..: Polský úsek zubačky opět reálný :..

Ilustrační obrázekSzklarska Poręba – Dlouholetá aktivita nadšenců po obou stranách státní hranice o znovuzprovoznění trati Tanvald - Kořenov - Harrachov - Jakuszyce - Szklarska Poręba - Jelenia Góra konečně padla na úrodnou půdu. 6. října 2007 došlo k přijetí rozhodnutí sejmiku Dolnoslezského vojvodství ve věci nabytí vlastnictví pozemků a budov trati číslo 311 v km 29,884 – 43,138, tedy v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice. Tato skutečnost velmi přiblížila realizaci snu (čím jízdy osobních vlaků za harrachovskou výhybku bezesporu jsou) mnoha jedinců, a to nejen železničních nadšenců a železničářů, kteří od roku 1991 trpělivě „bombardovali“ kompetentní osoby návrhy ve věci obnovení provozu do Polska, ale i obyvatel okolí Liberce a Jelení Hory. Na tomto místě lze připomenout nikdy neutuchající činnost Železniční společnosti z Tanvaldu, dále vzpomeňme vznik Porozumění měst a Towarzystwo Kolei Izerskiej atd.

V souvislosti se změnou právního statutu byly zahájeny první práce na úseku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce, jejich vyvrcholením by měly být první jízdy s motorovými vozy řady SA 106 již v březnu příštího roku (při příležitosti závodu Bieg Piastów, který se každoročně koná v Jakuszycích).

Průběžně jsou organizovány práce na bázi volontariátu, dochází k čištění zmíněného úseku od náletových dřevin, jsou odstraňovány nánosy ze samotné trati a přejezdů, káceny vzrostlejší stromy zasahující do průjezdného profilu železničních vozidel. V příštím roce by mělo dojít k prvním rozsáhlejším pracím – výměna pražců apod., kde výše nákladů na tuto částečnou opravu úseku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce byla vyčíslena na přibližně 3,5 mil. Kč. Efektem této rekonstrukce by mělo být zvýšení traťové rychlosti na 30 km/h. Nutno připomenout, že na mnoha místech je možné potkat pražce s vročením 1914, po kterých ještě v roce 1998 jezdily pravidelné nákladní vlaky do kamenolomu Czerwony Potok. V dlouhodobějším horizontu je předpokládána realizace generální rekonstrukce, samozřejmě s přispěním z fondů EU.

Níže umístěné fotografie zobrazují průběh prací v září a říjnu letošního roku.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Autor: Petr Špetlák


j_Petr Špetlák | 4.11.2007 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Liberecký Polsko


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
dopisovatel nebo člen ŽP Railfort  mail  
04.11.2007 (18:51)  
Seath: Pokud se nepletu, tak na polské straně žádná ozubnice není. Název skutečně není sice úplně přesný, ale asi všichni víme, o co jde.
registrovaný uživatel Ruda 
04.11.2007 (18:10)  
Nejlepší zpráva co jsem poslední dobou četl. Jen aby to Poláci dotáhli konečně do konce.
Trať je mezi Szklarskou Porebou (760 m.n.m.) a Jakuszycemi (888 m.n.m) poměrně dobrá. Jen vegetace tam je až příliš. Horší to už je mezi Jakuszycemi a státní hranicí, zde jsou pražce běžně až po 1.5 metrech. 810-kám to v minulých letech stačilo, ale pro zimní údržbu a tedy pojezd těžšími stroji to rozhodně nestačí.
Sice přijdeme v zimě o dobrou běžeckou trať s krásným výhledem na Harrachov (http://www.albico.cz/zubacka/Cze/zima2003.htm ; http://www.albico.cz/zubacka/Cze/zima2005.htm), ale možnost použití vlaku na zimní i letní výlety na polskou stranu Krkonoš a Jízerských hor zato určitě stojí.
Doufám, že vznikne spoj Liberec-Jelenia Gora, případně bude prodloužen pražský rychlík z Tanvaldu na druhou stranu hor.
04.11.2007 (17:48)  
ja se jen chci zeptat, zda i v Polsku jsou nejake ozubene useky. protoze asi nejsou, tak ten nazev je mirne zavadejici.
registrovaný uživatel pekař 
04.11.2007 (16:05)  
Ale jde to i bez té karty. Ale mi nejhorší příjde fakt to Polsko, proto jsem k podobným projektům spíše skeptický...Ale jinak máte pravdu, Cieszyn je opravdu nádherný.:))
registrovaný uživatel pekař 
04.11.2007 (16:03)  
vsacanek: No, Břeclav - Vídeň je v pohodě, existuje tam nabídka WienSpezial. Když máš InKartu, tak tě zpáteční vyjde na 270Kč.
04.11.2007 (15:08)  
pekař: tak to se já ty 2km rád projdu, protože jedu až z Vyškova, tak abych ulevil nožkám:))) A Cieszyn je bardzo piekne miasto. Navíc se tam dostanu až 9:20, takže těch 35 min na přestup je napohodu.
holt mezinárodní jízdné už je takové. Do Polsky je to ještě v pohodě, podívej se, kolik třeba stojí cesta Břeclav-Wien. Pro normálního smrtelníka absolutně neschůdné.
registrovaný uživatel tgw 
04.11.2007 (14:44)  
A také na www.zubacka jsou pěkné fotky.
registrovaný uživatel otiko 
04.11.2007 (14:41)  
za 2 měsíce bude Schengen a linka Tanvald - Harrachov - Sklařska poreba - jeleni gora by jistě byla využívána nejen místními, ale i turisty. Pokud to nezprovozní ČD, nastává správný čas na znovuobnovení soukromého provozu...
registrovaný uživatel tgw 
04.11.2007 (14:40)  
R 114 Úpa.
Tak to jste velice dobře informován.Lépe než já.Pěkný a zajímavý odkaz .
Děkuji.
registrovaný uživatel tgw 
04.11.2007 (14:33)  
Nicméně se musím sklonit před místními železničáři,nadšenci a místními občany.Mají skutečně velkou trpělivost a snahu.A jsou ochotný tomu věnovat svůj čas a mnohdy i své nářadí a i nervy.Jen tak dál.Máte můj obdiv.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko