..: Optimalizace trati 231 Praha-Vysočany - Lysá nad Labem :..

koridorPraha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.

Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.

Rozsah stavebních prací

Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.

Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.

Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.

Praha-Vysočany

VysočanyVysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.

Čelákovice

Čelákovice, foto: Pavel chmost přes labe čelákovice, foto: Pavel chV Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.

V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.

Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.

Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník


Pavel Ch. | 26.4.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Web 
28.04.2009 (12:41)  
To je akorát o zvyku...
registrovaný uživatel DJ 
28.04.2009 (12:33)  
Web: To vím, ale je to jen každé 2 hodiny, a také je jistě vidět, kolik lidí v Chlumci pokračuje tím Sp od Ostroměře do Kolína, a kolik jich přestupuje na rychlík směrem na Prahu. ;-)
registrovaný uživatel Web 
28.04.2009 (12:16)  
DJ: Sp co dvě hodiny už do Kolína pokračují...
registrovaný uživatel DJ 
28.04.2009 (11:46)  
Jiri Vosecek - Přesně jak říká Web - když by lidé z HK do Prahy jezdili vlaky přes Pardubice, tak by těmi rychlíky jedoucími každou hodinu po 020 málokdo jel, a už by to pak ani nemuselo jezdit každou hodinu (ale tím pádem by se pak rozvázaly přípoje v Chlumci - pokud by nepokračovaly všechny vlaky od Trutnova - tu každou hodinu - třeba až do Kolína).
registrovaný uživatel Web 
28.04.2009 (10:10)  
Jiří Voseček: Jezdit po 011 a uhnout kilometr před jedním z největších zdrojů substrátu (jak na stranu HK, tak na PRG) by byl hřích. Zrovna na takováhle místa se vyplatí řídící vůz.

Jinak zrovna na 020 by se provoz dost omezil, jinak by se mezi HK a Poděbrady už vozil opravdu jenom vzduch.
28.04.2009 (9:28)  
MirekM: Ano, rychlík přes I.koridor nemá proti 020 šanci, pokud v Pardubicích bude muset být přestup. Pokud by ale by ale být nemusel, tak to máme 50 minut k Pardubicím a v případě nějaké přepony na zrekontruovanou a zdvojkolejněnou trať do Hradce tak 10 minut.

Prodloužení cesty? Ani tak ne, kdyby se postavila spojka, možná tak o jeden či dva kilometry.

A otáčet rychlíky v Pardubicích? To je blbost, zabere to
hrozně moc času a další lidské práce.

DJ: A kdo tvrdí, že by se současné rychlíky z Hradce do Prahy zrušily, akorát by se z nich staly především vlaky spojující Chlumec, Nymburk a Poděbrady s Prahou.
registrovaný uživatel Web 
28.04.2009 (9:15)  
Mirek: Zdvojkolejnění je na téhle trati stejně potřeba, pokud chce být dráha konkurenceschopná busům a je v plánu. Rozdíl je 10 km, respektive deset korun dnešního tarifu - jenže ono s dnešním tarifem se dráha může jít stejně v konkurenci autobusů zahrabat. No a už dnes se dá dojet do HK přes PCE za 1:32, což se přes Osek nedává - a to je přestup v Pcích a PCE-HK osobákem.
registrovaný uživatel MirekM  mail  
28.04.2009 (7:31)  
Pánové, vaše návrhy na vedení rychlíků Praha–HK přes Pardubice jsou sice zajímavé, ale brání tomu 2 věci:
Tato trasa je delší, a tedy dražší pro cestující. Pokud souběžně pojede rychlík po 020, ten koridorový asi nemá šanci. Ti, kdo chtějí cestovat mezi Prahou a HK rychle a levně, už dávno jezdí autobusy. Jediný přínos je tedy asi pro režijkáře… Já jsem jel Praha–HK přes Pardubice pouze jednou, když se na 020 stavělo a rychlíky byly odkloněné. Ale nikdy jindy, přestože ta možnost tu je stále.
Ale hlavně k vedení vlaků z koridoru na HK nestačí udělat spojku 010–031, ale hlavně zdvoukolejnit trať Pardubice–HK, která už dnes praská ve švech (viz grafikon).
registrovaný uživatel DJ 
28.04.2009 (0:19)  
Pájínek: Myslím, že jste napsal docela nesmyslnou věc.

Aby byla větší propustnost na 011, proto byste postavil 3. kolej mezi Prahou a Velým Osekem? Tak to snad nemyslíte vážně. Proč by se nemohla - když už tedy je problém na 011 - postavit další kolej na té 011ce?

Co by na to asi řekli cestující z Kutné Hory, Čáslavi a celé Vysočiny, že by jeli do Prahy zbytečně déle a delší trasou přes Nymburk, když mohou jet rychleji po 011 (jako dnes)?
28.04.2009 (0:02)  
Rail-2005 26.04.2009(21:19) : Tak na trati 231 dvě koleje vybavené obousměrným AB v pohodě zaručeně nevystačí. Důvodem je potencionální spojení tratě 231 a 230/250, čimž se má docílit vyšší propustnosti tratě 010/011.Takže bych to viděl na "tříkolejný provoz Praha Vysočany - Velký Osek" (nutná modernizace železničního uzlu v Nymburce, včetně napojení osobní dopravy z kolejí pro nákladní dopravu podel Cargo-ranžíru). Úsek trati "Velký Osek - Kolín" ,vedený po nově vybudovaném zvedacím mostě v Kolíně,by zaručeně dvoukolejným obousměrným AB vystačil.
  1 2 3 4 5 6 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko