..: Netradiční ohlédnutí za rokem 2015 – 1. část :..

750.308-9, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub Stálí návštěvníci ŽelPage si zvykli, že zpravidla v 1. čtvrtletí nového roku je vyhlášena anketa „Fotografie roku“. Už má svou tradici – poprvé jste mohli vybírat z fotek nominovaných autory počátkem roku 2007. Postupem času se měnily kategorie, přibylo hodnocení odborné poroty – profesionálních fotografů. Až v letošním roce – nic. Ticho po pěšině. Ale protože nikdo z návštěvníků ŽelPage nepoložil otázku: „Proč,“ nemusím na ni hledat odpověď. Ono vlastně o nic nejde – vítěz v minulosti dostal diplom, někdy třeba i knížku, tričko, koláček nebo láhev dobrého sektu. A trošku ho to zahřálo u srdíčka a možná zase motivovalo vyrazit někam k trati s foťákem. Ale přeci jen soutěž měla velkou vypovídací schopnost – byla rychlým přehledem o těch nejzajímavějších fotkách, které v daný rok zdejší galerií prošly. Navíc fotky vybírali sami autoři. Připomeňte si jednotlivé roky: 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 a 2014. Aby nechyběl rok 2015, kdyby se chtěl k němu někdo v budoucnu vrátit a přitom nechtěl „listovat“ v galerii celým rokem jako já, zkusil jsem si sám pro sebe „nominovat“ fotografie do „soutěže“ a vybrat ty, které se mně nejvíce líbí. Berte to tedy, prosím, jako netradiční ohlédnutí za rokem 2015.

Při výběru jsem zachoval kategorie, jak je znáte z posledního ročníku soutěže. Až když jsem začínal fotografie vkládat do tohoto článku, tak jsem si uvědomil jednu věc – vybíral jsem citem podle toho, jak se mně fotky líbily, nikoliv podle jmen autorů. Takže někteří autoři jsou v jednotlivých kategoriích zastoupeni několika fotkami, jiní tam nenajdou žádnou svou. Nu což, je to můj výběr, tak snad mi to prominete. Pokud by to někomu přesto vadilo, má dvě možnosti – buď si může jít stěžovat na lampárnu anebo si udělat výběr svůj.

Elektrické lokomotivy

Celkem mne zaskočilo, kolik elektrických lokomotiv se v galerii objevilo ze zahraničí. Je to příjemné, přitom fotky z domova v podání třeba Duhyho či Johníka za nimi v ničem nezaostávají. Ale jedna věc mně bije do očí – okolí tratí. Vidíte tu rozdílnost mezi Českem a Švýcarskem? Tam uklizeno, vystříháno. Těším se, až to tak bude vypadat u nás. Dočkám se?

380.002-6, Hr. Špičky - Hr. Černotín, foto: Duhy 362.110-9, Ošelín - Pavlovice, foto: Duhy 362.052-3, Želenice nad Bílinou - Odb. České Zlatníky odbočka, foto: Andrew33 350.001-4, Bocanovice (Boconowice) - Mosty u Jablunkova (Mosty koło Jabłonkowa), foto: Duhy 151.001-5, Lysá pod Makytou, foto: Johník 140.085-2 + 140.004-3 pk, Praha-Kyje - Praha-Libeň, foto: Pavel Martoch
371.002-7, Libčice nad Vltavou-Letky - Řež, foto: Filip Lebeda 371.201-5, Praha hlavní nádraží, foto: Duhy 193.205-2, Štrba - Štrba zastávka, foto: Pavel Martoch 193.206-0, Štrba - Važec, foto: Daniel Figliar 182.022-4, Stadt Wehlen (Sachs) - Kurort Rathen (Kr Pirna), Německo, foto: JirkaŠ Podzim ve Wallisu (Re 460); Sierre/Siders - Salgesch (Salgesch), Švýcarsko, foto: chuchichästli
1020.018-6, Penk (Pfaffenberg-Zwenberg-Brücke), Rakousko, foto: Martin Válek 1245.05 + 1020.018, Bad Hofgastein Haltestelle - Angertal, Rakousko, foto: Tomáš Kubovec 1016, Steinach in Tirol - St. Jodok, Rakousko, foto: JirkaŠ 1116.195-7 + 1116.235-1, Grieswirt - Fieberbrunn [2], Rakousko, foto: topič 1116.181-7 ÖBB, Grieswirt - Fieberbrunn [2], Rakousko, foto: Martin Válek 1116.184, Fieberbrunn [2] - Grieswirt, Rakousko, foto: Tomáš Kubovec
1116.181-7, Summerau - Freistadt [3], Rakousko, foto: metys Deh 4/4 Nr. 21 MGB, Stalden-Saas - Kalpetran, Švýcarsko, foto: Martin Válek Re 460, Faulensee - Spiez, Švýcarsko, foto: chuchichästli Ge 4 /4 III 642, Muot - Bergün/Bravuogn, Švýcarsko, foto: chuchichästli Ge 4/4 III RhB 642, Surava - Tiefencastel, Švýcarsko, foto: Louis Armstrong Re 4/4 + Re 6/6 (2x), Wassen - Eggwald (Spw), Švýcarsko, foto: JirkaŠ HGe 4/4-1, Andermatt - Nätschen, Švýcarsko, foto: JirkaŠ

Jsem rád, že nejsem – jako v soutěži – omezen jediným hlasem pro každou kategorii. Proto představuji fotky tři, ale pořadí po mně nechtějte. Zima a hory – dvě věci, které umocňují dojmy. A je jedno, zda to jsou Tatry (Daniel Figliar) nebo Alpy (Martin Válek). Jako třetí – chuchichästliho Švýcarsko. Záběr z této lokality v minulosti představil již Petr Lux, ale pohled do vzdáleného údolí se dvěma vrstvami mraků dodává fotografii na neopakovatelnosti. Jistě, mít v Alpách modrou oblohu je velmi příjemné. Nebývá to často. Ale oblaka – ta se neustále mění, ubývají, rostou, přeskupují se, plavou vzduchem, mění svou barvu… Jsou neopakovatelná. (A co pak taková ranní pra, že?)

193.206-0, Štrba - Važec, foto: Daniel Figliar 1116.181-7 ÖBB, Grieswirt - Fieberbrunn [2], Rakousko, foto: Martin Válek Ge 4 /4 III 642, Muot - Bergün/Bravuogn, Švýcarsko, foto: chuchichästli

Elektrické jednotky a vozy

Kupodivu i v této kategorii převládají v mém výběru jednotky zahraničních železničních správ. Ale výrazně mně z řady vystoupil jeden autor – chuchichästli. V jeho tvorbě převažují fotky ze Švýcarska. Když sleduji, jak se naši dopravci nechtějí či neumějí dohodnout na uznávání jízdenek na jedné trati a Ministerstvo dopravy slibuje, že připraví potřenou legislativu do dvou let, tak jen kroutím hlavou. Nemělo být něco takového připraveno již v době, kdy se vypisoval první tendr na rychlíky mezi Ostravou a Olomoucí přes Opavu? Ve Švýcarsku je sice silný národní dopravce, ale i spousta dopravců malých. A nemají problém s vzájemným uznáváním jízdenek. Navíc existují turistické síťové jízdenky platné po celém Švýcarsku, včetně mnoha lanovek. Proč se u nás chce zase vymýšlet něco nového, když jinde věci fungují? A dobře…

471.056-2, Ostrava-Vítkovice, foto: Payus 405.951-5, Tatranský Lieskovec - Štrba, foto: optus 650 jede 80 po 300; Brno hlavní nádraží - Brno-Chrlice (Brno-Komárov), foto: Martin Grill 681.003-0, Štrba - Štrba zastávka, foto: Tomáš Krajcar 661.101-6, Dolní Zálezly - Výh. Ústí nad Labem hlavní nádraží jih, foto: Patrik
4121.032, Hainburg a.d. D. Ungartor - Hainburg a.d. D. Personenbf, Rakousko, foto: Martin Mačanga TGV 505, Gare de Champagne-Ardenne TGV, Francie, foto: ŠimonP ETR 470.054, Pfaffensprung (Spw) - Wassen, Švýcarsko, foto: chuchichästli RABe 526, St. Gallen Haggen - Gübsensee, Švýcarsko, foto: chuchichästli BCFe 4/4 TPC, Sépey, Le - Planches, Les (Aigle), Švýcarsko, foto: chuchichästli BCFe 4/4 TPC, Exergillod - Les Fontanelles, Švýcarsko, foto: chuchichästli
150.202, Meiringen - Brünig-Hasliberg, Švýcarsko, foto: Tomáš Kubovec Gornergrat; Rotenboden - Gornergrat, Švýcarsko, foto: Tomáš Kubovec ETR 524.201, S. Nazzaro - Gerra (Gambarogno), Švýcarsko, foto: chuchichästli Podzim ve Wallisu (Domino RBDe 560); Sierre/Siders - Salgesch, Švýcarsko, foto: chuchichästli ABe 8/12 RhB 3515, Punt Muragl Staz - Pontresina, Švýcarsko, foto: Richard Weber Podzim ve Wallisu (ETR 610); Sierre/Siders - Salgesch (Salgesch), Švýcarsko, foto: chuchichästli

Co jsem si vybral? Pendolino pod Tatrami (Tomáš Krajcar). Kdo by si v dobách, kdy se o klopidle jen uvažovalo, představil, že ho tam někdy spatří? Tyto soupravy měly jezdit mezi Vídní a Berlínem. Do Vídně už nejezdí, do Berlína se ani nepodívaly. Ale pod Tatrami jim to sluší. Švýcarský podzim v podání Richarda Webera je díky jiným druhům stromů jiný než ten náš – trošku nezvyklý, ale působivý a zajímavý. Chuchichästliho fotka s ETR 610 projíždějícím mezi vinicemi mne láká sáhnout do mých zásob a otevřít si lahvinku nějakého dobrého vína (byť nemám k dispozici žádné švýcarské, jen moravské).

681.003-0, Štrba - Štrba zastávka, foto: Tomáš Krajcar ABe 8/12 RhB 3515, Punt Muragl Staz - Pontresina, Švýcarsko, foto: Richard Weber Podzim ve Wallisu (ETR 610); Sierre/Siders - Salgesch (Salgesch), Švýcarsko, foto: chuchichästli

Motorové lokomotivy

Konečně české stroje, že? A mezi mnou vybranými fotografiemi převažují dva autoři – Pavel Martoch a Petr Holub. Jsou pro mne v této kategorii hodně výraznými a jejich fotky jsou příjemné na pohled. Typické Česko. A Slovensko. Fotka Martina Mačangy se svěží a šťavnatou zelení kolem trati je působivá. Nebo Ravenův vlak ve slovenských lesích.

705.911-6, Kamenice nad Lipou - Včelnička, foto: Michael Hajn T 47.015, Hůrky, foto: Chary T 47.005, Obrataň zastávka - Sudkův Důl, foto: Žíža T 435.003, Chrást nad Sázavou - Krhanice, foto: Pavel Martoch T 435.003, Vlastějovice - Laziště, foto: Michael Hajn T 435.003 + 213.902, Štětkovice - Minartice, foto: Michael Hajn
721.549-4, Jeřmanice - Pilínkov, foto: Pavel Šturm 724.804-0, Třinec (Trzyniec), foto: Payus 730.613 + 730.634, Lupěné - Hoštejn, foto: Tomáš Kubovec 731.053-5, Poprad-Spišská Sobota - Matejovce pri Poprade, foto: Daniel Figliar 740.459-3 + 740.758-8, Hvězdoňovice - Okříšky, foto: Lenka 741.705-8 + 741.702-5, Smržovka - Smržovka-Luční, foto: Pavel Šturm 
742.280-1, Frenštát pod Radhoštěm - Kunčice pod Ondřejníkem, foto: Tomáš Krajcar 742.140-7, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub 742.436-9, Sepekov - Božejovice, foto: SimyV 742.180-3 + 742.303-1, Dolní Smrčné - Bransouze, foto: Lenka 742.206-6 + 742.284-3, Chodská Lhota - Kdyně, foto: Tomáš Mach 742.627-3 + 741.518-5, Stařeč - Kojetice na Moravě, foto: Lenka 
749.248-1, Červená Skala - Telgárt, foto: Martin Mačanga 749.121-0, Český Šternberk zastávka - Soběšín, foto: Pavel Martoch 749.162-4, Mšené Lázně - Charvatce, foto: Jiří Morche 749.262-2 + 749.263-0, Solopysky - Domoušice, foto: Pavel Martoch 750.308-9, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub 751.112-4, Medzibrodie nad Oravou - Bziny, foto: Michael Hajn 
T 478.1010, Malý Beranov - Luka nad Jihlavou, foto: Petr Holub 751.219-7, Spálenec - Volary, foto: Martin Klecán 752.045-5, Palota - výhybňa Víťazstva, foto: Raven 753.739-2, Ostrava - Mariánské Hory, foto: Payus 753.707-9 + 753.730-1, Jaroměřice nad Rokytnou, foto: Lenka 753.766-5, Lískovec u Frýdku, foto: Payus 
754.030-5, Suchovršice - Velké Svatoňovice, foto: Petr Holub 754.044-6, Jílové u Prahy, foto: Bean 754.035-4 + 754.073-5, Brekov - Humenné, foto: Pavel Martoch 754.044-6, Hořice na Šumavě - Mezipotočí, foto: Tomáš Krajcar 754.044-6, Zlenice - Lštění, foto: Petr Holub 754.061-0 + 843.005-0, Rynoltice - Zdislava, foto: Petr Holub 
770.412-5, Želénky - Chotějovice, foto: Andrew33 218.432-3 + 218.433-1, Oberstaufen - Röthenbach (Allgäu). Německo, foto: topič 218.420-8, Seeg - Lengenwang, Německo, foto: metys SU42.1003, Kulin Kłodzki - Lewin Kłodzki, Polsko, foto: mRKEF Tehachapi Loop, USA, foto: Miroslav Just 

Těžký výběr. Přetěžký. Pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Politici to dělají běžně, já výjimečně. Místo tří fotografií vybírám čtyři. Lenčina fotka s podmanivým násvitem má svoje kouzlo. Podzim, jak ho zachytili Pavel Martoch a Petr Holub. Dvě modré se žlutými vozy v podzimní krajině a červená obklopená žlutou. Pánové, povedlo se! V mém užším výběru nemůže chybět „těžký industriál“. Jednoznačně rozpoznatelný rukopis – Payus.

740.459-3 + 740.758-8, Hvězdoňovice - Okříšky, foto: Lenka 749.262-2 + 749.263-0, Solopysky - Domoušice, foto: Pavel Martoch 750.308-9, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub 753.739-2, Ostrava - Mariánské Hory, foto: Payus

Z technických důvodů je nutno rozdělit mé povídání do dvou částí


Vlad Poslat mail autorovi | 28.12.2016 (8:00)
Related newsopen/close

More on ŽelPage

More from Česká republika (celá)


Registered user stoupa  mail  
28.12.2016 (8:51)  
Joj! To se mi to prevelice líbí! Jak clanek, tak i fotky. Jen namátkou jsem fotky otevrel - hle - svýcarské i rakouské elektriky - a na záver "industirál" od velmi renomovanéko autora.

Pro mne nemá smysl soutezit (pro samu soutez), jen se kochat pohledem!
Dekuji!

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko