..: Německý železniční flak ve Vojenském muzeu v Králíkách :..

Válečný snímek železničního flakuKrálíky - Od poloviny roku 1944 musela německá armáda na našem území čelit novému nebezpečí ze strany spojeneckého letectva. Masového měřítka dosáhly specializované útoky tzv. "hloubkařů" či "kotlářů" na vlakové soupravy. Jedním z přijatých opatření bylo jejich vybavení protiletadlovou obranou. Nikoliv jediným technickým řešením bylo vybavení běžných plošinových vozů improvizovanými palebnými postaveními ze železobetonových prefabrikátů. Ty měly tvar jakýchsi velkých skruží ukrývajících ponejvíce jednohlavňový 2 cm flak vz. 30 či čtyřhlavňový flak vz. 38 (ale i další typy) a malých hranatých skladů munice.

Obsluha tohoto vozu mívala k dispozi i ubytovací prostor tvořený obvykle dřevěnou stavbou s dvojitými stěnami vyplněnými pískem, či jiným podobným materiálem. V druhé polovině dubna 1945 dorazila souprava vyzbrojená protiletadlovými čtyřčaty ráže 20 mm (Flak-Vierling) i do Nymburku. Její úplný osud není jasný, ale pamětníci tvrdí, že železobetonové prefabrikáty byly z těchto vozů shozeny v padesátých letech nedaleko odbočky Babín. Protože jsem měl tu čest se po půl století alespoň malou měrou podílet na jejich objevování, píši tento článek.

Poprvé jsem se s pozůstatky železničního flaku u Babína setkal již na přelomu let 1995 a 1996, kdy jsem v Nymburku sloužil. Tenkrát jsem ovšem vůbec netušil o co jde. Byl jsem tenkrát kolegy upozorněn na existenci železobetonového bunkru, který se nachází západně od města (viz další odstavec). Po jeho prozkoumání jsem pátral po dalších podobných a tak mi kdosi řekl, že je "něco" na Babíně u čtvrté traťové koleje. Věnoval jsem "tomu" vyklonění z okna při okolní jízdě vlakem. "To" se ovšem jevilo jen jako hromada skruží. Další vyptávání po nymburské stanici mi přineslo mylné zjištění, že na Babíně došlo kdysi k nehodě loženého plošinového vozu, po které nebylo řádně uklizeno, a tak jsem tu "hromadu betonu" pustil z hlavy.

Pozorovatelna u NymburkuNyní se vrátím k bunkru dodnes stojícímu západně o Nymburku. S železničním flakem sice nesouvisí, ale se železnicí a bombardováním ano, tak by bylo škoda se o něm nezmínit. Bunkry podobného určení byly v době válečné i poválečné stavěny na dohled nebo přímo uprostřed strategických lokalit (továren, dopravních uzlů). Jednalo se o pozorovatelny, jejichž posádka měla za úkol z relativně bezpečného místa provádět lokalizaci dopadu nevybuchlých pum, což přispívalo k rychlejší ponáletové sanaci napadeného prostoru. Náš objekt patří k těm velkorysejším. Je vybaven třemi průzory (sever, východ, jih) a na západní straně svislou vstupní šachtičkou, která se pod malým záhozem lomí do vodorovné. Protože má v okolí Kolína tři shodně stavebně řešené bratříčky, které zde stály již v polovině roku 1944, lze předpokládat, že i náš objekt je ze stejné doby. Jeho úkolem bylo sledování zejména prostoru železničního uzlu a železničních opraven. Je ho možné zahlédnout při výjezdu z nymburského hlavního nádraží ve směru na Lysou nad Labem. Nachází se v poli jižně od trati (cca 600 m) a západně od sídlištní zástavby (cca 400 m). Vede kolem něj polní cesta.

Ale zpět na Babín. Někdy brzy po přelomu tisíciletí se na tvrzi Bouda u Králík objevila informace o železobetonovém obrněném vlaku. Vypadala na první pohled dost prapodivně. Ovšem, když její poskytovatel upřesnil lokalizaci, byl jsem nucen zkonstatovat, že kolem tohoto unikátu jsem delší dobu jezdil vlakem do práce, aniž bych tušil, o co jde. Následovalo několik malých expedicí za účelem zdokumentování stavu. Jednu, ze které pocházejí fotografie, jsem provedl osobně. Těžké komponenty flaku ležely u čtvrté traťové koleje nedaleko železničního mostu na Babíně a vesele se propadaly do podloží a zarůstaly křovím. Permanentně jim hrozilo, že budou překážet při nějaké rozsáhlejší výluce a že naběhnou chlapi se sbíječkami a zlikvidují je. Signály o tomto scénáři ze strany ČD existovaly již tenkrát. Žádná jiná přístupová komunikace kromě železnice k nim tenkrát neexistovala. Provedl jsem ještě jakousi sondáž u tamní traťovky na téma naložení a odvezení po kolejích, což se ukázalo zejména z finančních důvodů jako neuskutečnitelné. Tím aktivity mé i ostatních okolo komponetnů načas skončily.

V roce 2005 v nich pokračovalo s Boudou spřízněné Vojenské muzeum v Králíkách. Objevily se aktuální informace o zprovoznění lesní cesty do inkriminovaného prostoru a o chystané likvidaci komponentů. Majitel pozemku, tj. SŽDC, proti odvozu nic neměl a tak byl za obrovského úsilí nadšenců z VMK proveden. Za velkého mediálního poprasku a chřestění trestním oznámením ovšem do dění vstoupil Vojenský historický ústav, resp. jeden z jeho zaměstnanců, který začal tvrdit, že komponenty již delší dobu patří do jeho sbírek. Nepodivnější na tomto tvrzení je ovšem fakt, že vlastník pozemku, který je mohl technicky kdykoliv zlikvidovat, o jejich údajné památkové ochraně vůbec netušil. Komponenty nebyly žádným způsobem označeny jako sbírkový předmět VHÚ. V současné době panuje mezi VMK a VHÚ v této kauze něco jako ozbrojené příměří. VMK pracuje na získání železničního vozu a přípravě instalace komponentů německého flaku na tento vůz. Věřme, že to vše proběhne úspěšně a že si budeme moci tento unikát prohlédnout v celé jeho kráse.

Zdroj informací: Osobní zjištění a tisková prohlášení Vojenského muzea v Králíkách.

Za technickou pomoc děkuji Petrovi Novotnému z modelářského klubu Zababov.

Dobová fotografie železničního flaku pochází z knihy Romana Karpaše a kol. "Stalo se na severu Čech 1900/2000" a byla použita s laskavým svolením Nakladatelství 555.


Railfort Poslat mail autorovi | 11.2.2007 (12:49)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Railfort  mail  
15.02.2007 (21:01)  
Jak jsem slíbil, tak plním. Co je to za objekty jsem objevil na webu www.vojenstvi.cz v otázkách a odpovědích.

Otázka:
Nedávno jsem narazil na skupinu tří neznámých bunkrů u bývalého VVP Milovice, konkrétně u silnice mezi Benáteckou Vruticí a Jiřicemi. Jednalo se o objekty pouze s jednou střílnou ve tvaru podlouhlé štěrbin, s několika stupni vyvedenými v betonu bez ocelových prvků, vchod se nacházel vedle střílny ve stejné stěně, na stropě byly železné pláty. Rozhodně nejde o lehké objekty vzor 37 a asi ani o vzor 36. (odpovídá Pavel Šrámek)

Odpověď:
Jak nás informoval kolega Jaroslav Beneš, který se výzkumem VVP Milovice dlouhodobě zabývá, jedná se německé betonové bunkry postavené během druhé světové války, které sloužily (resp. měly sloužit) jako pozorovatelny, úkryty nebo strojovny. U Jiřic se tehdy nalézala cvičná střelnice "Schiessbahn III Jirschitz", kde bylo postaveno celkem 10 objektů a na samém okraji střelnice ještě jedna pozorovatelna. Z těchto objektů byly tři strojovny a zbytek pozorovatelny pro vyhodnocování střeleb. Objekty nebyly stavebně dokončeny a střelnice pravděpodobně nikdy nesloužila svému účelu.
registrovaný uživatel Railfort  mail  
15.02.2007 (19:15)  
Zcela jistě Vám mohu tvrdit, že v okolí Jiřic ani v okolí Benátek nad Jizerou se žádné opevnění spadající do systému československého opevnění z let 1935-38 nenachází. Válečná strategie počítala s organizovaným ústupem čs. vojsk na Slovensko za využití tzv. ústupových příček. První z nich (téměř dokončená) vedla od Lužických hor k Mělníku - Velvarům - Berounu a dále podél Vltavy do Jižních Čech. Další dvě (Vysočina a slovenské pomezí) nebyly vybudovány. Praha byla za pomoci této příčky bráněna pouze ze západu, z východu nikoliv. K úvaze, že se jedná o sovětskou provenienci mne vedl fakt, že je to blízko Milovic. Sovětské objekty z této lokality jsem už nějaké viděl.
Nepšesvědčujte mně, že u Nymburka je objekt našeho předválečného opevnění. Prostě tomu tak není. Pro porovnání jsou tři stejné další v Kolíně, všechno to jsou pozorovatelny směřované do prostoru jednotlivých tamních chemických podniků. Že by bránily pole v okolí Kolína před útokem německých vojsk z kolínských chemiček?:-)
Nicméně propátrám weby, co by to mohlo být za objekty a výsledek umístím sem.
14.02.2007 (21:45)  
Takze, fotky bohuzel, bo jsem se tak dlouho chystal na pruzkum toho prostoru, ze jsem se s toho prostoru preventivne vytratil a pak uz nebyla vule a prilezitost vubec.
Na sovetskou provinienci bych to nesvadel, protoze to nedava logiku, proc by to kdo v tomto prostoru budoval ? Krom toho, v Jiricich je snad jeden objekt i v zahrade ci v nejakem "vlastnenem" prostoru a to by po obnove dediny po valce asi nikdo tam nedaval.
Co se tyce orientace na vychod, to neni problem. Protoze nezapominejte, kde vsude bylo nemecko a kde se predpokladal (a i planoval) hlavni uder proti C(S)R. Vybavuje se me jedna mapka (nevim kde, kdy jsem ji potkal) a tam bylo znazorneno opevneni Prahy i s vychodu, tremi pasy LO dookola, kupodivu nesouvislimi, lec prekryvajici se v jakesi vzdalenosti, ale zase je to jen matna vzpominka a opravdu nevim odkud.
Co se tyce LO vz 36/37, nepamatuji si az tak uplne presne ktery je ktery, to zadna.
Velikost strilny, mam za to, ze zmenseni otvoru strilny se necha obcas videt i na LO v pohranici, vetsinou to je kus plechu s jednim/nejakym otvorem.
Dale, cela radas LO v dane oblasti je vyznacena na mape KCT c.17, pokud si to pamatuji dobre, bohuzel ji u sebe nemam a snad tam i byl nejaky pokec na druhe strane. Takze by snad nemel problem se tam jet kouknout. V kazdem pripade je to nadherne videt v okoli silnice Benatky n/J - Jirice - Lysa n/L, kousek za vyjezdem (~1-2km) s Benatek vlevo u lesika (za tamejsi prumyslovou oblasti) je i nejaky vetsi objekt, je (byl) na nem posed myslivcu.
Takze asi tolik, co se me tak nejak vybavuje.
Na druhou stranu, i pro me to bylo prekvapko, kdyz jsem to tam videl prvne.
Pavel
registrovaný uživatel Railfort  mail  
14.02.2007 (7:52)  
Díky za pozitivní ohlasy, tolik jsem jich opravdu nečekal.

Reakce:
S naprostou jistotou mohu prohlásit, že zmíněná pozorovatelna nemá nic společného s naším předválečným opevněním, tzn., že se nejedná o LO vz. 37 ani o objekt tzv. Pražské čáry. Takovýchto pozorovacích objektů vzniklo za protektorátu či posléze za komunismu na našem území velké množství. Chápu, že Vás poněkud mate vnější čtvercový tvar průzorů, ale při blízkém pohledu byste zjistili, že vlastní pozorovací štěrbiny jsou velmi úzké a pro palbu velmi nepraktické. Navíc je otočen k východu a nikoliv k západu. Co je mezi Lysou nad Labem a Benátkami na Jizerou skutečně netuším. Pražská čára a navazující tzv. Liběchovská příčka vede v přibližné linii Velvary - Mělník - Dubá. Spíš bych to považoval za sovětskou provenienci. Nebyly by nějaké fotky?
12.02.2007 (22:31)  
Diky za zajimavy clanek... roky sem jezdil do Nymburka a premyslel co to muze byt, myslel jsem ze vykolejilv oblouku vlak s nejakym materialem a nikdo se neobtezoval s uklidem, az pri jejich odvazeni jsem se dovedel co to doopravdy je z mistniho tisku myslim. Ten bunkr znam, ale pozorovaci mi taky neprijde... ale nejsem odbornik.
12.02.2007 (17:48)  
Je pozoruhodné, že betonové předměty přežily jak elektrifikaci tratí, tak několik obnov kolejí, které se tam za těch 60 let uskutečnily.
registrovaný uživatel Jakuza  mail  
12.02.2007 (11:26)  
ČLánek je opravdu hezký
Ale dál k LO vz. 37. Žádný z doposud publikovaných knižních titulů neuvadí nic 3 střílnového vz 37. Jediný objekt LO s 3 střínami byl typ C vz 36. NA druhou stranu proč má objekt na pozorování bombardování takhle malé průzory. Vždyť z roho je v celku ho**** vidět. Osobně bych čekal lehké objekty zdánlivě připomínající pozorovatelny na atlantickém valu budovaném Němci proti západní invazi.
12.02.2007 (10:33)  
V tom pripade by me teda zajimalo, co je to v tom okoli obce Jirice smerem k Lyse nad Labem a ze jich tam je dost v tech polich, ostatne jsou dobre vyditelne s cesty Benatky nad Jizerou - Lysa nad Labem. A jeden je i kousek od zst. Vlkava. Mam za to, ze prazska cara mela snad tri stavebni useky, ci sektory, ci jak se to jmenuje a ten zapadni byl jenom jeden s nich.
Ale zase hadat se nemam v umyslu.
Pavel
12.02.2007 (9:19)  
pro Pavla Pilného: V žádném případě se nejedná o objekt LO vz. 37. Pražská čára vedla západně od Prahy, začínala u Slap a končila u Mělníka.
Jinak je to velmi zajímavý článek a děkuji za něj.
dopisovatel nebo člen ŽP Payus  mail  
11.02.2007 (17:30)  
parádní článek...to mám rád takové "válečné" témata,zvlášť když toho mám "hafo" v rodišti
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko