..: Nezatracujme Pendolino kvůli GTO :..

Ilustrační obrázekOstrava - Vzhledem k tomu, že jsem si dneska opět vyslechl názor, že Pendolino je špatné, protože má zastaralé GTO a moderní jsou IGBT, rozhodl jsem se napsat tento krátký článek, který by měl tento omyl vyjasnit jednou provždy.

GTO x IGBT

GTO – Gate Turnoff Thyristor, IGBT – Insulated Gate Bipolar Transistor

Srovnat GTO a IGBT jazykem železničáře by šlo následovně. Představme si GTO jako ono Pendolino a jako IGBT nám poslouží 471. Pendolino, ze kterého se postupně vyvinula naše řada 680, tedy ETR460 jezdí už od roku 1993. Prošlo dalším vývojem v podobě ETR470 a konečně dospělo do naší řady 680. Oproti tomu 471 jezdí zhruba od roku 2001 a v současné době prodělává drobné úpravy v podobě faceliftu. Kdybych položil jednoduchou otázku, co je starší, jestli Pendolino, nebo řada 471, tak odpověď nebude jednoduchá. Podobná situace je i s GTO a IGBT. GTO je starší, ale stejně jako IGBT se vyvíjí. Tak jako Pendolino má vyšší výkon, než 471, tak i GTO může spínat větší výkony (a vyšší napětí), než IGBT. Ale na druhou stranu, 471 má širší dveře, a tím umožňuje rychlejší výměnu cestujících. Podobně jako IGBT má kratší spínací a vypínací dobu a tím umožňuje vyšší spínací frekvence.

Pro srovnání může posloužit následující tabulka: (Doc. Ing. Jiří Danzer, CSc.: Elektrická trakce 4. – Vozidla s asynchronním trakčním motorem)

Ilustrační obrázek

Z tabulky, kromě výše již řečeného, je vidět ještě jedna zásadní věc. Všimněte si špičkového proudu GTO a IGBT. Je tedy zřejmé, že GTO vydrží mnohem horší zacházení v porovnání s IGBT. Tady se mi přímo nutí otázka: „Stálo už nějaké Pendolino kvůli poruše tyristoru?“ Pokud ano, tak rozhodně v menší míře, než stojí 471 kvůli poruše IGBT. Další výhodou GTO jsou nižší ztráty, ale bohužel se ke GTO přidávají odlehčující obvody, takže celková ztráta větve střídače je pak vyšší. A aby to nebylo všechno tak jednoduché, tak ani prostá výměna GTO za IGBT není možná, neboť GTO se zapíná i vypíná proudovým impulzem. Oproti tomu IGBT vede, pokud je na řídící elektrodě přiloženo napětí.

Je zřejmé, že vývoj vede k vyšším výkonům spínacích součástek a zároveň lze říci, že GTO bude ještě dlouhou dobu umožňovat spínat vyšší napětí a vyšší výkony než IGBT. Je však jen otázkou času, kdy IGBT bude schopno plně vytlačit GTO z oblasti železničního průmyslu. Pokud ta doba ještě nenastala, tak je určitě velmi blízko.


Duke123 | 11.3.2007 (0:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
29.08.2007 (10:45)  
Dobrý den !
Proč nejsou IGCT tyristory, oproti IGBT, tolik populární v kolejových vozidlech ? Existuje nějaké srovnání pro a proti ?
Děkuji za odpověď na randel@polovodice.cz .

Robert Anděl
registrovaný uživatel majTkoviC  mail  
21.07.2007 (21:21)  
zdravim jsem elektrotechnik ne zeleznicar ,ale myslim si jedno ze lepsi od GTO a IGBT co sa tyce zeleznic je jen IGCT ... takse nejspis ty budou kralovat .....
a mimochodem jsem slovak tak pardon za tou zlou cestinu ...:)
12.03.2007 (15:04)  
George_Couser: K tomu AVV sem dělal seminárku na střední-snad to mám někde na disku ve wordu, kouknu se...fírové si to pochvalujou, má to snad jen jednu chybu-návěsti to bere z LS 90, a to umí jen stůj-volno-výstraha a snížení rychlosti (+ bez signálu), na kolik to ale neříká, takže pokud je ta návěst před vlakem, tak tam fíra musí dát kolik, jinak je tam automaticky 40...jinak vono s tim pendolínem...v itálii maj asi jinej standart, co vím, tak třeba má místo arr v podstatě něco jak tempomat-drží to rychlost +-cca 10 km, což je u nás na prd, navíc zadávání není úplně ideální-dlouhá odezva. U nás pracuje ARR s odchylkou cca 1km/h...
12.03.2007 (14:01)  
860003: aspoň tomu rozumíme:)
12.03.2007 (10:39)  
Takže od tyristorů jsme u sedaček a lisů. No dobře.
registrovaný uživatel Kosac 
12.03.2007 (9:45)  
Mno kdyz to vidim, tak bych si italsky auto nekoupil. Tuhle vetu uz jsem (zprostredkovane) slysel i od strojvedouciho pendolina.

Ve firme kde ted pracuju pouzivame velke lisy italske vyroby. Kdyz kouknu do rozvadece a vidim zpraseny desky ovladacich obvodu (dratove propojky na deskach svedcici o spatnych navrzich desek), je mi zle. Lis ovlada pocitac s windows 98 italske jazykove mutace. Proste na bliti. A to to nebyl zadny levny stroj. Cca 1 milion Euro. Takze taky bych si nekoupil italsky auto... mozna ferrari :-)
registrovaný uživatel Huffnagell  mail  
12.03.2007 (9:43)  
Kdo si to dovoluje se tady navážet do italských aut? Moje Marejka jezdí skvěle!!! :-)
12.03.2007 (3:30)  
No trochu jsem si zagooglil...

http://www.automatizace.cz/article.php?a=341
12.03.2007 (0:41)  
Duke123: No já právě díky zkušenostem s Fiatama bych si žádného nekoupil. :-D

AVV - nechtěl by někdo o tom napsat podrobnější článek?
12.03.2007 (8:55)  


Třeba jsi měl jen smůlu. Fiat se v devadesátých letech hodně zlepšil. Dá se říct, že od Uno Logos jsou ty auta dobré, to co bylo předtím, to zakládá právě na tyto pověry.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko