..: Pět balmů :..

3m262_ivancicky viadukt, foto: zdenek sindlauer Zdálo se nám, že je balmů nekonečně mnoho. Bývaly takovou samozřejmostí našeho drážního světa, že by bez nich ráno snad ani nezačal den. Když už nebylo, co by jelo, vždycky je někde našli a přistavili na vlak. Ani snad v Československu nebyla normálněrozchodná trať, po níž by aspoň někdy nejezdily. No, a najednou už nejsou – a přesto si každý den beze všeho začíná ránem.

Říkalo se jim balmy pořád, ačkoli jim úředníci nechali bočnice popsat i úplně jinými písmeny, třeba i, x, t, nebo n. Zažil jsem obyčejné pravidelné vlaky v sestavách T 435.0 + Balm, T 478.1 + 10 Balm, M 152.0 + Blm + BDFlm + 2 Balm + M 240.0, E 426.0003 + 6 nákladních vozů + 2 Balm, 121.017 + 4 Bix (Balm), 753.001 + 3 Bix (Balm) a jiné. Leč, marná sláva - každý, kdo kdy čuchnul ke kolejnici, ví, že k balmu patřil především motor dvěstědvaašedesátka.

Vždyť bývalo nepřeberně osobních, spěšných vlaků i rychlíků, majících řazení motor M 262.0 + Balm, nebo M 262.0 + 2 Balm. Bývaly i vlaky, kde jediný motor tahal tři balmy; celkem běžná podívaná to bývala mezi Břeclaví a Znojmem, nebo na vlacích ze Zábřeha do Šumperka, a po celá osmdesátá léta takhle denně jezdil třeba i „roudničák“ (pár Os 9633/Os 9634 Děčín – Roudnice nad Labem a zpět).

m262_nad cirochou, foto: zdenek sindlauer

Šestivozové motorové vlaky nebyly v osmdesátých letech na trati Humenné - Stakčín ničím mimořádným. A dokonce ani člověk nepotřeboval nijak moc štěstí, aby se tady svezl motorem M 262.0004, který se po požáru chomutovského M 262.0002 (6. května 1985) na mnoho následujících let stal nejstarší provozovanou „dvaašedesátkou“.

Nejrůznější vozové variace mívaly motorové vlaky se dvěma motory dvaašedesátkami a různým počtem balmů. Asi nejčastěji jezdívaly soupravy M 262.0 + 2 Balm + M 262.0, nijak vzácné nebývalo ani řazení se třemi balmy mezi motory, a třeba trať Humenné – Stakčín by bez souprav motor + čtyři balmy + motor snad ani nemohla existovat. Zejména na českém severu zase spousta vlaků, a to i rychlíků, jezdívala v řazení M 262.0 + 2 Balm + M 262.0 + 2 Balm. A to konečně nemluvě o rychlíku Hradec Králové – Praha, který kdysi dávno, ještě před elektrizací této tratě, jezdíval v bizarní sestavě čtyř motorů a osmi balmů – tak jak se v Týništi a v Hradci postupně napojovala křídla od Letohradu, Meziměstí a Trutnova.

Mne osobně ovšem nejvíc fascinovala souprava M 262.0 + 5 Balm + M 262.0, čili – jak by asi řekl Jaroslav Kocourek – „královská“ souprava. Takové osobní vlaky na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let celkem běžně jezdívaly mezi Opavou a Porubou (dnes Ostrava-Svinov), stejně tak z Ostravy vyjížděly do Fýdku-Místku nebo Frýdlantu nad Ostravicí (a o víkendech až do Ostravice), kupodivu v tomto řazení občas jezdíval dokonce i odpolední Os 3135 z Veřovic do Ostravy, ačkoli „střechu“ v Kunčicích zdolával rychlostí dobře trénovaného sportsmana a to ještě oba fírové museli mít u drážního Pánaboha protekci jako řemen. Tytéž balmové hady dobře pamatuju i z tratě Frýdek-Místek – Český Těšín, a dodnes nechápu, jak se taková těžkotonážní souprava vůbec mohla rozjet ze zastávky Ropice-Zálesí směrem k Frýdku.

Ovšem, jak léta šla, těch pět balmů mezi krajními dvaašedesátkami se zponenáhlu stávalo jevem tak nějak stále vzácnějším. Minulostí se pětibalmové soupravy staly koncem osmdesátých let na tratích z Frýdku všemi směry (a do Těšína už odtud motory M 262.0, tehdy pomalu přeznačované na 830, nejezdily vůbec). Tři čtyři balmy mezi motory – to se ještě jinde vídat dalo. Třeba na tratích okolo Opavy, Šumperka, Krnova, nebo Prešova; víceméně jistotou bývaly již zmiňované tratě Znojmo – Břeclav nebo Humenné – Stakčín. Ale pět balmů mezi motory? Nějak jsem se začínal bát, že už tohle nikdy nikde neuvidím.

A tak jsem nevlídného 29. ledna 1988 v jakési temné předtuše vyrazil do Opavy – jestli tady nebude aspoň jeden vlak M 262.0 + 5 Balm + M 262.0, tak už opravdu nikdy nikde. Protivně krátký čas denního světla neumožnil nic víc, než výpad do Hlučína, ale ať jsem se kolem opavské stanice motal jak chtěl, dvaašedesátek i balmů tu měli požehnaně, ale pořád jen v takových nanicovatých soupravách. A když už se povedl „pořádný“ motorový vlak, tak z toho vznikl třeba neuvěřitelný štrúdl do Poruby v řazení M 152.0 + 3 Baafx + M 152.0 + M 152.0 + 4 Baafx + M 152.0. Znechucen humusáckým sněhodeštěm v Hlučíně, v ponuré náladě jsem se odpoledne vracel do Opavy, předem se smířiv s tím, že „královskou“ soupravou se už zřejmě ani ve Slezsku nesvezu.

Jenže nad osobákem 3421 do Poruby jsem se v Opavě štěstím rozškytal. Ano, díval jsem se dobře – odzadu motor, opravdických pět balmů, vpředu motor – a ještě jedna dvaašedesátka zrovna najížděla na přípřež! Tak přece!

2m262, foto: zdenek šindlauer

Jedva jsem šupnul do přípřežního motoru M 262.0190, jeli jsme. To byly panečku rozjezdy! Jako sergej, když má dva tisíce tun na háku. Nejprve se vždy přední motor nadechl, všechno, co nějak souviselo s táhlovým systémem, zasténalo, zaskřípalo, zarupalo a napjalo se, načež se bohatýrská souprava sotva znatelně pohnula - asi jako když se kluci v kovošrotu opřou do vagónu. Chviličku nato jako by kdosi do vlaku zezadu mimoděk jemňoučce šťouchl – to bylo neklamné znamení, že se probral postrk. Po deseti vteřinách se rychlost vlaku srovnala s chůzí cestujících, odcházejících ze zastávky, a naftový dvanáctiválec si dodal odvahy. Krůček po krůčku koňů nenápadně přibývalo, zanesený štěrk dole pod rantlem špinavočervené skříně ubíhal stále rychleji a rychleji, a po třičtvrtěminutě, sotva v třicetikilometrové rychlosti, se stará dobrá „stosedmdesátka“ (motor 12 V 170 DR) statečně rozvášnila na nejvyšších otáčkách a přípřežní motor jako by se hodlal utrhnout od vlaku. Navzdory tomu všemu snad jen z Děhylova do Třebovic jsme jeli jakž takž sedmdesát, ovšem jinak, nad šedesát ani ránu. No aby ne, když zastávky a stanice na trati se nabízely jako houby po dešti. A co hlavně – zjistil jsem, že ten bídák vlakový motor vůbec netáhl a drze se vezl! Takový těžkotonážní osobák si o celkové jízdní době 36 minut mohl nechat jenom zdát.

V Porubě jsme se skoro nevešli k prastarému opavskému kusému nástupišti, chvíle slastného štěstíčka skončila a já hned klusal na bohumínský osobák. Alespoň z jeho oken jsem ještě jednou přehlédl „královskou“ soupravu, která se chvíli poté (patrně i s dvojitým postrkem) vydala na zpáteční cestu do Opavy. Netušil jsem, že se na pět vložených balmů dívám naposledy a že už nikdy nikde něco tak úžasného neuvidím.

Inu - nepochybně ještě i dlouho poté někde někdy něco takového jezdilo. Jenže, já už u toho nebyl. Ale vzpomenu si na ten humusácký lednový den roku osmaosmdesát pokaždé, když jedu vlakem mezi Svinovem a Opavou. Jenom ty dnešní rozjezdy soupravy 471 + 071 + 971 jsou nějak jiné, než rozjezdy soupravy M 262 + M 262.0 + 5 Balm + M 262.0. Kdepak - ty elektrické kilowatty už nemají ani za mák té vznešenosti dieselových koní. Ty elektrické rozjezdy jsou takové prachobyčejné. To nejsou ty dramatické bitvy, kdy fíra, maje za zády tlukoucí a smrdící naftovou nestvůru, statečně bojoval o každý ždibeček zrychlení…


Zdeněk Šindlauer | 15.9.2013 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel stoupa  mail  
17.09.2013 (11:09)  
Pro M 474 003:

Izolační stav? To je obvyklé. Mně Balm taky zkratuje - model HO. :-)
17.09.2013 (7:38)  
To nejsou s Žehličkou ale s veselou Krávou, rekonstruované s nemožnými sedadly a plné poťouchlé elektroniky, akorát zapáchající topné agregáty zůstaly.

810+Balm, Kralupy odstavné koleje: Po najetí 810 na 010 a spojení kabelu začal strojvedoucí kňourat, že mu svítí izolační stav, posunovač mu povídá, tak jeď zpátky, pojedeš vedle, tam jsou Balmy, tam ti izolační stav svítit nebude. Tak to najednou nevadilo a jelo se i se svítící kontrolkou izolačního stavu.

A ještě si matně vzpomínám Liberec-Tanvald, T435+3xBalm?
16.09.2013 (22:13)  
Jojo, střašně rád jsem tím jezdil na trati Rybniště-Liberec. Z krajních oken byl super výhled a bylo tam hora místa na nohy.

Řekl bych, že je vídám v Praze na Masaryčce s žehličkou. Nebo to jsou jiné vozy?
16.09.2013 (20:49)  
Když tu M 474 003 popsal ty kuriozity s dlouhými Balmy, tak občas šlo zahlídnout v i soupravách na Opavsku přimíchaný nějaký ten Olomoucký dlouhý Balm (050).
A když pak po již slušném nasazení 843+043+043 na tyto tratě, přišel následně problém s jejich koly a bylo potřeba řešit jejich náhrady, to byly soupravy! To nebylo nic neobvyklého vidět mezi dvěma 830-tkami jak krátké, tak dlouhé Balmy.
Pak jednu dobu tak kolem roku 1997 jezdila kolem 8 hod. z Opavy do Svinova souprava 843+ 2x 843 +810. No a ne zřídka jela souprava 843+ 2x 020 +810.
A pak ještě jedna kuriozita 2 nebo 3 roky bylo vidět na ranním sobotním vlaku z Hlučína (odjezd kolem 7,30) souprava ve složení 810+ jeden Balm 020. Nevím, co je k tomu řazení vedlo, protože v tu dobu už v Opavě bylo 810 i 010 plno. Bylo to tak kolem roku 1986. Možná někdo z pamětníků pocházející z této oblasti upřesní.....
16.09.2013 (19:30)  
Děkuji Vám všem za diskusní příspěvky a jsem hlavně rád, že se článek nejen dá číst, ale že také vede i k nějakému tomu čtenářskému zamyšlení. Byť účelem mého výtvoru nebylo ani tak vzpomínání na balmy jako takové (to by zasluhovalo daleko obšírnější povídání), nýbrž vzpomínka na tu fantastickou soupravu s pěti balmy. Zdravím, ZdŠ
registrovaný uživatel hank 
16.09.2013 (18:33)  
Ahtisaari: Koukám, že většina vzpomínek na Balmy se vztahuje na vandry, já k tomu přidám svoje cesty do Znojma nebo na Bítov (tj. na Šumnou) za holkama (včetně budoucí ženy), z domova od Břeclavi nebo ze školy od Okříšek. Trasa od Břeclavi mívala téměř dobrodružnou příchuť při pozorování špačkáren PS a drátů na rakouské hranici u Dobrého Pole. Na Okříšky zase skoro vždy jela jen jedna dvaašedesátka se dvěma Balmy, takže ze zadní plošiny byl parádní výhled na panoráma Znojma a motor se do stoupání dost nadřel, včetně patřičných zvukových a kouřových efektů dieslu, který se řádně trápil s generátorem a trakčáky zatíženými na hranici adheze.

Pochopitelně, před dnešními nároky některých zpohodlnělých příslušníků mladších generací tehdejší úroveň kultury cestování neobstojí, stejně jako před 50 lety neobstály dřevěné lavice Rybáků před koženkou a designem à la Brusel. Ale koneckonců jde o to, že jsme tehdy byli mladí nejen mentálně (to některým z nás dědků díkybohu vydrželo až do dnešních let), ale ještě i fyzicky, takže jsme si zadky tak snadno neotlačili a trochu té "čisté špíny" nás taky nepřizabilo. A jako každá správná odcházející generace v dějinách si přirozeně myslíme, že ti dnešní mladí, až jim bude tolik, co nám teď, na rozdíl od nás samozřejmě nebudou mít na co vzpomínat a že jediný důvod, proč nás mrzí, že se toho nedožijeme, je ten, že se jim za to nebudeme moci řádně od plic vysmát. :-)
16.09.2013 (18:00)  
On ten výměnník měl poměrně slabý plech a zavařit se to nedalo, prostě k tomu nebyl přístup. Lze si to představit jako takové několikadutinové tělěso, vždy výfukové plyny/vzduch/výfukové plyny/vzduch, a když se to propálilo byl smrad. Při stání vozu se někdy povedlo, že výfukové plyny nasávala na bočnici mřížka do vozu. Protože se v depu kradla nafta, tak se dolévala vodou a vyjetým olejem, do motoru se to použít nedalo ale přípojné vozy se tím zásobovaly. Ono to tam hořelo ale dělalo to víc smradu a rámusu než tepla. Na agregáty nebyly náhradní díly a tak se dělalo co se mohlo.
registrovaný uživatel JK ml. 
16.09.2013 (16:38)  
Kdesi mezi Jablonným v Podj a Libercem nevlídného listopadového víkendu v polovině 90.let min. st.....: Paní průvodčí proč netopíte? Hoši vono to strašně čoudí dovnitř. Tak to klidně zapněte, víc jak tady kolega Kníža to smrdět nemůže. Dyť tu tejden chodíme po horách....No tak jo uvidíte sami.....No museli jsme uznat, že smrad spalin z bufíku kouřícího jen do interiéru předčil nejen smrad kolegy Kníži, ale všech nás dohromady a vydržet se to opravdu nedalo, i když jsme se týden den co den poctivě udili u ohýnků kdesi po Lužických horách.... A další vzpomínka na 830+Balm byla ze Sušice, Klatov a okolí tam jsem v létě jezdili(jezdíme na tábory) Jsem už tak nějak nabili dojmu, že souprava 830+ 020|(bix,balm....viz článek) nás na té trati všechny přežije.....A najednou bum bum nejen že dožil R Otava (a ve vzdálenějším okolí i Bezdrev) ale přes zimu i tyhle nesmrtelné soupravy.....O prázdninách jsem ale jel touhle soupravou z Roudnice Hracholusk na rychlík do Prahy přes Straškov do Libochovic...bezvadný musím říct....A kté kytaře v kukani na konci vlaku....spíš bych řekl že šlo nejlíp kamarádovi vyrazit zuby než žeby to nějak extra znělo.... Ale kola souprav s Balmem měly rytmus nezamenitelněj....v 70kmh cestou z kopce z Benešova nPl do Děčína tdtd tydy, tdtd tydy, cvak" dořititocedí" řach "přistoupili tady"..... na to se nedá zapomenout.....:-):-):-)
16.09.2013 (15:11)  
Ono by bylo jednodušší napsat seznam tratí kde Balmy nejezdily. Já si pamatuju osobní vlaky Kralupy-Most M131+Balm+M131, samozřejmě M131 prázdné. Vlak na dnes již zrušené trati Zvoleněves-Kladno Dubí M131+Balm, ráno T435+Balm+Blm. Trať Praha Smíchov-Hostivice-Slaný, taktéž většinou M131+Balm. Největší Kocourkov byly rychlíky Praha-Most, tehdy přes Slaný a Louny, M296+2x dlouhý Balm a na konci 1 krátký, a zpátky to jelo ve stejném složení, takže se musel přestavovat jak motorový vůz, tak krátký Balm. Co k tomu tehdejší ČSD vedlo nechápu, snad nedostatek vozů.

Mám nějaké fotky ze Slovenska, okolo Telgártské smyčky, tam jezdil buď M240 a táhnul Blm a nebo M131 a táhnul Balm, pokud se ty vlaky v nějaké stanici potkávaly, muselo být na palici nastoupit do správného vlaku a neodjet na opačnou stranu.

A když na posázavské trati začaly jezdit soupravy Zamračená + několik Balm, tak jsem se vždy podivoval kam ta Zamračená přetahuje tolik Balmů, než mně napadlo, že je to osobní vlak a je potřeba neookounět a nastoupit.
registrovaný uživatel Kodl 
16.09.2013 (13:50)  
Dovolím si rozšířit oblast působení Balmů na tratě 200 (Protivínka) a 201, a pak i 185 (Domažlice-KT-Babiny).

Z doby, kdy jsem začal vnímat železniční realitu i romantiku, si matně vybavuji legendárního Junáka (Plzeň-Písek-Jihlava-Brno) v řazení M 262.0 - 3 (4) x Balm - M 262.0, jak "prolétl" stanicí Písek-město.

Protivínka (200) je spjata s Balmy, na kteréžto se dodnes vzpomíná s láskou (Šukafony s 010 byly opravdu "adekvátní" náhradou a pokrokem). No a táborská 201 - pod okny mi jezdily nejrůznější kombinace, zde již povětšinou zmiňované, od M 131.1 - Balm na dopoledním páru, přes povětšinou M 262.0 - 2x Balm, přes v pracovní dny odpoledne jezdící "pošťák" M 262.0 - 1 (2) x Balm - pošt.vůz - M 262.0 až po nedělní "školní" posílený z Tábora (v Písku v 17,35) M 262.0 - 3x Balm - M 262.0.

No a pošumavský motoráček z Babin do Domažlic přes Klatovy, když člověk ulovil vzadu "panorama", neměl chybu !

Bohužel to už všechno odvál čas ..... Pokrok se prý nedá zastavit.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko