Trutnov - Do flotily východočeských "čtyřek" přibyl nový exemplář. Dlouho očekávaný a tajnostmi opředený stroj 754.050 7.1.2007 konečně vyrazil vlastní silou na trať. Dlouho se spekulovalo mezi laickou veřejností, jak tento stroj vlastně bude vypadat. Otázkou bylo jaký lak ponese, bude z něj počítačem nabušená mašina jako 754.018, nebo klasická 754 jako velká většina lokomotiv. To vše byly velké otazníky, které se odhalovaly postupně během prosince.
První jízdy v ostrém provozu si tato novotou zářící lokomotiva odbyla na vlacích R 650, R 793, Sp 1954, R 655. Na těchto výkonech ji jako záložní stroj pro případ nečekané závady doprovázela 754.030. Více již napoví fotografie. Po celý týden bude lokomotiva brázdit spolu s 754.030 koleje tratí 032 a 021 za účelem zácviku strojvedoucích DKV Česká Třebová.
foto: autor
V posledních letech byla obnovena intenzivní obroda lokomotiv řady 754. Dalším plusem tohoto zlomu je i uvolnění uniformity barevných schémat těchto lokomotiv. Dnes již závisí pouze na vůli depa, s jakým barevným schématem lokomotiva řady 754 vyjede z dílen. Díky tomuto uvolnění přišlo v posledních letech na denní světlo několik velice hezky barevných lokomotiv. Posouzení, jak zdařilá jsou tato schémata, již nechám na čtenáři.
Jako první od uvolnění poměrů podstoupila MH opravu v roce 2005 lokomotiva 754.060. Pro národ nadšenců okolo železnice to bylo po dlouhém období šedozelených laků velké překvapení. Plzeňské depo tak přišlo o další "bleskovku", ale začala dekáda zajímavých barevných řešení. Jako další z dílen ČMKS vyšel nově nalakovaný brejlovec 754.023 v klasicky šedozeleném laku. To bylo z počátku zklamání, ale ihned po příchodu do DKV Brno byla tato bývalá brněnská chlouba vyzdobena ozdobným pruhem ve tvaru blesku. Tím se lokomotiva opět stala perlou Brněnského depa. Po 023 následovala 754.051 (DKV ČT), 754.061 (DKV ČT), 754.018 (DKV Brno) a nakonec 754.050 (DKV ČT). Jedinou výjimku v posledních 2 letech tvoří 754.065 pro DKV Ostrava v šedozeleném a 750.308, zatím poslední 750 pro ČD, u které byl obnoven lak do "původní" červené s bleskem.
foto: archiv ŽP
Co nás dál čeká za novoty můžeme jen hádat. Ale v nejbližších týdnech a měsících se do dílen chystají další stroje. Z Brna čeká na odvoz 754.074 po požáru a 754.048 která po letech těžké služby zasluhuje omlazovací kůru. Bude jen překvapení, v jakém kabátku vylezou tyto dvě perličky na denní světlo.
Jinak lokomotivu jsem už viděl a docela se mi líbí, bude pěkné ji fotit na jaře ;) Na závěr jsem pro různé laky lokomotiv a jednotný lak vagonů.
Pravdepodobne v kombinaci vsech Vami zminenych odstinu...., ale ne, jen pokus o vtip.
Podle me by se lokomotivy i vozy urciteho zamereni mely drzet jednotneho barevneho schematu, prodavaji totiz predevsim jejich majitele, potazmo produkt, na kterem se provozuji. Pro zakaznika je design urcite jednim z hlavnich vodicich prvku pro vyber produktu.
40 let uniformnich nateru, popr. urceni barevneho schematu vyrobcem je zavadejici argument. Na zapad i vychod od nasich hranic je uniformita produktu naprosto bezna, prave naopak jsem si nikde krome nasich trati nevsiml takovychto pojizdych cirkusu. Vyrobce si naopak muze zvolit nater stroje tak maximalne na veletrh, kde chce udelat diru do sveta, konecna volba stejne patri zakaznikovi.
Bohuzel to dost odnesla struktura clanku, protoze nakonec neni jasne, o cem ten clanek je. Jestli je o tom oranzovem brejlovci, tak by bylo zajimave znat rozsah modernizace (proti 754.018 nebo i proti 755).
Jestli bylo na tema "barevne provedeni rekonstruovanych brejlovcu" tak to moc systematicky ani pochopitelne napsane neni.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.