..: Ohlédnutí za návštěvou depozitáře NTM v Chomutově :..

Ilustrační obrázekChomutov - V sobotu 30. 6. a neděli 1. 7. 2007 proběhl v chomutovském depozitáři Železničního muzea NTM Víkend otevřených dveří. Široká veřejnost tak poprvé mohla navštívit běžně nepřístupné prostory, ve kterých jsou deponována historická kolejová vozidla včetně nejnovějších přírůstků Národního technického muzea.

K vidění byly parní, motorové a elektrické lokomotivy, osobní i nákladní vozy – a to jak veřejných, tak i průmyslových drah. Zastoupena byla také vozidla k údržbě tratí, jako např. sněhový pluh nebo tryskový odmetač sněhu, sestavený počátkem sedmdesátých let z podvozku vyřazeného dvounápravového vozu pro přepravu uhlí, proudového motoru ze stíhačky MIG 15 a kabiny nákladního auta. Za pozornost stojí také průmyslová posunovací elektrická lokomotiva E 406.0501, která vznikla v osmdesátých letech přestavbou původní akumulátorové lokomotivy, nebo osobní vůz závodové dopravy z roku 1888. Kolorit dřívější železniční dopravy dokreslil vodní jeřáb, používaný k doplňování vody pro parní lokomotivy, nebo váha Rapido, určená k vážení zásilek. Návštěvníci si mohli také prohlédnout předválečné elektrické lokomotivy E 423.001, E 436.004 a E 422.002 na 1,5 kV, sloužící na pražských spojkách a po přepojení pražského uzlu na tratích Tábor – Bechyně a Vyšší Brod – Lipno.

Sbírka muzea se nedávno rozrostla o legendární motorový vůz „Modrý šíp“ M 273.006, postavený ve třicátých letech. V minulosti z něj byla demontována pohonná jednotka a interiér a vůz pak sloužil jako jídelna pro zaměstnance. Během Dne otevřených dveří byl zpřístupněn ještě ve stavu před opravou. V podobném stavu byl předveden i poštovní vůz řady Fa vyrobený v roce 1950. Jako další novinka ve sbírkách byl vystaven bývalý osobní vůz Vítkovické závodní dráhy v padesátých letech přestavěný na čekárnu k pojízdnému rentgenu.

Velkým lákadlem byly také parní lokomotivy – zelená „Pětasedma“ 475.1142, černá „Všudybylka“ 354.1217, modrý „Papoušek“ 477.060 nebo též „Albatros rekordman“ 498.106, který vytvořil v srpnu 1964 rychlostní rekord parní lokomotivy u tehdejších Československých státních drah – 162 km/h, či naše nejsilnější nákladní parní lokomotiva řady 556.0 Štokr.

Celkem bylo k vidění téměř šest desítek železničních vozidel. Celým areálem veřejnost provázeli průvodci z Národního technického muzea. Část vozidel byla při této příležitosti vystavena pro fotografování venku před železniční rotundou. Depozitář navštívilo po oba dny více než 1250 návštěvníků.

Zdroj : NTM

Fotografie

Albatros 498.106Albatros 498.106 - Naše oficiálně nejrychlejší parní lokomotiva, která v srpnu 1964 dosáhla při zkouškách nových rychlíkových vozů na železničním zkušebním okruhu u Velimi rychlostního rekordu 162 km/h a je tedy držitelkou oficiálního československého rychlostního rekordu parní trakce. Neoficiálně jezdila podle některých pramenů rychleji ještě lokomotiva 498.115. Lokomotiva 498.106 s přezdívkou "Albatros rekordman" byla vyrobena Závody Vladimíra Iljiče Lenina, jak se tehdy jmenovala lokomotivka Škoda v Plzni, v roce 1955. V Chomutově je deponována po propadnutí kotelních lhůt.

Služební vůz D 8-3662D 8-3662 - Služební vůz pro nákladní vlaky, vycházející z osvědčené konstrukce vozů vyráběných ještě pro Rakouské dráhy. Byly velice jednoduché. Jejich vozová skříň byla ještě celodřevěná, osvětlení bylo olejovými lampami a vážily jen 9 tun. Jde o předposlední vyrobený z těchto vozů ve vagónce Studénka v roce 1924. V roce 1957 při přečíslování všech osobních, služebních a poštovních vozů, obdržel nové označení D 8-3662.

Elektrické lokomotivyElektrické lokomotivy - Pro posun a nákladní dopravu na elektrizovaných spojkách v pražském uzlu dodaly v letech 1927 a 1928 Adamovské strojírny dvě elektrické lokomotivy řady E 423.0 s výzbrojí britské firmy Metropolitan Vickers. V provozu dostaly přezdívky „adamovka“ nebo „vickerska“, zachovaný stroj E 423.001 dostal navíc dívčí jméno „Amálka“. Obě lokomotivy byly již v padesátých letech zapůjčeny do Vyššího Brodu pro zajištění zvýšené nákladní dopravy při stavbě lipenské přehrady. Po přepnutí pražských spojek na napětí 3000V dne 15. května 1962 byly oba stroje předány natrvalo do Vyššího Brodu, kde zůstaly v provozu do dodávky nových lokomotiv řady E 426.0 (nyní řada 113) v roce 1973. Lokomotiva E 423.001 přešla o rok dříve jako exponát do sbírek Národního technického muzea a byla k vidění na různých výstavách jako neprovozní exponát. V roce 2003 byla zaměstnanci depa Tábor opravena opět do provozního stavu. V pozadí stojící lokomotiva E 436.004 byla vyrobena v letech 1927 a 1928 lokomotivkou ČKD. Na svou dobu to byly velké lokomotivy, které převážely osobní i nákladní vlaky mezi pražskými nádražími, v Praze byly v provozu až do přepojení pražských spojek na napětí 3000 V. Poté byly lokomotivy E 436.002 a 04 v provozu v Táboře. Zde E 436.004 - ještě sloužila jen se třemi funkčními trakčními motory do konce roku 1972. Po ukončení provozu přešel stroj E 436.004 do majetku Národního technického muzea, kde jej bylo možné spatřit jako provozuschopný exponát při historických jízdách na trati z Tábora do Bechyně. Zachovaná lokomotiva E 436.004 dostala v Táboře dívčí jméno „Cilka“.

Parní lokomotiva 524.1Řada 524.184 - patří mezi typicky československé parní lokomotivy. Její vznik sice spadá do období konce Rakouska-Uherska, ale je to zcela lokomotiva československé lokomotivní školy. Jednotlivé dodávky této řady se natolik odlišují, že by si zasloužily samostatné označení, zvláště v případě posledních patnácti lokomotiv řady 524.13 z roku 1943. Lokomotiva 524.184 byla vyrobena v ČKD Praha v roce 1930, v provozu dojezdila v roce 1972 v České Lípě.

E 406.0501Lokomotiva E 406.0501 vznikla rekonstrukcí původní akumulátorové lokomotivy E 413.2102 z roku 1958. Rekonstrukce byla dokončena v roce 1985 v dílnách DPMO v Ostravě-Martinově, využito bylo komponentů z tramvají a trolejbusů. Rekonstruovaná lokomotiva E 406.0501 posunovala v částečně zatrolejovaném kolejišti vlečky dětmarovické elektrárny. Dne 6.prosince 2006 byla podepsána darovací smlouva mezi Národním technickým muzeem v Praze a společností, OKD, Doprava, a.s. Lokomotiva byla dne 9.prosince 2006 převzata v žst. Dětmarovice zástupci NTM Praha a převezena do depozitáře v Chomutově.

Pětasedma 475.1142Lokomotiva 475.1142 byla vyrobena ve třetí sérii lokomotivkou ŠKODA Plzeň v roce 1951 pod výrobním číslem 2665. V době od srpna 1955 do června 1956 byla zapůjčena k předváděcímu provozu do Číny. V roce 1978 byla předána ze svého dosavadního plzeňského působiště do depa v Brně. V tomto depu odvedla svůj poslední výkon v pravidelném provozu u ČSD v lednu 1979. V roce 1980 byla předána NTM v Praze. Jako provozuschopná byla používána na příležitostné historické jízdy. V roce 1991 byla předána do depa v Přerově. Po propadnutí technické způsobilosti byla koncem roku 2006 převezena do depozitáře NTM v Chomutově.

M273.006Modrý Šíp M 273.006 - v druhé polovině června 2007 došlo k obohacení sbírky historických kolejových vozidel Národního technického muzea - do depozitáře v Chomutově byl přepraven ubytovací vůz SVS 78171 z Hranic na Moravě, který NTM získalo laskavostí firmy OHL ŽS, a.s. Brno. Pod uvedeným označením se skrývá původní motorový vůz M 273.006, vyrobený v roce 1936 Královopolskou strojírnou v Brně. Legendární „Modrý šíp“, reprezentuje pokrokovou kapitolu motorizace dálkové osobní dopravy předválečných Československých státních drah. Jde o zajímavou shodu náhod, neboť NTM vlastní model uvedeného vozu v měřítku 1:20, vyrobený stejně jako skutečný vůz v roce 1936 s určením pro propagační účely výrobce. Vůz je bohužel bez pohonné části, jeho interiér byl zcela přestavěn. Do budoucna se předpokládá obnova vozu do neprovozního stavu, v části interiéru by měla vzniknout muzejní expozice, věnovaná motorizaci dálkové dopravy u ČSD.

Foto : Karel Mikolášek, za bližší popis exponátů děkujeme Železničnímu muzeu NTM


JRtrain Poslat mail autorovi | 3.8.2007 (18:41)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu ČR Ústecký


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel mmaarrttiinn  mail  
16.04.2009 (18:51)  
sprovozněte Šlechtičnu 475.1142
05.09.2007 (9:13)  
Ať nám vrátí pětasedmu!!!!!!! Za to může ten cajthaml z muzea
04.09.2007 (19:46)  
Ten M 273.006 "Modrý šíp" se mi nelíbí. Kazí to grafitti.
registrovaný uživatel karloslt  mail  
05.08.2007 (16:01)  
bazala68: E 423.001 a E 436.004 byly od ČD PJ Tábor vráceny z důvodu nedostatku místa v PJ Tábor. Na NTM to nesvádějte...

Mathis Janeba: s opravou se v dohledné době nepočítá, z fin. důvodů
05.08.2007 (8:00)  
Pokud nemám pravdu tak mně někdo opravte. Zkouška kotle se dělá dvojnásobným tlakem, předchází ji celková prohlídka a platí 12 let. Zkoušku je oprávněn provádět kotelní komisař.
registrovaný uživatel Renoš 
04.08.2007 (20:31)  
Tak to jsem rád že se zas oběvila nějaká informace o jedničkovém albíkovi a Přerovské šlechtičně. Jak jsem ji viděl naposled odstavenou v Přerově, tak jsem už měl vážně strach že ji tam nechají na dešti totálně zrezivět. Můžete mi někdo vysvětlit jak je to s těmi tlakovými zkouškami na kotel? Především by mě zajímalo, co všechno tato zkouška obsahuje, a jak dlouhou má platnost. Díky
04.08.2007 (14:53)  
Bude se 498 106 nějak oprpavovat, aby dostala noou lhůtu na kotel? Ještě bych ji mco rád viděl v akci. Moje nej pára...
registrovaný uživatel vrbam 
04.08.2007 (12:21)  
860 003: Souhlasím

ŽP:Ty slátaniny k motorům M475 0 co jste tam napsali jsou vaší ostudou, příště si svoje zdroje prověřte!!!
04.08.2007 (12:19)  
Jedna 860 hnije a to doslova ,v depu v Meziměstí. No a už vypadá velmi "krásně".
04.08.2007 (7:53)  
M475.0 to celé je nesmysl, vozy byly vyrobeny po ukončení výroby M 296.1 a 2 právě když už bylo rozhodnuto pro elektrický přenos výkonu. Z důvodu neschopnosti průmyslu dodat naftový motor a elektrickou výzbroj byly za každý nevyrobený vůz 860 vyrobeny 2 vozy 810. Proto se s nimi setkáváme na výkonech pro které jsou naprosto nevhodné. A pak pro další neschopnost a z důvodu postupného rozpadání vozů 830 byly vyrobeny vozy 842 s naprosto nevhodným hnacím agregátem a uspořádáním pojezdu. Jejich výroba byla záhy ukončena a přešlo se na vhodnější uspořádání se 4 hnacími nápravami a elektrickým přenosem výkonu. Odklon od elektrického přenosu byl na konci 50tých let když byly vyrobeny T444.0, T449.0, T475.0, T478.0, M230.5 a M283.1 přeznačený později na M286.0. Tohle by bylo na samostatný článek, pokud se někdo pokusí, nějaké informace mohu dodat.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko