Lipsko - Čtyři kilometry dlouhý podzemní železniční tunel v budoucnu spojí Hlavní a Bavorské nádraží v saském Lipsku. Po rozsáhlých přípravných pracích bude v pondělí, 15.1.2007, zahájena ražba tunelu v rámci projektu „City-Tunnel Leipzig".
„Stavba století", jak je v Sasku projekt nazýván, má přijít na 570 milionů € (cca 16 miliard Kč). Už nyní je však zřejmé, že rozpočet bude překročen. Spojení obou nádraží by mělo přesvědčit především dojíždějící za prací, aby dali při cestě do Lipska přednost železniční dopravě. „Dokončení tunelu je plánováno na rok 2009," uvedla Lea Mocková, mluvčí saského ministerstva průmyslu. Projekt svým rozsahem připomíná plánovaný přesun hlavního nádraží v Brně, které je s Lipskem srovnatelé rozlohou i počtem obyvatel.
Tunel se bude skládat ze dvou podzemních tubusů v hloubce 22 metrů o průměru 8 metrů. Průměr vrtné soupravy, která tunel proráží, je o metr širší než velikost koridoru, celková hmotnost činí 1.100 tun a její délka dosahuje 65 metrů. Tunel bude začínat u lipského Hlavního nádraží, které je v současnosti největší neprůjezdné nádraží v Evropě a nachází se na severním okraji centra. Odtud bude procházet středem města, kde vzniknou další dvě nová podzemní nádraží v hloubce dvaceti metrů s ostrovním nástupištěm o délce 140 metrů. Tunel pak povede k jižnímu okraji centra města na menší Bavorské nádraží.
„Rychleji vpřed"
O propojení Hlavního a Bavorského nádraží se uvažovalo již téměř před sto lety. Následně ovšem 1. a 2. světová válka tyto plány zhatila. V roce 1946 tehdejší lipský primátor myšlenku na podzemní dráhu oživil, kvůli poválečnému rozdělení Německa a vysokým nákladům z ní však během období NDR opět sešlo. Na počátku 90. let za jiné politické a ekonomické situace (možnosti spolufinancování z bývalého západního Německa a fondů EU) začala myšlenka nabývat konkrétních rozměrů. V roce 2002 byla podepsána dohoda o financování projetu a o rok později se již začalo stavět.
Lipsko má za sebou už několik rozsáhlých a nákladných staveb, například postupnou rekonstrukci Hlavního nádraží. Výstavbu tunelu provází poměrně úderné motto: „Schneller vorwärts“, česky „Rychleji vpřed“. Motto projektu lze chápat ve dvou významech: prvním je skutečné zrychlení dopravy, na druhé straně i touha po rozvoji a zviditelnění Lipska v německém i celoevropském měřítku. Výstavba City-Tunnelu nebyla ovšem přijata pouze s nadšením. Kritici stavby tvrdí, že Lipsku jde pouze o jedinou věc – mít podzemní dráhu, kterou v současnosti nemají sousední Drážďany (hlavní město Saska).
Technické údaje projektu
Ceková délka stavby ... 5.279 metrůDélka tunelu (včetně stanic) ... 4.010 metrů
Zřízené podzemní stanice ... Leipzig Hbf, Markt, Wilhelm-Leuschner-Platz, Bayerischer Bahnhof
Mapa projektu "City-Tunnel Leipzig"
Nejvyšší povolená rychlost ... 80 km/h
Náklady na projekt ... 570 milionů €
Předpokládaný termín dokončení ... rok 2009
zdroj: City-Tunnel Leipzig, MetropolisLive, Právo
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.