..: Obnova vozového parku ZSSK: přichází nové kolo? :..

Ilustrační obrázekBratislava - Nejenom v Česku trpí železniční doprava dlouhodobým problémem zastaralosti vozového parku - nedostatek vhodných vozidel pro regionální i dálkovou dopravu ve značné míře trápí i největšího železničního dopravce na Slovensku. Železničná spoločnosť Slovensko proto rozhodla v následujících dvou letech zrychlit tempo omlazování své flotily na hlavních i regionálních tratích pořízením několika desítek modernějších vozidel. Oproti uplynulým letům se už ale nebude jednat výlučně o rekonstrukce, ale podstatnou část nákupu mají představovat vozidla nová. Ještě před vyhlášením výběrových řízení zveřejnila předběžné oznámení, z kterého můžeme vyčíst její nejbližší plány. Na financování těchto investic podle předběžných informací přispěje ministerstvo dopravy; společnost ovšem sáhne i po úvěrových nástrojích spolku Eurofima. Následující přehled by měl alespoň částečně přiblížit aktuální stav i plány ZSSK pro blízkou budoucnost v oblasti, které se dosud dostávalo jen velmi málo pozornosti.

Nová vozidla pro příměstskou dopravu

Ilustrační obrázekV plánech na prvním místě figuruje nákup 10 ks příměstských elektrických ucelených dvoupodlažních jednotek pro osobní přepravu. Předpokládaná cena zakázky by se měla pohybovat v rozmezí zhruba 2,5 až 2,9 miliardy Sk, což je cena přibližně odpovídající výdavkům ČD na jednotky řady 471 CityElefant. Tato informace přitom je poněkud překvapivá: ZSSK již dříve deklarovala, že o elektrické regionální jednotky nemá zájem a tyto výkony v budoucnu přenechá zejména soupravám s řídícím vozem. Potvrdí-li se předběžné informace o chystaném výběrovém řízení, bude to naznačovat změnu dlouhodobých záměrů dopravce, ale i šanci pro moravskoslezskou divizi Škoda vagónka plzeňské Škody Transportation, která se už v minulosti snažila slovenským drahám nabídnout svou vlajkovou loď. Řada 471 se zatím na slovenské koleje podívala jen velmi zřídkavě: kromě oficiální prezentace před několika lety se CityElefantem měli možnost svézt návštěvníci výstavy ŽelRail v září 2007, kdy jednotka 471 034 dvakrát vezla cestující v úseku Žilina - Vrútky.

Případný kontrakt pro Slovensko by si ovšem vyžádal až jednotku řady 671 (která je díky zájmu ČD aktuálně ve vývoji,) vzhledem k nadcházející unifikaci trakční soustavy na síti ŽSR. Zájem o výrobu příměstských jednotek na Slovensku už ovšem deklaroval také německý Siemens, jenž v současnosti má k dispozici vhodné vozidlo ve formě jednotek Desiro/RABe 514 ze zličínského závodu SKV - a to dokonce přibližně v cenovém rozsahu plánované investice. Jednotky by měly být nasazeny v oblasti Žiliny a Košic.

Ilustrační obrázekDalší plánovanou investicí má být nákup 12 motorových jednotek pro meziregionální dopravu, u nichž se předpokládá cena mezi 1,2 a 1,6 miliardy slovenských korun. Tato akvizice by znamenala oživení "velkých motorů" na slovenských kolejích poté, co před dvěma lety služby ZSSK opustily všechny starší vozidla řad 850 a 851. Po sešrotování nebo odprodeji těchto motorových i přívěsných vozů nyní výkony na neelektrifikovaných tratích vedle klasických souprav zajišťují pouze malé motoráčky řady 810 s jejich četnými rekonstruovanými deriváty, a šest kusů nových jednotek řady 840, odvozených od regionálních jednotek Stadler GTW 2/6.

Právě nákup nových vozů od Stadleru by tedy představoval možnost navázat na již existující řadu, která byla navíc vyrobena v dílnách ŽOS Vrútky v rámci konsorcia se společnostmi Stadler a Bombardier. Zatímco v roce 2003 vyšel jeden "delfín" přibližně na 145 milionů Sk, dnešní cena novější verze FLIRT se pohybuje kolem 90 milionů (cena odvozena od nedávné zakázky pro Veolia Transport). Do úvahy ovšem přichází opět i Siemens se svým Desirem (bulharské BDŽ dvouvozová verze stála v přepočtu 91 mil. Sk) nebo třívozová dieselová verze jednotek Talent od Bombardieru (88 mil. Sk pro Connex). Určité zkušenosti v této oblasti opět má i ostravská MSV, jež v minulosti produkovala motorové vozy Dm12 pro finské železnice, ale i další výrobci v regionu. Cenové porovnání je navíc pouze orientační, jelikož výsledná cena vždy závisí od konkrétního kontraktu a požadavek zákazníka. ZSSK zatím nespecifikovala žádné konkrétnější parametry, které snad přinese až definitivní vypsání výběrového řízení. Plánovaným působištěm nových jednotek by se mělo stát střední a východní Slovensko.

Ilustrační obrázekK deseti dvoupatrovým elektrickým jednotkám by mělo ve stejném období přibýt také 10 příměstských poschoďových souprav typu PUSH/PULL. Vozové jednotky této koncepce nejsou přímo vybaveny vlastním pohonem, ale na jednom konci je umístěno stanoviště strojvedoucího. Na druhý konec soupravy se připojuje klasická lokomotiva, uzpůsobena dálkovému řízení. Tento model je velice oblíbený třeba v sousedním Rakousku, odkud soupravy této koncepce pravidelně zajíždějí do Bratislavy i Břeclavi na osobních vlacích, spojích EUregio a RegionalExpress. Podle prvotních informací přitom ZSSK měla zakoupit až 21 podobných souprav, z toho 12 třívozových a 9 čtyřvozových. Svůj model dokonce na tratích ŽSR a MÁV před více než rokem představila firma Bombardier, a to i v krátkém propagačním provozu s cestujícími v příhraničí.

Ilustrační obrázekK těmto soupravám se proto plánuje také úprava 10 lokomotiv řady 263 a nákup dvou nových elektrických lokomotiv. Celková cena této zakázky se odhaduje na 1,9 až 2,4 miliardy slovenských korun, včetně pořizovací ceny souprav. Nejnovější informace přitom naznačují, že s vratnými soupravami by se cestující mohli setkat nejdříve v širším okolí Bratislavy, včetně vytížených spojů Bratislava-Trnava. Pro ZSSK by taková dislokace navíc umožňovala vyrovnávat výkony regionálních vozidel ÖBB, s čímž má dopravce v současnosti potíže. Po odmítnutí strojů řady 754 z rakouské strany teď vozbu spojů na trase Bratislava - Vídeň přes Marchegg zajišťují mimo motorových vozů výhradně lokomotivy řady 2016 Herkules. V souvislosti s elektrifikací této trati se ovšem nejednou mluvilo o možném odprodeji několika strojů řady 1014 pro potřeby ZSSK.

Vozidla dodávaná v současnosti

Ilustrační obrázekV regionální dopravě aktuálně představuje hlavní roli program modernizace motorových vozů řady 810 a přívěsných vozů řady 011 na dvoudílnou jednotku řady 813-913, koncepčně podobnou RegioNově z dílny Pars Nova Šumperk. Objednávka počítá s dodáním 29 kusů do konce roku 2008; aktuálně se v provozu nachází už více než polovina výsledného počtu strojů. Řada 813 od společnosti ŽOS Zvolen se stala nástupcem početné série rekonstruovaných motorových vozů 812 od stejného výrobce, přičemž nabízí lepší řešení interiéru i jízdní vlastnosti. Vozidlu chybí nízkopodlažní část; na druhé straně poskytuje vyšší výkon, a tak se v současnosti dostává i na terénně náročné úseky tratí na středním Slovensku.

Spíše kosmetickou úpravou prochází série vozů Bdtmee (shodné s Bdmtee ČD) v dílnách ŽOS Trnava. Ve výsledném produktu, označeném Bdgtmee, byl jeden krajní oddíl vyhrazen pro přepravu jízdních kol a jedna buňka WC byla nahrazena služebním oddílem pro vlakový personál. Tato rekonstrukce se dotkne jen části z celkového počátečního stavu 87 vozů příslušné řady.

Ilustrační obrázekV dálkové dopravě se v současnosti ZSSK i nadále drží modernizace existujících vozů. Po ukončení rozsáhlé rekonstrukce starších vozů po vzoru DVJ Dunakeszi v letech 1996-2006, jejichž výsledný počet se zastavil na 142 (klimatizované velkoprostorové i oddílové vozy 1. a 2. třídy, vozy se služebním oddílem, jídelní a bistro vozy) se na řadu dostaly řady Amee a Bmee z 80. let, původně určené pro vozbu elitních výkonů ČSD a později mezinárodních expresů. V letech 2007-2009 tak vzniká 64-kusová série vozů Bmeer, které postupně v provozu nahrazují vozy Bmee na vnitrostátních rychlících a příležitostně se objevují i na trase Košice - Žilina - Praha. Oproti porovnatelným vozům Beer se jedná o rekonstrukci výrazně menšího rozsahu, nicméně požadavky dopravce se v průběhu programu modernizace postupně vyvíjí. Aktuální, čtvrtá verze rekonstrukce kromě klimatizace a nového informačního systému oproti prototypům dostala navíc vakuové buňky WC, nová okna, zásuvky 230 V v oddílech a nové obložení interiéru. Výhodou oproti dřívějším modernizacím jsou zejména technicky vyspělejší podvozky GP200. V rámci této vlny rekonstrukcí zanikne i zbytek vozů řady Amee, které již v době svého dodání nesplňovaly standardy pro 1. třídu. Na rozdíl od ČD nebyly u ZSSK v 90. letech nebyly úplně všechny přeznačeny na druhou třídu, a tak jejich definitivní konec přichází až letos.

Ilustrační obrázekDrobné rekonstrukce ovšem pořád podstupují i běžné vozy pro rychlíky a spěšné vlaky. Oddílové vozy B/Bee a nevyužívané lehátkové vozy Bc se v současnosti v ŽOS Vrútky upravují na typ B 20-40 a nové řady Bd, Bdee a Bgee, jejichž počet aktuálně dosahuje několik desítek. Tato iniciativa není nepodobná úpravám vozů pro brněnské expresy, přidává ovšem vakuová WC a naopak snižuje počet míst v kupé z osmi na šest použítím nových sedadel, podobných sedačkám ve vozech Bmz241 nebo Beer ZSSK. Specifické verze pak mají vytvořen prostor pro přepravu jízdních kol nebo služební oddíl pro vlakové čety. Společným znakem s "bE" rekonstrukcemi je i absence jakékoli publicity, jež je u těchto vozů pozoruhodná i na standardy ZSSK.

Nových posil se v letech 2008-2009 dočká i flotila jídelních vozů ZSSK, provozovaných firmou Wagon Slovakia Košice. Potvrdí-li se nejoptimističtější představy, doplní řady klimatizovaných restauračních vagonů celkem 7 vozů nové řady WRRmeer, která vzniká přestavbou z nevyužívaných vozů řady BRcm. V současnosti jsou hotovy tři kusy této řady, které po boku modernizovaných jídelních vozů řady WRReer nastupují na výkony vlaků InterCity a postupně by měly vytlačit starší kolegy WRRm i z rychlíků na hlavních tratích. Zbylé dva vozy BRcm v existenci by dle publikovaných záměrů měly být rekonstruovány na společenské/taneční vozy SRmeer pro zvláštní vlaky.

Ilustrační obrázekPosledním, ale o to významnějším přírůstkem do flotily dálkových vozů se v letech 2007-2009 stávájí nové velkoprostorové vozy řady Bmpeer, které produkuje společnost ŽOS Vrútky v rámci dřívějšího kontraktu na modernizace osobních vozů pro ZSSK. Kromě upraveného interiéru a zásuvek 230 V jsou asi nejvýraznější změnou podvozky SF 300 2S/MG, použité i u nových vozů ČD od firmy Siemens. I přesto jsou však vozy stavěné pouze na maximální rychlost 160 km/h a jejich hlavním působištěm by měly být vlaky InterCity na trase Košice - Bratislava (- Wien). Do konce příštího roku ZSSK počítá s 20 ks těchto vozů, z nichž bude moci vytvořit tři kompletní soupravy. Aktuálně jezdí prvních šest exemplářů Bmpeer na třech vlacích IC a jednom rychlíku, díky specifickému oběhu. Koncem letošního roku by dvacetikusovou sérii mělo doplnit i 5 ks velkoprostorových vozů Ampeer pro 1. třídu. Jako datum pravděpodobného veřejného představení se uvádí brněnský Mezinárodní strojírenský veletrh v řijnu, podobně jako tomu bylo u prvního modelu. Podle dostupných zdrojů se cena jednoho kusu pohybuje přibližně na 38 milionech slovenských korun, což je přibližně polovina ceny jednoho vozu Bmz pro ČD.

Vzdálenější budoucnost

Ačkoli informace o plánovaných investicích Železniční společnosti Slovensko jsou tradičně velmi omezené a poněkud kusé, z dostupných zdrojů lze do jisté míry odhadnout i další priority v oblasti obnovy vozového parku.

Ilustrační obrázekJiž několik let začíná být jasné, že vlajkové lodi lokomotivní flotily ZSSK - "gorily" řady 350 - mají svá nejlepší léta za sebou a dříve nebo později budou potřebovat náhradu. Do roku 2012 by tedy měly být zakoupeny minimálně tři modernější lokomotivy pro vnitrostátní dálkové spoje; opět zejména nejprestižnější vlaky InterCity. Dopravce v tomto období ovšem ponese i značné náklady, vyplývající ze sjednocení napájecí soustavy tratí ŽSR v rámci rekonstrukce tranzitních koridorů. Šestnáct strojů řady 163 má být v tomto období přestavěno na lokomotivy řady 362, podobně jako tomu bylo, ač za jiných okolností, v 90. letech. Poslední známou větší investicí by měl být nákup 20 ks vozů typu UIC-Z1 s maximální rychlostí 200 km/h pro dálkovou dopravu, zejména pro možnost vyrovnávání výkonů u mezistátních spojů. ZSSK v této chvíli kromě deseti lůžkových vozů řady WLABmee62 nevlastní žádná vozidla, jež by byla pro tuto rychlost stavěna, a tak se podobná investice jeví jako nevyhnutelná.

K tomuto souhrnu...

Ilustrační obrázekPřestože je mnoho informací čerpáno z více zdrojů a nejedno tvrzení bylo v porovnání s oficiálními materiály korigováno pozorováním reality, i tak je nutné tento text brát pouze jako informativní přehled a nikoli jako definitivní rozpis investic ZSSK v příštích letech. Slovenské dráhy již v minulosti plánovaly více podobně rozsáhlých projektů a nákupů vozidel; z těch ovšem vinou různých faktorů nejednou sešlo. Mezi takové případy patřily například plány na nákup tří jednotek typu pendolino v kooperaci s Českými dráhami, kde stejně jako v drtivé většině podobných případů, byly příčinou krachu finanční možnosti národního dopravce; nebo původní záměr rozšířit stav jednotek řady 840 až na 35 kusů, který ztroskotal na politické kauze. Realitou v této chvíli je trio Bmeer - Bmpeer - 813, doplněno o drobnější modernizace. "Ostré" výběrové řízení na nové projekty by mělo být vypsáno v nejbližších týdnech.

zdroj: ŽelPage, Úrad pre verejné obstarávanie SR, Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR

Jen pro jistotu, úvodní obrázek je skutečně pouze ilustrační.


JiříK. | 5.5.2008 (16:22)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Honnzok  mail  
25.08.2008 (14:13)  
Co budou dělat země s 15 na 16,7?????

A 840 je jaká, jel jste v tom nikdo kdyžtak jak je na tom s komfortem pro cestující a poruchovostí?

Děkuji za odpověd
26.05.2008 (20:29)  
v elefantu by měli bejt kamery jinak bude furt zničenej
a některejm už taky do nich okny zatejká je to šmejd
kdyby se rozvinula sériová výroba 470 s asynchr.motorem
tak jse mohli mít kapacitně vyhovující jednotku a né tenhle s 1 třídou která je volná.
13.05.2008 (9:35)  
Ale nejlepší vozy ZSSK se nemůžou srovnávat s nejlepšími vozy ČD no to mozno nie ale treba pozret na to ze taky B(p)eer ZSSK je 75% komfortu z Bm(p)z ČD. A to nehovorim o novych Bmpeer. Takze v tomto pripade je u nas mensia kvalita ale zato kvantita. A to je dobre lebo ta kvalita nazaostava moc.
Trochu ripnem este aj do pendolin. Vozne 2.triedy ZSSK(novsie) maju zasuvky na 220V a 2.trieda pendolin nie
12.05.2008 (15:31)  
Ale nejlepší vozy ZSSK se nemůžou srovnávat s nejlepšími vozy ČD
dopisovatel nebo člen ŽP Hawkey  mail  
06.05.2008 (21:46)  
Luxian: A co takle třeba Rusko? To má taky hojně rozšířené dvě trakční soustavy..
registrovaný uživatel Luxian  mail  
06.05.2008 (21:09)  
Tak pakliže přejdou na 25 kV 50 Hz, tak už snad budeme s Francií poslední zemí s takhle neprakticky rozdělenou napěťovou soustavou. Slováci mají holt výhodu, že těch elektrifikovaných tratí mají mnohem méně.
06.05.2008 (17:12)  
v dalkove doprave muzeme Slovakum jen a jen zavidet...U nas az na vyjimky nejezdi na obycejnych R tak moderni a pohodlne vozy, stezi na IC/EC
registrovaný uživatel waszyn 
06.05.2008 (14:21)  
Pred pripadnym nakupem 471 bych bratrum slovakum doporucil navstivit ONJ v Praze a podivat se kolem sebe. Procento neprovoznich jednotek je snad dostatecne silnym argumentem proti opakovani stejne chyby jinym subjektem. U CD me vyuziti opce na nakup dalsich jednotek vadi, ale neprekvapuje, kapri uz asi vypluli ze...
Ac je to k nevire, stale jeste nekteri lidi nevi o tom, ze zeleznicni vozidla se vyrabi i jinde nez v CR...
registrovaný uživatel Honza  mail  
06.05.2008 (9:41)  
Seath:
Ja jim drzim palce, aby nezblbli jako CD a obloukem se vyhli cemukoliv jako je 843 nebo 471/671, zvlaste kdyz za stejne prachy maji vozidla ze zapadu...

Nevím, co tímhle chtěl básník říci, ale není nad české vozidla.
471 jsou dobré, nejlepší jsou sice 460, ale to již nikdo nevyrobí, tak pánbůh zaplať za 471.
Nebo řešení 813+913 je rozhodně lepší než "Hypernovy"
06.05.2008 (9:08)  
Slováci,kromě vozů potřebují i lokomotivy a hlavně lidi,kteří se o ně budou starat.V sobotu jsem jel Hungárií z Budapešti.Již na odjezdu byla na "Gorile "maďarská přípřež.Gorila měla utržený sběrač a chyběl hlavní vypínač.Stane se.Po příjezdu do Štúrova nikdo nic nevěděl,tak po 20 min sehnali lamino 240 Carga SK.To s námi jelo za Galantu.Rychlobrzda a EC stojí.Přepálený kontakt na bateri 48v.Nelze se tomu divit.Místo původních baterií tam byli velikostí poloviční a ty byli odborně zajištěné dřevěným klínem.Vlivem otřesů se klín posunul a rušeň stál.Pomohl jsem slovenskému kolegovi závadu odstranit.Po 15 min se pokračovalo až na odb.Močiar.Baterie se opět posunuli.Příjezd do Blavy +60min.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko