..: Rakousko, ráj nejen turistů, ale také železničních fandů! :..

ilustracni obrazekPosuzovat stav železnice nějakého státu podle jediného vozu by se asi nemělo. Mnoho z vás, čtenářů, se již asi projelo soupravami EC Antonín Dvořák, R Chopin, či zapůjčeným vozem na českém IC Hutník. Jaká je ale skutečná realita rakouských železnic, na to se vám budeme snažit poskytnout objektivní a ucelený pohled v tomto článku. Cílem naší červencové cesty byla zejména oblast Tyrolska, která v mnohém překvapila!

Jízdní doklady: EuroDomino -26 pro Rakousko (4 denní); pro tranzit síťová jízdenka ČD na ISIC, resp. obyčejný lístek na JuniorPas

Navštívené stanice: Brennero/Brenner, Bruck an der Mur, Feldkirch, Graz Hbf., Hallwang-Elixhausen, Innsbruck Hbf., Jenbach, Leoben Hbf., Neumarkt-Kostendorf, Patsch, Pill–Vomperbach, Salzburg Hbf., St.Jodok, Terfens-Weer, Wallersee, Weng, Wien Südbf., Wien Westbf.

Použité spoje: R 202 Chopin/D 202 a R 203 Chopin/D 203, EC 80 Garda, EC 81 Garda, EC 101 Jóže Plečnik, EN 465 Zürichsee, IC 535 Stadtgalerie Klagenfurt, ÖBB-EC 68 Mozart, ÖBB-EC 558 Joseph Ressel, ÖBB-EC 562 St.Anton am Alberg, ÖBB-EC 568 Stadt Innsbruck, ÖBB-EC 668 Fachhochschule Voralberg, spěšné a osobní vlaky

Padáček v Innsbrucku Žízniví Lamík cestou na BrennerTour de Austria“, jak se jsme my - Josef Petrák (Padáček) a Lukáš Zedníček (Railman), pojmenovali tuto 4denní putovní výpravu po síti ŐBB, byla věnována jak fotografování železnice, tak turistice a poznávání tyrolských měst jako je Innsbruck, Salzburg apod. Bohužel, plánování akce bylo naprosto zbytečné – spoj do Vídně, R 203 Chopin/D 203 byl zpožděn o 70 minut a tudíž nám odjelo ŐBB–EC ze Západního nádraží ve Vídni. Za nějakých 8€ jsme sehnali knižní jízdní řád a to včetně aktualizace vydané jako další kniha, a nikoliv jen samolepky na korekturu!

Na Jižním nádraží nás překvapila hlavně městská dráha, tzv. S-Bahn, protože zde jezdí vlaky řazené vozy Bmpz-dl/ds a tažené lokomotivami Taurus!!! Představte si, že by něco takového zastavovalo v metru pod Hlavním nádražím v Praze …

Naší první destinací bylo město Salzburg a jeho okolí. Zde se pohybovali na trati 101 v úseku Salzburg Hbf.– Neumarkt-Kostendorf. Tuto trať mohu vřele doporučit. Traťová rychlost se v tomto úseku pohybuje od 70km/h až po 140km/h. Dále na Linz je maximální rychlost dokonce 200km/h. Ale tam jsme se nepohybovali, jelikož okolí tratě tam je až příliš chudé a téměř nefotogenické, přesto jízda v ŐBB–EC 68 Mozart maximální rychlostí byla více než příjemná. Jen doporučuji všem, kdo by tento spoj chtěli využít, pořízení místenky, neboť vlak byl skoro 100% obsazený.

Nyní k samotném úseku trati. Nachází se zde velké množství oblouků, jak ostřejších tak i protáhlejších. Dalším velkým plusem je opravdu velice hustá osobní i nákladní doprava. Fotografy z Česka zde určitě zaujmou, zde často se vyskytující vlaky ROLA. Co se týče přístupu k samotné trati, tak ten je ve většině případů takřka pohádkový oproti tratím ČD. Prakticky všude vedou souběžně s tratí stezky nebo polní cesty. Jediným menším mínusem oproti tratím v okolí Salzburku je to, že zde nemáte v pozadí mohutně vyhlížející alpské štíty či vrcholky.

Baníček Druhý den ráno jsme opustili rodné město hudebního génia Mozarta a po peážní trati přes Rossenheim dojeli spojem ŐBB–EC do naší cílové stanice druhého dne, Innsbruck Hbf. Během cesty jsme pozorovali okolí tratě a vyhlíželi případné místa pro focení. Něco málo jsme našli v okolí Terfens–Weeru a tak jsme se tam neprodleně po výstupu z vlaku kategorie ŐBB–EC vypravili prvním osobním vlakem. Okolí Terfens–Weeru je rovněž jako destinace předchozího dne přívětivé tím, že cesta k „šotoflekům“ je snadná, jelikož je zde podél celé trati cyklostezka. A asi největším lákadlem zde je krásné pozadí díky alpským štítům a malebným kopečkům. Z Terfens–Weeru jsme se přesunuli do nedalekého Jenbachu, kde jezdí na pravidelném provozu nostalgická motorová jednotka a malá parní lokomotiva ve stylů českých „bejčků“. Samotná vesnice je však pro focení nevhodná, resp. žádné relativně dobře dostupné jsme zde neobjevili. Za to naše zásoby tekutin se v horku, které zde panovalo, notně zmenšily. Tato vesnice je zajímavá také tím, že ač má jen nějakých 6500 obyvatel, staví zde 14 vlaků EC či ŐBB–EC, 2 vlaky, EN, dva ICE a 2 kategorie IC – a to jen ve směru na Innsbruck! - pro fanoušky Baníku přikládáme jeden dokumentační snímek z tohoto nádraží.

Šoutouší pasáž
Šotouší pasáž Oficiální šotoflek St.Jodok Dear railfriends ... Třetí den jsme se rozhodli pro úsek Innsbruck – Brenner/Brennero. Na tomto 37 km dlouhém traťovém úseku s převýšením cca 860 metrů se nalézají pouze 2 místa pro focení, avšak jeden z nich je opravdu velkým skvostem. Nachází se na druhé straně vesničky zvané St.Jodok, cože je druhá zastávka směrem z Brenneru na Innsbruck. Již z pohledu z okna vlaku je zřejmé, že se jedná o typickou tyrolskou vesničku, která však má jednu velkou raritu. V blízkosti, odkud se dá krásně vyfotit vlak vyjíždějící z tunelu do obloučku směr Brennero, se nachází speciální místo, které je výhradně pro žel.fotografy. Důvodem je fakt, že všechny louky v okolí patří soukromému rolníkovi a toto místo je tak hojně navštěvováno rakouskými a italskými fotografy, že jim majitel dobrovolně vyhradil malé místo pro pozorování a focení. Ale pozor! Nedoporučujeme přejít „demarkační linii,“ jak také varovala cedule na plotě, které jsme si bohužel nevšimli. Zemědělec nebyl vůbec přátelský. Pro ilustraci přidáváme snímek cedule i samotného vyhrazeného fleku.

Pokud hledáte nejlevnější obchod s jídlem v Innsbrucku, ani si moc nezajdete. Supermarket v budově Hlavního nádraží nabízel zboží v cenách téměř českých!

Čtvrtý den jsme se rozhodli strávit v Grazu. K přesunu do tohoto Štýrského města jsme použili kategorii vlaku EuroNight. Poslední den naší výpravy nám ovšem již tolik počasí i štěstí tolik nepřálo, tak jsme zvolili pouze prohlídku města. Během bloudění po okolí jsme potkali také kupodivu načas jedoucí EC 101 Jóže Plečnik! a neodolali možnosti uslyšet český hlas, napít se správně chlazeného zlatavého moku a poctili jídelní vůz svou návštěvou. Až pozdě odpoledne jsme se konečně zorientovali v trianglu Leoben Hbf. – Bruck an der Mur – Graz Hbf., který jsme nechtěně projeli 3x, a odcestovali přes Semmering do rakouské metropole.

Naše výprava končila a rychlík D 202 Chopin znamenal konec pohádky a začátek české reality všedního cestování plného zpoždění, rádoby historických vozů typu „B“ a dalších nečekaných problémů.

Lukáš jel ze Svinova domů tramvají. Na mě čekala půlhodina na palubě rychlíku Laborec. Na tu soupravu jsem se mračil snad jako nikdy, až se průvodčí lekla a zjišťovala, co se mi nelíbí. Větu „Nevěděl jsem, že dnes pojede historická souprava,“ jsem v té chvíli prostě v ústech neudržel. Myslím, že osypky z vozů řady B budeme mít oba dva ještě hodně dlouho!

P.S.: A jak je to tedy s tím vozem, co jezdí na IC Hutník? Vozy Bmz jsou v Rakousku natolik běžné, jako naše „Béčka“. Z Innsbrucku do Brenneru jezdí i spěšný vlak řazený vozy 2x Bmz a 1x ABmz. Jeden takový vůz jsme viděli i na osobním vlaku.


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 20.11.2006 (18:21)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Rakousko


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
21.11.2006 (19:38)  
V Rakousku sem za léto najezdil cca 5000 km, na sommer ticket za 19€, O VYKENDECH I EN-2*Wien/22,20/ - Bregenz - relativně plný
místa - člověk musel přijít včas na nádraží a rychle zasednout/koupit si místeknu za 5€
...1* Linz-Salzburg-Villach a 1* Villach - Wien... ty poslední dva byli prázdnější...

K EC100/101 vozy žádnej zázrak, ale pořád lepší než Bmee, který jezdí na Sp/ER České Budějovice - Linz... CityShutle sem na IC potkal jen jednou, spíš červené Bmz/Bmpz..
Stejně nejlepší byl IC 515/Innsbruck - Graz/ tvořen jednotkou 4010:-)
Ale díky za další tipy kam o prázdninách;-)
21.11.2006 (19:06)  
ad UFO : plně souhlasí s tím, že předělání vozů Bmpz 50-81 … bylo nešťastné a cestovní komfort šel dolů. Já jsem jel tímhle vozem na trati Salzburg – Wien na EC už v roce 1980. Škoda, že ÖBB nepoužily pro modernizaci vozy typu Schlieren, tak se připravily o kvalitní vozy.
Pokud jde o modernizace vozů, nemyslím si, že je zásadní časový rozdíl mezi generální opravou vozu, při níž se vagon tak jako tak rozebere téměř na prvočinitele – jednotlivé díly se opraví – a pak zase poskládá dohromady a nebo se vagon rozebere a místo původních prvků se tam dosadí prvky nové. Tak či onak se tam mění veškerá kabeláž …
Problém je patrně v penězích … resp. v představě, že nové vozy se nemusí udržovat a po čase nastane divení, že vozy jsou nejednou opotřebované …

To platí i o vozech Bmz ČD, které vypadají jak vypadají. Vozy měly mít za sebou dávno dílenskou opravu, jednak pro nedostatek peněz, jednak pro nedostatek vozů, které by je nahradily se dílny konají jen v míře nezbytně nutné pro naplnění technických předpisů.
21.11.2006 (11:57)  
Comar: Mám dojem, že OEBB v současné době modernizují nějaké vozy Bmz (někde jsem viděl článek). Tudíž někde chybět musí.
registrovaný uživatel jihad 
20.11.2006 (21:41)  
cool clanek ... to comar nabYdek :D
registrovaný uživatel ufo 
20.11.2006 (21:20)  
ČD taktiez predavali JFNK-26 len na jeden mesiac, co bolo dost nepochopitelne. Vsade inde ju predavali na cele prazdniny.
Tak ako pisal comar, cestovanie v nocnych vlakoch je mozne, len si to treba nechat potvrdit sprievodcom na zadnej strane, aby po prestupe nevznikli problemy. Detto aj pri pouziti vlaku zo zahranicia pred osmou hodinou.
20.11.2006 (21:11)  
No, kupoval jsem ten lístek pro přítelkyni o cca. 3 týdny později v Olomouci, dostali jsme k tomu česky psaný manuál a tam bylo přesně napsané, co se může a co ne a byl tam právě zmíněný i ten tranzit. Hádám, že pokladní to četla jen z půlky ...

Ale co už. ED posloužilo svému účelu dokonale.
registrovaný uživatel comar 
20.11.2006 (21:10)  
na feriennetzkarte se dalo jezdit i nocnim vlakem. to omezeni, ze se nemuze jezdit pred 9hodinou ranni u nocnich vlaku neplati. navic taky neplatilo, kdyz clovek vjizdel do rakouska ze zahranici, takze ranni osobak Breclav-Viden by taky nebyl problem. ale toto vedelo jen malo lidi, takze nejaka pokladni na svinove me neprekvapuje. nemuze vedet vsechny detailni podminky jednotlivych nabydek po cele evrope, je taky jen clovek.
20.11.2006 (20:59)  
Je to v článku. Eurodomino. Jinak druhá možnost byla od OeBB "JugendFerien Netzkarte", ale ta by se nemohla použít pro noční cesty ... a to nám ještě milně pokladní na Svinově uvedla, že ji nemůžeme použít na noční tranzit do Rakouska Chopinem :-/ tak by jsme se na EN vykašlali a měli to litr levnější!
registrovaný uživatel ufo 
20.11.2006 (20:54)  
Citam, ze autori clanku pouzili Ed-26, nebola lepsia Sommercard za 49 EUR platna 1.7.-9.9.? (Vyzera to podla fotiek, ze ste cestovali v lete...)
20.11.2006 (20:51)  
ČD4ever určitě tunní nějaký mastrštyk, protože OeBB je proti němu hodně silný kalibr! ;-) nic ve zlým.

S těmi vozy to můžu jako pozorovatel potvrdit. Na EC 150 Emona jsem pár takových vozů viděl, a na různých IC taky. Faktem je, že ty Bmpz-l "CityShuttle" jsou klimatizované, mají RIC 160 a jen jsou prostě určené pro jiný druh vlaku.

Ale dojem byl ohromující, což plně článek vyjadřuje.
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko