..: Přístupnost osobní dopravy pro handicapované :..

výtahČeská republika - České dráhy se snaží pro tělesně postižené zákazníky vytvořit takové podmínky, aby pro ně bylo cestování vlakem stejně snadné jako pro cestující bez handicapu. Podmínky se České dráhy snaží vylepšovat především nákupem či rekonstrukcemi železničních vozidel uzpůsobených pro přepravu právě těchto osob. K vytváření přijatelných podmínek, především formou bezbariérových přístupů, dochází i při rekonstrukcích nádražních budov, nástupišť a sociálních zázemí stanic. Bezbariérová stavební řešení a nízkopodlažní vozidla, případně vlaky vybavené zvedací plošinou, ovšem nevítají pouze vozíčkáři, ale také například senioři, rodiče s malými dětmi a kočárky, osoby se zraněními dolních končetin apod.

Služby pro vozíčkáře včera a dnes

České dráhy patří v odstraňování bariér pro cestování vozíčkářů mezi přední dopravce v Česku. Zřejmě jako vůbec první z veřejných dopravců uvedly v bývalém Československu do provozu speciální bezbariérové vagóny. V jizdním řádu 1991/92 se poprvé objevilo značení spojů, které nabízely bezbariérové vagóny. Nutno ovšem podotknout, že objem těchto spojů byl téměř zanedbatelný. Nabídka zahrnovala pouhých 16 dálkových spojů. A přepravu vozíčkáře bylo nutné objednat nejméně 7 dní před cestou. Bezbariérová přístupnost nádraží a nástupišť se v této době žádným zásadním způsobem neřešila. Handicapovaný cestující tak byl odkázán výlučně na asistenci personálu stanice.

V jizdním řádu na rok 2009 můžeme najít celkem 1 464 bezbariérových spojů, což je celkem o 402 spojů více než v loňském roce. Bezbariérové spoje tak tvoří přibližně jednu pětinu všech vlaků vypravených Českými drahami. Navýšení počtu spojů umožnil především nákup 42 nových nízkopodlažních souprav a vozů. České dráhy provozují bezbaríérové spoje téměř na všech hlavních tazích. Díky nákupům jednotek CityElefant a rekonstrukcím řad 810 se tato přeprava čím dál více rozšiřuje i v rámci dopravy příměstské, resp. regionální. V loňském roce nechaly dráhy provést také desítky bezbariérových úprav při rekonstrukcích nádražních prostor. Příkladem může být nová schodišťová plošina v Domažlicích, přístup do nádražních hal v Pelhřimově, Luhačovicích, Hradci Králové, dále bezbariérově řešené toalety v Pardubicích, Borohrádku, Olomouci a v řadě dalších stanic. Celkem 84 vlakových stanic je vybaveno mobilními plošinami. Což je v globálním měřítku do jisté míry zanedbatelný počet. V oblasti služeb a informačního servisu se situace rovněž oproti létům minulým zlepšila. Veškeré potřebné informace může handicapovaný cestující najít na webu ČD. Mimo jiné je zde k dispozici seznam vlakových spojů vybavených zdvihací plošinou či spojů s vozy pro vozíčkáře.

Celkové zajištění služeb Českých drah, nabízené handicapovaným občanům, však není ideální. Jedním z velmi často se vyskytujících problémů je chybějící bezbariérová úprava staničních budov a nástupišť. Jedná se ve většině o hojně využívané stanice, které však ještě neprošly rekonstrukcemi. V těchto případech pak do jisté míry postrádá na významu nasazování i výše zmíněných vlaků, jelikož se k těmto vozidlům bez cizí pomoci handicapovaní ani nedostanou. Dalším z problémů, na které tito cestující často naráží, je chybějící zařazení vozu s úpravou pro cestující na vozíku přesto, že má být takový vůz pravidelně na spoji řazen a dopravce byl i vyrozuměn o záměru uskutečnění cesty. V mnoha stanicích rovněž chybí zvedací plošiny, které jsou jediným možným řešením problému s nástupem do vozidla v případě, že hodlá uskutečnit cestu spojem, který nemá ve svém řazení alespoň jeden nízkopodlažní vůz, případně vůz vybavený zvedací plošinou. Dle vyjádření Českých drah pro pořad Reportéři ČT se již o nákupu dalších zvedacích plošin pro hanicapované v režii ČD ani neuvažuje.

Jak na to

U vlaků s vozem pro vozíčkáře stačí přepravu nahlásit 24 hodin dopředu. To ovšem jen v tom případě, pokud vozíčkář vyžaduje asistenci ze strany zaměstnanců drah. Pokud cestující asistenci nevyžaduje, nemusí přepravu hlásit vůbec. Jestliže cestující hodlá realizovat přepravu v místech, kde je nutné mimořádně zařadit upravené bezbariérové vozidlo, musí nahlásit přepravu až 6 dní dopředu formou objednávky. Objednávku lze realizovat elektronickou cestou pomocí formuláře na stránkách dopravce. Objednávka však bude po přijetí drahami přezkoumána. Pokud nelze přepravu dle objednávky ve zvoleném vlaku nebo trase realizovat z provozních či technologických důvodů, je objednávka zamítnuta. O rozhodnutí je objednavatel vyrozuměn nejpozději dva dny před plánovanou cestou.

Cestující, kteří jsou držiteli průkazu ZTP, ZTP/P, mají nárok na zvláštní jízdné, které se přiznává pro cestování ve 2. vozové třídě všech vlaků. Dále má držitel těchto průkazů nárok na bezplatnou přepravu svého průvodce a bezplatnou přepravu vozíku pro invalidy. Rovněž i asistenční a vodící psi se přepravují zdarma. Pokud by chtěl držitel průkazu využít 1. třídy, zaplatí obyčejné jízdné nebo jízdné, na které prokáže nárok.

Vozy přizpůsobené pro vozíčkáře

VozidloPočet místDostupnost WC
osobní vůz BDbmsee3 ano
RegioNova 8142ano
Pendolino 6802ano
451/452nást. prostorne
osobní vůz BDbmrsee3 ano
8432ano
CityElefant 4712 + nást. prostorano
9542ano

* Dále je možné realizovat přepravu cestujících na vozíku dle provozních možností ve služebních oddílech.

Zdroje: České dráhy, Reportéři ČT


J.F. Poslat mail autorovi | 25.1.2009 (9:11)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
27.01.2009 (13:15)  
junkrs - bud tak laskav a precti si poradne, kdo do teto diskuse zatahl SA...

Jinak, Praha-Brno, Praha-Ostrava nejsou ani vymlete okresky (u D1 je to ovsem trosku s otaznikem) a hlavni ani vymlete zeleznicni trate. Jsou to trate, ktere se draze postavily za poslednich 15 let.

Jak vlak, tak autobus ma na vetsine tras podobnou infrastrukturu (Brno-Pardubice po silnici zrovna zazrak neni a takovych silnic je spousta; kuprikladu Brno-Hradiste je o nicem tak i tak). Vozidla, ktera se po teto infrastrukture pohybuji jsou ovsem odlisna extremne a nechapu, jak tyhle dve veci spolu souvisi...
registrovaný uživatel junkrs 
27.01.2009 (7:34)  
To M: ...a zase ten Jančura...
Ne, kdyby nebyla D1, drkotal by se tam autobusama po vymletejch okreskách 50km/h a jel by půl dne tam a půl dne zpátky. To by asi byla jiná kultůra, než má teď, nemyslíš? :-)
27.01.2009 (7:04)  
AD M ano 810 opravdu popírá veškeré zákony fyziky. :)
registrovaný uživatel M 
27.01.2009 (5:19)  
Jiri Prusa - takze rada 810 (ma motor) je neco jako perpetum mobile?:-))
26.01.2009 (20:39)  
CorgeCouser: Vloni to bylo 119,38 Kč/vlkm na vlaky v ZDO.

http://www.mdcr.cz/cs/Verejna-doprava/Smlouvy+o+ZVS/
26.01.2009 (19:20)  
Teď si nejsem jistý, kolik dává MD průměrně za 1 km rychlíku?
26.01.2009 (19:20)  
AD M Než se odjezdí B (bez pohonu) a subtilně udělané (B je prostě nesmrtelné) tak to trvá déle než daleko složitější bus (s pohonem) kde první odejde motor a potom nápravy,ale kastle mívá nejdelší životnost,ale přecijenom méně "železa" se projeví.
registrovaný uživatel M 
26.01.2009 (18:50)  
SA meni busy po 5 letech, kdyz je totalne ojezden...
...zatimco Beckum po 40 letech ojezdeni jeste peknych 20 zbyva?:-)

Jako samozrejme... Nektere aerolinky maji letadla stara do 3 let a nektere jine maji letadla stara do 30 let. Dokud to ma kridla, tak to vzlitne... Podobne i ty autobusy by urcite mohly v pohode jezdit 25 let:)
26.01.2009 (18:23)  
AD Obvova vozidlového parku a nízkopodlažnost. Autobus v MHD se zpravidla vyřazuje po 7 - 10 letech služby,takže již máme od roku 89 III. generaci vozidel.V dálkové dopravě je to podobné 9 - 12 let(SA se chlubí snad výměnou po 5 letych kdy je bus totálně odježděn) takže tam se již alespoň jednou vozidla měnila a bízkopodlažní vozidla jsou již na trhu celkem dlouho. Tak sakra proč nejezdí témeř jen nízkopodlažní busy když jsou také dotované?
AD vozíčkář v BUSu v regionální dopravě zrovna dneska jsem viděl odmítnutý kočárek takže pochybuji že by vzal vozíčkáře.
registrovaný uživatel M 
26.01.2009 (17:14)  
OK, tve argumenty prebily me:-)
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko