..: Novinky na kolínské železničce :..

BS 80Kolín - Na Kolínsku byla drážka na řepu od roku 1894 a sloužila až do šedesátých let, kdy byla po téměř 70 letech provozu zrušena. Trať do dnešních dnů téměř zmizela v terénu i paměti obyvatel. U příležitosti úspěšné zkoušky kotle rekonstruované parní mašinky pro připravovaný muzejní provoz bychom vám rádi představili klub, který má za cíl znovuzrození části drážky jako turistické atrakce.


Historický snímek lokomotivyHistorický snímek lokomotivy
Historický snímek vlakuHistorický snímek vlaku

Klub pro obnovu Kolínské řepařské drážky byl založen jako občanské sdružení v roce 2000. V současné době má 20 členů a dlouhodobě se zabývá sbírkotvornou činností, zdokumentováním historie polabských řepařských drážek s důrazem na region Kolín. Hlavním cílem je obnovení a zprovoznění části Kolínské řepařské drážky, která byla postavena v roce 1894. Byla to nejstarší polabská úzkorozchodná hospodářská trať v Čechách pro dopravu řepy. Vedla z Kolínského cukrovaru rytíře Horského, který stál v místě dnešní Elektrárny Kolín, do Býchor a Jestřábí Lhoty s odbočkou do Františkova (dnešní Ovčáry). Tato železnička s rozchodem 700 mm měřila 11 km a svému účelu sloužila téměř 70 let.


Planek nadraziPlánek nádraží

Naším záměrem je obnovit část trati z Kolína-Sendražic, kolem Ovčár do Býchor v celkové délce 4 500 m po původním tělese. První část obnovy se týká 1.800 m trati, areálu nádraží, kde bude umístěna budova infocentra s historickou expozicí a budova depa-výtopny. K areálu je nezbytné vybudovat sítě a příjezdovou komunikaci.


Mapka tratiMapka trati

Cílem tohoto projektu je přispět k zachování kulturního dědictví a zároveň napomoci rozvoji cestovního ruchu na Kolínsku. Obnovením historické drážky, která byla důležitou součástí zemědělství v oblasti Kolína, dojde k záchraně specifické technické památky a k jejímu využití jako objektu cestovního ruchu muzejního charakteru. Drážka s historickou expozicí bude sloužit jako názorná učební pomůcka pro přiblížení způsobu zemědělského hospodaření, zvláště dopravy a zpracování cukrové řepy, na přelomu 19. a 20. století. Zároveň poskytne pro širokou veřejnost možnost kvalitního využití volného času, vytvoří prostor pro odpočinek a relaxaci uprostřed hezké přírody.

Zahájení provozu 1. etapy plánujeme na začátek července 2007.

Stavební práce na našem projektu

Byla sejmuta a odvezena ornice, jsou hotovy hrubé terénní úpravy a připraveno podloží pro příjezdovou komunikaci.

Přesun lokomitivy BS 80Přesun lokomitivy BS 80

Zároveň probíhají intenzivní práce na opravách dobových výletních vagónů a lokomotiv.Za úkol jsme si dali připravit 5 osobních vagónů. Byli bychom rádi, kdyby se nám podařilo opravit historickou parní lokomotivu BS 80, kterou považujeme za nejatraktivnější prvek obnovené historické řepařské drážky. Připravujeme Den otevřených vrat, na který Vás srdečně zveme. Bude se konat v sobotu 13.5.2006 v areálu firmy DYKO Kolín, kde máme dočasné zázemí.


Opravený kotel lokomotivy BS 80Opravený kotel lokomotivy BS 80

V současné době máme k dispozici výše zmíněnou parní lokomotivu, na níž probíhá generální oprava (3.3.06 byla úspěšně provedena tlaková zkouška kotle, jejž sponzorským způsobem opravila SEA Kolín za přispění BRESSONu Kolín, za což oběma firmám děkujeme), osm dieselových lokomotiv:


  • BN 15 – probíhá GO motoru
  • BN 15 – nutno opravit řazení směrů
  • BN 30 – mimo provoz
  • BN 30 – v provozu
  • BND 30 – v provozu, nutno doladit spojky v převodovce
  • BNE 50 – po GO ve Výtopně Zlíchov, schází lak
  • BNE 50 – probíhá GO motoru, výměna generátoru a přerozchodování
  • BNH 60 – nutno přerozchodovat a opravit únik oleje na motoru

Z vagonů máme k dispozici skříň jediného původního vozu typu „Z“, na nějž upravujeme podvozky, dále dva kopidlnské vozy (na jednom je dokončena oprava a základní nátěr ocelových částí, druhý budeme rekonstruovat na bufetový vůz. Z bývalých poličských plošinových vozů stavíme otevřené osobní vozy (se střechou), dva jsou již ve stádiu zkompletování ocelových konstrukcí skříní a v základním nátěru.

Novinky v činnosti klubu a velké množství fotografií naleznete na webových stránkách klubu.

Text a fotografie: Tomáš Vanča, Pavel Mojžíš, zeleznicka.bloudil.cz


Nick Poslat mail autorovi | 20.3.2006 (23:54)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Středočeský


registrovaný uživatel serpik 
21.03.2006 (7:26)  
Že ji prvotně pospolná společnost zrušila se vůbec nedivím. V mladší době kamenné nemá řepná drážka co dělat!!!

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko