..: Pár železničních postřehů z Egypta :..

Ilustrační obrázekLuxor - Rád bych se s Vámi podělil o několik postřehů, které jsem nasbíral při své nedávné cestě do Egypta. Ačkoli jsem absolvoval klasický poznávací zájezd s cestovní kanceláří, který nebyl nijak zaměřen na železnici, i tak jsme se s vlaky potkávaly celkem často. Železnice je ovšem v Egyptě strategickým objektem, takže získat nějaké obecné informace je celkem obtížné a fotografování čehokoli souvisejícího s vlaky je bohužel přísně zakázáno. U osobních vlaků je v prvním voze ozbrojená vojenská posádka.

Páteř egyptské železniční sítě tvoří celkem pochopitelně hlavní trať vedoucí podél Nilu z Asuánu do Alexandrie. Kromě ní jsme ovšem na několika místech mohli zahlédnout také jakési zemědělské drážky (v provozu).

Provoz na páteřní trati je poměrně hustý – vidět tu vlak, ať už osobní nebo nákladní, není žádný problém. Z technických údajů lze říct snad jen tolik, že trať není elektrifikována a nepodařilo se mi nikde spatřit jiná návěstidla nežli mechanická a ani závory jsem neviděl jiné než ručně ovládané. Lidská síla je v Egyptě celkem levnou záležitostí, takže provozních pracovníků je na každém rohu dost a dost a k jejich nahrazování technikou nejsou důvody.

Standardní součástí programu našeho zájezdu byl přesun nočním vlakem z Luxoru do Káhiry. Cestu v délce cca 600 km vlak urazí podle jízdního řádu za devět hodin, což je myslím celkem slušné. Cena činí šedesát dolarů za osobu, ale v ceně je i večeře a snídaně – opravdu na úrovni, lepší a vydatnější než např. občerstvení podávané v letadle. Pro porovnání – cesta vozem 1. třídy k sezení je 50 egyptských liber (asi 200 Kč).

Průvodkyně nás upozorňovala, že vlak mívá často zpoždění. My jsme ovšem cestovali skoro na čas (nějakých deset, dvacet minut neberu vůbec v úvahu, čas se v Egyptě bere trochu jinak než v Evropě…).

Ilustrační obrázekOddíly ve voze byly dvoulůžkové a velmi pohodlné, asi tak na úrovni našich lůžkových vozů. Srovnatelné jsou v podstatě ve všech kritériích – čistota, vybavení, … Koneckonců můžete posoudit sami na fotce. Pokud jde o mne, spal jsem bezproblémově celou noc. Jediná nevýhoda je v tom, že člověk si nemůže lůžka sklopit sám a musí to udělat průvodce.

Zdroj: vlastní zážitky, www.sleepingtrains.com, www.touregypt.net/trains.htm.


Jan Kašpar Poslat mail autorovi | 22.6.2007 (4:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Svět


registrovaný uživatel mike_k 
24.06.2007 (18:17)  
Ja teda nevim, ja v Egypte na nadrazi ono nadrazi i vlaky na nem zcela normalne fotil mezi temi policajty se samopaly a nikdo zadne namitky nemel. Ve vlaku to same. Nemyslim, ze by tam bylo zakazano fotit zeleznici.
23.06.2007 (19:49)  
Tak tohle je jediný, "neegyptský" vlak... jinak jezdí tu i 2. a 3. třída, při jejíž využití stojí stejná cesta pár desítek korun... ovšem s plno lidmi a plno dobytkem...
dopisovatel nebo člen ŽP stoupa  mail  
22.06.2007 (8:09)  
... tento "turistický" vlak je asi jeden z mála, které nejsou olepeny "neformálními" cestujícími, kteří plně využívají atmosferické klimatizece proudícím vzduchem za pohybu vlaku. Nejen dostatek "pracovní" síly, ale i všudypřítomný Alláh zajišťují běh věcí. ("Povede se" - Alláh si ti přál, "Nepovede se" - Alláh si to přál).

P.S.: lze ještě v Cairu vidět tramvaje Tatra, nebo už to mají za sebou? Hamdulilla, insh Alláh

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko