..: Optimalizace trati 231 Praha-Vysočany - Lysá nad Labem :..

koridorPraha a Středočeský kraj - Delší dobu diskutovaná rekonstrukce železniční tratě 231 z Prahy-Vysočan do Lysé nad Labem je nyní ve fázi přípravné dokumentace, kterou zpracovává inženýrská firma SUDOP Praha a.s. a dle předpokladů naváže na realizovanou stavbu Nového spojení v Praze, která se již postupně dokončuje. Zamýšlená stavba s názvem „Optimalizace trati Lysá nad Labem – Praha-Vysočany“ je v souladu se záměry a plány železničního uzlu Praha a Středočeského kraje.

Koncesi ke stavbě spojovací tratě do Prahy získala Rakouská severozápadní dráha (ÖNW) v roce 1870 a tak téměř před 136 lety byl zahájen provoz vlaků mezi Prahou, Čelákovicemi a Nymburkem. V letech 1925 – 1928 byla trať 231 v úseku Praha-Vysočany – Lysá nad Labem zdvojkolejněná a v roce 1976 byla tato část elektrifikována. Trať 231 je jedním z hlavních železničních tahů Středočeského kraje. Náklady na optimalizaci tratě jsou odhadovány ve výši 5,8 miliardy Kč.

Rozsah stavebních prací

Optimalizace tratě Lysá nad Labem – Praha-Vysočany uvede trať do normového stavu odpovídajícího technickým podmínkám EU. Dále zajistí spolehlivý provoz s potřebnou kapacitou a odstraní morálně zastaralé objekty a zařízení. Již v letech 2009 – 2010 je připravována modernizace zabezpečovacího zařízení mezi Vysočany a Lysou, která si vyžádá častější a postupné zavádění výluk v jednotlivých úsecích tratě.

Všechny hlavní staniční, předjízdné a traťové koleje se dočkají rekonstrukce na nové bezpodkladnicové s pružnými svorkami, včetně nevyhovujících a technicky zastaralých výhybek v celé délce. Na trati se v nedávné době událo i vykolejení vlaku jednotky řady 471 na zhlaví žst. Čelákovice dne nebo stržení trolejového vedení v Zelenči.

Součástí rekonstrukce je i vybudování nového zabezpečovacího a sdělovacího zařízení, aby byl výhledově umožněn přechod na centrální řízení dopravy, které již nevyžaduje trvalou obsluhu v jednotlivých stanicích. Dále budou vybudována nová automatická hradla.

Praha-Vysočany

VysočanyVysočanské nádraží projde rekonstrukcí nástupišť a odbavovacího prostoru. Vzniknou dvě nová ostrovní nástupiště se čtyřmi hranami s možností výhledového přídání páté. Vážně se uvažuje o zrušení nádražní budovy a jejím nahrazení odbavovacím prostorem v dolní části před vstupem do podchodu v úrovni ulic před nádražím (Paříkova, Přednádražní, Pešlova, Bratří Dohalských). Souběh tratí 231 a 070 k odb. Skály překvapivě nebude měněn a nadále bude kolej ku Praze používána pro vlaky z obou tratí. Nově bude tento tříkolejný úsek též vybaven novým zabezpečovacím a sdělovacím zařízením. To ovlivní i zamýšlenou zastávku Rajská Zahrada na Černém Mostě by měla být vybudována v rámci samostatné investiční akce Hlavního města Prahy. Praha však zatím nezareagovala. Stavba by znamenala další výdaje na vybudování lávky přes rušnou Chlumeckou ulici a nového vstupu do metra, které byly slibovány již při jeho dokončení v roce 1998.

Čelákovice

Čelákovice, foto: Pavel chmost přes labe čelákovice, foto: Pavel chV Čelákovicích vzniknou 2 nástupiště (ostrovní pro směr Praha/Lysá n. L. a vnější u budovy pro směr Brandýs n. L.). Ostrovní nástupiště bude posunuto směrem na sever s 2 podchody (nádražní budova a Kollárova – Technické služby). Přístup na veškerá nástupiště předpokládá bezbariérové řešení s výtahy a plošinami. Nový podchod propojí obě části města, rozdělené v současnosti železniční tratí.

V rámci optimalizace trati připravuje SŽDC také přestavbu železničního mostu přes Labe v Čelákovicích. Most po výměně nosné konstrukce musí splňovat požadavek Ředitelství vodních cest ČR na výšku plavebního profilu 7 m. Oproti stávající výšce 4,8 m to vyvolá zdvih nivelety trati o cca 3,25 m, který však neovlivní zastávku v Jiřině. Do připravovaného návrhu nového mostu vstoupila i žádost vybudovat též souběžnou lávku pro pěší a cyklisty včetně osvětlení.

Modernizovaná trať musí vyhovovat nárůstu regionální dopravy, a to především díky plánovanému vzniku nové linky do Milovic prodloužením linky S29 z Vysočan a elektrizací tratě 232. Tím vznikne přímé spojení Milovic s Prahou s průjezdem linky dále do Strančic.

Zdroje: vlastní zjištění, SŽDC, Pražský deník


Pavel Ch. | 26.4.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Web 
27.04.2009 (23:28)  
Spojka před PCE je opravdu dle mého zbytečná. Myšlenka propojit HK a PRG přes PCE je ale správná! Jenom to chce jezdit jednotkou a v Pcích provést obrat. Tím zabijete spoustu much jednou ranou (zvednete kapacitu PRG-PCE, PCE-HK a zrychlíte PRG-HK). Z Chlumce už snad 854ky jezdí dneska do Kolína (zajímavější přestupní uzel). No a chybí už "jenom" doplnit nějaké Sp Pod-Nbk-PRG.

K té tříkolejce kvuli odklonům z 011 - myslím, že fakt nejsme tak bohatí, abysme si mohli dovolit stavět koleje jen pro případ "když bude katastrofa jinde".
registrovaný uživatel DJ 
27.04.2009 (22:43)  
Spojka pár km před Pardubicemi? Podle mě je to zbytečnost.

Znamenalo by to vést další "vrstvu" vlaků po již dnes dost zatížených tratích 010 (Kolín - Pardubice) a 011, stejně by byly potřeba další spoje z Hradce do Pardubic, stejně by bylo potřeba jezdit nějak kvalitně do Chlumce, stejně by bylo potřeba rychlé spojení Prahy s Nymburkem a Poděbrady!
27.04.2009 (22:31)  
peter100: City Elefant je příměstská jednotka konstruovaná na něco úplně jiného, než dálkový spoj.

Stačilo by opravdu málo, postavit spojku dlouhou pár kilometrů několik kilometrů před Pardubicemi na trať Hradec - Pardubice, která by se zdvojkolejnila při té příležitosti :)
27.04.2009 (22:21)  
Pocházím z Náchoda a docela se mě dotklo to "maloměsto":-) Nemám nic proti Praze, ale napadlo autora, že na dvacetitisícové město časté kolony od Kudowy /při trzích/ či od hranic samotných sahajíce až pod Vysokovský kopec v délce cca. 9 - 15 km, jsou docela velkým soustem??? A jenom na okraj, Polská republika investovala obrovské čásky do rozšíření silnice mezi Náchodem, Kudowou a Wroclaví na tři pruhy - takže pořád počítá s tranzitem přes Náchod. Proto bych navrhoval dobudovat dálnici do Jaroměře a postavit obchvat Náchoda a zbytek investovat např. do Vysokovského železničního tunelu, nebo na upravení tratě mezi HK a Pardubicemi, aby alespoň třikrát denně tudy projel rychlík HK-Praha...Mám rád Nymburk a celou tuhle trať, ale na nějakou rychlou změnu nevěřím, proto bych se raději zkusil zamyslet na vedení rychlíků mezi HK a Prahou po I. koridoru. Také jsem se chtěl ostatních zeptat, bylo by možné nasadit na rychlíky mezi HK a Prahou City-elefanty??? Někde jsem se dočetl, že vlaky zde maximálně dosahují rychlosti 120 km/h a to by tyto vlaky splňovaly a navíc jsou klimatizované...jakési železniční šrotovné:-)
27.04.2009 (21:03)  
Miroslav Zikmund:
A o jaké ZV hovoří vyhláška č. 173/1995 Sb. §5 čl.3 v případě automatického bloku? Navíc vyhláška č. 177/1995 Sb. odkazuje na normativní dokumenty uvedené v příloze č. 5, kde jsou stanoveny konkrétní požadavky a podmínky pro daná zařízení.
27.04.2009 (20:08)  
Spinne : můžete upřesnit, kde to je stanoveno ? Článek 36 předpisu SŽDC (ČD) D1 ve znění změny číslo 3 (4) nic takového neuvádí. Oddílová návěstidla autobloku jsou na sobě závislá hlavní návěstidla. Marně to hledám i v dopravním řádu drah (vyhl. 173/1995 Sb.) , nevyplývá to ani z § 5 (návěstí soustava), odst 3. citované vyhlášky.
§ 8 citované vyhlášky "Zábrzdná vzdálenost" stanoví zábrzdné vzdálenost na 400, 700, 1 000 m, o AB ani slovo.
Interní směrnice (předpis) SŽDC s.o., ve které je stanoveno, že vzdálenost oddílových návěstidel trojznakém AB musí být 1 000 metrů není zjevně právně relevantní.
registrovaný uživatel karosa  mail  
27.04.2009 (12:24)  
naroznej: Plný souhlas s tvým příspěvkem, jen s malou výhradou, co se týká překládek. Někdy se i ten jeden, dva vagony denně vyplatí překládat z vagonů na auto(nebo naopak), ale opravdu tak do vzdálenosti 10 km od nádraží. A nemusí se překládat hned na kamion, ale kolikrát je lepší třeba i Avia, která to hned rozveze tam, kam je potřeba.
27.04.2009 (12:05)  
Skutečně ta všechna auta popojíždějící přes Náchod míří právě tím směrem?

Náchod je maloměsto a problémem silnice HK-Náchod jsou kamiony , mířící do(z) Polska. Pokud bude dálnice do Královce , problémy na silnici HK-Náchod zmizí.

Současně se likviduje zavlečkování a možnosti překládky železnice-silnice

A divíte se ? Pokud chcete provozovat vlečku , potřebujete zajistit kontroly , revize , člověka či firmu , která se bude starat o legislativu a vše ostatní. To vše stojí peníze , které potřebujete pro svoji hlavní činnost.

Taková vlečka se vám vyplatí , když se tam za den otočí x vagónů. Pokud se tam za půl roku se neotočí nic , co s ní jiného ?

A možnost překládky železnice-silnice ? Překládka je činnost poměrně drahá a vyplatí se pouze ve velkém množství. Navozit tak 40 kamionů za den na místo překládky (max do 10 km od místa produkce), tam to přeložit do dvaceti vagónů ze kterých sestavit ucelený vlak a odeslat jej do jednoho místa určení . Tento systém je životaschopný , překládat takto každý den 1 vagón je utopie.

Smiřte se s tím , že množství kamionů nic moc nesnížíte. On totiž nikdy nebude železniční dopravce schopen nabídnout to , co je schopen nabídnout silniční dopravce (flexibilita, operativnost i rychlost )
registrovaný uživatel waszyn 
27.04.2009 (11:57)  
Frantisek: Zdvojkolejnenim trate do Hradce se naklady presunou z dalnice na koleje.. Docela zajimava myslenka. Konkretne jake naklady?
Ja si totiz myslim, ze prinos zdvojkolejeni je pro nakladni dopravu nulovy.
Naopak ta dalnice ma na prepravu zbozi i dotcene obyvatele obrovsky ekonomicky i ekologicky dopad.
Nebo ze bychom polskou zeleninu vozili pres Lichkov po cele republice vlakem? Aby se pak ale jeste dala jist:)
27.04.2009 (11:34)  
K úvahám o 3. či 4. TK: Ona de facto bude, akorát povede z Běchovic k Poříčanům (a bude sloužit hlavně jako nová 011), na to nezapomínejte!
Není důvod stavět dvě čtyřkolejky tímto směrem, stačí (a mnohem větší přínos by mělo) levnější a pro ND i tak potřebné zdvojkolejnění 060 (ve vazbě na novou trať směr Kolín).

Nehledě na to, že jediné konkurenceschopné spojení Praha-HK může vzniknout IC vlakem, který nemusí (či dokonce neměl by) jet oklikou přes Nymburk, tohle je na poněkud jinou (malou) investici - aneb Praha - HK za hodinu.

- - -

Pokud jde o Liberec, na tzv. 5. koridor bych zapomněl. Jak to momentálně vypadá, buď někdy v budoucnu vznikne zcela nová trať tvořící další vstup do ŽUP (ono totiž jako obvykle jde hlavně o kapacitu), nebo R10 forever.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 12      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko