..: Perspektivy liberalizace osobní dopravy v Česku :..

Světlo na konci tunelu, foto: Harald BuschbacherK tématu liberalizace veřejné dopravy existují nejen zcela protichůdná ideologická stanoviska, ale i nejrůznější politické iniciativy napříč Evropou. Zatímco v komerční nákladní železniční dopravě platí jasná pravidla liberalizace, které museli akceptovat například i, v tomto ohledu dosti zdrženliví, Francouzi; v osobní dopravě nalezneme široké spektrum odlišných přístupů: od Velké Britanie, kde byla vyzkoušena rychlá a málo regulovaná privatizace celého sektoru, přes Německo a Švédsko s četnými, a převážně kladnými, zkušenostmi s výběrovými řízeními, až ke Slovensku či Maďarsku, kde se na trhu v osobní železniční dopravě nemění prakticky nic.

Vývoj v České republice do současnosti

Z hlediska uskutečněných výběrových řízení v subvencované dopravě a přístupů na trh nepodporované dopravy patří Česká republika jednoznačně k opatrnějším evropským zemím. To však neznamená existenci širokého konsensu, že osobní doprava má být dlouhodobě zajištěna jediným silným státním dopravcem. Již několik let lze pozorovat ojedinělé pokusy nebo oznámené záměry vypsat výběrová řízení, která však velmi často končily jejich zrušením, neuspokojivými nabídkami, stížnostmi o údajném dumpingu či administrativními překážkami jejich plnění. Oznámení postupného otevření trhu rychlíkové dopravy Ministerstvem dopravy je dobrou příležitostí shrnout výhody a možné problémy, a také žádoucí rámcové podmínky liberalizace osobní dopravy.

Potenciál a hranice soutěže mezi dopravci

Motorový vůz ř. 842 před Luhačovicemi, foto: Harald BuschbacherPříznivci liberalizace uvádějí úspěšné příklady výběrových řízení, která vedla k lepší nabídce za nižší cenou; odpůrci pak negativa chaotického rozvoje britských železnic v 90. letech, nekompatibilní a neflexibilní tarify a jízdní řády. Zdá se logické, že je potřebná určitá rovnováha mezi koordinací a svobodou dopravců na trhu. Aby bylo možno zajistit plynulou dopravu osob přes řetězec různých dopravců, musí být předem definovány důležité přípoje, ale i společné tarifní nabídky — obojí funguje vzorně ve Švýcarsku s celkovým počtem 132 železničních, autobusových, lanovkových a lodních dopravců. Samozřejmostí jsou i kritéria kvality se sankcemi — například za zpoždění (zapříčiněné dopravcem) nebo přeplnění vlaků. Naopak nelze očekávat příliš velký potenciál úspor, pokud si dopravce nemůže vybrat vozidla nebo má přesně předurčený jízdní řád. Jako kompromis mají dopravci možnost podat variantní nabídky; to však může vyvolat problém, že nabídky nelze jednoznačně zhodnotit.

Rozličné modely hospodaření s vozidly

Státní dráhy tradičně často kupují vozidla vyrobená ve „vlastní“ zemi a vyvíjena podle jejich představ, přičemž si údržbu provádějí samy. Zpravidla jsou v relativně dlouhých intervalech nakoupeny poměrně velké série pro určité kategorie tratí či účelů pro celé území. Zejména v posledních letech jsou vidět záměry na unifikaci vozového parku za účelem sjednocení, a tím zefektivnění údržby. Vycházejíc z tohoto postupu, vznikají z tradičného železničářského hlediska následující obavy:

  1. Jak mám koupit vozidlo se životností 40 let, když mám smlouvu jen na 10 let?
  2. Není to krok zpět k neefektivnosti, když má spousta dopravců pestrý vozový park, včetně velké potřeby záložních vozidel a různých požadavků na údržbu?

Taurus řady 1116 s ránním EC mezi Sierndorfem a Drösingem na rakouské ferdinandce, foto: Harald BuschbacherUnifikace vozového parku sice obecně způsobuje zvýšení efektivnosti, může ji ovšem také snížit: důvodem je často podcenění vlivu vytížení přepravních kapacit na investiční a provozní náklady, přepočtené na jednotlivý ujetý kilometr jednoho cestujícího. Jestli jsou pro příměstskou dopravu k dispozici jen tří– nebo šestidílné soupravy, jsou možnosti přizpůsobení přepravní kapacity na skutečnou poptávku výrazně omezeny. Podobně pochybná je představa, že na určitých tratích by měly být nasazeny stejné soupravy po celou dobu jejich životnosti, protože v takovém dlouhém období se mohou sídelní struktury, infrastruktura, navazující dopravní prostředky atd. změnit natolik, že bude vhodnější zcela jiný model provozu, vyžadující i jiná vozidla.

Z tohoto hlediska je lepší opačný postup: vychází se z úlohy provozu na nějakém přehledném svazku tratí, s určitými rámcovými podmínkami a požadavky ze strany objednavatele, a to na určitou dobu kratší, než je běžná životnost vozidel. Pro tento účel se vybírají vhodná vozidla, která nemusí být zcela nová nebo mohou být po konci smlouvy použita jinde nebo jiným dopravcem. Určitě se nebude jednat o speciálně vyvinutá vozidla, nýbrž o typy, které jsou vyráběny ve velkých množstvích pro nejrůznější dopravce. Ani údržba nemusí být izolovaná u malého dopravce — klasické organizační řešení je v takovém případě operativní leasing vozidel z poolu, včetně údržby a poskytování záložních vozidel. Jiné možnosti zahrnují údržbu v režii vlastních firem nebo dodavatelů vozidel a přímý obchod s použitými vozidly mezi dopravci. Je přitom třeba zmínit, že některé státní dráhy částečně také uplatňují druhý postup, například ČD při záměru leasingu jednotek Desiro pro určité rychlíkové relace, či MÁV, které nechají nové jednotky FLIRT udržovat dodavatelem Stadler. Ten pro tento účel zvlášť rekonstruoval staré depo. Naopak ÖBB nakoupily větší než potřebný počet taurusů se záměrem jejích dalšího pronájmu. Asi proto, že mají díky ručení státu nadprůměrný kreditní profil, a tak platí nižší úroky.

Plynulý přechod z monopolu k otevřenému trhu

I když je rozhodnuto, že je lepší mít několik dopravců ve vzájemné soutěži, než jeden velký státní podnik, není ještě řečeno, jak má proběhnout samotná transformace. V soutěži mezi dopravci vždy chceme, aby zvítězila ta nejefektivnější koncepce, která za stejné nebo nižší náklady umožňuje lepší jízdní řády a kulturu cestování. Možná také, aby dopravci byli obecně nuceni k dobrému hospodaření (omezení korupce, protekcionismu) nebo aby se urychlila modernizace sektoru zapojením soukromého kapitálu. Naopak nechceme konkurenci na úkor zaměstnanosti, úrovně mezd a pracovních podmínek železničářů, bezpečnosti a životního prostředí.

Vozidla, depa…

Většinu těchto požadavků lze řešit pravidly platnými pro všechny dopravce. Jedna otázka ale zůstává: co dělat s exmonopolistou? Při předpokladu, že dlouhodobě nechceme dominantního hráče na trhu a že objem trhu se nebude zvětšovat, přirozeně se musí původní podnik zmenšit. V této souvislosti jsou myslitelné následující možnosti:

  • Bez jakýchkoli opatření nastane neefektivní a sociálně problematická situace podzaměstnaného státního velkopodniku.
  • Státní dopravce může být rozdělen na několik menších, vzájemně si konkurujících firem. To se však kvůli obavám před chaotickým rozvojem po vzoru Velké Britanie již nikde neopakovalo.
  • Ze státního podniku mohou být zdroje jako vozidla, depa, ale i zaměstnanci, vyčleněny do vlastních, nezávislých společností. V této struktuře může provoz pokračovat jako dosud, technické a lidské prostředky však mohou, ale nemusí používat i jiní dopravci.

V této situaci je v případě Českých drah z hlediska ekonomicky efektivního využití zdrojů zastaralost vozového parku dokonce výhodou: stačí v průběhu 10 až 15 let nahradit menší část zastaralých, vyřazených vozidel, aby se docílilo vozového parku o velikosti odpovídající již nedominantnímu podniku. To může případně platit i pro technické vybavení dep. I přesto jsou tyto základny údržby zajímavé pro případnou budoucí rekonstrukci, případně jako nemovitosti. Měly by být proto vyčleněny do jedné nebo více společností, které by později mohly být i privatizovány, podobně jako ŽOSky.

…i zaměstnanci státních drah

Mnohem komplikovanější je však situace se zaměstnanci: i když se v budoucnu budou některé obory s odchody zaměstnanců do důchodu personálně redukovat (viz Starší strojvedoucí mohou v budoucnu nahradit i cizinci), nebude jejich počet klesat rychlostí odpovídající snížením tržního podílu podniku pod úroveň dominance na trhu. Na druhé straně může být pro nového nebo mezinárodního dopravce složitější dostat se třeba ke strojvedoucím, kteří mají národně specifické znalosti, než si pronajmout vozidla. Tady se nabízí teoreticky jednoduché řešení, kdy zaměstnanci mohou odcházet ze státních drah a znovu začínat u soukromých. Musíme si ale uvědomit, že zaměstnanci mají lidské potřeby a necitlivé zacházení s nimi může mít velmi nepříjemné důsledky: přechod ze státního do soukromého sektoru po desetiletích služby může být vnímáno jako krok do nejistoty a vzbudit pocit, že někdo je považuje za zbytečné či neproduktivní, nebo chce s nimi zacházet jako s nějakými stroji či surovinami. Dává se tak v sázku motivace celého oboru. Aby železničáři mohli pracovat pro různé dopravce bez přerušení jejich pracovních vztahů, je logickým řešením jejich soustředění do další samostatné společnosti pro outsourcing zaměstnanců. I v tomto případě je ale nutno postupovat diplomaticky, včasně a pečlivě komunikovat a respektovat pochopitelné obavy. Naopak pokus najednou řešit restrukturalizace a měnit privilegia zaměstnanců je zárukou jejich maximálního odporu, jak to bylo prakticky vyzkoušeno v Rakousku v roce 2003 — výsledek: nejdéle trvající stávka za posledních 50 let.

Aktuální záměry a rámcové podmínky v Česku

Nedávno oznámený záměr ministerstva dopravy vypsat v průběhu 10 let výběrová řízení na 75 % rychlíkových výkonů znamená s ohledem na nejednoznačný vývoj posledních let sice velký skok dopředu; zůstává však otázkou, jak dlouho bude platit strategie vyhlášená členem úřednické přechodné vlády, navíc několik měsíců před volbami.

Význam a podrobný postup liberalizace rychlíkové dopravy

Výkony ČD v osobní dopravě v roce 2007 ve vlkm, diagram: Harald BuschbacherVýkony ČD v osobní dopravě v roce 2007 v místokm, diagram: Harald BuschbacherRychlíková doprava představuje více jak pětinu provozních výkonů osobní dopravy ČD (počítáno v místokm dokonce víc něž třetinu). Jedná se zřejmě o největší podíl subvencované dopravy v Evropě, která je financována jediným objednavatelem. Předpoklad, že Česká republika se díky tomu stane jedním z nejliberálnějších železničních trhů Evropy, protože vypsat jinde výběrová řízení v dálkově dopravě v takovém rozsahu nebude možné, je však trochu pochybné — je totiž výjimkou, že rychlíková doprava je v Česku oficiálně a bezprostředně financovaná státem. Obvykle je tento segment železnice alespoň teoreticky komerční, a proto v něm tendry nemají smysl. Je však pravdou, že v praxi často existují nepřímé dotace (např. dotované zlevněné jízdné pro určité sociální skupiny nebo časové jízdenky) či křížové financování dálkových spojů z dotované regionální dopravy.

Prezentované záměry ministerstva dopravy obsahují některé prvky, které nasvědčují existenci promyšleného a konzistentního konceptu:

  • Komfort pro cestující jako klíčová otázka
  • Koordinace slev
  • Spolupráce s organizátory regionální dopravy a podpora integrovaných dopravních systémů
  • Sestavení balíčku tratí o vhodné velikosti (> 1 až "<" 5 mil. vlkm/rok)
  • Vypsání prvního baličku co nejdřív, ale
  • Dlouhodobé smlouvy (10–15 let) a dost velký časový předstih pro obstarání vozidel a další přípravu

Reakce ČD: Transformační program Vize 2012

Souběžně se záměrem ministerstva otevřít trh rychlíkové dopravy představily České dráhy svůj transformační program s názvem Vize 2012. V tomto dokumentu je jasně uznána a akceptována budoucí konkurence v osobní železniční dopravě, na což ČD chtějí odpovědět jak ambiciózním zlepšením kvality pro cestující, tak i zvýšením efektivnosti — nejen v provozu, ale hlavně ve vnitřní organizaci společnosti. K tomu má dopomoct větší jistota díky dlouhodobějším smlouvám a skutečně je třeba připustit, že se stálým podfinancováním a každoročními změnami objednávek i „monopolní“ ČD nemají jednoduchý život.

Ofenziva kvality a efektivnosti je každopádně vítána a představuje určitý přínos tržního tlaku na exmonopolistu. Jinak má celý program pochopitelně jeden cíl: zachovat co největší podíl ČD na trhu osobní dopravy. Jestliže:

  1. ČD vyhrají velkou část tendrů na rychlíky,
  2. veškerá ostatní doprava nadále zůstane v jejich režii a
  3. dojde ke značnému růstu celého tržního koláče, například díky rozvoji příměstské dopravy,

pak je reálné, že otevření rychlíkového trhu se obejde bez výraznějšího snížení výkonů ČD. Jestli však nebudou splněny všechny tři předpoklady, vyvstává vážnější otázka: jak co nejšetrněji redimenzovat ČD a případně i zpřístupnit jejich zdroje jiným dopravcům. Toto téma však v současných vyjádřeních ČD ani MD místo nemá.

Podmínky přístupu k dopravní cestě a poskytování služeb

Přidělení kapacity přes SŽDC jako státní organizaci bez jakýchkoli firemních vazeb na státní dráhy (v jiných zemích běžné holdingové konstrukce) představuje určitou progresivní strukturu. Pro hladce fungující soutěž je však problematičtější oblast provozování dráhy a souvisejících služeb, do které jsou na smluvním základě zapojeny ČD jako „operátor“ a kde i v prohlášení o dráze často chybí konkrétní pravidla: jde o posun (například v Rakousku v režii provozovatele infrastruktury), o doplnění paliva z čerpacích stanic (které jsou v majetku ČD jakožto dopravce), ale i o podrobnosti odběru trakční energie. Tyto aspekty mohou mít pro rychlíkový provoz s případným vedením přímých vozů či zesílením a krácením souprav dle potřebné kapacity větší význam, než pro ucelené nákladní vlaky nezávislé trakce, vedené od vlečky k vlečce.

Výhled

Návěstidla v mlze, foto: Harald BuschbacherBudoucnost bude rozhodně napínavá: bude příští ministr dopravy pokračovat ve směru liberalizace rychlíkové dopravy, nebo budou nyní oznámené záměry za pár měsíci zase zrušeny? Využijí kraje a organizátoři regionální dopravy oživení trhu i pro výběrová řízení v rámci jejích působnosti? Jak a s jakou úspěšností budou České dráhy hájit své pozice a jací zahraniční či noví domácí dopravci, ale i pronajímatelé vozidel či jiní subdodavatelé, se budou účastnit? A nakonec: v jaké míře se podaří zajistit rovnováhu požadavků zvyšování kultury cestování, omezení podpory z veřejných rozpočtů a zachování či zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců železničního sektoru?

Zdroje: VÖV (Švýcarsko), Železniční Magazín 9/2007 a 5/2009, MDČR: Drážní doprava v České Republice, setkání s novináři 3.7.2009, ČD: Vize 2012, SŽDC: Prohlášení o dráze 2009/2010


Harald Buschbacher Poslat mail autorovi | 15.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
15.07.2009 (20:28)  
michawel 15.07.2009 (10:10)

Ale o tohle mě přesně jde, aby kraj poroučel, protože on ví, co lidé v jeho dosahu potřebují.

ON VÍ. Opravdu ví ? A odkud se to jako ten kraj, tedy přesněji řečeno "odbor dopravy" krajského úřadu dozví ?
Nějak mi v médiích uniklo, že by "kraje" prováděly nějaké sčítání přepravních potřeb "svého" obyvatelstva. Spíše bych řekl, že dotaz 'podle zákona o poskytování informací" – jaké existují přepravní potřeby byste konkrétní odpověď nedostal.

To, že počítá, kolik lidí ve vlaku jede nebo jelo není zjišťování přepravních potřeb. Na "lokálkách" totiž záleží na (ne)přípojích.

Kraj ví leda to, že v obci "X" je tolik dětí "ZDŠ" povinných, které je potřeba dopravit do školy v obci "Y", protože v obci "X" škola není.
Pochybuji, že by zaměstnavatelé hlásili kraji kolik zaměstnanců odkud dojíždí.
Tohle bylo známo "za bolševika" a podle toho se zaváděly vlaky a v rámci okresu, případně kraje eventuálně mezikrajsky autobusy přizpůsobené začátkům směn. Případně některé vlaky / autobusy jezdily podle reálné potřeby podniků. Taková spoje nejezdily v době "celozávodní dovolené" nebo jezdily v liché či sudé týdny, tak jak byly rozvrženy především odpolední směny.
Příkladem byl třebas vlak jezdící pro odvoz zaměstnanců z Rukavičkářských závodů v Dobříši.

DJ : záleží na tom, co za vnitřní dluh považujete. Já bych například za vnitřní dluh považoval to, co ČD dávaly do údržby tratí jako provozovatel dráhy a bylo to hrazeno z tržeb v osobní dopravě, resp. v rámci křížového financování, případně „úhrady ztráty v osobní dopravě". Roční náklady na infrastrukturu dělaly tak kolem sedmi miliard, které se mohly vložit do nákupu nových vozidel nebo jejich modernizace. Kdybyste to začal počítat jen od roku 1993 do doby vzniku SŽDC s.o., tedy za 10 let, tak byste to měl za „pouhých" 70 miliard ... Když k tomu připočítáte stejný postoj od roku 1989, kdy vznikla s.o. ČSD (1.7.1989 zákonem číslo 68/1989 Sb.) jen za českou část, tak to máte bratru za 100 miliard ...

Já odhaduji „vnitřní dluh" na vozidlech pro osobní dopravu tak na 200 miliard, tedy to, co byste potřeboval na nákup nových vozidel.

Nemám pochybnost o tom, že místopředseda OSŽ, který začínal svoji "kariéru" jako provozní pracovník toho ví o železnici víc než generální ředitel, jemuž ta provozní praxe chybí. Místopředseda OSŽ má taky více informačních "zdrojů" než generální ředitel, který stojí za bariérou různých "informačních" filtrů ...
registrovaný uživatel happy 
15.07.2009 (15:32)  
Současné diskuze na toto téma jsou hezké, ale jak to bude dál uvidíme po volbách. Myslím, že výsledek pro českou železnici v závislosti na jednotlivých stranách, se může diametrálně lišit.

A že mají ČD vnitřní dluh? Ani bych neřekl. Ono je to vcelku jedno, protože pro VŘ se budou požadovat vozidla nová, čili každý začne od píky. Je jen otázkou, kdo to zvládne laciněji. Takže výsledek bude záležet na všemocných odborech....
registrovaný uživatel DJ 
15.07.2009 (14:20)  
Jiří Průša: To první znevýhodnění snad vyřeší úplné osamostatnění SŽDC coby správce a provozovatele dráhy, to druhé nemá na konkurenceschopnost ve výběrovém řízení pražádný vliv.
15.07.2009 (14:19)  
Další znevýdnění je mediální obraz ČD jsou vždy špatné kdokoliv jiný je ten nejlepší.

Jenomže tento obrázek si o sobě udělaly ČD samy, nikdo jiný je nenutil k tomu, aby měli špinavé vlaky, neochotný personál atd...
15.07.2009 (14:04)  
AD DJ ČD jsou opravdu "znevýhodněny" a to svým vlastním uřednickým aparátem a neprůhledným financováním,kde se kříží platby za použití dopr. cesty a její obsluhu.Další znevýdnění je mediální obraz ČD jsou vždy špatné kdokoliv jiný je ten nejlepší.
15.07.2009 (14:02)  
Ať chcem nebo nechcem musíme přijmout britský model privatizce, samozřejmě s drobnými úpravami pro naše podmínky. Ve Švýcarsku nebyla epocha čistě státního dopravce a Německý model není dostatečně důrazný. Britský model měl a má své mouchy, ale je to dáno tím, že šlo o krok do neznáma, ale velké chyby jsou už odstraněny.
registrovaný uživatel DJ 
15.07.2009 (13:47)  
Docela zajímavé taky je, že zatímco vedení ČD řeklo, že by výběrová řízení uvítalo, že se aspoň ukáže, kolik osobní vlaková doprava skutečně stojí peněz, a žádné další výhrady k tomu neuvedlo (např. o tom, že by byli v nevýhodě oproti ostatním, protože mají ten vnitřní dluh), tak místopředseda rudých odborů dokázal odhadnout, že ČD mají vnitřní dluh 20 miliard a toto by ČD znevýhodňovalo ve výběrových řízeních.

Že by toho místopředseda OSŽ věděl víc než samotný generální?
registrovaný uživatel SYN 
15.07.2009 (13:39)  
Michawel: nevím, ale nepodceňoval bych tu při řízení shora (od ředitelství dolů) tu věc že otázka toho co může nebo nemůže zvládat ten který zaměstnanec, oddělení, jednotka atd. je dáno především tím co si "vyargumentují", neboli ukecají. Myslím to tak že když si ČD řekněme spočítá že potřebuje tolikatolik pracovníků, strojů, zázemí atd. a z toho jim vyjde nějaká nákladová cena a někdo jim řekne "musíte jezdit levněji" tak odpověd zní - nejde to. Pak se můžou obě strany v takové diskuzi předhánět kdo snese dohromady víc argumentů ale zůstává to na tom že papír snese všechno. Kdežto když už tu budou aspoň v omezené míře i jiné společnosti tak se dá reálně použít argument - "jak to že nejde - oni JSOU levnější" což už jde podstatně hůře odmítnout (i když si nedělám iluze, i to jde, viz dezinformační kampaň o tom kdo vlastně za kolik jezdí a kdo si nechává jízdné atd.).
registrovaný uživatel SergeS 
15.07.2009 (13:31)  
DJ: Jsou zatvrzele protože by lidi zjistili že jsou k ničemu ( takhle to vypada že se o něco snaži aspoň )
registrovaný uživatel Kakov 
15.07.2009 (13:24)  
komusi na zacatku vlakna se nelibila veta: "za stejnou nebo nizsi cenu" a nekteri podporili jeho stanovisko..

obavam se, ze tato veta bude alfou a omegou VR. pac stat a kraje stezi zvladaji platit to co chteji CD ted, takze si nedovedu predstavit, ze by najednou bylo mozne (byt v prubehu let) zvysit celkove naklady treba o 10%
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko