..: Ohlédnutí za exkurzí na ZŽO v Cerhenicích :..

Bombardier Traxx DE 076.001, foto: Louis ArmstrongCerhenice — Dne 2. října 2009 uspořádal elektronický magazín ŽelPage, ve spolupráci s Výzkumným Ústavem Železničním (VÚŽ), exkurzi do Zkušebního centra Velim. Zájem o akci byl obrovský, nabízená volná místa se podařilo obsadit z velké většiny během jednoho dne, a tak se do Velimi vydalo 59 účastníků, i když původní kapacita byla 54. Takový zájem nás jako pořadatele překvapil a dával tušit kvalitní akci. Sraz byl na zastávce Cerhenice, odkud jsme se vydali směrem k areálu VÚŽ. Po seznámením s průvodcem a základními pravidly exkurze, jsme se konečně mohli, za svištění právě testované dieselové lokomotivy z rodiny Traxx, vydat do útrob zkušebního centra.

Ovládací panel ZZNa úvod jsme navštívili pracoviště řízení provozu na okruhu. Byli jsme seznámeni s možnostmi zajištění provozu na okruhu a principy, jak lze provádět více souběžných testů a typických operací, které se z pohledu řízení dopravy na okruhu provádějí, najednou. Oba zkušební okruhy a přilehlé kolejiště jsou řízeny ovládacím panelem zabezpečovacího zařízení, ale také dalšími pomůckami, jenž jsou důležité pro zvládnutí provozu. Celý výklad našeho průvodce pana Lose byl doprovázen otázkami zvídavých účastníků exkurze, na které ochotně odpovídal, za což bych mu rád na tomto místě ještě jednou rád poděkoval.

Oblouk malého poloměru Po prohlídce pracoviště řízení provozu následovala prohlídka asi nejzajímavější části naší exkurze – haly pro přípravu zkoušek. Ta slouží jako zázemí pro týmy expertů provádějící testy. Kromě různých zařízení určených pro testování, ukrývá hala i rotační měnič pro úpravu napětí na 15 kV a frekvenci 16 2/3 Hz, kterým jsou napájeny především německé lokomotivy. Prohlídka dále pokračovala ve zkušebně dynamického stavu, která nabízí možnost provádět akreditované testy pomocí hydraulické techniky. Venku před zkušebnou dynamického stavu nás čekalo seznámení s párem protisměrných oblouků o malém poloměru a pomalu také konec exkurze.

Pohled na exkurzi, foto: Filip KůlaZávěr celé exkurze patřil informacím o měnírně, která zajišťuje napětí pro velký i malý zkušební okruh a přilehlé kolejiště. V době exkurze procházela tato měnírna renovací za účelem zvýšení výkonu. Na úplný závěr proběhlo odpovídání na otázky účastníků, které délku exkurze protáhlo o další hodinu, tedy téměř na 3 hodiny.

Ony tři hodiny byly jednou z mála možností, jak si na vlastní oči prohlédnout jedno z nejuznávanějších železničních testovacích center v Evropě. Účastníkům se dostalo možnosti vidět testování, zázemí, ale i moderní vozidla přítomné na okruhu – třeba již zmíněnou lokomotivu z rodiny Traxx nebo očekávaný stroj Škoda 109E. Našim zrakům ale neunikla ani služební lokomotiva řady 740 patřící VÚŽ a některé měřící železniční vozy, které ústav vlastní pro testovací potřeby.

Rotační měnič a 740ka VÚŽ, foto: Pavel Dobrovolný zkušební vozy 200 km/h

Celou akci považujeme z hlediska organizátorů za velice zdařilou a chceme ještě jednou poděkovat za její umožnění. Především naše díky patří zainteresovaným zaměstnancům VÚŽ, kteří se na přípravě akce podíleli. Speciální poděkování pak patří panu Danielu Losovi, který nás po areálu ve Velimi provedl, a zajistil poutavé a poučné povídání doplněné informacemi „z běžných dnů na okruhu“. Všichni doufáme, že jí někdy v budoucnu budeme moci zopakovat. A pokud jste vy čtenáři již nedočkaví na další akci, vydejte se s ŽelPage například do Karviné města motoráčkem 810.191–7.

Text: Jindřich Březina, foto: Louis Armstrong, Filip Kůla, Pavel Dobrovolný


Jindřich Březina Poslat mail autorovi | 27.10.2009 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský


03.11.2009 (7:20)  
Pane Los, doufám, že budete stejně poutavě a poučně, jako při provádění exkurzí, vyprávět i na "Horách" :-)
registrovaný uživatel martinrozsy  mail  
27.10.2009 (19:09)  
bylo by možné zase někdy domluvit exkurzi ve VÚŽ Velim,aby se mohli příště podívat zas další kteří tam ještě nebyli?taky bych se tam rád podíval ;-)

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko