..: Polský úsek zubačky opět reálný :..

Ilustrační obrázekSzklarska Poręba – Dlouholetá aktivita nadšenců po obou stranách státní hranice o znovuzprovoznění trati Tanvald - Kořenov - Harrachov - Jakuszyce - Szklarska Poręba - Jelenia Góra konečně padla na úrodnou půdu. 6. října 2007 došlo k přijetí rozhodnutí sejmiku Dolnoslezského vojvodství ve věci nabytí vlastnictví pozemků a budov trati číslo 311 v km 29,884 – 43,138, tedy v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice. Tato skutečnost velmi přiblížila realizaci snu (čím jízdy osobních vlaků za harrachovskou výhybku bezesporu jsou) mnoha jedinců, a to nejen železničních nadšenců a železničářů, kteří od roku 1991 trpělivě „bombardovali“ kompetentní osoby návrhy ve věci obnovení provozu do Polska, ale i obyvatel okolí Liberce a Jelení Hory. Na tomto místě lze připomenout nikdy neutuchající činnost Železniční společnosti z Tanvaldu, dále vzpomeňme vznik Porozumění měst a Towarzystwo Kolei Izerskiej atd.

V souvislosti se změnou právního statutu byly zahájeny první práce na úseku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce, jejich vyvrcholením by měly být první jízdy s motorovými vozy řady SA 106 již v březnu příštího roku (při příležitosti závodu Bieg Piastów, který se každoročně koná v Jakuszycích).

Průběžně jsou organizovány práce na bázi volontariátu, dochází k čištění zmíněného úseku od náletových dřevin, jsou odstraňovány nánosy ze samotné trati a přejezdů, káceny vzrostlejší stromy zasahující do průjezdného profilu železničních vozidel. V příštím roce by mělo dojít k prvním rozsáhlejším pracím – výměna pražců apod., kde výše nákladů na tuto částečnou opravu úseku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce byla vyčíslena na přibližně 3,5 mil. Kč. Efektem této rekonstrukce by mělo být zvýšení traťové rychlosti na 30 km/h. Nutno připomenout, že na mnoha místech je možné potkat pražce s vročením 1914, po kterých ještě v roce 1998 jezdily pravidelné nákladní vlaky do kamenolomu Czerwony Potok. V dlouhodobějším horizontu je předpokládána realizace generální rekonstrukce, samozřejmě s přispěním z fondů EU.

Níže umístěné fotografie zobrazují průběh prací v září a říjnu letošního roku.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Autor: Petr Špetlák


j_Petr Špetlák | 4.11.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
04.11.2007 (14:33)  
tgw: pokud se nemylim, tak jsou zelezne prazce jiz z Tanvaldu az do Šklarske Poreby...snad s par vyjimkama, nekde jsou ocelove prazce ukradeny, nekde nahrazeny drvenymi..pridrznice stale jsou...nejvetsi problem jsou nalety a par zmizlych prazcu, ta trat je poctive udelana..staci malo,a uz to pojede...jinak trat byla elektrifikovana nekdy v roce 1908 nebo tak nejak,a to az do Korenova...vic o teto trati na www.zubacka.cz
registrovaný uživatel pekař 
04.11.2007 (14:29)  
vcasanek: pokud jízdenka CT - Cieszyn stojí 15Kč a vnitro Cieszyn - Bielsko 80Kč, proč jízdenka CT - Bielsko stojí 171Kč??
registrovaný uživatel pekař 
04.11.2007 (14:26)  
vsacánek: myslím, že lepší než jít přes Těšín pěšky je si koupit jízdenku Těšín - Cieszyn za 15 Kč a pak na vnitro. Ale jinak souhlasím, tarif je naprosto nelogický...
04.11.2007 (14:21)  
pekař: no přesně, to je ten základní problém na těchto tratích, viz. třeba Opole - Ostružná. To už pak člověk obětuje ten pěší přechod na druhou stranu hranice, to ale pak vlastně ve své podstatě tyto vlaky ztráceji svůj význam - třeba na těchto lokálkách zavést zvláštní tarif!!! Přece nebudu platit 200,- za mezinárodní jízdenku, když můžu přejít do Cieszyna a zaplatit 10 Zl za lupen do Bielska
registrovaný uživatel tgw 
04.11.2007 (14:13)  
Někde jsou dokonce ještě železné pražce.Mám dojem ,že je to za Harachovem směrem do Polska.A také ale nevím co je na tom pravdy,ale dříve tu jezdil rychlík po elektrifikované trati místy 50-70 km h.V obloucích byli přídržnice.Jestli tam ještě jsou?Nevím.Škoda, že tratˇ nevede do centra Harachova.Z polské strany třeba tunelem.Odtud by mohla dále pokračovat do Kořenova a Tanvaldu.Bylo by to možná zajímavější a více využívané.Dokáži si představit docela reálně turisty ,kteří by jeli z Zitau do Harachova.A možná že i z Jelení Gory.V zimě rekreanti,v létě cyklisti.Je tu i hodně navštěvovaný Mumlavský vodopád u Harachova.
registrovaný uživatel pekař 
04.11.2007 (13:04)  
Zájem bude jistě velký, jen bych upozornil na základní věc a tou je tarif. Já bych dnes jel vlakem z Ostravy do Raciborze, ale když si zjistím cenu, tak se toho raději vzdám. Snad to v tomto případě bude jiné.
04.11.2007 (11:52)  
Tu trat jsem prochazel v celem useku letos na konci srpna a byl jsem potesen, ze je docela v dobrem stavu...S celkem jistotou se da rict, ze jeji oprava vyjde na mensi penize nez uprava na cyklostezku..A myslim, ze prave tato trat o cestujici mit nouzi nebude..I na tom konci srpna, prselo, byla zima, se kdesi z lesu nabralo tolik lidi, ze z Harrachova nebylo jedine mistecko ani v 843 a ani v pripojnym voze...Navic i v zime to bude dobra alternativa, spoustu ridicu ma opravneny strach ze zapadlych kamionu na stoupaku mezi Porebou a Jakušicema..S kamaradem to byl muj sen, obnovit tuhle trat, ale nastesti nas predbehli:) Drzim moc moc palce, a verim, ze v unoru se svezu Rychlikem Polubnym z Jeleni Gury do Liberce, jak to bylo mozne jiz pred 100lety
04.11.2007 (11:11)  
Petr Šimral, Filip Karoński: Průběh jednání s polskou stranou je detailně popsán na našich stránkách na adrese http://www.zubacka.cz/akce/20071009_oslavy_105_let_ozubnicove_trati/index.htm
04.11.2007 (11:01)  
Petr Šimral: dekuji za upresneni primo ze zdroje. Castka 3,5 mil Kc se objevila tusim v polskem zeleznicnim tisku prave v souvislosti s Vami poradanou jizdou, jen jsem si presne nepamatoval, co obsahovala. S pozdravem, FK
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
04.11.2007 (10:47)  
Pro jízdu RAILTRANSu spočetly PKP náklady ve výši 1,4 miliónu korun. K tomuto nepředložily rozpočet, kde jsme chtěli vyčíslit, co jsou práce na dosažení průjezdného přůřezu a co jsou práce odborné.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko