..: Přechody předválečného opevnění přes železnici v Kladské kotlině :..

K-S16 (1938), sbírka RailfortKrálíky - Křížení železniční trati a linie našeho předválečného opevnění bylo pro jeho plánovače vždy výzvou. Do hry zde vstupovaly dva zásadní aspekty. Prvním byl fakt, že trať mohl nepřítel využít k útoku do vnitrozemí. Nezřídka totiž vede takovými terénními podmínkami, že jedinou těžkou technikou, kterou mohl nepřítel nasadit na podporu útočící pěchoty, byl obrněný vlak. Druhou podstatnou věcí jsou umělé železniční stavby, které mění konfiguraci terénu (náspy, zářezy), čímž vytvářejí hluchá místa v systému obranných paleb.

V nedávné době se mi dostalo do rukou několik materiálů a historických fotografií, které se týkají křížení tratí s linií opevnění v okolí Kladského výběžku. Protože leccos lze ještě dnes vidět z vlaku a protože je velmi zajímavé srovnání zmíněných míst po 68 letech, rozhodl jsem se napsat tento spíše turistický článek.

LO vz. 37E u mostu, foto RailfortTakže popořádku. Do dané oblasti vede trať 021. Za zastávkou Mladkov projede vlak zářezem a vjede na most přes Tichou Orlici. Pokud ho čekáme, nelze přehlédnout lehký objekt vz. 37 typ E č. 44 úseku A-Mladkov II. sboru. Je přistavěný na pravé straně k základu mostu. "Éčko" je trochu netypickým představitelem lehkého opevnění vz. 37, jehož systém je založen na principu tzv. boční palebné přehrady. Je totiž uzpůsobeno pro palbu čelní. Nejedná se sice o nějako velkou vzácnost, ale pokud se někde objeví, zpravidla se jedná o řešení nějaké neobvyklé situace. Zde je umístěním objektu bráněno nepříteli v použití železničního mostu a palbou kulometu pokryto údolí za ním směrem k Lichkovu. Díky neobvyklému umístění je vstup řešen pomocí svislé šachtičky hned vedle koleje, což tento objekt řadí mezi stavebně atypické i z pohledu bunkrologa.

Na mostě přes Tichou Orlici jsme překřížili linii lehkého opevnění. Linie opevnění těžkého kříží trať a souběžný tok Tiché Orlice o více než kilometr dále směrem k Lichkovu, konkrétně v km 110,0, tj. asi 300 metrů před vjezdovým návěstidlem. Na podzim roku 1938 po zabrání československého pohraničí obcházeli němečtí vojáci objekty opevnění a fotografovali. Právě zde vznikl jeden ze snímků a fotograf stál přímo na železniční trati. Vidět na něm je pás protitankových a protipěchotních překážek stoupající napravo od trati svahem k těžkému objektu K-S30. Druhá fotografie zachycuje stav stejného místa dnes. Po pásu překážek zbyl jen betonový práh porostlý vegetací, jehož jediná část je viditelná na břehu řeky (směřuje od plůtku šikmo vlevo). Přibyly chalupy a hlavně stromy, zmizelo zábradlí. Objekt K-S30, který měl trať ovládat protitankovým kanónem vz. 36, je nyní beznadějně ukryt v lese.

pohled z km 110,0 (1938), sbírka Fanny pohled z km 110,0 (2006), foto Railfort

Při postčlánkové korespondenci jsem obdržel další fotografii, která stála za dodatečné připsání tohoto odstavečku. Fotograf pořizoval snímek stejného místa z opačného břehu Tiché Orlice. Je na něm vidět železniční trať a druhý z dvojice těžkých objektů, mezi kterými dodnes prochází. Objekt K-S31 lze v současné době zahlédnout pouze v období vegetačního klidu, neboť stráň pod ním byla zalesněna. Palba na dno údolí byla jeho prvotním taktickým úkolem. Fotografie byla pořízena o něco později, než předchozí, což lze poznat z již částečné demontáže protitankových překážek. Snímek poskytl ForteG, který objekt K-S31 muzejně provozuje společně s nedalekým, za horizontem skrytým K-S32.

K-S31, foto ForteG

Nedávno vyšla velmi obsáhlá kniha o oblasti Králík Val na obranu republiky, kde lze na straně 206 shlédnout výkres výše popsaného křížení. Protože ho nemohu jen tak oscanovat, musím čtenáře na tuto knihu pouze odkázat. Ze železničního hlediska je výkres zajímavý i tím, že autor na něm zachytil železniční trať s rozrytými pražci. V době mobilizace vyjely do předpolí opevnění lokomotivy s pluhy, aby rozrytím pražců znemožnily nepříteli okamžité využití kolejí k útočným operacím.

Třetí místo, o kterém se chci zmínit, se nachází v kilometru 1,2 trati Dolní Lipka - Králíky. Opět máme k dispozici snímky z let 1938 a 2006. Je na nich železniční trať a objekt těžkého opevnění K-S16. Pás protitankových a protipěchotních překážek v tomto místě křížil trať a souběžně vedoucí silnici. Výkres křížení je opět ve "Valu na obranu republiky". Jako na perličku upozorním na rozdíl v umístění výstražných křížů, který dokumentuje fakt, že se u nás za války změnil levostranný silniční provoz na pravostranný. Děkuji figurantovi za ztvárnění přibližně devadesátiletého německého vojáka.

K-S16 (1938), sbírka Railfort K-S16 (2006), foto Railfort

Posledním místem, kde linie těžkého opevnění kříží na králicku železniční trať je Červený Potok. Přímo na nádraží se nachází těžký objekt K-S8. Posádka tohoto objektu byla vybavena přenosnou výkolejkou, která měla znesnadnit útok obrněného vlaku směrem na Moravu. Boj proti němu by vedla svým protitankovým kanónem vz. 36 ráže 47 mm. Objekt je v současnosti muzejně zpřístupněn a zdařilá replika tohoto kanónu je zde ke shlédnutí, byť ve střelecké místrnosti, která směřuje na opačnou stranu. Na fotografii není, bohužel, vidět kolejiště stanice. Je jen pár metrů vlevo za pásem břízek.

K-S8, foto Roman Provazník K-S8, replika KPÚV vz. 36, foto Kamil Blažek

Za poskytnutí snímků děkuji ForteGu, Romanovi Provazníkovi a Kamilovi Blažkovi.


Railfort Poslat mail autorovi | 16.7.2006 (8:39)
Související zprávyopen/close

dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
03.05.2008 (22:37)  
N9: Jedná se o stranu 206. Jelikož se jedná o starý článek, objevil jsem Vaši reakci jen náhodou. Příště ji u takto starých článků zašlete, prosím, i jako vzkaz. Děkuji. Do článku dle Vaší připomínky doplněno.
registrovaný uživatel N9 
30.04.2008 (10:06)  
Knihu "Val ..." mám, ale jsem asi slepý, protože žádný výkres křížení u K-S31 jsem nenašel. U tak tlustých knih pište prosím u odkazu i stránku. Díky.
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
18.07.2006 (20:29)  
Pěkně jste mne nachytal na švestkách. Přejal jsem označení z odborné literatury a nepodíval se na mapu. No, i kdybych se podíval, tak by mne nenapadlo koukat někam k Rychlebům. Moje omluva čtenářům, domluvím změnu názvu.
18.07.2006 (18:09)  
No v Kladskem sedle zeleznice neni a i v puvodnich planech mela trat ze Stareho mesta do Seitenbergu prekonavat hreben v tunelu :)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko