..: Přístupnost osobní dopravy pro handicapované :..

výtahČeská republika - České dráhy se snaží pro tělesně postižené zákazníky vytvořit takové podmínky, aby pro ně bylo cestování vlakem stejně snadné jako pro cestující bez handicapu. Podmínky se České dráhy snaží vylepšovat především nákupem či rekonstrukcemi železničních vozidel uzpůsobených pro přepravu právě těchto osob. K vytváření přijatelných podmínek, především formou bezbariérových přístupů, dochází i při rekonstrukcích nádražních budov, nástupišť a sociálních zázemí stanic. Bezbariérová stavební řešení a nízkopodlažní vozidla, případně vlaky vybavené zvedací plošinou, ovšem nevítají pouze vozíčkáři, ale také například senioři, rodiče s malými dětmi a kočárky, osoby se zraněními dolních končetin apod.

Služby pro vozíčkáře včera a dnes

České dráhy patří v odstraňování bariér pro cestování vozíčkářů mezi přední dopravce v Česku. Zřejmě jako vůbec první z veřejných dopravců uvedly v bývalém Československu do provozu speciální bezbariérové vagóny. V jizdním řádu 1991/92 se poprvé objevilo značení spojů, které nabízely bezbariérové vagóny. Nutno ovšem podotknout, že objem těchto spojů byl téměř zanedbatelný. Nabídka zahrnovala pouhých 16 dálkových spojů. A přepravu vozíčkáře bylo nutné objednat nejméně 7 dní před cestou. Bezbariérová přístupnost nádraží a nástupišť se v této době žádným zásadním způsobem neřešila. Handicapovaný cestující tak byl odkázán výlučně na asistenci personálu stanice.

V jizdním řádu na rok 2009 můžeme najít celkem 1 464 bezbariérových spojů, což je celkem o 402 spojů více než v loňském roce. Bezbariérové spoje tak tvoří přibližně jednu pětinu všech vlaků vypravených Českými drahami. Navýšení počtu spojů umožnil především nákup 42 nových nízkopodlažních souprav a vozů. České dráhy provozují bezbaríérové spoje téměř na všech hlavních tazích. Díky nákupům jednotek CityElefant a rekonstrukcím řad 810 se tato přeprava čím dál více rozšiřuje i v rámci dopravy příměstské, resp. regionální. V loňském roce nechaly dráhy provést také desítky bezbariérových úprav při rekonstrukcích nádražních prostor. Příkladem může být nová schodišťová plošina v Domažlicích, přístup do nádražních hal v Pelhřimově, Luhačovicích, Hradci Králové, dále bezbariérově řešené toalety v Pardubicích, Borohrádku, Olomouci a v řadě dalších stanic. Celkem 84 vlakových stanic je vybaveno mobilními plošinami. Což je v globálním měřítku do jisté míry zanedbatelný počet. V oblasti služeb a informačního servisu se situace rovněž oproti létům minulým zlepšila. Veškeré potřebné informace může handicapovaný cestující najít na webu ČD. Mimo jiné je zde k dispozici seznam vlakových spojů vybavených zdvihací plošinou či spojů s vozy pro vozíčkáře.

Celkové zajištění služeb Českých drah, nabízené handicapovaným občanům, však není ideální. Jedním z velmi často se vyskytujících problémů je chybějící bezbariérová úprava staničních budov a nástupišť. Jedná se ve většině o hojně využívané stanice, které však ještě neprošly rekonstrukcemi. V těchto případech pak do jisté míry postrádá na významu nasazování i výše zmíněných vlaků, jelikož se k těmto vozidlům bez cizí pomoci handicapovaní ani nedostanou. Dalším z problémů, na které tito cestující často naráží, je chybějící zařazení vozu s úpravou pro cestující na vozíku přesto, že má být takový vůz pravidelně na spoji řazen a dopravce byl i vyrozuměn o záměru uskutečnění cesty. V mnoha stanicích rovněž chybí zvedací plošiny, které jsou jediným možným řešením problému s nástupem do vozidla v případě, že hodlá uskutečnit cestu spojem, který nemá ve svém řazení alespoň jeden nízkopodlažní vůz, případně vůz vybavený zvedací plošinou. Dle vyjádření Českých drah pro pořad Reportéři ČT se již o nákupu dalších zvedacích plošin pro hanicapované v režii ČD ani neuvažuje.

Jak na to

U vlaků s vozem pro vozíčkáře stačí přepravu nahlásit 24 hodin dopředu. To ovšem jen v tom případě, pokud vozíčkář vyžaduje asistenci ze strany zaměstnanců drah. Pokud cestující asistenci nevyžaduje, nemusí přepravu hlásit vůbec. Jestliže cestující hodlá realizovat přepravu v místech, kde je nutné mimořádně zařadit upravené bezbariérové vozidlo, musí nahlásit přepravu až 6 dní dopředu formou objednávky. Objednávku lze realizovat elektronickou cestou pomocí formuláře na stránkách dopravce. Objednávka však bude po přijetí drahami přezkoumána. Pokud nelze přepravu dle objednávky ve zvoleném vlaku nebo trase realizovat z provozních či technologických důvodů, je objednávka zamítnuta. O rozhodnutí je objednavatel vyrozuměn nejpozději dva dny před plánovanou cestou.

Cestující, kteří jsou držiteli průkazu ZTP, ZTP/P, mají nárok na zvláštní jízdné, které se přiznává pro cestování ve 2. vozové třídě všech vlaků. Dále má držitel těchto průkazů nárok na bezplatnou přepravu svého průvodce a bezplatnou přepravu vozíku pro invalidy. Rovněž i asistenční a vodící psi se přepravují zdarma. Pokud by chtěl držitel průkazu využít 1. třídy, zaplatí obyčejné jízdné nebo jízdné, na které prokáže nárok.

Vozy přizpůsobené pro vozíčkáře

VozidloPočet místDostupnost WC
osobní vůz BDbmsee3 ano
RegioNova 8142ano
Pendolino 6802ano
451/452nást. prostorne
osobní vůz BDbmrsee3 ano
8432ano
CityElefant 4712 + nást. prostorano
9542ano

* Dále je možné realizovat přepravu cestujících na vozíku dle provozních možností ve služebních oddílech.

Zdroje: České dráhy, Reportéři ČT


J.F. Poslat mail autorovi | 25.1.2009 (9:11)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Reportáže

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
26.01.2009 (16:49)  
M: To máš pravdu, ale na druhou stranu na dálnici je všude 100 (bus nebo kamion) zatímco na koridorech (nejen těch opravených) se pohybujeme od 80 km/h (někde asi i méně) po 160 km/h. To je přeci jen dost značný kvalitativní rozestřel. A když už si koupím Railjet, tak chci jezdit na max, že. :-)))) Sorry, zasnil jsem se.

Kdyby byla cena zmenšována o "index aktuální technologické rychlosti" (započítávající i dlouhodobé pomalé jízdy atp) jistě by to byl motivační krok k vylepšení infrastruktury. Samozřejmě je to jen teoretická úvaha, že by to někdo někdy navrhl dost pochybuji.
registrovaný užívateľ M 
26.01.2009 (16:33)  
junkrs - potreboval Jancura k tomu, aby si poridil novy autobusy opravenou D1? Nevsiml jsem si... Mam pocit, ze to jsou uplne odlisny veci...

K tomu z Prerova do Ostravy se koridor delal nedavno (doufam). Kolik se tam tedka jezdi? 100? 120? Kolikrat ty koridory jeste budeme prestavovat, az se dostaneme na 160? Cela 270 je v podstate hotova a kolik se tam jezdi (pritom velehory tam zrovna moc nejsou)? Takze abysme tam jezdili rychleji, tak budeme opravovat a updatovat novou trat. No parada... To mi prijde stejny, jako postavit R35 a za dva roky rict, ze uz nevyhovuje a je treba kompletne vymenit povrch, udelat novy mosty a pridelat jeden pruh:-((

Chikatetsujin - to je fakt, ale D1 stoji stejne at uz je to Mirosovice-Vyskov nebo cokoliv z Vyskov-Bohumin (ne?)
26.01.2009 (16:33)  
Junkrs: Takže se vlastně shodneme? Velké peníze potřeba jsou, ale na druhou stranu je vidět, že SŽCD (do nedávna rukou svého ČD správce) má péči o infrastrukturu dost na háku. Nevím v kolika zemích se dá vidět tolik pomalých jízd, tak zanedbaný svršek, jehož udržba probíhá zejména koridorizací. Ostatní (nekoridorové) údržbové práce jsou velmi mizivé procento. A holt když se někdo o něco nestará, tak to vypadá jak to vypadá. Poplatky za DC jsou natolik vysoké, že by měli častou údržbu pohodlně pokrýt.

V této sovislosti mě napadá jaké je škoda, že poplatky za DC jsou direktivní z MD, protože kdyby to byla nabídka poptávka, tak by nebylo možné nabízet za stejnou nebo podobnou cenu obnovenou trať se solidními parametry a vytlučený tankodrom s vlnkovitou nepodbitou kolejí a bez vlakového zabezpečovače.
registrovaný užívateľ M 
26.01.2009 (16:25)  
860 - takova linka jezdi i v Brne. Zpravidla v ni jedu sam, ackoliv je pristupna vsem. Proc je prazdna, tak to netusim...
Podobne netusim ani to, proc v tom autobuse jsou dva "ridici"; obslouzit rampu by snad mohl i jeden.

Jinak ve starem voze se projedu taky rad. Ovsem v lete v ramci prehlidky prehistorickych stroju...

PS: Postizenej clovek MA narok na dotaci na koupi noveho auta. Sice absolutne netusim, co je nakladova cena auta a jak a kdo by ji urcoval (a kdo by vyrobce nutil neco takoveho prodavat), ale postizeni maji pristup k levnym autum. Takze to, co je zde popsano, funguje uz davno
registrovaný užívateľ junkrs 
26.01.2009 (16:18)  
Chikatetsujin:
Já snad někde polemizuji o tom, že lidé používají železnici zadarmo? A už vůbec si nemyslím, že by cestující měly zajímat vnitřní problémy jakéhokoliv dopravce.
Já jen popisuji skutečnost, že se desetiletí železnice u nás zanedbávala a "nešla s dobou" na rozdíl od tebou zmiňovaných dopravních prostředků. Proto je dnes tam, kde je a potřebuje na to, aby se dostala na úroveň 21. století, dost velké peníze. Což asi někdo nechápe.
...Na to je potřeba koncepce a ještě lépe funguje konkurence...
Ano, v tom s tebou souhlasím. Hlavně ta koncepce chybí. Nebo je taková nemastná neslaná. Ale nejprve se musí dát dopořádku infrastruktura, protože ani soukromník nezrychlí pomalé jízdy, nevyhne se vykolejení na staré křivé výhybce, nezajistí bezpečnější přejezdy ba ani nezlepší přístup méně pohyblivým cestujícím ke svému třeba i nízkopodlažnímu vlaku bez provedení potřebného. To vše musí zajistit (zaplatit) SŽDC aneb stát.
26.01.2009 (15:58)  
Technika z hlubokého socialismu slouží 45 let, i s nízkopodlažností. Závady které se objevují jsou dané stářím a neexistencí náhradních dílů. Technika z ranného kapitalismu jede dokud si nepostaví hlavu řídící počítač a pak spadnou magnety a nejde ani odtáhnout. Já chci vidět 471 po 45 letech služby.
26.01.2009 (13:21)  
Junkrs: A vy si zase neuvědomujete, že lidé za jízdu vlakem platí (většinou více než za cestu busem případně i autem) nevíc ještě vyšší častky přispívají nepřímo přes daně, takže je nějaké vnitřní problémy ČD je nezajímají. Vy si myslíte, že se modernizovaná a nízkopodlažní vozidla v MHD jen tak zjevila, metro obnovilo vozový park a vlakové zabezpečovače jen tak? ČSA tupolevy vyměnilo za Boeingy a Airbusy? Jak se to stalo, že drtivá většina firem vkročila do nové éry, jen ty ČD žijí s technikou z hlubokého socialsmu (až na nějaké ty výjmky).

E e. Na to je potřeba koncepce a ještě lépe funguje konkurence. Stát tlačí hromadu peněz do koridorů a co ČD? Kolik mají vozidel schopných využít možností nové infrastruktury? 680, Xxmz... Dál?
26.01.2009 (11:45)  
Junkers

Jo bylo by to hezké ale je to utopie. Asi takovým tempem, jakým by se to dařilo obnovovat, by to některá individua ničila. Já rád pojedu ve starém voze, pokud na něm bude znát, že ho používají lidi, a ne hovada, a že údržba probíhá přiměřeným nářadím a ne systémem majzlík+kladivo jak je tomu dodnes.
26.01.2009 (11:42)  
U autobusu je snad větší technický problém úprava pro vozíčkáře než u vlaku. Zde je spousta technických omezení, rozměry vozu, nárůst hmotnosti. Po Praze jezdí taková linka, pro přepravu jednoho vozíčkáře je to příliš velké vozidlo. Myslím si že každý, kdo má trvalý problém s pohybem by si zasloužil auto, ne zadarmo, ale za nějakou nákladovou cenu, nikoli tržní. Když státní dopravce je povinen lidi s omezenou pohyblivostí dopravovat za výhodnější ceny, tak proč by automobilka částečně vlastněná státem nemohla tyto lidi zvýhodnit?
registrovaný užívateľ junkrs 
26.01.2009 (11:28)  
To MuDr.: Naprostý souhlas!
Někdo si totiž neuvědomuje, že do železnice u nás se poslední větší peníze daly v poválečné obnově a od té doby se jednalo jenom víceméně o udržovací práce, maximálně elektrifikaci nebo úpravu zab. zař.
Všichni by se rádi vozili v nablýskaných vlacích jezdících s minutovou přesností a pěkně na sebe navazujících a nastupovat a vystupovat na krásných moderních nádražích. Ano, ono by to šlo. Nejdřív se však musí vše postavit, zrekonstruovat, nakoupit, zprovoznit... A všechno to stojí nemalé peníze, které se prostě železnici (a teď nemyslím jenom ČD) nedostávají a proto vše trvá strašně dlouho. Jako příklad se stačí podívat na opravu hlavních tratí (koridorů). Už se opravují cca 15 let a dalších minimálně 10 let ještě budou. A to mluvíme pouze o opravách hlavních stávajících tratí, ne o budování nových tratí nebo o důkladné rekonstrukci tratí vedlejších.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko