..: Přístupnost osobní dopravy pro handicapované :..

výtahČeská republika - České dráhy se snaží pro tělesně postižené zákazníky vytvořit takové podmínky, aby pro ně bylo cestování vlakem stejně snadné jako pro cestující bez handicapu. Podmínky se České dráhy snaží vylepšovat především nákupem či rekonstrukcemi železničních vozidel uzpůsobených pro přepravu právě těchto osob. K vytváření přijatelných podmínek, především formou bezbariérových přístupů, dochází i při rekonstrukcích nádražních budov, nástupišť a sociálních zázemí stanic. Bezbariérová stavební řešení a nízkopodlažní vozidla, případně vlaky vybavené zvedací plošinou, ovšem nevítají pouze vozíčkáři, ale také například senioři, rodiče s malými dětmi a kočárky, osoby se zraněními dolních končetin apod.

Služby pro vozíčkáře včera a dnes

České dráhy patří v odstraňování bariér pro cestování vozíčkářů mezi přední dopravce v Česku. Zřejmě jako vůbec první z veřejných dopravců uvedly v bývalém Československu do provozu speciální bezbariérové vagóny. V jizdním řádu 1991/92 se poprvé objevilo značení spojů, které nabízely bezbariérové vagóny. Nutno ovšem podotknout, že objem těchto spojů byl téměř zanedbatelný. Nabídka zahrnovala pouhých 16 dálkových spojů. A přepravu vozíčkáře bylo nutné objednat nejméně 7 dní před cestou. Bezbariérová přístupnost nádraží a nástupišť se v této době žádným zásadním způsobem neřešila. Handicapovaný cestující tak byl odkázán výlučně na asistenci personálu stanice.

V jizdním řádu na rok 2009 můžeme najít celkem 1 464 bezbariérových spojů, což je celkem o 402 spojů více než v loňském roce. Bezbariérové spoje tak tvoří přibližně jednu pětinu všech vlaků vypravených Českými drahami. Navýšení počtu spojů umožnil především nákup 42 nových nízkopodlažních souprav a vozů. České dráhy provozují bezbaríérové spoje téměř na všech hlavních tazích. Díky nákupům jednotek CityElefant a rekonstrukcím řad 810 se tato přeprava čím dál více rozšiřuje i v rámci dopravy příměstské, resp. regionální. V loňském roce nechaly dráhy provést také desítky bezbariérových úprav při rekonstrukcích nádražních prostor. Příkladem může být nová schodišťová plošina v Domažlicích, přístup do nádražních hal v Pelhřimově, Luhačovicích, Hradci Králové, dále bezbariérově řešené toalety v Pardubicích, Borohrádku, Olomouci a v řadě dalších stanic. Celkem 84 vlakových stanic je vybaveno mobilními plošinami. Což je v globálním měřítku do jisté míry zanedbatelný počet. V oblasti služeb a informačního servisu se situace rovněž oproti létům minulým zlepšila. Veškeré potřebné informace může handicapovaný cestující najít na webu ČD. Mimo jiné je zde k dispozici seznam vlakových spojů vybavených zdvihací plošinou či spojů s vozy pro vozíčkáře.

Celkové zajištění služeb Českých drah, nabízené handicapovaným občanům, však není ideální. Jedním z velmi často se vyskytujících problémů je chybějící bezbariérová úprava staničních budov a nástupišť. Jedná se ve většině o hojně využívané stanice, které však ještě neprošly rekonstrukcemi. V těchto případech pak do jisté míry postrádá na významu nasazování i výše zmíněných vlaků, jelikož se k těmto vozidlům bez cizí pomoci handicapovaní ani nedostanou. Dalším z problémů, na které tito cestující často naráží, je chybějící zařazení vozu s úpravou pro cestující na vozíku přesto, že má být takový vůz pravidelně na spoji řazen a dopravce byl i vyrozuměn o záměru uskutečnění cesty. V mnoha stanicích rovněž chybí zvedací plošiny, které jsou jediným možným řešením problému s nástupem do vozidla v případě, že hodlá uskutečnit cestu spojem, který nemá ve svém řazení alespoň jeden nízkopodlažní vůz, případně vůz vybavený zvedací plošinou. Dle vyjádření Českých drah pro pořad Reportéři ČT se již o nákupu dalších zvedacích plošin pro hanicapované v režii ČD ani neuvažuje.

Jak na to

U vlaků s vozem pro vozíčkáře stačí přepravu nahlásit 24 hodin dopředu. To ovšem jen v tom případě, pokud vozíčkář vyžaduje asistenci ze strany zaměstnanců drah. Pokud cestující asistenci nevyžaduje, nemusí přepravu hlásit vůbec. Jestliže cestující hodlá realizovat přepravu v místech, kde je nutné mimořádně zařadit upravené bezbariérové vozidlo, musí nahlásit přepravu až 6 dní dopředu formou objednávky. Objednávku lze realizovat elektronickou cestou pomocí formuláře na stránkách dopravce. Objednávka však bude po přijetí drahami přezkoumána. Pokud nelze přepravu dle objednávky ve zvoleném vlaku nebo trase realizovat z provozních či technologických důvodů, je objednávka zamítnuta. O rozhodnutí je objednavatel vyrozuměn nejpozději dva dny před plánovanou cestou.

Cestující, kteří jsou držiteli průkazu ZTP, ZTP/P, mají nárok na zvláštní jízdné, které se přiznává pro cestování ve 2. vozové třídě všech vlaků. Dále má držitel těchto průkazů nárok na bezplatnou přepravu svého průvodce a bezplatnou přepravu vozíku pro invalidy. Rovněž i asistenční a vodící psi se přepravují zdarma. Pokud by chtěl držitel průkazu využít 1. třídy, zaplatí obyčejné jízdné nebo jízdné, na které prokáže nárok.

Vozy přizpůsobené pro vozíčkáře

VozidloPočet místDostupnost WC
osobní vůz BDbmsee3 ano
RegioNova 8142ano
Pendolino 6802ano
451/452nást. prostorne
osobní vůz BDbmrsee3 ano
8432ano
CityElefant 4712 + nást. prostorano
9542ano

* Dále je možné realizovat přepravu cestujících na vozíku dle provozních možností ve služebních oddílech.

Zdroje: České dráhy, Reportéři ČT


J.F. Poslat mail autorovi | 25.1.2009 (9:11)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
25.01.2009 (12:44)  
ES499009

Tady někdo napsal že vlaky jsou dobro a auta jsou zlo. Vidím že to padlo na úrodnou půdu. Auta mají své opodstatnění, zde je zrovna jejich místo. Když se někde coby chodec rozplácnu a utrpím úraz, tak dostanu trauma a přestanu chodit pěšky? Pokud se eliminují bezcharakterní řidiči tak bude i na silnicích pro vozíčkáře bezpečno. Vozíčkář má snad právo svobodně cestovat, hromadná doprava nemůže většinu požadavků uspokojit, zkus cestovat jako vozíčkář z Vraňan do Bystřice u Benešova. V cestě je Praha a ta tvoří nepřekonatelnou překážku a ČD jsou v tom nevinně.
registrovaný uživatel EC 174  mail  
25.01.2009 (12:10)  
Podmínky pro vozíčkáře nejsou sice zcela ideální (stejně jako jakákoliv jiná služba), ale aspoň je vidět snaha ze strany ČD v podobě bezbariérových vozů atd.
Nedávno jsem viděl v televizi reportáž o cestujících na vozíku a překvapilo mě, že v případě nástupu většího počtu vozíčkářů do vlaku v jedné stanici musí tito zaplatit pokutu za způsobené zpoždění(!) Mluvil tam dokonce jakýsi soudce a odůvodňoval to.
registrovaný uživatel Hanys  mail  
25.01.2009 (12:07)  
860 003:
Tak koukám,že nám tady toho ze socialismu zůstalo ještě dost.Ani nevíš kdy se do podobnýho problému můžeš dostat i ty.Pár vteřin a seš na vozejku taky.Jak můžeš napsat takovej blábol?Jestli tomu dobře rozumím,tak podle tebe je vozíčkář na železnici plevel,kterej je potřeba dostat na silnici.A co když je na vozejku právě proto,že jel autem a nějakej blb to do něj napral a má z toho trauma a autem se bojí.Jak se má potom někam dostat?
25.01.2009 (11:52)  
Těžké nepochopení problematiky. Vozíčkáři patří do aut, pokud nejsou mentálně nebo smyslově postiženi. Zde je právě účel a výhoda idividuální dopravy. Viděl jsem, jak vozíčkář nastoupil bez cizí pomoci do auta a ještě složil vozík za sebe. Měl samozřejmě upravené dveře. Pokud vozíčkář jede někam jinam, než si představují ČD tak má smůlu. Nenavazují na sebe normální spoje, natož potom nízkopodlažní. Jak k tomu přijdou normální cestující, aby se zpožďovaly kvůli vozíčkářům vlaky??? Stát by se měl snažit dostat do hromadné dopravy lidi kteří vykonávají své cesty vlakem jenom kvůli tomu, že "přece nepojedu sociálkou" a to i násilím, třeba odebíráním řidičských průkazů lidem pro které neplatí předpisy. Tak by se uvolnilo místo na silnicích pro vozíčkáře. Vozíčkáři by měli dostávat příspěvek na auto a benzín (někteří jeden čas snad dostávali) a ti, co nejsou schopni řídit, by měli mít nárok na řidiče. Tohle je rozsáhlá problematika a nelze sem všechno napsat. Očekávám vlnu nesouhlasu, případně tradiční smazání. Souhlasím s úpravami stanic na bezbarierové, ovšem hlavně pro nevozíčkáře.
registrovaný uživatel kladno 
25.01.2009 (11:10)  
Na zdvihací zařízení pro vozíčkáře musí být obsluha zaškolena a musí vlastnit průkaz - zdvihací plošina je určené technické zařízení a vše kolem tohoto zařízení je dáno zákonem. Logicky vychází obsluha na vlakvedoucího, jenž se stará mj. o cestující. Bohužel, této povinnosti jsou zbaveni (u vozidel řad 954, 843, Elefanty), neboť o naložení/vyložení imobilní osoby je v těchto vozech/jednotkách proškolen strojvedoucí a nikoliv vlakvedoucí.

Imobilní osoba se musí ohlásit proto, že může dojít k vyčerpání kapacity pro vozíčkáře v daném vlaku a aby tak ČD mohly nasadit posilový vůz, popřípadně počítat se zpožděním vlaku. To platí i pro zdravé cestující, kteří jedou ve větším počtu a čehož využívají hlavně školy. Pak České Dráhy jsou schopny mimořádně zvýšit kapacitu určených vlaků.
registrovaný uživatel karel.f  mail  
25.01.2009 (10:37)  
Jednou při cestě do Itálie cestoval z Polska vozíčkář v EC Sobieski . Tam musel být na chodbičce do kupé se nikde nevlezl. Z Vídně už měl své místo pro vozíčkáře. Každopádně téměř z každého většího města to není problém. Na hlavním tahu taky ne. V Ostravě se dostane jak tramvají tak i autobusem. Horší jsou stanice vzdálenější od obcí tam nezblívá než se dopravit autem.
registrovaný uživatel junkrs 
25.01.2009 (10:07)  
To karel.f: Ta věta nemusí znít jako blbost. Když se pro postižené připraví lepší podmínky než pro ostatní cestující, tak je pro všechny cestování stejně snadné:-)
25.01.2009 (10:03)  
České dráhy mají alespoň snahu ale ať mi někdo ukáže jak přepravit vozíčkáře v linkovém/dálkovém/aurobuse.Leda tak na střeše.
registrovaný uživatel karel.f  mail  
25.01.2009 (9:37)  
Tam kde je zařazen vůz tak je i zaškolený vlakvedoucí.
registrovaný uživatel Rigel 
25.01.2009 (9:30)  
K podivení je to že i když je na vlaku nasazen vůz s plošinou pravidelně podle jízdního řádu,tak se vozíčkář musí ohlásit dlouho dopředu aby byl zajištěn personál školený v její obsluze.
  1 ... 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko