..: Povodně 2002 v ČR - malé ohlédnutí za katastrofou loňského srpna :..

obrazekPovodně 2002 - Je tomu již rok, kdy mnoha oblastem České republiky vládla voda. První velká voda postihla jižní Čechy 7.8. a 8.8., kdy se zvedly některé vodní toky na Českobudějovicku a zaplavily část trati České Velenice - České Budějovice. I samotné České Budějovice byly lehce postiženy, protože jejich nižší části byly zality vodou. Například Malše zalila plochy v těsné blízkosti depa České Budějovice a lidé se chodili dívat vodní tok na most, po kterém vede trať do Horního Dvořiště. V tu dobu měli také problémy rakouské dráhy. Vlaky tehdá nemohli jezdit až do Summerau a byly kousek za hranicemi nahrazeny autobusy.

Nikdo ale netušil, co přijde za několik dní.
Byl den 11.8.2002, když začalo pršet, pršelo dosti vydatně (srážkový úhrn byl za 24 hodin 300 mm na metr krychlový, což je opravdu dost. Začali stoupat téměř všechny toky nejdříve v jižních a západních Čechách a poté i v dalších částech republiky. Voda stoupala i v potůčkách a rybnících, které také sehrály svou dramatickou roli. Jeden takový rybník protrhl hráz a zcela srovnal se zemí obec Metly a další rybníky například poškodily tratě v okolí Blatné. Voda všude stále stoupala a čas ubíhal, až se velká voda dostala až do Prahy. Zde byl v roli primátora Igor Němec a ten uklidňoval Pražany, že se čeká dvacetiletá voda. Situace se měnila z hodiny na hodinu ba i z minuty na minutu. Když vodohospodáři zjistili, že vody bude opravdu hodně, přikázali pustit vodní díla na Vltavě naplno. Do Prahy proudila voda z Berounky, která byla na mnoha místech vylita, ale hlavně řeka Vltava. Kousek za soutokem v Chuchli byl měřen průtok vody. Když přesáhl 4000 kubíků za sekundu, bylo jasné, že je zle (normální průtok je 150 metrů krychlových za sekundu). Metro omezilo provoz a čekalo se, co se bude dít. Voda zaplavovala lidská obydlí a ničila vše, na co přišla i dál za Prahou. Na soutoku s Labem Vltava obrátila tok Labe, které se začalo vracet zpět a zatopilo Neratovice a místa za nimi proti toku Labe. Vzedmuté Labe pokračovalo dále a dále a ničilo další a další obydlí a majetky, až došlo do Ústí nad Labem, kde odřízlo Střekov od zbylé části města. Jediným spojením byl železniční most a tak se ČD společně se samosprávou rozhodly, že zavedou kyvadlovou dopravu Ústí n.L. sever - západ - hl.n. - Střekov. Ze západu na Střekov také jezdily zvláštní vlaky jako záchranná služba, rozvoz pečiva a dokonce jako porodnice...
Podobnou kyvadlovou dopravu zavedly ČD také v Děčíně (hl.n. - východ), Plzni (Jižní předměstí - hl.n. - Doubravka), Veselí nad Lužnicí (Veselí n.L. - Veselí n.L. zastávka) a také v Praze, kde bylo zavedeno hned několik linek - Smíchov - hl.n., Smíchov - Vršovice - Horní Počernice, hlavní nádraží - Zličín; Masarykovo n. - Běchovice. V Ústí nad Labem byly mimořádně vytvořeny zastávky Vaňov a Brná. a také byly zavedeny nové "pendly" do těchto míst.
O Povodních v roce 2002 by se dala napsat zřejmě celá kniha. Toto je několik vzpomínek, které mi utkvěli v hlavě a berte je jako doprovodný text k následujícím dokumentům.

Mapy

Popisy situace


Karel Chýla Poslat mail autorovi | 18.8.2003 (23:02)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko