..: Ostře sledované vlaky pod Kralickým Sněžníkem :..

Ilustrační obrázek Jaro je již pár týdnů v plném proudu a s ním se rozbíhají i první letošní zajímavé odklony. Již od března tedy jezdí nákladní vlaky i tam, kde se v běžném provozu setkáváme téměř výlučně s osobní dopravou - jen občas zavítá manipulační vlak, obslouží pár stanic a zase v tichosti zmizí. Někdy ale přijde změna a zapomenutými lokálkami se rozburácejí výkonné diesely. Jakákoli nepřetržitá výluka na trati, po niž se denně přepravuje náklad, může znamenat zajímavé vozby po náhradních trasách - tak jako tomu bylo před několika týdny v podhůří Králického Sněžníku.

Náklady se vozit musí - jejich doprava se kvůli výlukám zastavuje jen mimořádně. Letošní rok bude zřejmě kopírovat trendy let minulých, kdy se s příchodem jara rozběhla i rozsáhlá výluková činnost. Zastavené úseky na jihu Moravy zapříčinily přesměrování nákladních vlaků na trať 340, tzv. Vláru. Výluky na trati 032 zase daly vzniknout odklonovým trasám přes Chlumec nad Cidlinou, Novou Paku a do Trutnova. Dělo se tak přitom na trati s téměř výhradně osobní dopravou. Další zajímavé vlaky zase nějakou dobu brázdily středomoravskou trať přes Uničov.

Jaro 2008 v odklonech

Mnoho zajímavostí v odklonové dopravě se chystá i na letošek: za zmínku rozhodně stojí nedávná výluka v okolí stanice Bohdíkov na trati 292 - nákladní doprava byla od čtvrtka 27. do pondělí 31. března vedena po malebném úseku tratě 025, kde vozba v režii carga při běžném provozu není nijak silná – jen občas sem zajíždí manipulák z Dolní Lipky do Červeného Potoka do místní pily. Více o tomto zajímavém úseku jsem před časem psal v článku o podzimních odklonech.

Ilustrační obrázekPrávě v souvislosti se zmíněným přerušením provozu v Bohdíkově byla na inkriminovaný týden naplánována velká šou s nákladními vlaky v hlavní roli - a fotografové měli skutečně důvod těšit se, hlavně když se toto období vytáhlo s relativně stabilním počasím. ROV (rozkaz o výluce) rozhodně sliboval zajímavé chvíle - dvojice zamračených měly zase jednou burácet podél řeky Moravy. Bohužel, na poslední chvíli se tyto plány začaly hroutit: nejdříve krize daná vzdáleností SOKV Ostrava od Trutnova zapříčinila, že počet strojů řady 751, jindy vysoce převyšující turnusovou potřebu, teď přestal stačit. Situaci najednou muselo zachraňovat vše, co mělo kola. Nejdříve se na odklonech mělo objevit dvojče řady 742; těsně před svým nasazením však i toto nouzové duo bylo odveleno pomáhat do Trutnova, odkud byla zase předislokována čerstvě opravená lokomotiva 742.091.

Ilustrační obrázekNa manipuláku do Štítů se tak nakonec objevila, pro místní trať vskutku netradiční, 730.003. Ta zde totiž právě zaskakovala za 742 a navíc pomáhala na postrcích. Výsledkem všech těchto mimořádných posunů byly pozoruhodné kombinace přípřeží. Čekání na postrky, dělení vlaků pro jízdu „do kopce“ a naopak svážení extrémních souprav – to vše nám přinesly prudké změny v strojním obsazení. Otázkou pro mne ovšem zůstává, proč mimořádné výkony nezajišťovaly třeba stroje z depa Šumperk? Lokomotiv řady 751 tam mají dost a na sklonově náročné trati Letohrad - Hanušovice by se zajisté osvědčily lépe.

Konec výlukového týdne přinesl po prakticky prázdném čtvrtku ještě zajímavý závěr v podobě poměrně pravidelné série nákladních vlaků: v pátek a v sobotu jelo po dvou párech a v neděli a v pondělí po jednom páru odklonových spojů. Nejdelší z nich přitom po trati projel právě v poslední den výluky - ranní odklon s 24 vozy směroval k Hanušovicím, zatímco zpět se již 742 091 vracela již jako lokomotivní vlak. Tím skončilo pět dní odklonů pod Kralickým Sněžníkem.

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek

Máte taky zdokumentovaný zajímavý odklon nebo mimořádné nasazení železničních vozidel? Podělte se s ostatními o zajímavé postřehy a fotografie na našich stránkách!

Zdroj: vlastní pozorování

Použité fotografie: Jakuza, Aleš Talacko


Jakuza Poslat mail autorovi | 17.4.2008 (16:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Pardubický


registrovaný uživatel vrbam 
07.05.2009 (20:07)  
Divné, že na té fotce imgp9054.jpg svítí na předvěsti volno.
registrovaný uživatel Railfort  mail  
18.04.2008 (0:31)  
Myslím, že článků od jednotlivých fotografů týkajících se jejich výprav za různými provozními anomáliemi by mohlo být více. Jakuzovi díky.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko