Praha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.
Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.
Rozsah stavebních prací
Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.
Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.
Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.
Praha-Vysočany
Vysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.
Čelákovice
V Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.
V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.
Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.
Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník
Ještě zmíním, že mezi Vysočanami a Skálami bývalo hradlo Černý Most.
Je hezke vedet, ze mame nejaky projekt na generalni rekonstrukci trati, ale pokud je tato v nedohlednu, je asi zajimavejsi se dozvedet o tom, co se skutecne stane pristi rok... :)
Jinak by nebylo od veci nejaka AH dodat i na 171...
Optimalizace pro tuto trať 231 je přínos. Zabezpečení, propustnost, dovolené zatížení kolejnice - trati atd se zlepší. Jelikož jsem neviděl plány této optimalizace -(dle 5 koridor?), nemohu posoudit k jakému dojde skrácení jízdních dob. Nicméně dle mapy a dle IDOS si nelze nepovšimnout, že právě tento úsek lze považovat za klíčový pro více směrů. Z Lysé na Milovice nebo Nymburk a Hradce Králové. Škoda že v Mladé Boleslavy to s nádražím ve městě nevymysleli nejlépe :-( . Dle mého pohledu má toto nádraží pro osobní přepravu, ale i pro nákladní dopravu před zastávkou Mladá Boleslav město dobrou pozici. Dokázal bych si představit dobré spojení směrem i na Mladou Boleslav. Z Milovic by vedla spojka dle 5 koridoru směrem na MB. Ovšem za nebo před zastávkou Dobrovice by vedla spojka - nová trať směrem k trati 064 do Mladé Boleslavy města. Bohužel zde při návrhu tohoto nádraží nezahrnuli možné rekonstrukce dalších tratí např 231 atd a výsledek je z mého pohledu bohužel špatný.
Směrem na Hradec Králové by se dalo také lecos zlepšit. I zde bych si dokázal představit dobré spojení. Rekonstrukcí 231 a 020 by došlo ke skrácení jízdních zcela určitě. Například dle mapy by bylo jistě výhodnější vybudovat nové propojení 231 a 020. Například za nádražím Libčice nad Cidlinou trať 231 vybudouvat novou trať - oblouk kolem dálnice - ne přes - k trati 020. Napojení by mohlo být tak 1,5 - 1,2 km před zastávkou Sány. A starý oblouk za Velkým Osekem zrušit. Ťrať 231 a 020 by po úpravě mohla mít parametry, aby se zde dalo jezdit rychleji.
To je vše. Děkuji za možnost napsat svůj pohled názoru.
Tím víc mě ale překvapilo, že má dojít "jen" k výstavbě dalších AH, myslel jsem, že největší propustnost dokáže zajistit autoblok, nebo ne?
Myslím, že i při třeba čtvrthodinovém intervalu zastávkových vlaků se dá toho mezi nimi na dvoukolejce procpat dost, a to jak rychlíků, i nákladních vlaků.
Stejně toho třetí kolej zase tak moc neřeší, protože v každém místě to v určitou chvíli znamená v jednom směru jednokolejku, to by spíš chtělo vybudovat (já vím, je to nereálné) čtyřkolejku z Prahy třeba až do Poříčan.
V současnosti je doveze do Lysé stará 810 a musí čekat na přestup.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.