..: Počet mimořádných událostí poklesl víc než o třetinu :..

Ilustrační obrázekPraha - Představenstvo ČD projednalo zprávu Nehodovost a systém zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a drážní dopravy u Českých drah a.s. v roce 2007. Zpráva přehledně informuje o vzniklých mimořádných událostech a o situaci v systému zajišťování bezpečnosti provozování dráhy a provozování drážní dopravy.

Nehodovost v roce 2007

Odbor 18 - Inspektorát bezpečnosti železniční dopravy GŘ ČD, eviduje za rok 2007 celkem 1616 mimořádných událostí, což je o 888 (o 35,5 %) méně než v roce předcházejícím. Z toho byly 4 závažné nehody, 409 nehod a 1203 ohrožení. Usmrceno bylo 202 osob (173 z nich jednalo zřejmě v sebevražedném úmyslu), 267 osob bylo zraněno a odhadnuta byla škoda více než 190 mil. Kč. Vykolejilo 72 a poškozeno bylo 649 hnacích vozidel. Vozů vykolejilo 165 a poškozeno bylo 233. Škody na zařízení ČD byly odhadnuty na 115 mil. Kč. Z viny ČD jde o škody ve výši 47 milionů korun, což je nejméně za sledované období od roku 1998.

Odpovědnost ČD

Organizační složky ČD mají odpovědnost za vznik 553 mimořádných událostí (34,2 %), z toho za 3 závažné nehody (75 %) 19 nehod (4,6 %) a 531 ohrožení (44,1 %). Z odpovědnosti ČD byly usmrceny 2 osoby a 2 utrpěly těžkou újmu na zdraví.

Rozbor příčin a následků

V roce 2007 nastalo celkem 5 srážek vlaků. Proti roku 2006 jde o snížení o 50 % a číslo je tak srovnatelné s roky 2000 a 2001. Příčinou všech srážek vlaků bylo selhání lidského činitele.

Za jízdy vlaků vykolejila vozidla ve 30 případech, v 10 případech jde o vinu ČD. Při posunu vykolejila vozidla ve 178 případech, což je nejméně za sledované období od roku 1998.

Pozitivní trend poklesu zaznamenal i počet střetnutí drážních vozidel s účastníky silničního provozu na železničních přejezdech, včetně střetů s osobou, a to na 234 případů proti 264 případům v roce 2006. Na přejezdech vybavených zabezpečovacím zařízením se stalo 145 případů a jen 89 případů připadá na přejezdy zabezpečené jen výstražnými kříži. Na železničních přejezdech zemřelo 31 osob, z toho 7 jednalo ve zřejmém sebevražedném úmyslu, proti roku 2006 jde o pokles o 14 osob.

Pojem ,,ohrožení bezpečnosti železniční dopravy" zahrnuje nedovolenou jízdu drážního vozidla za návěstidlo zakazující jízdu, nezajištěnou jízdu drážního vozidla, ujetí drážního vozidla a jízdu drážního vozidla při otevřeném přejezdu. V roce 2007 bylo evidováno celkem 79 případu ohrožení bezpečnosti železniční dopravy, z toho má ČD odpovědnost za 69 případů. Rovněž v této oblasti je patrná sestupná tendence v počtu mimořádných událostí.

Počet usmrcených osob klesl mezi roky 2006 a 2007 o 43 na 202. Největší díl usmrcených představují osoby jednající v sebevražedném úmyslu, a to 173. Dvě osoby zemřely z viny ČD (zaměstnanci ČD při výkonu práce). Počet zraněných osob 267 je výrazně ovlivněn nedovoleným pohybem v kolejišti. Za zranění 43 osob nese vinu ČD.

Významné mimořádné události roku 2007

  • Káranice, 9. února - R 957 nezastavil před odjezdovým návěstidlem S1 s návěstí "Stůj" a bočně se srazil s vlakem Pn 63440, vjíždějícím na 3. kolej. Lehce zraněni byli 3 cestující a strojvůdce R 957, který je zároveň viníkem mimořádné události.
  • Dolní Benešov, 16. února - Během vjezdu do dopravny vykolejil Os 13427 v sestavě 810 + 2x 010 na výhybce Sv5. Příčinou vykolejení bylo nezajištění výhybky Sv5 (samovratná výhybka) ve správné poloze před jízdou vlaku. Odpovědnost má strojvedoucí ČD DKV Olomouc, který pokračoval v jízdě, přestože na světelném návěstidle výhybky se samovratným přestavníkem nesvítila návěst "jízda zajištěna".
  • Mezi Mníškem pod Brdy a Čisovicemi - při jízdě nákladního vlaku Mn 85956 vykolejilo hnací vozidlo řady 749, služební vůz a pět ložených nákladních vozů. Lehce zraněn byl jeden člen doprovodu nákladního vlaku. Odpovědnost má firma Vekra s.r.o., která v místě prováděla výměnu podkladnic a upevňovadel. Příčina byla v nedodržení technologie prací.
  • Vraňany, 19. března - R 778 se na přejezdu střetl s osobním vozem, který sjel z konstrukce přejezdu s úmyslem pojistného podvodu. Vykolejilo hnací vozidlo řady 162 a tři osobní vozy B. Lehce raněni byli dva cestující a strojvedoucí. Odpovědnost má řidič motorového vozidla.
  • Železniční přejezd mezi žst. Jablůnka a Valašské Meziříčí, 7. května - Střet lokomotivního vlaku a hořícího nákladního automobilu. Příčina nedovolené zastavení a stání nákladního automobilu na železničním přejezdu. Odpovědnost má řidič nákladního automobilu.
  • Černý Kříž, 20. června - Při posunu najel sunutý posunující díl do stojícího osobního vlaku Os 18544. Lehce zraněno 9 cestujících a jeden zaměstnanec ČD. Příčinou bylo zahájení posunu posunujícího dílu bez udělení souhlasu dirigujícím dispečerem a nedání pokynů tak, aby byly dodrženy podmínky pro jízdu podle rozhledových poměrů u sunutého posunového dílu. Odpovědnost strojvedoucí ČD DKV České Budějovice 90% a vlakvedoucí RCVD České Budějovice 10%
  • Čerčany, 14. července - R 633 se srazil s jednotkou řady 451. Při srážce smrtelně zraněn strojvedoucí ČD, lehce zraněn strojvedoucí R 633 a 8 cestujících. Příčinou bylo nezjištění volnosti koleje pro průjezd vlaku a nedodržení podmínek jízdy podle rozhledových poměrů. Odpovědnost výpravčí vlaků 50%, signalista St. 1 15%, strojvedoucí R 633 (DKV České Budějovice) 35%.
  • Bavorov, 1. září - Srážka osobních vlaků 18003 a 18032 mezi Bavorovem a Číčenicemi. Lehce zraněno 9 cestujících a strojvůdce ČD. Příčinou nedovolený odjezd vlaku 18003 z dopravny Bavorov. Odpovědnost má strojvedoucí ČD DKV České Budějovice.
  • Leština u Světlé, 19. listopadu - při průjezdu nákladního vlaku Pn 64203 vykolejily 3 ložené nákladní vozy. Příčinou byl technický stav vozu řady Tds: porucha nápravového ložiska. Odpovědnost má vlastník vozu Lovochemie, a. s.
  • Bystřice nad Olší, 27. listopadu- za vjezdu nákladního vlaku Mn 80203 vykolejilo hnací vozidlo řady 742 oběma podvozky. Následkem vykolejení byla proražena palivová nádrž a uniklo cca 2000 litrů motorové nafty. Příčinou byla vidlicová jízda hnacího vozidla na výhybce č. 15 způsobená nedolehnutím pravého ohnutého jazyka k pravé přímé opornici z důvodu odlomení části svěrací čelisti. Odpovědnost má SDC Ostrava.
  • Praha-Kyje, 1. prosince - V blízkosti zastávky Praha-Kyje za jízdy IC 507 po první koleji vykolejilo všech sedm vozidel elektrické jednotky 680.003. Na místě mimořádné události byl nalezen čtyřmi lomy přerušený pravý kolejnicový pás v levém oblouku. Mezi třetím a čtvrtým lomem byla kolejnice rozlámána příčně i podélně. Nikdo nebyl zraněn, škoda byla vyčíslena na 25 mil. Kč. Příčinou vykolejení byl lom kolejnice, odpovědnost prozatím není uzavřena.
  • Roudnice nad Labem, 3. prosince. - Při vjezdu vykolejil druhý vložený a zadní motorový vůz jednotky řady 452. Nikdo nebyl zraněn. Příčinou byl únavový lom čepu nápravy hnacího vozu jednotky v důsledku materiálové nehomogenity nápravy a jejího poškození při montáži vnitřních ložiskových kroužků. Odpovědnost má výrobce dvojkolí a železniční opravny a strojírny, které při opravě dvojkolí nezjistily poškození nápravy ani šířící se únavovou trhlinu.
  • Ostrava-Kunčice, 6. prosince - Za jízdy osobního vlaku Os 3425 vykolejil na výhybce č. 89 přední podvozek čtvrtého vozu elektrické jednotky řady 460. Příčinou vykolejení bylo ulomení hlavy spodního dílu předního závěsu levého nosiče sekundárního vypružení předního podvozku a následné vylomení spodní části levé přední bezpečnostní záchytky nosiče pružin drážního vozidla řady 063. Odpovědnost má provozovatel drážního vozidla ČD DKV Olomouc
  • Kolín, 21. prosince - Při odjezdu EC 173 vykolejily na výhybce č. 20 dva osobní vozy. Nikdo nebyl zraněn. Příčinou byl lom jazyka výhybky č. 20. Odpovědnost zatím není určena.

zdroj: Železničář, článek Ing. Zdeňka Novotného, vedoucího O18 GŘ ČD


Jiří Průša Poslat mail autorovi | 9.6.2008 (18:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel 1049an 
11.06.2008 (12:55)  
Miroslav Zikmund: Na vaši otázku Vám pochopitelně neodpovím, abych neohrozil některé zaměstnance ČD, a. s.
10.06.2008 (18:56)  
1049an : jak jste dospěl k závěru, že MU v žst. Moravany byla za dva dny vyšetřena ? Vy jste už četl "Vyhodnocení příčin a okolností vzniku mimořádné události" týkající se této mimořádné události?
registrovaný uživatel dohlib 
10.06.2008 (17:47)  
To statistika za 2008 určitě bude horší, v poslední době je vykolejený vlak každý týden, a to určitě není sebevrahy.
10.06.2008 (13:15)  
Musím poděkovat redaktorům,že narozdíl ode mě našli čas a energii můj hrubý polotovar vybrousit v použitelný článek. Ještě jednou obrovské díky.
registrovaný uživatel M 
10.06.2008 (11:54)  
Ovsem trebas se pletu a ta definice MU je naprosto jasna a nezpochybnitelna a soucasne plati, ze se na vsechny ihned prijde (skoda, ze to ten system ale nedokaze ohlasit minutu pred, kdyz to zvladne vterinu po); v tom pripade beru zpet
registrovaný uživatel M 
10.06.2008 (11:53)  
Ach jo, tak teda rozepisu, co jsem tim chtel naznacit...
Kdyz se budou delat carky ohledne toho, kolik lidi je vyssich nez 190 cm, tak se proste vezme metr a pokud dotycnej zamerne nepodvadi, tak se to spocita presne na kus.
Kdyz se ale budou delat carky podle nejakeho narizeni, ktere nejak definuji co je a co neni mimoradna udalost. Stejne tak zadny predpis nedokaze zajistit, ze vsechny mimoradne udalosti budou opravdu zaznamenany (kuprikladu ty prujezdy pres nechraneny prejezd). ale jestli se nekdo chce ohanet lejstrama, tak muze.
Je to ale stejne jako udelat vyrovnany statni rozpocet tak, ze o 100 miliardach na duchody nereknu, ze jsou v rozpoctu, ale ve fondu vypaceni duchodu. A kdyz na to budu mit spravnej predpis, tak je vsechno v pohode:-)
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
10.06.2008 (11:27)  
M: No a kdo jiný by to měl dělat?
registrovaný uživatel M 
10.06.2008 (10:50)  
MirKo - ale porad to tam zapisuje clovek, ne?
10.06.2008 (9:00)  
Takže vykolejení Pendolina v Kyjích ještě není uzavřeno - jsem zvědavý, kdo bude nakonec obviněn. Někdo, kdo zapomněl sundat rychlostníky 120 z traťových úseků, kde je každá kolejnice zdeformovaná na jinou stranu?
dopisovatel nebo člen ŽP MirKo 
10.06.2008 (7:14)  
M: Viz Vyhláška 376/2006 a předpis ČD D17.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko