..: Netradiční ohlédnutí za rokem 2015 – 1. část :..

750.308-9, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub Stálí návštěvníci ŽelPage si zvykli, že zpravidla v 1. čtvrtletí nového roku je vyhlášena anketa „Fotografie roku“. Už má svou tradici – poprvé jste mohli vybírat z fotek nominovaných autory počátkem roku 2007. Postupem času se měnily kategorie, přibylo hodnocení odborné poroty – profesionálních fotografů. Až v letošním roce – nic. Ticho po pěšině. Ale protože nikdo z návštěvníků ŽelPage nepoložil otázku: „Proč,“ nemusím na ni hledat odpověď. Ono vlastně o nic nejde – vítěz v minulosti dostal diplom, někdy třeba i knížku, tričko, koláček nebo láhev dobrého sektu. A trošku ho to zahřálo u srdíčka a možná zase motivovalo vyrazit někam k trati s foťákem. Ale přeci jen soutěž měla velkou vypovídací schopnost – byla rychlým přehledem o těch nejzajímavějších fotkách, které v daný rok zdejší galerií prošly. Navíc fotky vybírali sami autoři. Připomeňte si jednotlivé roky: 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012, 2013 a 2014. Aby nechyběl rok 2015, kdyby se chtěl k němu někdo v budoucnu vrátit a přitom nechtěl „listovat“ v galerii celým rokem jako já, zkusil jsem si sám pro sebe „nominovat“ fotografie do „soutěže“ a vybrat ty, které se mně nejvíce líbí. Berte to tedy, prosím, jako netradiční ohlédnutí za rokem 2015.

Při výběru jsem zachoval kategorie, jak je znáte z posledního ročníku soutěže. Až když jsem začínal fotografie vkládat do tohoto článku, tak jsem si uvědomil jednu věc – vybíral jsem citem podle toho, jak se mně fotky líbily, nikoliv podle jmen autorů. Takže někteří autoři jsou v jednotlivých kategoriích zastoupeni několika fotkami, jiní tam nenajdou žádnou svou. Nu což, je to můj výběr, tak snad mi to prominete. Pokud by to někomu přesto vadilo, má dvě možnosti – buď si může jít stěžovat na lampárnu anebo si udělat výběr svůj.

Elektrické lokomotivy

Celkem mne zaskočilo, kolik elektrických lokomotiv se v galerii objevilo ze zahraničí. Je to příjemné, přitom fotky z domova v podání třeba Duhyho či Johníka za nimi v ničem nezaostávají. Ale jedna věc mně bije do očí – okolí tratí. Vidíte tu rozdílnost mezi Českem a Švýcarskem? Tam uklizeno, vystříháno. Těším se, až to tak bude vypadat u nás. Dočkám se?

380.002-6, Hr. Špičky - Hr. Černotín, foto: Duhy 362.110-9, Ošelín - Pavlovice, foto: Duhy 362.052-3, Želenice nad Bílinou - Odb. České Zlatníky odbočka, foto: Andrew33 350.001-4, Bocanovice (Boconowice) - Mosty u Jablunkova (Mosty koło Jabłonkowa), foto: Duhy 151.001-5, Lysá pod Makytou, foto: Johník 140.085-2 + 140.004-3 pk, Praha-Kyje - Praha-Libeň, foto: Pavel Martoch
371.002-7, Libčice nad Vltavou-Letky - Řež, foto: Filip Lebeda 371.201-5, Praha hlavní nádraží, foto: Duhy 193.205-2, Štrba - Štrba zastávka, foto: Pavel Martoch 193.206-0, Štrba - Važec, foto: Daniel Figliar 182.022-4, Stadt Wehlen (Sachs) - Kurort Rathen (Kr Pirna), Německo, foto: JirkaŠ Podzim ve Wallisu (Re 460); Sierre/Siders - Salgesch (Salgesch), Švýcarsko, foto: chuchichästli
1020.018-6, Penk (Pfaffenberg-Zwenberg-Brücke), Rakousko, foto: Martin Válek 1245.05 + 1020.018, Bad Hofgastein Haltestelle - Angertal, Rakousko, foto: Tomáš Kubovec 1016, Steinach in Tirol - St. Jodok, Rakousko, foto: JirkaŠ 1116.195-7 + 1116.235-1, Grieswirt - Fieberbrunn [2], Rakousko, foto: topič 1116.181-7 ÖBB, Grieswirt - Fieberbrunn [2], Rakousko, foto: Martin Válek 1116.184, Fieberbrunn [2] - Grieswirt, Rakousko, foto: Tomáš Kubovec
1116.181-7, Summerau - Freistadt [3], Rakousko, foto: metys Deh 4/4 Nr. 21 MGB, Stalden-Saas - Kalpetran, Švýcarsko, foto: Martin Válek Re 460, Faulensee - Spiez, Švýcarsko, foto: chuchichästli Ge 4 /4 III 642, Muot - Bergün/Bravuogn, Švýcarsko, foto: chuchichästli Ge 4/4 III RhB 642, Surava - Tiefencastel, Švýcarsko, foto: Louis Armstrong Re 4/4 + Re 6/6 (2x), Wassen - Eggwald (Spw), Švýcarsko, foto: JirkaŠ HGe 4/4-1, Andermatt - Nätschen, Švýcarsko, foto: JirkaŠ

Jsem rád, že nejsem – jako v soutěži – omezen jediným hlasem pro každou kategorii. Proto představuji fotky tři, ale pořadí po mně nechtějte. Zima a hory – dvě věci, které umocňují dojmy. A je jedno, zda to jsou Tatry (Daniel Figliar) nebo Alpy (Martin Válek). Jako třetí – chuchichästliho Švýcarsko. Záběr z této lokality v minulosti představil již Petr Lux, ale pohled do vzdáleného údolí se dvěma vrstvami mraků dodává fotografii na neopakovatelnosti. Jistě, mít v Alpách modrou oblohu je velmi příjemné. Nebývá to často. Ale oblaka – ta se neustále mění, ubývají, rostou, přeskupují se, plavou vzduchem, mění svou barvu… Jsou neopakovatelná. (A co pak taková ranní pra, že?)

193.206-0, Štrba - Važec, foto: Daniel Figliar 1116.181-7 ÖBB, Grieswirt - Fieberbrunn [2], Rakousko, foto: Martin Válek Ge 4 /4 III 642, Muot - Bergün/Bravuogn, Švýcarsko, foto: chuchichästli

Elektrické jednotky a vozy

Kupodivu i v této kategorii převládají v mém výběru jednotky zahraničních železničních správ. Ale výrazně mně z řady vystoupil jeden autor – chuchichästli. V jeho tvorbě převažují fotky ze Švýcarska. Když sleduji, jak se naši dopravci nechtějí či neumějí dohodnout na uznávání jízdenek na jedné trati a Ministerstvo dopravy slibuje, že připraví potřenou legislativu do dvou let, tak jen kroutím hlavou. Nemělo být něco takového připraveno již v době, kdy se vypisoval první tendr na rychlíky mezi Ostravou a Olomoucí přes Opavu? Ve Švýcarsku je sice silný národní dopravce, ale i spousta dopravců malých. A nemají problém s vzájemným uznáváním jízdenek. Navíc existují turistické síťové jízdenky platné po celém Švýcarsku, včetně mnoha lanovek. Proč se u nás chce zase vymýšlet něco nového, když jinde věci fungují? A dobře…

471.056-2, Ostrava-Vítkovice, foto: Payus 405.951-5, Tatranský Lieskovec - Štrba, foto: optus 650 jede 80 po 300; Brno hlavní nádraží - Brno-Chrlice (Brno-Komárov), foto: Martin Grill 681.003-0, Štrba - Štrba zastávka, foto: Tomáš Krajcar 661.101-6, Dolní Zálezly - Výh. Ústí nad Labem hlavní nádraží jih, foto: Patrik
4121.032, Hainburg a.d. D. Ungartor - Hainburg a.d. D. Personenbf, Rakousko, foto: Martin Mačanga TGV 505, Gare de Champagne-Ardenne TGV, Francie, foto: ŠimonP ETR 470.054, Pfaffensprung (Spw) - Wassen, Švýcarsko, foto: chuchichästli RABe 526, St. Gallen Haggen - Gübsensee, Švýcarsko, foto: chuchichästli BCFe 4/4 TPC, Sépey, Le - Planches, Les (Aigle), Švýcarsko, foto: chuchichästli BCFe 4/4 TPC, Exergillod - Les Fontanelles, Švýcarsko, foto: chuchichästli
150.202, Meiringen - Brünig-Hasliberg, Švýcarsko, foto: Tomáš Kubovec Gornergrat; Rotenboden - Gornergrat, Švýcarsko, foto: Tomáš Kubovec ETR 524.201, S. Nazzaro - Gerra (Gambarogno), Švýcarsko, foto: chuchichästli Podzim ve Wallisu (Domino RBDe 560); Sierre/Siders - Salgesch, Švýcarsko, foto: chuchichästli ABe 8/12 RhB 3515, Punt Muragl Staz - Pontresina, Švýcarsko, foto: Richard Weber Podzim ve Wallisu (ETR 610); Sierre/Siders - Salgesch (Salgesch), Švýcarsko, foto: chuchichästli

Co jsem si vybral? Pendolino pod Tatrami (Tomáš Krajcar). Kdo by si v dobách, kdy se o klopidle jen uvažovalo, představil, že ho tam někdy spatří? Tyto soupravy měly jezdit mezi Vídní a Berlínem. Do Vídně už nejezdí, do Berlína se ani nepodívaly. Ale pod Tatrami jim to sluší. Švýcarský podzim v podání Richarda Webera je díky jiným druhům stromů jiný než ten náš – trošku nezvyklý, ale působivý a zajímavý. Chuchichästliho fotka s ETR 610 projíždějícím mezi vinicemi mne láká sáhnout do mých zásob a otevřít si lahvinku nějakého dobrého vína (byť nemám k dispozici žádné švýcarské, jen moravské).

681.003-0, Štrba - Štrba zastávka, foto: Tomáš Krajcar ABe 8/12 RhB 3515, Punt Muragl Staz - Pontresina, Švýcarsko, foto: Richard Weber Podzim ve Wallisu (ETR 610); Sierre/Siders - Salgesch (Salgesch), Švýcarsko, foto: chuchichästli

Motorové lokomotivy

Konečně české stroje, že? A mezi mnou vybranými fotografiemi převažují dva autoři – Pavel Martoch a Petr Holub. Jsou pro mne v této kategorii hodně výraznými a jejich fotky jsou příjemné na pohled. Typické Česko. A Slovensko. Fotka Martina Mačangy se svěží a šťavnatou zelení kolem trati je působivá. Nebo Ravenův vlak ve slovenských lesích.

705.911-6, Kamenice nad Lipou - Včelnička, foto: Michael Hajn T 47.015, Hůrky, foto: Chary T 47.005, Obrataň zastávka - Sudkův Důl, foto: Žíža T 435.003, Chrást nad Sázavou - Krhanice, foto: Pavel Martoch T 435.003, Vlastějovice - Laziště, foto: Michael Hajn T 435.003 + 213.902, Štětkovice - Minartice, foto: Michael Hajn
721.549-4, Jeřmanice - Pilínkov, foto: Pavel Šturm 724.804-0, Třinec (Trzyniec), foto: Payus 730.613 + 730.634, Lupěné - Hoštejn, foto: Tomáš Kubovec 731.053-5, Poprad-Spišská Sobota - Matejovce pri Poprade, foto: Daniel Figliar 740.459-3 + 740.758-8, Hvězdoňovice - Okříšky, foto: Lenka 741.705-8 + 741.702-5, Smržovka - Smržovka-Luční, foto: Pavel Šturm 
742.280-1, Frenštát pod Radhoštěm - Kunčice pod Ondřejníkem, foto: Tomáš Krajcar 742.140-7, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub 742.436-9, Sepekov - Božejovice, foto: SimyV 742.180-3 + 742.303-1, Dolní Smrčné - Bransouze, foto: Lenka 742.206-6 + 742.284-3, Chodská Lhota - Kdyně, foto: Tomáš Mach 742.627-3 + 741.518-5, Stařeč - Kojetice na Moravě, foto: Lenka 
749.248-1, Červená Skala - Telgárt, foto: Martin Mačanga 749.121-0, Český Šternberk zastávka - Soběšín, foto: Pavel Martoch 749.162-4, Mšené Lázně - Charvatce, foto: Jiří Morche 749.262-2 + 749.263-0, Solopysky - Domoušice, foto: Pavel Martoch 750.308-9, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub 751.112-4, Medzibrodie nad Oravou - Bziny, foto: Michael Hajn 
T 478.1010, Malý Beranov - Luka nad Jihlavou, foto: Petr Holub 751.219-7, Spálenec - Volary, foto: Martin Klecán 752.045-5, Palota - výhybňa Víťazstva, foto: Raven 753.739-2, Ostrava - Mariánské Hory, foto: Payus 753.707-9 + 753.730-1, Jaroměřice nad Rokytnou, foto: Lenka 753.766-5, Lískovec u Frýdku, foto: Payus 
754.030-5, Suchovršice - Velké Svatoňovice, foto: Petr Holub 754.044-6, Jílové u Prahy, foto: Bean 754.035-4 + 754.073-5, Brekov - Humenné, foto: Pavel Martoch 754.044-6, Hořice na Šumavě - Mezipotočí, foto: Tomáš Krajcar 754.044-6, Zlenice - Lštění, foto: Petr Holub 754.061-0 + 843.005-0, Rynoltice - Zdislava, foto: Petr Holub 
770.412-5, Želénky - Chotějovice, foto: Andrew33 218.432-3 + 218.433-1, Oberstaufen - Röthenbach (Allgäu). Německo, foto: topič 218.420-8, Seeg - Lengenwang, Německo, foto: metys SU42.1003, Kulin Kłodzki - Lewin Kłodzki, Polsko, foto: mRKEF Tehachapi Loop, USA, foto: Miroslav Just 

Těžký výběr. Přetěžký. Pravidla jsou od toho, aby se porušovala. Politici to dělají běžně, já výjimečně. Místo tří fotografií vybírám čtyři. Lenčina fotka s podmanivým násvitem má svoje kouzlo. Podzim, jak ho zachytili Pavel Martoch a Petr Holub. Dvě modré se žlutými vozy v podzimní krajině a červená obklopená žlutou. Pánové, povedlo se! V mém užším výběru nemůže chybět „těžký industriál“. Jednoznačně rozpoznatelný rukopis – Payus.

740.459-3 + 740.758-8, Hvězdoňovice - Okříšky, foto: Lenka 749.262-2 + 749.263-0, Solopysky - Domoušice, foto: Pavel Martoch 750.308-9, Libuň (Vlečka Libuň - Sklopísek Střeleč), foto: Petr Holub 753.739-2, Ostrava - Mariánské Hory, foto: Payus

Z technických důvodů je nutno rozdělit mé povídání do dvou částí


Vlad Poslat mail autorovi | 28.12.2016 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von ŽelPage

Weitere aus Česká republika (celá)


Korrespondent oder ŽP Mitglied stoupa  mail  
28.12.2016 (8:51)  
Joj! To se mi to prevelice líbí! Jak clanek, tak i fotky. Jen namátkou jsem fotky otevrel - hle - svýcarské i rakouské elektriky - a na záver "industirál" od velmi renomovanéko autora.

Pro mne nemá smysl soutezit (pro samu soutez), jen se kochat pohledem!
Dekuji!

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2017 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko