Odstavné nádraží jih – Jako každý rok, jsme i letos informováni o omezeném provozu vlaků během Silvestrovského večera. Jako důvod je uváděno, že většina lidí včetně zaměstnanců dráhy je v tuto dobu se svými rodinami a přáteli. Poslední dobou toto ale není hlavním důvodem – lidí není o nic méně než po zbytek roku, a období omezeného provozu vlaků je spíše využíváno k bilancování prvních zkušeností s novým jízdním řádem, tvorbě nových návrhů do budoucna a radováním se z toho, co se už po změně grafikonu nemusí dělat. Pojďme se seznámit s několika podněty, které v těchto chvílích přicházejí na přetřes u provozovatele ubytovacích vozů na našich kolejích, společnosti JLV.
Zatímco v oblasti lůžkových vozů došlo v minulých letech k výraznému zlepšení, již delší dobu je cítit vážný nedostatek vozů lehátkových. To se odráží ve skutečnosti, že u spojů na mimobalkánských relacích provozují lehátkové služby pouze zahraniční společnosti – poslední vlaštovkou byly lehátkové vozy ČD na nočním spoji do Frankfurtu, Mnichova a Stuttgartu, kde se cena lehátkového příplatku 13 € na vůz řady Bc leckdy nesetkala s pochopením cestujících. „Bohužel, v oblasti lehátkových vozů může naše společnost nabízet pouze vozy Bc,“ říká Bc. Prokop Zlámaný, manažer divize lehátkových a ostatních plošinových vozů. Budoucí strategie firmy je tedy jasná – počet lehátkových vozů navýšit. V současnosti se jako nejbližší ekonomicky realizovatelné řešení jeví rozšíření lehátkových služeb pro vnitrostátní klientelu, kde není zapotřebí tak vysokých investic.
Lež, máš krátké nohy, daleko neujde
Ke slovu mají přijít osobní vozy řady B255, které sklopnými lehátky disponují trvale. Jelikož jsou však hojně zaturnusovány, je potřeba je v provozu něčím nahradit, aby byl dostatek vozů k dispozici pro nové lehátkové kurzy. „V tomto směru apelujeme na České dráhy, aby již dále neotálely s nákupem motorových jednotek DesiroNova, a tím bylo možné uvolnit několik vozů například z nových březnických rychlíků,“ komentuje situaci Zlámaný. Ředitelka Odboru pro poctivou nostalgii na Protivínce, paní Berta Tichá, tomu však zatím příliš nakloněna není. Přes zatím nevyjasněnou situaci ohledně obstarání dostatečného počtu vozů řady B255 již byl vytvořen grafický návrh budoucího nátěru takto využívaných vozů. Jeho schéma vychází z prototypových rekonstrukcí řady Bvt. Po interní anketě na výběr názvu nové služby bylo s odkazem na omezenější velikost lehátek zvoleno úderné heslo Lež, máš krátké nohy. Symbolem těchto vozů bude lehátko se skrčeným cestujícím, jaké naleznete například níže v ukázce tabulky jízdního řádu v hlavičce vlaku R 969. „Cestujícím, kteří si na velikost lehátka budou stěžovat, poskytneme nárok na lomené jízdné,“ předbíhá událostem mluvčí dopravce Jakub Ondřala.
„V současném grafikonu existuje celá řada relací, kde by nasazení nového lehátkového vozu jistě přineslo zisk,“ odhaluje svoje plány Zlámaný. „Společného mají to, že jsou na nich nečekaně dlouhé jízdní doby, což činí využití lehátka atraktivním,“ poukazuje na následující seznam:
- Sp 1932: Linz (18:30) - Praha (0:05)
- R 668: Brno (15:20) - Plzeň (21:58)
- R 356: Praha (17:11) - Mnichov (23:24)
- R 940/1: Nové Údolí (16:07) - Praha (21:41)
- R 969: Železná Ruda (16:42) - Praha (20:50)
Zatím největšího pokroku bylo dosaženo právě u zmíněného R 356 do Mnichova, kde je od letošního grafikonu skutečně pravidelně řazen lehátkový vůz, bohužel zatím pouze jako posila do Plzně. Vystřídal tam dosavadně nasazovaný vůz řady Bmee, který k ležení příliš vhodný není. Neméně atraktivní relace by poskytovala i regionální doprava, například večerní spoje na tratích Čerčany – Světlá nad Sázavou, Rakovník – Bečov nad Teplou, Planá u Mariánských Lázní – Domažlice nebo Česká Lípa – Postoloprty. „V tomto směru ale záměr JLV naráží na nevhodný vozový park na těchto vozebních ramenech,“ komentuje situaci jednatelka Odboru pro stanovování osudu lokálek, Mgr. Regína Konečná.
Slibné horizonty
Společnosti JLV je pochopitelně jasné, že nesmí usnout na vavřínech a že spuštěním lehátkových služeb ve vozech řady B255 marketingový tah nekončí. „Nadále máme zájem o rozšíření našich služeb v nově pořízených komfortních vozech. Dobrým znamením je, že jejich nákup České dráhy zařadily do seznamu svých předsevzetí pro rok 2009, který je k nahlédnutí níže,“ optimisticky kvituje Zlámaný. Zástupce Odboru pro spravedlivé soutěže, Pavel Melouch, k tomu dodává, že výběrové řízení na tyto vozy bude vypsáno, jakmile bude jisté, že potenciální dodavatelé jsou připraveni zakázku realizovat. „Kdyby se ukázalo, že Českým drahám aktuálně nemůže vyhovět některý z výrobců, jelikož je právě vytížen jinými projekty, byla by to Škoda,“ zní jeho stanovisko.
Zdroj: Agentura Wild Duck, ŽelPage
Zpáteční jízdenka ze Svitav stojí kolem 14 000 Kč
Ne, neni to vtip, v noci byla spadlá trolej kdesi v okolí Vršovic, lom koleje medzi ONJ odjezd a Vršovicema(tak se soupravy přepřahaly a posílaly vjezdem), na hlavním problém s ruským speciálem(slyšel jsem o vyšinutí na zaražedle, už je u nás na ONJ přistaven na prohlídku).
Bohužel to vtip není, opět se jednou zauzlil pražský uzel. nebo spíš "zašmodrchal"?
Anhauser: A proč jen do Sušice? Já být marketinkovým ředitelem, tak okamžitě zavedu dálkový spoj Planá u M.L.- Bělá n.R.-Domažlice-Kdyně-Klatovy-Sušice-Horažďovice-Strakonice-Vimperk-Volary-Č.Kříž-H.Planá-Č.Krumlov-Č.Budějovice v řazení 810+Btaxc(lehátková úprava Btax)+ BLtax(lůžková úprava)+810! Propagoval bych ho jako Česká Bajkalsko-amurská magistrála(časově by se jí určitě zcela vyrovnal).A to by bylo, aby nebyl jediný spoj zcela vyprodaný.
Při pohledu na Babitron - to je taky nějaký silvestrovský vtip ČD?
(Metropol 162, Slovakia 175, Chopin 160, Karel Čapek 168,...)
Pouze vozy Bc,“ říká Bc. Prokop... Jsem myslel, že se vyjádřilo jedno z těch lehátek a on to byl ňákej Prokop. Ale to byla jenom taková rychlá volná asociace.
PS: Oslavte Silvestra ve zdraví, nepřežeňte to s alkoholem a v ať se Vám v příští roce podaří vše, na co máte chuť.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.