..: Perspektivy liberalizace osobní dopravy v Česku :..

Světlo na konci tunelu, foto: Harald BuschbacherK tématu liberalizace veřejné dopravy existují nejen zcela protichůdná ideologická stanoviska, ale i nejrůznější politické iniciativy napříč Evropou. Zatímco v komerční nákladní železniční dopravě platí jasná pravidla liberalizace, které museli akceptovat například i, v tomto ohledu dosti zdrženliví, Francouzi; v osobní dopravě nalezneme široké spektrum odlišných přístupů: od Velké Britanie, kde byla vyzkoušena rychlá a málo regulovaná privatizace celého sektoru, přes Německo a Švédsko s četnými, a převážně kladnými, zkušenostmi s výběrovými řízeními, až ke Slovensku či Maďarsku, kde se na trhu v osobní železniční dopravě nemění prakticky nic.

Vývoj v České republice do současnosti

Z hlediska uskutečněných výběrových řízení v subvencované dopravě a přístupů na trh nepodporované dopravy patří Česká republika jednoznačně k opatrnějším evropským zemím. To však neznamená existenci širokého konsensu, že osobní doprava má být dlouhodobě zajištěna jediným silným státním dopravcem. Již několik let lze pozorovat ojedinělé pokusy nebo oznámené záměry vypsat výběrová řízení, která však velmi často končily jejich zrušením, neuspokojivými nabídkami, stížnostmi o údajném dumpingu či administrativními překážkami jejich plnění. Oznámení postupného otevření trhu rychlíkové dopravy Ministerstvem dopravy je dobrou příležitostí shrnout výhody a možné problémy, a také žádoucí rámcové podmínky liberalizace osobní dopravy.

Potenciál a hranice soutěže mezi dopravci

Motorový vůz ř. 842 před Luhačovicemi, foto: Harald BuschbacherPříznivci liberalizace uvádějí úspěšné příklady výběrových řízení, která vedla k lepší nabídce za nižší cenou; odpůrci pak negativa chaotického rozvoje britských železnic v 90. letech, nekompatibilní a neflexibilní tarify a jízdní řády. Zdá se logické, že je potřebná určitá rovnováha mezi koordinací a svobodou dopravců na trhu. Aby bylo možno zajistit plynulou dopravu osob přes řetězec různých dopravců, musí být předem definovány důležité přípoje, ale i společné tarifní nabídky — obojí funguje vzorně ve Švýcarsku s celkovým počtem 132 železničních, autobusových, lanovkových a lodních dopravců. Samozřejmostí jsou i kritéria kvality se sankcemi — například za zpoždění (zapříčiněné dopravcem) nebo přeplnění vlaků. Naopak nelze očekávat příliš velký potenciál úspor, pokud si dopravce nemůže vybrat vozidla nebo má přesně předurčený jízdní řád. Jako kompromis mají dopravci možnost podat variantní nabídky; to však může vyvolat problém, že nabídky nelze jednoznačně zhodnotit.

Rozličné modely hospodaření s vozidly

Státní dráhy tradičně často kupují vozidla vyrobená ve „vlastní“ zemi a vyvíjena podle jejich představ, přičemž si údržbu provádějí samy. Zpravidla jsou v relativně dlouhých intervalech nakoupeny poměrně velké série pro určité kategorie tratí či účelů pro celé území. Zejména v posledních letech jsou vidět záměry na unifikaci vozového parku za účelem sjednocení, a tím zefektivnění údržby. Vycházejíc z tohoto postupu, vznikají z tradičného železničářského hlediska následující obavy:

  1. Jak mám koupit vozidlo se životností 40 let, když mám smlouvu jen na 10 let?
  2. Není to krok zpět k neefektivnosti, když má spousta dopravců pestrý vozový park, včetně velké potřeby záložních vozidel a různých požadavků na údržbu?

Taurus řady 1116 s ránním EC mezi Sierndorfem a Drösingem na rakouské ferdinandce, foto: Harald BuschbacherUnifikace vozového parku sice obecně způsobuje zvýšení efektivnosti, může ji ovšem také snížit: důvodem je často podcenění vlivu vytížení přepravních kapacit na investiční a provozní náklady, přepočtené na jednotlivý ujetý kilometr jednoho cestujícího. Jestli jsou pro příměstskou dopravu k dispozici jen tří– nebo šestidílné soupravy, jsou možnosti přizpůsobení přepravní kapacity na skutečnou poptávku výrazně omezeny. Podobně pochybná je představa, že na určitých tratích by měly být nasazeny stejné soupravy po celou dobu jejich životnosti, protože v takovém dlouhém období se mohou sídelní struktury, infrastruktura, navazující dopravní prostředky atd. změnit natolik, že bude vhodnější zcela jiný model provozu, vyžadující i jiná vozidla.

Z tohoto hlediska je lepší opačný postup: vychází se z úlohy provozu na nějakém přehledném svazku tratí, s určitými rámcovými podmínkami a požadavky ze strany objednavatele, a to na určitou dobu kratší, než je běžná životnost vozidel. Pro tento účel se vybírají vhodná vozidla, která nemusí být zcela nová nebo mohou být po konci smlouvy použita jinde nebo jiným dopravcem. Určitě se nebude jednat o speciálně vyvinutá vozidla, nýbrž o typy, které jsou vyráběny ve velkých množstvích pro nejrůznější dopravce. Ani údržba nemusí být izolovaná u malého dopravce — klasické organizační řešení je v takovém případě operativní leasing vozidel z poolu, včetně údržby a poskytování záložních vozidel. Jiné možnosti zahrnují údržbu v režii vlastních firem nebo dodavatelů vozidel a přímý obchod s použitými vozidly mezi dopravci. Je přitom třeba zmínit, že některé státní dráhy částečně také uplatňují druhý postup, například ČD při záměru leasingu jednotek Desiro pro určité rychlíkové relace, či MÁV, které nechají nové jednotky FLIRT udržovat dodavatelem Stadler. Ten pro tento účel zvlášť rekonstruoval staré depo. Naopak ÖBB nakoupily větší než potřebný počet taurusů se záměrem jejích dalšího pronájmu. Asi proto, že mají díky ručení státu nadprůměrný kreditní profil, a tak platí nižší úroky.

Plynulý přechod z monopolu k otevřenému trhu

I když je rozhodnuto, že je lepší mít několik dopravců ve vzájemné soutěži, než jeden velký státní podnik, není ještě řečeno, jak má proběhnout samotná transformace. V soutěži mezi dopravci vždy chceme, aby zvítězila ta nejefektivnější koncepce, která za stejné nebo nižší náklady umožňuje lepší jízdní řády a kulturu cestování. Možná také, aby dopravci byli obecně nuceni k dobrému hospodaření (omezení korupce, protekcionismu) nebo aby se urychlila modernizace sektoru zapojením soukromého kapitálu. Naopak nechceme konkurenci na úkor zaměstnanosti, úrovně mezd a pracovních podmínek železničářů, bezpečnosti a životního prostředí.

Vozidla, depa…

Většinu těchto požadavků lze řešit pravidly platnými pro všechny dopravce. Jedna otázka ale zůstává: co dělat s exmonopolistou? Při předpokladu, že dlouhodobě nechceme dominantního hráče na trhu a že objem trhu se nebude zvětšovat, přirozeně se musí původní podnik zmenšit. V této souvislosti jsou myslitelné následující možnosti:

  • Bez jakýchkoli opatření nastane neefektivní a sociálně problematická situace podzaměstnaného státního velkopodniku.
  • Státní dopravce může být rozdělen na několik menších, vzájemně si konkurujících firem. To se však kvůli obavám před chaotickým rozvojem po vzoru Velké Britanie již nikde neopakovalo.
  • Ze státního podniku mohou být zdroje jako vozidla, depa, ale i zaměstnanci, vyčleněny do vlastních, nezávislých společností. V této struktuře může provoz pokračovat jako dosud, technické a lidské prostředky však mohou, ale nemusí používat i jiní dopravci.

V této situaci je v případě Českých drah z hlediska ekonomicky efektivního využití zdrojů zastaralost vozového parku dokonce výhodou: stačí v průběhu 10 až 15 let nahradit menší část zastaralých, vyřazených vozidel, aby se docílilo vozového parku o velikosti odpovídající již nedominantnímu podniku. To může případně platit i pro technické vybavení dep. I přesto jsou tyto základny údržby zajímavé pro případnou budoucí rekonstrukci, případně jako nemovitosti. Měly by být proto vyčleněny do jedné nebo více společností, které by později mohly být i privatizovány, podobně jako ŽOSky.

…i zaměstnanci státních drah

Mnohem komplikovanější je však situace se zaměstnanci: i když se v budoucnu budou některé obory s odchody zaměstnanců do důchodu personálně redukovat (viz Starší strojvedoucí mohou v budoucnu nahradit i cizinci), nebude jejich počet klesat rychlostí odpovídající snížením tržního podílu podniku pod úroveň dominance na trhu. Na druhé straně může být pro nového nebo mezinárodního dopravce složitější dostat se třeba ke strojvedoucím, kteří mají národně specifické znalosti, než si pronajmout vozidla. Tady se nabízí teoreticky jednoduché řešení, kdy zaměstnanci mohou odcházet ze státních drah a znovu začínat u soukromých. Musíme si ale uvědomit, že zaměstnanci mají lidské potřeby a necitlivé zacházení s nimi může mít velmi nepříjemné důsledky: přechod ze státního do soukromého sektoru po desetiletích služby může být vnímáno jako krok do nejistoty a vzbudit pocit, že někdo je považuje za zbytečné či neproduktivní, nebo chce s nimi zacházet jako s nějakými stroji či surovinami. Dává se tak v sázku motivace celého oboru. Aby železničáři mohli pracovat pro různé dopravce bez přerušení jejich pracovních vztahů, je logickým řešením jejich soustředění do další samostatné společnosti pro outsourcing zaměstnanců. I v tomto případě je ale nutno postupovat diplomaticky, včasně a pečlivě komunikovat a respektovat pochopitelné obavy. Naopak pokus najednou řešit restrukturalizace a měnit privilegia zaměstnanců je zárukou jejich maximálního odporu, jak to bylo prakticky vyzkoušeno v Rakousku v roce 2003 — výsledek: nejdéle trvající stávka za posledních 50 let.

Aktuální záměry a rámcové podmínky v Česku

Nedávno oznámený záměr ministerstva dopravy vypsat v průběhu 10 let výběrová řízení na 75 % rychlíkových výkonů znamená s ohledem na nejednoznačný vývoj posledních let sice velký skok dopředu; zůstává však otázkou, jak dlouho bude platit strategie vyhlášená členem úřednické přechodné vlády, navíc několik měsíců před volbami.

Význam a podrobný postup liberalizace rychlíkové dopravy

Výkony ČD v osobní dopravě v roce 2007 ve vlkm, diagram: Harald BuschbacherVýkony ČD v osobní dopravě v roce 2007 v místokm, diagram: Harald BuschbacherRychlíková doprava představuje více jak pětinu provozních výkonů osobní dopravy ČD (počítáno v místokm dokonce víc něž třetinu). Jedná se zřejmě o největší podíl subvencované dopravy v Evropě, která je financována jediným objednavatelem. Předpoklad, že Česká republika se díky tomu stane jedním z nejliberálnějších železničních trhů Evropy, protože vypsat jinde výběrová řízení v dálkově dopravě v takovém rozsahu nebude možné, je však trochu pochybné — je totiž výjimkou, že rychlíková doprava je v Česku oficiálně a bezprostředně financovaná státem. Obvykle je tento segment železnice alespoň teoreticky komerční, a proto v něm tendry nemají smysl. Je však pravdou, že v praxi často existují nepřímé dotace (např. dotované zlevněné jízdné pro určité sociální skupiny nebo časové jízdenky) či křížové financování dálkových spojů z dotované regionální dopravy.

Prezentované záměry ministerstva dopravy obsahují některé prvky, které nasvědčují existenci promyšleného a konzistentního konceptu:

  • Komfort pro cestující jako klíčová otázka
  • Koordinace slev
  • Spolupráce s organizátory regionální dopravy a podpora integrovaných dopravních systémů
  • Sestavení balíčku tratí o vhodné velikosti (> 1 až "<" 5 mil. vlkm/rok)
  • Vypsání prvního baličku co nejdřív, ale
  • Dlouhodobé smlouvy (10–15 let) a dost velký časový předstih pro obstarání vozidel a další přípravu

Reakce ČD: Transformační program Vize 2012

Souběžně se záměrem ministerstva otevřít trh rychlíkové dopravy představily České dráhy svůj transformační program s názvem Vize 2012. V tomto dokumentu je jasně uznána a akceptována budoucí konkurence v osobní železniční dopravě, na což ČD chtějí odpovědět jak ambiciózním zlepšením kvality pro cestující, tak i zvýšením efektivnosti — nejen v provozu, ale hlavně ve vnitřní organizaci společnosti. K tomu má dopomoct větší jistota díky dlouhodobějším smlouvám a skutečně je třeba připustit, že se stálým podfinancováním a každoročními změnami objednávek i „monopolní“ ČD nemají jednoduchý život.

Ofenziva kvality a efektivnosti je každopádně vítána a představuje určitý přínos tržního tlaku na exmonopolistu. Jinak má celý program pochopitelně jeden cíl: zachovat co největší podíl ČD na trhu osobní dopravy. Jestliže:

  1. ČD vyhrají velkou část tendrů na rychlíky,
  2. veškerá ostatní doprava nadále zůstane v jejich režii a
  3. dojde ke značnému růstu celého tržního koláče, například díky rozvoji příměstské dopravy,

pak je reálné, že otevření rychlíkového trhu se obejde bez výraznějšího snížení výkonů ČD. Jestli však nebudou splněny všechny tři předpoklady, vyvstává vážnější otázka: jak co nejšetrněji redimenzovat ČD a případně i zpřístupnit jejich zdroje jiným dopravcům. Toto téma však v současných vyjádřeních ČD ani MD místo nemá.

Podmínky přístupu k dopravní cestě a poskytování služeb

Přidělení kapacity přes SŽDC jako státní organizaci bez jakýchkoli firemních vazeb na státní dráhy (v jiných zemích běžné holdingové konstrukce) představuje určitou progresivní strukturu. Pro hladce fungující soutěž je však problematičtější oblast provozování dráhy a souvisejících služeb, do které jsou na smluvním základě zapojeny ČD jako „operátor“ a kde i v prohlášení o dráze často chybí konkrétní pravidla: jde o posun (například v Rakousku v režii provozovatele infrastruktury), o doplnění paliva z čerpacích stanic (které jsou v majetku ČD jakožto dopravce), ale i o podrobnosti odběru trakční energie. Tyto aspekty mohou mít pro rychlíkový provoz s případným vedením přímých vozů či zesílením a krácením souprav dle potřebné kapacity větší význam, než pro ucelené nákladní vlaky nezávislé trakce, vedené od vlečky k vlečce.

Výhled

Návěstidla v mlze, foto: Harald BuschbacherBudoucnost bude rozhodně napínavá: bude příští ministr dopravy pokračovat ve směru liberalizace rychlíkové dopravy, nebo budou nyní oznámené záměry za pár měsíci zase zrušeny? Využijí kraje a organizátoři regionální dopravy oživení trhu i pro výběrová řízení v rámci jejích působnosti? Jak a s jakou úspěšností budou České dráhy hájit své pozice a jací zahraniční či noví domácí dopravci, ale i pronajímatelé vozidel či jiní subdodavatelé, se budou účastnit? A nakonec: v jaké míře se podaří zajistit rovnováhu požadavků zvyšování kultury cestování, omezení podpory z veřejných rozpočtů a zachování či zlepšení pracovních podmínek zaměstnanců železničního sektoru?

Zdroje: VÖV (Švýcarsko), Železniční Magazín 9/2007 a 5/2009, MDČR: Drážní doprava v České Republice, setkání s novináři 3.7.2009, ČD: Vize 2012, SŽDC: Prohlášení o dráze 2009/2010


Harald Buschbacher Poslat mail autorovi | 15.7.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
15.07.2009 (13:22)  
Ovšem prvním krokem k jakékoliv smysluplné změně je aby se konečně oddělil dopravce od provozovatele dopravní cesty. Tím dojde k výraznému zprůhlednění fin. toků (byť se to asi spoustě lidí z různých důvodů nehodí).Snížení mzdových nákladů je taky zajímavé řešení,ale při současném nedostatku lidí v provoze vznikne problém,kdo bude pracovat.
15.07.2009 (12:40)  
michawel: No já to napsal proto, protože cokoliv co zavání polským modelem mi nyhání husí kůži. A pak mám obavu, že to u nás skutečně skončí nějakou tou polskou cestou. Ne třeba rozdělením ČD, ale chaosem v tarifu a JŘ. Třeba díry na hranicích krajů máme už dnes.

DJ: Nesouhlasím s tím, že by vozidla ve vlastnictví krajů mohla být zastaralá. V polovině jejich životnosti je můžou kraje nechat rekonstruovat. Konečně to by musel udělat i ten dopravce. Kdyby bylo vozidlo jeho, tak s ním taky nebude jezdit v podobě v jaké vyjelo z dílny před dvaceti lety. Navíc, pokud by byla e vlastnictví krajů, nemohli by si páni zastupitelé stěžovat na to, že vozidla jsou jaká jsou. byla by to jejich vizitka. Nemohli by házet ciframa kolik miliónů dali na železnici a přitom říkat dáváme tolik a oni tu jezdí takovým verglem.
registrovaný uživatel DJ 
15.07.2009 (12:35)  
mates111: To, co píšeš, ale má jeden háček - proč jsou teda ty odbory tak zatvrzelé v názoru na liberalizaci trhu, když by jejich pracovní místa zůstala víceméně zachována, i když možná u jiného dopravce? Přitom si sami odboráři stěžují na to, že berou málo, šéfové mají nesmyslné požadavky a někteří ani železnici nerozumí, tak by pro ty zaměstnance mohl být jiný zaměstnavatel s rozumnějším vedením a možná i lepšími platovými podmínkami výhodou.

(jasně, představitelé rudoodborů mluví o nedofinancovanosti ČD ve výši 20 mld., což by údajně ČD znevýhodnilo ve VŘ, to je ještě horší výmysl než minulý výrok jiného místopředsedy o tom, že hlavním úskalím VŘ je, že by soukromník podplatil rozhodující činitele a díky tomu VŘ vyhrál)
15.07.2009 (12:31)  
SergeS: tak ty řadím mezi odborné profese...:-) Jinak mě šlo hlavně o oddělení kvalifikovaných a nekvalifikovaných pozic, kde u těch kvalifikovaných není důvod se obávat o zaměstnání a u těch méně kvalifikovaných je třeba očekávat snahu o vyšší produktivitu práce... Celkový počet zaměstnanců u železnice ale podle mého názoru zůstane víceméně nezměněn...
registrovaný uživatel SergeS 
15.07.2009 (12:08)  
mates111: Zapoměl jsi na technicke pracovniky ( tj vozmistry, strojmistry ... ) ... Strojvedouci se tam neřadi ( ten většinou ma minimalni potuchy o tom jak se to opravuje - teda to plati o těch novych a ne o stare gradě )

A ty jsou dle meho o něco duležitějši než strojvedouci ( provaději kontroly brzd a technickeho stavu vlaku ... )
15.07.2009 (11:50)  
Předem bych chtěl autorovi poděkovat za zajímavý článek. S čím však nemohu souhlasit je to, jak autor neustále zveličuje problém zaměstnanosti u ČD. V 90. letech došlo k liberalizaci většiny odvětví, mnoho firem bylo privatizováno. Na zaměstnanost v tu dobu nikdo příliš nehleděl, což se projevovalo v trvalém zvyšování míry nezaměstnanosti. Po několika letech začalo docházet k obratu a nyní můžeme říci, že strukturální přechod české ekonomiky je dokončen.

I u samotné ČD došlo k razantnímu snižování počtu zaměstnanců, který klesl o cca dvě třetiny. Navíc došlo k oddělení SŽDC a ČD Cargo od ČD a proto by mě dost zajímalo, kolik zaměstnanců může reálně zbýt u ČD. Domnívám se, že po dokončení přechodu např. výpravčích pod SŽDC jich u ČD už moc nezůstane. A u těch co zůstanou, nevidím moc důvod, proč by o ně mělo být nějak programově pečováno.

Po strojvedoucích totiž bude po liberalizaci zhruba stejná poptávka jako před ní, skoro bych řekl, že v případě vstupu soukromé společnosti na trh by došlo ke zvýšení jejich mezd. Co se týká průvodčích, i ti budou potřeba nadále. Dá se ovšem očekávat, že budou mít širší pracovní náplň než jen kontrolovat jízdenky. K tomu ostatně není třeba příliš vzdělání, byť vyznat se ve složitém tarifu ČD chce trochu cviku. U dalších provozních zaměstnanců to vidím podobně jako u průvodčích. Co se týká administrativních pracovníků na GŘ, nevidím moc důvod, proč by sociální systém měl být určen zrovna jim.... Celkově si myslím, že by do budoucna měl být větší finanční rozdíl mezi strojvedoucími a dalšími odbornými profesemi na straně jedné a mezi průvodčími a administrativními pracovníky na straně druhé.

michawel: Vy to asi myslíte dobře, jenomže 41 let v minulém století jsme byli svědky toho, jak (ne)lze shora řídit efektivnost firem. Takže Vaše řešení, byť možná nemusí být úplně špatné, nelze v praxi uskutečnit...
15.07.2009 (11:26)  
casey_R : Polský model PROBOHA ne. Tak jsem to nemyslel. To vede do pekla. Já bych rozhodně nechtěl docílit stavu, kdy budou jednotlivé "krajské dráhy" zcela autonomní. To, co udělali v Polsku je příklad toho, jak se tahle koncepce dělat v žádném případě nemá. Tohle všechno musí mít v základu jednotné tarifní odbavení + možnost komerčních nabídek jednotlivých krajů a jednotný dohled. A to jste pak napsal. Takže si pochopitelně rozumíme. To krajské řízení tam je hlavně kvůli tomu, aby optimalizovalo toky peněz tam, kde jsou opravdu potřeba a využijí se, rozhodně ne kvůli rozbití tarifu.
Vozidla ve vlastnictví krajů, jednoznačně ano a pak ať si tam jezdí v rámci outsourcingu, nebo franchisingu kdokoliv. Ale jak výše uvedeno, za státem garantovaný tarif s možností tržních nabídek.
registrovaný uživatel DJ 
15.07.2009 (11:01)  
Casey_R: S těmi vozidly v majetku krajů to má taky něco do sebe, ale zase snad nechceme do budoucna opakovat dnešní situaci, že tu budou jezdit 40 let stará vozidla.
Po takových 15 letech intenzivního provozu se pak klidně dají pořídit vozidla nová, v tu dobu již opět modernější, než byl standard o 15 let dříve.

Ještě obecně k liberalizaci na železnici - bohužel ještě asi dlouho budeme sklízet hořké plody toho, že i vlivem rudých odborů se nedosáhlo skutečného rozdělení na správce infrastruktury a dopravce daleko dříve (fakticky k tomu došlo až loni, kdy se SŽDC stala provozovatelem dráhy, a to stále výpravčí patří pod ČD). Stejně tak měla správci infrastruktury jako státní organizaci zůstat i depa a nádražní budovy.
Znamenalo by to rovnější přístup dopravců k infrastruktuře a zázemí, vlastně se o tom zmiňuje i tento článek.

Ale bohužel, je to úplně jinak, a pak dochází k tomu, že ČD prodají svůj majetek za 12 mld. státu, který o 5 let dříve ten stejný majetek do společnosti vložil. :-(

Stejně tak když bylo schváleno převedení úhrady za regionální dopravu v plné výši na kraje k 1. 1. 2005 - nikdo snad ani neřešil, jestli na to kraje budou mít peníze, ani jestli by nebylo vhodné, aby přece jen stát dále nějakým procentem přispíval. Zůstalo to na bedrech ČD, které ztrátu dorovnávaly ziskem z nákladní dopravy, a až po oddělení na samostatné Cargo se pravda alespoň částečně projevila. A leckdo se divil.
15.07.2009 (10:50)  
Michawel: Myslel jsem, že čtete Želpage podrobněji. Kam může jít to Vaše dělení dopravce na regionální a dálkovou si můžete ověřit u našeho severního souseda, tedy v Polsku. Na tomto serveru o tom vyšlo dost článků. Vaše převedení podílů regionální dopravy na kraje proběhlo v Polsku v loňském roce, kdy PKP Przewozy regionalne (to je ta Vaše regionální doprava), byly břevedeny formou akciových podílů na jednotlivá vojvodství. Zároveň došlo k převodu rychlíků z PKP PR do PKP Intercity (to je ta Vaše dálková). Výsledkem je, že už tak velký tarifní chaos (už předtím si jednotlivé společnosti Grupy PKP neuznávali navzájem lístky) se ještě zvětšil o nemožnost doplatit pohý rozdíl v ceně rychlíkového a osobního lístku pro daný úsek. Nyní je třeba koupit zvlášť na osobní a zvlášť na rychlík. Samozřejmě tarifní vzdálenost se počítá vždy znova od nuly. Tak to jen pro představu kam může takové členění dojít.

A co se týče samotné liberalizace, tak ať si jezdí Petr nebo Pavel, ale při jednotném tarifu a slevách. Ne že budu před cestou dva dny studovat, kdo že tam právě jezdí a co uznává a co ne. Nemám chuť se dožít toho, aby to tu dopadlo jako v to Polsku, kdy v případě že mi ujede vlak, tak abych mohl jet nejbližším dalším možným budu muset zahodit lístek a koupit si nový, protože ten druhý provozuje někdo jiný a není schopný se dohodnout na vzájemném uznávání jízdného a slev. Nebo u kasy diktovat jednotlivé spoje, které použiji, abych dostal na příslušné úseky příslušné lístky.

Nakonec mi v článku chybí jedna možnost jak vyřešit problémy s vozidly, alespoň pro regionální dopravu. podle mne by měli vozidla zakoupit kraje a pronajímat je vítězům výběrového řízení. Ti by se nemohli vymlouvat na to jak kdo má nebo nemá drahá vozidla, odpadla by jim starost zda pořizovat vozidla s životností na 40 let, když smlouva je na 10 - 15 a neví jestli příště vyhrajou. No a kraje by si taky trochu čichly k tomu, kolik vlastně stojí takový motorák a nemohly by si tolik vymýšlet. Tenhle model funguje ve Švédsku. Kdysi jsem o něm četl v nějaké starší Dráze.
registrovaný uživatel DJ 
15.07.2009 (10:40)  
Výběrové řízení donutí k rázným krokům soukromou firmu, ale ne akciovku v rukách státu, pokud ji to stát nenařídí.
Dám příklad - ČEZ je ze 2/3 státní a dokáže efektivně hospodařit sám. ČSA jsou (zatím) ze 100% státní a také hospodaří samy a stát se do toho neplete.
Proč by se měl stát plést zrovna do kroků vedení ČD (když zástupci státu sami to vedení jmenovali)? Prostě vedení ČD samo provede taková opatření, aby se snížily náklady.

Fakt si myslíte, že by ČD skončily po odprodeji majetku na nule? Já rozhodně ne.
Když nad tím přemýšlím, tak by ČD tím prodejem majetku při likvidaci společnosti mohly být i v plusu.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko