..: Ražba městského železničního tunelu v Lipsku startuje :..

City-Tunnel LeipzigLipsko - Čtyři kilometry dlouhý podzemní železniční tunel v budoucnu spojí Hlavní a Bavorské nádraží v saském Lipsku. Po rozsáhlých přípravných pracích bude v pondělí, 15.1.2007, zahájena ražba tunelu v rámci projektu „City-Tunnel Leipzig".

„Stavba století", jak je v Sasku projekt nazýván, má přijít na 570 milionů € (cca 16 miliard Kč). Už nyní je však zřejmé, že rozpočet bude překročen. Spojení obou nádraží by mělo přesvědčit především dojíždějící za prací, aby dali při cestě do Lipska přednost železniční dopravě. „Dokončení tunelu je plánováno na rok 2009," uvedla Lea Mocková, mluvčí saského ministerstva průmyslu. Projekt svým rozsahem připomíná plánovaný přesun hlavního nádraží v Brně, které je s Lipskem srovnatelé rozlohou i počtem obyvatel.

Tunel se bude skládat ze dvou podzemních tubusů v hloubce 22 metrů o průměru 8 metrů. Průměr vrtné soupravy, která tunel proráží, je o metr širší než velikost koridoru, celková hmotnost činí 1.100 tun a její délka dosahuje 65 metrů. Tunel bude začínat u lipského Hlavního nádraží, které je v současnosti největší neprůjezdné nádraží v Evropě a nachází se na severním okraji centra. Odtud bude procházet středem města, kde vzniknou další dvě nová podzemní nádraží v hloubce dvaceti metrů s ostrovním nástupištěm o délce 140 metrů. Tunel pak povede k jižnímu okraji centra města na menší Bavorské nádraží.

„Rychleji vpřed"

Tunel - ilustrační foto

O propojení Hlavního a Bavorského nádraží se uvažovalo již téměř před sto lety. Následně ovšem 1. a 2. světová válka tyto plány zhatila. V roce 1946 tehdejší lipský primátor myšlenku na podzemní dráhu oživil, kvůli poválečnému rozdělení Německa a vysokým nákladům z ní však během období NDR opět sešlo. Na počátku 90. let za jiné politické a ekonomické situace (možnosti spolufinancování z bývalého západního Německa a fondů EU) začala myšlenka nabývat konkrétních rozměrů. V roce 2002 byla podepsána dohoda o financování projetu a o rok později se již začalo stavět.

Lipsko má za sebou už několik rozsáhlých a nákladných staveb, například postupnou rekonstrukci Hlavního nádraží. Výstavbu tunelu provází poměrně úderné motto: „Schneller vorwärts“, česky „Rychleji vpřed“. Motto projektu lze chápat ve dvou významech: prvním je skutečné zrychlení dopravy, na druhé straně i touha po rozvoji a zviditelnění Lipska v německém i celoevropském měřítku. Výstavba City-Tunnelu nebyla ovšem přijata pouze s nadšením. Kritici stavby tvrdí, že Lipsku jde pouze o jedinou věc – mít podzemní dráhu, kterou v současnosti nemají sousední Drážďany (hlavní město Saska).

Technické údaje projektu

Ceková délka stavby ... 5.279 metrů
Délka tunelu (včetně stanic) ... 4.010 metrů
Zřízené podzemní stanice ... Leipzig Hbf, Markt, Wilhelm-Leuschner-Platz, Bayerischer Bahnhof
Mapa projektu "City-Tunnel Leipzig"
Nejvyšší povolená rychlost ... 80 km/h
Náklady na projekt ... 570 milionů €
Předpokládaný termín dokončení ... rok 2009

zdroj: City-Tunnel Leipzig, MetropolisLive, Právo


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 12.1.2007 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Německo Německo Sasko /Sachsen


12.01.2007 (19:13)  
Semík: Je tu jedna výjimka = podzemní nástupiště Leipzig Hbf., která jsou projektována na 215 metrů (variantně je zvažováno dokonce 400 metrů). U ostatních stanic se zřejmě se zastavováním dálkových vlaků nepočítá... Omlouvám se, že to není přímo v článku, ale už tak to bylo moc dlouhé, a tak jsem jej ještě raději o 1/3 proškrtal, aby se lépe četl - v případě většího zájmu o projekt doporučuji projít dvojici odkazů uvedenou na konci článku.
registrovaný uživatel Semík  mail  
12.01.2007 (19:02)  
Mám dotaz, jak je to s délkou nástupiště u nově budovaných zastávek a stanic. Někde jsem četl, že je to 200m. 140m to se tam vejde možná lokomotiva a 5 vozů. Tam nebudou jezdit rychlíky? Mohl by mi to někdo prosím vás vysvětlit a poučit mě? Děkuji
12.01.2007 (16:13)  
"Projekt svým rozsahem připomíná plánovaný přesun hlavního nádraží v Brně" Jenže v L. železnici měsu přiblíží. Diametru se Brno, obávám, jen tak nedočká.
12.01.2007 (19:22)  


Srovnání projektu "City-Tunnel Leipzig" se s plánovaným přesunem brněnského nádraží nabízí z mnoha důvodů: 1/ rozloha a počet obyvatel obou měst, 2/ plánované náklady na projekt, 3/ a mnoho dalšího co obě města spojuje - Brno a Leipzig jsou například od roku 1973 partnerská města, v obou případech je důležitou součástí města výstaviště, ...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko