transport Tycoon nebo Simutrans. I kdyz ne vsechna vozidla v techto hrach maji realny zaklad, je vcelku dobre videt, jaky model provozu je v jakych podminkach ekonomicky udrzitelny a ktery jde od desiti k peti a konci nevyhnutelnym krachem, pokud neni krizove financovan jinym projektem.
19.08.2013 (21:18)  
Jirka Kraťas: A nedosluhujou i ty Bmto? Prece jen do ctyricitky uz jim asi moc nechybi...
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko