..: Produkt Zakładów Naprawczych Lokomotyw Elektrycznych, Polska :..

E6ACT-02, foto: ZNLEGliwice - Když se v české kotlině někdo zmíní o železničních strojích našich severních sousedů, většině "vláčkofilů", a tímto směrem zainteresovaných lidí, se na mysl vkrade věc nevábných tvarů, vyvedených v roztodivných barevných kombinacích, a s obrovskými svítilnami ne nepodobnými lucernám. Není co divit - drtivá většina motorových i elektrických lokomotiv, brázdících polské koleje, skutečně mnoho krásy nepobrala (pozn. autora: Mně se líbí, vyznávám funkční design, a tyto lokomotivy jím bezesporu překypují...) Avšak nastal čas obrátit list, a představit (možná) novou železniční kapitolu PKP. Přichází E6ACT.

Tichá voda břehy mele

E6ACT-01, foto: ZNLELokomotiva byla vyvinuta společností ZNLE s.a. (Zaklady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych - Opravna elektrických lokomotiv) v Gliwicích, coby první generický projekt. ZNLE tak zúročuje mnohaleté zkušenosti z více než třicetileté praxe v opravách a modernizacích strojů elektrické trakce (např. ET22, EP09 či EP07), stejně jako znalostí potřeb polských dopravců a charakteristiky tamější železniční infrastruktury. Analýza účinnosti distribuční sítě prokázala, že výkon stroje by se měl pohybovat v rozmezí 4,6 až 5 MW, údaj o maximální rychlosti 120 km/h zase vychází z horní hranice povolené pro nákladní přepravu (třeba kvůli konstrukčním rychlostem vozů.) S přihlédnutím k dlouhodobému stavu svršku tratí nesměla hodnota nápravového tlaku překročit 20 tun na osu. To vše rozhodlo pro zvolení koncepce Co'Co’, tedy dvou tříosých (třínápravových) podvozků, s trakčním motorem na každé ose. S maximálním zatížením 3200 tun, a výše uvedenými údaji, je tedy předurčena coby tahoun těžkých nákladních vlaků.

Navrch huj...a vespod taky!

E6ACT-03, foto: ZNLEV souladu se současnými trendy v konstrukci železničních vozidel, také E6ACT je modulové koncepce, a zjednodušuje tak realizaci individuálních přání zákazníků, stejně jako snižuje náklady a prostoje při potenciálních opravách stroje. Po stránce technické, ergonomické, i užitné, je srovnatelná se soudobou produkcí předních evropských výrobců. Při vývoji bylo postupováno v souladu s doporučeními ERRI (European Rail Research Institute - Evropský institut pro vývoj železničních vozidel), norem UIC či TSI (lokomotiva se tak zařadí po bok např. Škody 109E.) O trakci se postará 6 nově vyvinutých asynchronních motorů, se souhrnným výkonem 5 MW. A stejně jako u jiných moderních strojů, také u E6ACT se o řízení (lépe řečeno volbu vhodných trakčních charakteristik) a diagnostiku postará počítač. Polští strojvůdci si stroj zajisté rychle oblíbí - uznejte sami: Klimatizace, mikrovlnná trouba, lednička, umyvadlo a toaleta v samostatné buňce. Ergonomicky řešený ovládací panel se dnes považuje za standard, avšak u stroje vyvinutého v Polsku (modernizace do tohoto nepočítaje) jde o primát. Na úplný konec výčtu charakteristik "novodobého polského šestikola" se zmiňme o splnění environmentálních norem, a díky speciální kleci i těch bezpečnostních.

Stručné technické údaje

  • Uspořádání pojezdu: Co’Co’
  • Hmotnost: 110 ÷ 120t
  • Jmenovité napětí trakčního systému: 3 kV DC
  • Výkon: 4 980 kW
  • Maximální tažná síla: 374 kN
  • Maximální hmotnost vlaku: 3200 t
  • Způsob řízení/diagnostiky: Mikroprocesorové
  • Maximální rychlost: 120 km/h
  • Konstrukční rychlost: 140 km/h
  • Délka lokomotivy přes nárazníky: 20 250 mm
  • Životnost: min. 25 let

Příklady výkonů v závislostí na zatížení a charakteristice trati:

  • 115 km/h s hmotností 3200 t při převýšení trati 0‰
  • 58 km/h s hmotností 3200 t při převýšení trati 6‰
  • 74 km/h s hmotností 2500 t při převýšení trati 6‰
  • 63 km/h s hmotností 2080 t při převýšení trati 10,2‰

E6ACT-04, foto: ZNLEV současnosti se pracuje na prvním prototypu. 10. října 2008 proběhla první tisková konference, při které byli pozvaní hosté seznámeni s postupujícími pracemi na jednotlivých podskupinách, stejně jako s prvotní technickou specifikací. Dlužno podotknout, že ač se již pracuje na prvním kusu, ZNLE se nebrání případným úpravám a vylepšením na základě relevantních připomínek, a ochotně je zapracovává do aktuální dokumentace. Dovolil bych si svým jménem popřát mnoho zdaru při dokončování prototypu, stejně jako při jeho testování, vychytávání dětských nemocí, a nasazení v ostrém provozu.

Zdroj: ZNLE s.a.


Martin Grill Poslat mail autorovi | 14.11.2008 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
14.11.2008 (13:59)  
1+1 = 2 všude ve světě. Takhle to spočítá každý počítací stroj. Takže když do libovolného počítacího stroje, který umí příslušná data zpracovat, zadáte tato data, tak z toho vyjde vždy stejný výsledek. Proto sovětské TU-144 vypadalo stejně jako britsko–francouzský Concorde ...
Tudíž se nelze divit tomu, že tvar skříně je prakticky stejný.
14.11.2008 (13:44)  
No myslím, že nástupce lokomotivy 184 vycházejcí však již z nové 109E (6 × 1600 kW a převod na 140 až 160 km/h --> takových pěkných 600 kN) by jistě neuškodil a takové ČD Cargo by mohlo o takové stroji s uspořádáním Bo´Bo´Bo´ hodně uvažovat jako náhradu za šestikoláky a či na výkonech, kde jsou běžně zdvojovány stroje. Takže Škodováci do toho!! :-)
registrovaný uživatel sames1 
14.11.2008 (12:35)  
Nejak mi asi uniklo jestli to stavi na vlastni triko nebo je to pro nejakeho zakaznika? Tedy kolik je lokomotiv objednano? A jaka bude vysledna cena? Skodovka musela brecet (nebo uplacet) u statu aby mohla zacit delat na 109E a Polaci si stavi stroje jen tak bez zakazek jako napriklad jednotku 19WE.

A jeste k nevzhledym Polskym strojum bych chtel dodat ze casy se zacli menit uz davno. Nove raguliny a Stadlery zacinaji vytlacovat stare stroje uz delsi dobu.
14.11.2008 (11:48)  
Uspořádání stanoviště je opravdu nešťastné. Pokud nebude fýra sedět uprostřed, tak přes ty masivní sloupky těžko něco uvidí.
registrovaný uživatel rohilkk  mail  
14.11.2008 (11:14)  
Martin Grill : Dnesni doba je ale o tom met univerzalni lokomotivu, protoze nevim co s ni budu chtit vozit za 10-15 let. A co se tyce financi, tak to je asi jedinna vec, kvuli ktere by se tohle mohlo prodavat.Podle me by to mohla byt dobra nakladni masina, ale proste trakcni soustavy v evrope ji chybi k tomu aby byla jaksi in.
registrovaný uživatel M 
14.11.2008 (11:11)  
Neni tech 120 az moc u zdi?
14.11.2008 (10:44)  
Jediné co by mi na tom stroji nesedělo je to šestikolo Co'Co', koncepce Bo'Bo'Bo'jako u "naší" 184 by byla ke svršku určitě šetrnější (btw, věčná škoda, že tenkrát nekoupila, nemuseli by teď s náklady jezdit 40 let staré šroty). Jinak v jednoduchosti je síla a oni tam těch oblouků stejně tolik nemaj. Tak ať se daří...
registrovaný uživatel rohilkk  mail  
14.11.2008 (9:42)  
Vypada pekne, to je pravda, jen aby dopravci prece jen nesahli po univerzalnosti, dle me jsou Polaci s vyvojem opet ,,trosku´´ pozadu. Kazdopadne konkurence na trhu neni nikdy na skodu....
registrovaný uživatel xAnri05  mail  
14.11.2008 (9:22)  
Vypada to velice pekne, jen se mi nezda dobry vyhled ze stanoviste strojvedouciho. Ono je pekne mit mikrovlnku, ale nevidet na trat?

Jinak diky za prekvapivy clanek, ackoliv tuto vetu Příklady výkonů v závislostí na zatížení a trakční charakteristice trati bych napsal spis jako: Priklady rychlosti v zavislosti na zatizeni a sklonu trati.
14.11.2008 (8:59)  
Docela mě zaskočilo, že se jedná o lokomotivu pouze pro jednu proudovou soustavu a to 3 kVss. Vím, že poláci mají na svém území jen tento trakční systém, ale už jen pro přechodnost na systém jejich sousedů, konkrétně němců 15 kV 16,7 Hz (ukrajinu, bělorusko a litvu nebudu uvažovat z důvodu jiného rozchodu, i když tyto státy mají systém 25 kV 50 Hz)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko