..: Obnova vozového parku ZSSK: přichází nové kolo? :..

Ilustrační obrázekBratislava - Nejenom v Česku trpí železniční doprava dlouhodobým problémem zastaralosti vozového parku - nedostatek vhodných vozidel pro regionální i dálkovou dopravu ve značné míře trápí i největšího železničního dopravce na Slovensku. Železničná spoločnosť Slovensko proto rozhodla v následujících dvou letech zrychlit tempo omlazování své flotily na hlavních i regionálních tratích pořízením několika desítek modernějších vozidel. Oproti uplynulým letům se už ale nebude jednat výlučně o rekonstrukce, ale podstatnou část nákupu mají představovat vozidla nová. Ještě před vyhlášením výběrových řízení zveřejnila předběžné oznámení, z kterého můžeme vyčíst její nejbližší plány. Na financování těchto investic podle předběžných informací přispěje ministerstvo dopravy; společnost ovšem sáhne i po úvěrových nástrojích spolku Eurofima. Následující přehled by měl alespoň částečně přiblížit aktuální stav i plány ZSSK pro blízkou budoucnost v oblasti, které se dosud dostávalo jen velmi málo pozornosti.

Nová vozidla pro příměstskou dopravu

Ilustrační obrázekV plánech na prvním místě figuruje nákup 10 ks příměstských elektrických ucelených dvoupodlažních jednotek pro osobní přepravu. Předpokládaná cena zakázky by se měla pohybovat v rozmezí zhruba 2,5 až 2,9 miliardy Sk, což je cena přibližně odpovídající výdavkům ČD na jednotky řady 471 CityElefant. Tato informace přitom je poněkud překvapivá: ZSSK již dříve deklarovala, že o elektrické regionální jednotky nemá zájem a tyto výkony v budoucnu přenechá zejména soupravám s řídícím vozem. Potvrdí-li se předběžné informace o chystaném výběrovém řízení, bude to naznačovat změnu dlouhodobých záměrů dopravce, ale i šanci pro moravskoslezskou divizi Škoda vagónka plzeňské Škody Transportation, která se už v minulosti snažila slovenským drahám nabídnout svou vlajkovou loď. Řada 471 se zatím na slovenské koleje podívala jen velmi zřídkavě: kromě oficiální prezentace před několika lety se CityElefantem měli možnost svézt návštěvníci výstavy ŽelRail v září 2007, kdy jednotka 471 034 dvakrát vezla cestující v úseku Žilina - Vrútky.

Případný kontrakt pro Slovensko by si ovšem vyžádal až jednotku řady 671 (která je díky zájmu ČD aktuálně ve vývoji,) vzhledem k nadcházející unifikaci trakční soustavy na síti ŽSR. Zájem o výrobu příměstských jednotek na Slovensku už ovšem deklaroval také německý Siemens, jenž v současnosti má k dispozici vhodné vozidlo ve formě jednotek Desiro/RABe 514 ze zličínského závodu SKV - a to dokonce přibližně v cenovém rozsahu plánované investice. Jednotky by měly být nasazeny v oblasti Žiliny a Košic.

Ilustrační obrázekDalší plánovanou investicí má být nákup 12 motorových jednotek pro meziregionální dopravu, u nichž se předpokládá cena mezi 1,2 a 1,6 miliardy slovenských korun. Tato akvizice by znamenala oživení "velkých motorů" na slovenských kolejích poté, co před dvěma lety služby ZSSK opustily všechny starší vozidla řad 850 a 851. Po sešrotování nebo odprodeji těchto motorových i přívěsných vozů nyní výkony na neelektrifikovaných tratích vedle klasických souprav zajišťují pouze malé motoráčky řady 810 s jejich četnými rekonstruovanými deriváty, a šest kusů nových jednotek řady 840, odvozených od regionálních jednotek Stadler GTW 2/6.

Právě nákup nových vozů od Stadleru by tedy představoval možnost navázat na již existující řadu, která byla navíc vyrobena v dílnách ŽOS Vrútky v rámci konsorcia se společnostmi Stadler a Bombardier. Zatímco v roce 2003 vyšel jeden "delfín" přibližně na 145 milionů Sk, dnešní cena novější verze FLIRT se pohybuje kolem 90 milionů (cena odvozena od nedávné zakázky pro Veolia Transport). Do úvahy ovšem přichází opět i Siemens se svým Desirem (bulharské BDŽ dvouvozová verze stála v přepočtu 91 mil. Sk) nebo třívozová dieselová verze jednotek Talent od Bombardieru (88 mil. Sk pro Connex). Určité zkušenosti v této oblasti opět má i ostravská MSV, jež v minulosti produkovala motorové vozy Dm12 pro finské železnice, ale i další výrobci v regionu. Cenové porovnání je navíc pouze orientační, jelikož výsledná cena vždy závisí od konkrétního kontraktu a požadavek zákazníka. ZSSK zatím nespecifikovala žádné konkrétnější parametry, které snad přinese až definitivní vypsání výběrového řízení. Plánovaným působištěm nových jednotek by se mělo stát střední a východní Slovensko.

Ilustrační obrázekK deseti dvoupatrovým elektrickým jednotkám by mělo ve stejném období přibýt také 10 příměstských poschoďových souprav typu PUSH/PULL. Vozové jednotky této koncepce nejsou přímo vybaveny vlastním pohonem, ale na jednom konci je umístěno stanoviště strojvedoucího. Na druhý konec soupravy se připojuje klasická lokomotiva, uzpůsobena dálkovému řízení. Tento model je velice oblíbený třeba v sousedním Rakousku, odkud soupravy této koncepce pravidelně zajíždějí do Bratislavy i Břeclavi na osobních vlacích, spojích EUregio a RegionalExpress. Podle prvotních informací přitom ZSSK měla zakoupit až 21 podobných souprav, z toho 12 třívozových a 9 čtyřvozových. Svůj model dokonce na tratích ŽSR a MÁV před více než rokem představila firma Bombardier, a to i v krátkém propagačním provozu s cestujícími v příhraničí.

Ilustrační obrázekK těmto soupravám se proto plánuje také úprava 10 lokomotiv řady 263 a nákup dvou nových elektrických lokomotiv. Celková cena této zakázky se odhaduje na 1,9 až 2,4 miliardy slovenských korun, včetně pořizovací ceny souprav. Nejnovější informace přitom naznačují, že s vratnými soupravami by se cestující mohli setkat nejdříve v širším okolí Bratislavy, včetně vytížených spojů Bratislava-Trnava. Pro ZSSK by taková dislokace navíc umožňovala vyrovnávat výkony regionálních vozidel ÖBB, s čímž má dopravce v současnosti potíže. Po odmítnutí strojů řady 754 z rakouské strany teď vozbu spojů na trase Bratislava - Vídeň přes Marchegg zajišťují mimo motorových vozů výhradně lokomotivy řady 2016 Herkules. V souvislosti s elektrifikací této trati se ovšem nejednou mluvilo o možném odprodeji několika strojů řady 1014 pro potřeby ZSSK.

Vozidla dodávaná v současnosti

Ilustrační obrázekV regionální dopravě aktuálně představuje hlavní roli program modernizace motorových vozů řady 810 a přívěsných vozů řady 011 na dvoudílnou jednotku řady 813-913, koncepčně podobnou RegioNově z dílny Pars Nova Šumperk. Objednávka počítá s dodáním 29 kusů do konce roku 2008; aktuálně se v provozu nachází už více než polovina výsledného počtu strojů. Řada 813 od společnosti ŽOS Zvolen se stala nástupcem početné série rekonstruovaných motorových vozů 812 od stejného výrobce, přičemž nabízí lepší řešení interiéru i jízdní vlastnosti. Vozidlu chybí nízkopodlažní část; na druhé straně poskytuje vyšší výkon, a tak se v současnosti dostává i na terénně náročné úseky tratí na středním Slovensku.

Spíše kosmetickou úpravou prochází série vozů Bdtmee (shodné s Bdmtee ČD) v dílnách ŽOS Trnava. Ve výsledném produktu, označeném Bdgtmee, byl jeden krajní oddíl vyhrazen pro přepravu jízdních kol a jedna buňka WC byla nahrazena služebním oddílem pro vlakový personál. Tato rekonstrukce se dotkne jen části z celkového počátečního stavu 87 vozů příslušné řady.

Ilustrační obrázekV dálkové dopravě se v současnosti ZSSK i nadále drží modernizace existujících vozů. Po ukončení rozsáhlé rekonstrukce starších vozů po vzoru DVJ Dunakeszi v letech 1996-2006, jejichž výsledný počet se zastavil na 142 (klimatizované velkoprostorové i oddílové vozy 1. a 2. třídy, vozy se služebním oddílem, jídelní a bistro vozy) se na řadu dostaly řady Amee a Bmee z 80. let, původně určené pro vozbu elitních výkonů ČSD a později mezinárodních expresů. V letech 2007-2009 tak vzniká 64-kusová série vozů Bmeer, které postupně v provozu nahrazují vozy Bmee na vnitrostátních rychlících a příležitostně se objevují i na trase Košice - Žilina - Praha. Oproti porovnatelným vozům Beer se jedná o rekonstrukci výrazně menšího rozsahu, nicméně požadavky dopravce se v průběhu programu modernizace postupně vyvíjí. Aktuální, čtvrtá verze rekonstrukce kromě klimatizace a nového informačního systému oproti prototypům dostala navíc vakuové buňky WC, nová okna, zásuvky 230 V v oddílech a nové obložení interiéru. Výhodou oproti dřívějším modernizacím jsou zejména technicky vyspělejší podvozky GP200. V rámci této vlny rekonstrukcí zanikne i zbytek vozů řady Amee, které již v době svého dodání nesplňovaly standardy pro 1. třídu. Na rozdíl od ČD nebyly u ZSSK v 90. letech nebyly úplně všechny přeznačeny na druhou třídu, a tak jejich definitivní konec přichází až letos.

Ilustrační obrázekDrobné rekonstrukce ovšem pořád podstupují i běžné vozy pro rychlíky a spěšné vlaky. Oddílové vozy B/Bee a nevyužívané lehátkové vozy Bc se v současnosti v ŽOS Vrútky upravují na typ B 20-40 a nové řady Bd, Bdee a Bgee, jejichž počet aktuálně dosahuje několik desítek. Tato iniciativa není nepodobná úpravám vozů pro brněnské expresy, přidává ovšem vakuová WC a naopak snižuje počet míst v kupé z osmi na šest použítím nových sedadel, podobných sedačkám ve vozech Bmz241 nebo Beer ZSSK. Specifické verze pak mají vytvořen prostor pro přepravu jízdních kol nebo služební oddíl pro vlakové čety. Společným znakem s "bE" rekonstrukcemi je i absence jakékoli publicity, jež je u těchto vozů pozoruhodná i na standardy ZSSK.

Nových posil se v letech 2008-2009 dočká i flotila jídelních vozů ZSSK, provozovaných firmou Wagon Slovakia Košice. Potvrdí-li se nejoptimističtější představy, doplní řady klimatizovaných restauračních vagonů celkem 7 vozů nové řady WRRmeer, která vzniká přestavbou z nevyužívaných vozů řady BRcm. V současnosti jsou hotovy tři kusy této řady, které po boku modernizovaných jídelních vozů řady WRReer nastupují na výkony vlaků InterCity a postupně by měly vytlačit starší kolegy WRRm i z rychlíků na hlavních tratích. Zbylé dva vozy BRcm v existenci by dle publikovaných záměrů měly být rekonstruovány na společenské/taneční vozy SRmeer pro zvláštní vlaky.

Ilustrační obrázekPosledním, ale o to významnějším přírůstkem do flotily dálkových vozů se v letech 2007-2009 stávájí nové velkoprostorové vozy řady Bmpeer, které produkuje společnost ŽOS Vrútky v rámci dřívějšího kontraktu na modernizace osobních vozů pro ZSSK. Kromě upraveného interiéru a zásuvek 230 V jsou asi nejvýraznější změnou podvozky SF 300 2S/MG, použité i u nových vozů ČD od firmy Siemens. I přesto jsou však vozy stavěné pouze na maximální rychlost 160 km/h a jejich hlavním působištěm by měly být vlaky InterCity na trase Košice - Bratislava (- Wien). Do konce příštího roku ZSSK počítá s 20 ks těchto vozů, z nichž bude moci vytvořit tři kompletní soupravy. Aktuálně jezdí prvních šest exemplářů Bmpeer na třech vlacích IC a jednom rychlíku, díky specifickému oběhu. Koncem letošního roku by dvacetikusovou sérii mělo doplnit i 5 ks velkoprostorových vozů Ampeer pro 1. třídu. Jako datum pravděpodobného veřejného představení se uvádí brněnský Mezinárodní strojírenský veletrh v řijnu, podobně jako tomu bylo u prvního modelu. Podle dostupných zdrojů se cena jednoho kusu pohybuje přibližně na 38 milionech slovenských korun, což je přibližně polovina ceny jednoho vozu Bmz pro ČD.

Vzdálenější budoucnost

Ačkoli informace o plánovaných investicích Železniční společnosti Slovensko jsou tradičně velmi omezené a poněkud kusé, z dostupných zdrojů lze do jisté míry odhadnout i další priority v oblasti obnovy vozového parku.

Ilustrační obrázekJiž několik let začíná být jasné, že vlajkové lodi lokomotivní flotily ZSSK - "gorily" řady 350 - mají svá nejlepší léta za sebou a dříve nebo později budou potřebovat náhradu. Do roku 2012 by tedy měly být zakoupeny minimálně tři modernější lokomotivy pro vnitrostátní dálkové spoje; opět zejména nejprestižnější vlaky InterCity. Dopravce v tomto období ovšem ponese i značné náklady, vyplývající ze sjednocení napájecí soustavy tratí ŽSR v rámci rekonstrukce tranzitních koridorů. Šestnáct strojů řady 163 má být v tomto období přestavěno na lokomotivy řady 362, podobně jako tomu bylo, ač za jiných okolností, v 90. letech. Poslední známou větší investicí by měl být nákup 20 ks vozů typu UIC-Z1 s maximální rychlostí 200 km/h pro dálkovou dopravu, zejména pro možnost vyrovnávání výkonů u mezistátních spojů. ZSSK v této chvíli kromě deseti lůžkových vozů řady WLABmee62 nevlastní žádná vozidla, jež by byla pro tuto rychlost stavěna, a tak se podobná investice jeví jako nevyhnutelná.

K tomuto souhrnu...

Ilustrační obrázekPřestože je mnoho informací čerpáno z více zdrojů a nejedno tvrzení bylo v porovnání s oficiálními materiály korigováno pozorováním reality, i tak je nutné tento text brát pouze jako informativní přehled a nikoli jako definitivní rozpis investic ZSSK v příštích letech. Slovenské dráhy již v minulosti plánovaly více podobně rozsáhlých projektů a nákupů vozidel; z těch ovšem vinou různých faktorů nejednou sešlo. Mezi takové případy patřily například plány na nákup tří jednotek typu pendolino v kooperaci s Českými dráhami, kde stejně jako v drtivé většině podobných případů, byly příčinou krachu finanční možnosti národního dopravce; nebo původní záměr rozšířit stav jednotek řady 840 až na 35 kusů, který ztroskotal na politické kauze. Realitou v této chvíli je trio Bmeer - Bmpeer - 813, doplněno o drobnější modernizace. "Ostré" výběrové řízení na nové projekty by mělo být vypsáno v nejbližších týdnech.

zdroj: ŽelPage, Úrad pre verejné obstarávanie SR, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR

Jen pro jistotu, úvodní obrázek je skutečně pouze ilustrační.


JiříK. | 5.5.2008 (16:22)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
06.05.2008 (8:46)  
Hezky shrnutý přehled. Teď je otázka, co z toho se podaří realizovat. Myslím, že co se týká komfortu v dálkové dopravě, tak můžeme Slovákům závidět. Ale ty dvě nové el. lokomotivy jsem taky nepochopil. To jako když třeba "něco zbyde" při výrobě řady 380...?:-)
Registrierter Benutzer xAnri05  mail  
06.05.2008 (8:30)  
Deadeye: tak, tak
05.05.2008 (23:20)  
to sames1: No politici nejsou nikde na svete vzorem ctnosti a dokonalosti. Temer vsude jsou statni zakazky predrazene, byt u nas asi jeste o krapet vice nez jine. Nevim jak jsi prisel na ministerstvo vnitra, ale z tech dani se plati i treba to tve vzdelavani. Bez onech penez z dani neubude predrazenych zakazek, ale ubude penez treba na zdravotnictvi ci skolstvi. Co se tyce nezamestnanosti, tak je pod 5 procent, moc dolu uz to nejde, ty tri az ctyri procenta lidi jsou totiz ti, co se jim pracovat nechce, nebo nevyplati, pripadne pracuji nacerno v zahranici a jeste berou podporu. Nicmene toto jsou strnaky venovane zeleznici a ne politice, bohuzel posledni dobou tu misto rozumne debaty vidim jen politicke zvasty ala iDnes a Novinky, pripadne nesmiritelny boj dvou, tri frakci, kdy kazda ma svou oblibenou masinku, znacku apod. a ani jedna neni schopna rozumne argumentovat.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Hawkey  mail  
05.05.2008 (22:04)  
osobně si myslím, že KAŽDÉ moderní vozidlo je přínos a může přilákat k cestě po železnici nové cestující. Nehledě na to, že nová vozidla jsou i bezpečnější než věčné rekonstrukce. A co se týká výrobce, to už je věc jiná a co člověk, to názor, někdo by rád vozidla ze Škody, jiný od Siemensu, další od Alstomu, Stadlera, Bombardiera ..atd.

SergeS: nemáš tak docela pravdu, to že by si na Slovensku vyrobili v licenci moderní vozidlo, je klidně možné a takových případů už bylo několik, kdy místní firmy vyrábějí v licenci vozidla jiných výrobců. Ale i za tu licenci se pěkně platí, takže by nikdo zase tak zkrátka nepřišel.
Registrierter Benutzer SergeS 
05.05.2008 (21:27)  
sames1: to se koupi / utrati i tak :-) nemysli si ze kdyz nebudou penize tak ze oni to delat nebudou ... ale naopak nam penize seberou ;-)
05.05.2008 (21:08)  
ufo: presne ako hovoríš. Skoro by som sa bol ochotný staviť, že triu Vrútky - Zvolen - Trnava sa blýska na lepšie časy, pričom toto poradie som nezvolil náhodou... :)
Ešte ale možno uvidíme ďalší dodatok k zmluve na 425.9 - ZSSK si predsa vtedy v r. 2003, po 6 ks 840, nechala možnosť opcie, no nie? :)
Registrierter Benutzer ufo 
05.05.2008 (21:02)  
Georgo: A práve výroba na Slovensku znamená tunel, 840 kúpiť za 145 mil. to by urobil len blázon, keď inde ju kupujú za polovicu.
Registrierter Benutzer sames1 
05.05.2008 (21:00)  
SergeS ,,Jak naznacil happy ze je vse stejne globalizovano , tak bych moc neresil ktera firma to vyrobi , ale kde - protoze jesli v CR , tak to je prinos pro CR ( z dani ) ...,,

Hmmm takze z toho zase nic nebudeme mit protoze to pujde do deraveho ministerstva vnitra anebo se za to koupi dalsi nemoderni mikrovlne brany na dalnice!!! No ja bych bral prinos pro CR(tedy lidi) ne v danich ale v prisunu technologii a hlave zamestnani a vzdelani lidi.Proc tu vsichni nadavaji? Protoze tam nahore jsou porad stejni lide jen odevzdali rudou knizku ale premysleji porad stejne.
05.05.2008 (20:09)  
Seath: To samozřejmě není v pořádku. Kdyby byly ale ve smlouvách sankce, výrobce by ihned zapracoval na řešení. A vo...vo...vo tom to je. ;)
05.05.2008 (19:36)  
Jugy, infected.bass: vďaka za upozornenie, trochu som tú vetu upravil.

Miroslav Zikmund: v rámci modernizácie tratí sa u ŽSR prechádza na ETCS L1/L2, takže u Siemensov by to snáď až taký problém byť nemal.

K miestu výroby by som dodal len to, že ZSSK sa bude určite usilovať o dosiahnutie výroby na Slovensku, takže z toho tradične kvapne niečo aj niektorej ŽOSke, podobne ako pri 840 a 425.95...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko