..: Příští stanice Hřebeč? :..

Faur L18h při dopravě jednoho z vlaků s nákladem pražců pro letošní stavbu, foto: Martin Jeřábek Mladějov na Moravě — Turistický provoz na mladějovské úzkokolejce se i přes historicky poměrně krátké trvání ve srovnání s jinými cíli stal již zavedeným výletním cílem východní části Pardubického kraje. Na drážce, vedoucí česko-moravským pomezím, je ale možné zažít mnohem víc než jen výlet parním vlakem. Po celý příští týden se i zájemci z řad veřejnosti mohou připojit k dobrovolníkům z Mladějovské průmyslové dráhy a podílet se společně s nimi na údržbě a obnově této jedinečné technické památky. Letos totiž mají nemalé cíle.

Týden na Mladějově

Ty bláho, tam se něco od ukončení těžby děje? Tato a mnohé další otázky mi běžely hlavou, když kamarád líčil své zážitky z minulého turnusu v Mladějově. Ne všechno jsem mu věřil. Znáte ty náboráře, kteří všechno zveličí a co se nehodí, zamlčí. Ale nakonec mne zlomil. Pohledal jsem několik informací na facebooku, webu a přes mail kontaktoval Marka. Přišla zpráva plná užitečných informací co s sebou, kde budu bydlet a co mě to bude stát…

No, nebudu zdržovat, čas začátku se přiblížil, volno v práci bylo s výhradami povoleno a hurá kamsi do Mladějova na Moravě. Lokálka mne vysypala nedaleko muzea, kam to pěšky bylo 5 minut chůze. Nikam nejezdím včas, to bych nebyl já. Takže přivítání bylo sólo u večeře a narychlo. Ze všech stran jsem slyšel: „Ahoj, já jsem Vichr, Temelín, Krtek, Zajíc…“ Hlava mi z toho všeho šla kolem, skoro jsem nestačil pochytit kde se dá co sníst, vypít a vyspat. Dostal jsem návod „jak tu přežít“ a podstatné info, že ráno v 9.00 odjíždí pracovní vlak na trať. Kdo jej nestihne, jde pěšky.

První ráno ujde, v kuchyni je vše, obchod nedaleko a vlak už čeká. Kdo ho připravil a nabalil věci ještě netuším. To zatím není moje starost a jsem za to rád. S Markem ještě absolvuji školení BOZP a hurá na trať. Nebudu dopodrobna rozvádět co se tam děje. To by vydalo na román. Ale smíchu, potu a špíny je tu vždycky dost. Práce na trati je vždycky dostatek a člověk se dostane k činnosti, o které netuší, že může existovat. Návraty z trati se mnohdy protáhnou. Ale výhoda je, že poté to pivo chutná lépe. Týden utekl jako voda. Za Josefkou je 400 metrů nových kolejí, v místech kde před týdnem ležela stará trať. V mladějovské kuchyni jsem našel zajímavou partu šílenců. Někdy se sem ještě určitě vrátím. Mladějov je silně návykový. Sami se o tom všem můžete ještě letos přesvědčit v třetím termínu letní brigády (26. 7.-2. 8.).

Jedenáctikilometrová mladějovská průmyslová železnice o rozchodu pouhých 600 mm vznikla na konci první světové války. Až do uzavření dolů a šamotového závodu v roce 1991 zde zajišťovaly pravidelnou nákladní dopravu především parní lokomotivy, které se nikdy nepodařilo nahradit modernějšími motorovými. Také díky tomu se páry dochovaly dodnes a ve vyhlášených termínech tu jezdí v čele výletních vlaků pro turisty. Kromě toho vede trať úzkokolejky – pro dráhu průmyslovou poněkud netypicky – nádhernou přírodou po úbočí Hřebečského hřbetu.

I zástupkyně něžného pohlaví najdou na trati uplatnění, foto: Jakuza Zřejmě proto stojí dobrovolníkům různých občanských profesí i věku z celé republiky za to, aby bez nároku na finanční odměnu věnovali svou práci, čas a energii záchraně této unikátní úzkorozchodné železnice. Příznivci úzkokolejky z řad veřejnosti se k nim ještě mohou připojit, a to v termínu 26. 7. až 2. 8. 2015. Informace o podmínkách a možnostech přihlášení se na tuto akci jsou k dispozici na webových stránkách Mladějovské průmyslové dráhy nebo na jejím facebookovém profilu.

Součástí letošního programu dobrovolnických brigád bude také obnova trati v úseku mezi letos zprovozněnou, dočasně konečnou zastávkou Josefka a areálem na Hřebči. Realizace tohoto projektu, který finančně podpořila nejen Nadace Vodafone Česká republika, ale také dvě stovky příznivců z řad veřejnosti prostřednictvím crowdfundingové kampaně Hit Hit, je důležitým krokem k obnovení pravidelného provozu na této jedinečné trati v celé její délce.

Na kolejovém svršku makáme jak o závod., foto: Martin Jeřábek Pečlivá příprava spojovacího materiálu., foto: Jakuza Z různých grantů se nám občas povede pořídit platné nářadí. Zde v akci pneumatické zatáčečky., foto: Jakuza Utahování styků pomocí pneumatických zatáčeček., foto: Jakuza Spojování jednotlivých polí, foto: Jakuza Nové kolejnice výšky 115 mm (cca 23 kg/m) při dopravě na místo určení, foto: Jakuza

Zdroj: Mladějov.cz, magazín ŽelPage je mediálním partnerem Mladějovské průmyslové dráhy.


Jakuza Poslat mail autorovi | 21.7.2015 (13:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu ČR Pardubický


21.07.2015 (21:12)  
Díky za pěkný report. Kolem dámského osazenstva se přirozeně kumuluje větší počet pracovníků mužského osazenstva. Dobrý je ruční pokladač kolejnic, :-).

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2017 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko