..: RegioJet zavádí jídelní vozy - jaké jsou? :..

Vozy WRmz dopravce Regiojet, foto: Aleš PetrovskýPraha - Desátý říjen letošního roku byl prvním dnem, kdy se žluté vlaky dopravce RegioJet poprvé s cestujícími vydaly na dlouhou trasu z Prahy do východoslovenských Košic, jak jsme vás ostatně jako první informovali již v září. V pozadí nové trasy a zastávek však trochu zůstala i jiná změna, která se podstatně dotkla i konceptu a podoby palubních služeb. Společnost podnikatele Radima Jančury totiž začala v soupravách vlaků na trase Praha - Košice provozovat klasické jídelní vozy, jak je známe od českých i slovenských státních drah. Ačkoliv každé začátky jsou poněkud rozpačité a nejinak tomu je i u RegioJetu, již nyní můžeme říci, že s jídelními vozy se soukromý dopravce strefil do černého, minimálně co se oblíbenosti u cestujících týče. Další text ponecháváme pro výstižné vyjádření dojmů autora v první osobě.

Prvním problémem, který nově zavedené jídelní vozy provází, je to, že o nich cestující prakticky nemá šanci dozvědět. V palubních průvodcích ani v časopise Žlutý o nich není ani zmínka, nepropaguje je ani vlakový rozhlas. Na internetových stránkách společnosti byste informace o žlutých restauracích na kolejích také hledali marně, o nějakém jídelním lístku snad ani nemluvě. Rozhodl jsem se proto, že novou gastronomii na železnici v podání RegioJetu vyzkouším takříkajíc „naostro“ při běžné jízdě ze Slovenska do Čech. Jelikož byl v době mého rozhodování a nákupu celý vlak již ze Žiliny beznadějně vyprodaný a jízdenka na trasu Čadca - Praha se nedala vůbec sehnat, musel jsem mírně improvizovat a rezervační systém trochu obelstít.

Prozatímní menu RegioJetu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVýsledkem byly na poslední chvíli tři různé oddělené jízdenky v relacích Čadca - Olomouc, Olomouc - Pardubice a Pardubice - Praha, každá na jiném sedadle v jiném typu vozu a v jiné části vlaku. Pro úplnost dodejme, že celá cesta mne s průkazem ISIC vyšla i takto rozděleně s nákupem v den jízdy na přibližně 280 korun, což je podobně, jako se slevou IN 50 % u Českých drah, které jsem využil pro cestu tam. Své druhé stěhování z vozu Ampz do zbrusu nového vozu z rumunské vagonky Astra jsem již konečně využil k zavítání do restauračního vozu. Ten byl po celou dobu cesty velmi slušně obsazen, v oblasti Havířova mě dokonce vedoucí vlaku informoval, že jídelní vůz byl v tu chvíli zcela naplněn. Nicméně za Olomoucí se pár volných stolů přeci jenom uvolnilo a mě již nic nebránilo v obědu.

Detail stolu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageMladý číšník, který se podle své visačky dokonce ještě zaučuje, přichází k mému stolu až po relativně dlouhých deseti minutách, zato působí velmi příjemným a usměvavým dojmem. Objednávám si z prozatím dočasného pilotního menu zelnou polévku a maďarský guláš s karlovarskými knedlíky. K pití si objednávám ještě světlé pivo Bernard. Pivo sice přijde během chvíle a je i příjemně chladné, polévka však ke stolu bohužel doráží až po více jak dvaceti minutách a podobně čekají i ostatní cestující ve voze, kteří chtějí třeba i jenom zaplatit. Obecně působí celá obsluha ještě značně neprofesionálně a nesehraně, je vidět, že ještě nemá příliš zkušeností. To potvrzuje i fakt, že za minutu po polévce navíc přichází i hlavní chod, který tak vystydne, než hutnou polévku i s pečivem dojím.

Zelná polévka v podání RegioJetu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageSamotná polévka byla mírně řidší a kyselejší, než jak ji známe například ze sezónní nabídky JLV, nicméně zdála se být takříkajíc poctivá - nacházela se v ní spousta zelí, brambor i koleček v jídelním lístku slibované klobásy. Ačkoliv nejsou známy přesné objemy polévek, porce byla minimálně subjektivním optickým dojmem větší, než jak tomu je v jídelních vozech ČD. Příjemné byly i čerstvě rozpečené kousky drobného pečiva a stejně příjemná byla také cena, která činí 39 korun. Stejně jako polévce by se chuťově zřejmě nedalo nic vytknout ani následnému guláši. Knedlíky působily čerstvým dojmem a nebyly oschlé ani tvrdé, ba naopak. Omáčka s masem byla rovněž na odpovídající úrovni, celkovému dojmu hodně dodával také styl servírování a moderní hranaté talíře. Za hlavní jídla cestující u RegioJetu zaplatí 99 korun, jedinou výjimkou jsou hovězí líčka, která stojí o třicet korun více. Za zmínku také stojí to, že přílohu si z omezené nabídky cestující může k jídlu vybrat sám, cena je vždy stejná.

Maďarský guláš, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVelmi pozitivní je také design interiéru vozu, který je v porovnání například s rekonstruovanými vozy WRmee816 ČD opravdu „o třídu lepší“. Místo bílé či krémové jsou stěny a strop pokryty imitací hnědého dřeva v kombinaci s jemně šedou barvou, jak je ostatně u této série vozů původně ve vlastnictví rakouských drah ÖBB zvykem. Osvětlení je oproti již zmiňovanému vozu ČD decentní a nepřímé, dojem lepší restaurace dotvářejí také delší bílé ubrusy, namísto klouzajících stolů se žlaby uprostřed bez prostírání. Pohodlná jsou i kožená křesla, která můžeme opět porovnat s pravoúhlými sedačkami v nejnovějších vrúteckých rekonstrukcích. Celkový dojem zkrátka byl takový, že sem by se možná designéři společnosti ŽOS Vrútky, která modernizovala restaurační vozy ČD, měli podívat a nechat se trochu inspirovat.

WRmz RJ - interiér, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNicméně i oběd u RegioJetu měl své mouchy, některé ostatně již zmiňované výše. Příliš dlouhé čekání na cokoliv, ale třeba i zašpiněné ubrusy nebo příbory pokládané jen tak na stůl, jsou věci, které by měl žlutý dopravce postupně vychytat. Cestujícím by neměl na stolech příliš dlouho zůstávat použitý porcelán, obsluha by měla být více času v oddíle a sledovat potřeby cestujících. Oproti konkurenci je navíc mínusem možnost platby pouze v hotovosti. Limitující je také omezení, že cestující smí restaurační vůz navštívit jen po domluvě a předchozí rezervaci u „svého“ stevarda. Ačkoliv vymahatelnost tohoto pravidla je v praxi téměř nereálná, návštěvu jídelního vozu to možná až zbytečně komplikuje. RegioJet však již od 20. října slibuje první změny, jako například větší výběr hlavních jídel nebo i snídaňová menu. Nechme se tak překvapit, jak se bude gastronomie u této společnosti vyvíjet dále a zdali se jídelní vozy budou dále rozšiřovat na více spojů.

Autorský text.


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 18.10.2014 (7:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
22.10.2014 (22:32)  
omlouvám se, že to je mimo téma, ale chci udělat radost panu RadoB:
Z divných praktík Regiojetu na trati Komárno - Bratislava už začína byť zle obyvateľom využívajúcich služby pána Žltého, súpravy sú značne poddimenzované
prý tam mají přidat vlaky!!
http://www.ceskatelevize.cz/ct24/ekonomika/290025-deti-studenty-a-duchodce-cekaji-na-slovensku-vlaky-zdarma/
registrovaný uživatel vitab 
22.10.2014 (17:14)  
Nějaké informace o těch novinkách, které měly být od 20. 10.? :-)
21.10.2014 (22:10)  
Tak i v restauračních vozech JLV se několik jídel opravdu vaří, například smažený vepřový či kuřecí řízek s opékanými brambory nebo některé ty minutky. Třeba v Pendolinech a railjetech se jen ohřívá, ale u ARmpee, WRmee a WRmz už se i něco málo vaří, nebo tedy spíš smaží.
registrovaný uživatel studio 
21.10.2014 (18:40)  
existuje nějaká společnost, anebo firma, která je schopna vařit jídla ve vlaku, ne ohřívat!?
registrovaný uživatel M 
21.10.2014 (18:14)  
Asi to myslel tak, ze parky jsou jakoze podradne jidlo. Pritom je v nabidce maji i v Rakousku myslim.

Tim ale nechci JLV moc hajit, ty porce jsou takove degustacni...
registrovaný uživatel bob.26  mail  
21.10.2014 (17:40)  
Já bych s těmi superlativy aspoň ještě pár měsíců počkal. Každý to vidí trochu jinak. Já jsem byl také vždy s JLV spokojen. Jídla dobře vychucená a s párky jsem problém neměl. Je to věc názoru.
registrovaný uživatel M 
21.10.2014 (16:50)  
Par chyb tam bylo... Na to, ze ma prinest jidlo, piti a pribor a z toho dve veci zapomnel, tak mi to superlativni hodnoceni prijde jako trosicku neobjektivni:)
Neco jako "typicke" hodnoceni na heurece typu "davam sto procent, plusy je to super, minusy jeste jsem to nevybalil"
21.10.2014 (15:55)  
Hodnoceni jídelního vozu: čekací lhůta docela dost dlouhá, ale nejsem u MC Donalda (ani nebudu). Obsluha velice milá a přátelská, par chyb bylo (zapomenuté nápoje a pak příbory) ale jinak prezentace na jedničku (měl tam plno a byl nový, jestli začal v Košicích, tak je borec) jídlo opravdu luxusní, poctivý guláš jako ze soutěže a zelná polévka ta byla! Myslím že lepší jídlo jsem dlouho nejedl ... Když to srovnám ze situaci před 10 lety, JLV a jejich pochybné parky se starým chlebem, tak tohle je skok o 50 let dopředu!
registrovaný uživatel M 
21.10.2014 (0:14)  
Ted na ty dva mesice bych to klidne i dal. Za dva mesice se toho precijen spotrebuje hodne. Ale ano, je to relevantni argument a minimalne to vysvetluje, proc to nebylo doted.
(Pravda, nevysvetluje to, proc je dvoumesicni pilotni faze jeste rozdelena do dvou podfazi, ale cert to vem:-)
20.10.2014 (23:27)  
M: to ale zatím nejde, když jedno menu je jen do 20.10., pak další bude do 13.12. a pak by mělo až přijít to definitivní na delší dobu po zkušebním provozu. To by se teď jen tisklo :-)
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2018 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko