..: Nelehký život elektrické jednotky 470, díl druhý - Provoz :..

Ilustrační obrázekBohumín - Po téměř dvou měsících se ŽelPage vrací k seriálu o osudu elektrických jednotek řady 470. První jízdní zkoušky jednotky 470.001/002 byly zahájeny na začátku roku 1991, a to na zkušební trati výrobce ze Studénky do Bartošovic. Na veřejnou železniční síť se "Kraken" poprvé dostal 21. 2. 1991, kdy se uskutečnila zkušební jízda s prototypovou komisí na palubě. V březnu pak probíhaly testy na okruhu v Cerhenicích.

Dne 2. 5. 1991 byla jednotka předána LD Bohumín, které s ní mělo najezdit prvních 100 000 km v ostrém provozu. Severomoravské depo bylo výrobcem zvoleno, aby mohli jeho technici provádět servisní zásahy a úpravy prototypu v případě technických problémů. Od 3. 5. pak začala další fáze testování. Jednotka jezdila bez cestujících na trati Bohumín - Hranice na Moravě a zpět, kdy docházelo k simulování ostrého provozu. Pro případ technických potíží byl její jízdní řád sestaven tak, aby mohlo dojít k dlouhodobějšímu zastavení ve Studénce, popřípadě k zajetí na zkušební bartošovickou trať. Čas od času probíhaly zkoušky také na vlacích mezí Bohumínem a Petrovicemi u Karviné.

Nasadit jednotku nejprve bez cestujících se ukázalo jako dobrý krok, jelikož pár dní po zahájení zkušebních jízd odhalili technici větší množství poruch nižší závažnosti, kvůli kterým musela být jednotka odstavena. Po jejich odstranění provoz pokračoval, a to včetně provozního ošetření a testu mytí soupravy na myčce uzpůsobené pro mytí patrových souprav Bpjo v Bohumíně. Za jeden týden najel "Kraken" celkem 1713 km.

Prvním velkým dnem jednotky se stal 11. 5. 1991, kdy byla uskutečněna předváděcí jízda z Bohumína do Prahy a zpět. Dva dny po té byl zahájen pravidelný provoz s cestujícími, a to na vlacích z Ostravy Poruby (dnes Ostrava - Svinov) do Českého Těšína a zpět. Pravidelný denní proběh jednotky činil 695 km. V době tohoto provozu byly výrobcem laděny různé komponenty, jelikož neustále docházelo k různým závadám lehčího rozsahu. Šlo převážně o problémy s plynulostí regulace brzdění a rozjezdu vozidla. Po jejich vyřešení došlo k další předváděcí jízdě, a to 16. 6. 1991 do Žiliny na výstavu.

Nedlouho poté, 20.6.1991, došlo k předání jednotky do Prahy. Za necelé dva měsíce provozu najel "zelený kraken" na Ostravsku celkem 20 180 km, a to bez jakýchkoli velkých poruch, jelikož výše zmíněné záležitosti byly pouze drobného rázu. Zbylých 80 000 testovacích kilometrů najížděla souprava v okolí pražské aglomerace. Tam docházelo jak k jízdám s cestujícími, tak i k testům na Cerhenickém okruhu, kde se již mohla potkávat s druhým prototypem, jenž byl na rozdíl od prvního vyveden do modrošedého barevného schématu, který mu až na drobnější změny laku na čele motorového vozu zůstal dodnes.

470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V

Předchozí díl seriálu: Nelehký život eletrické jednotky 470 - Zrození

Zdroje: ŽM - Atlas vozidel 4, Elektrické jednotky, ŽelPage


Samir Lepara | 4.11.2008 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu ČR Moravskoslezský ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Hanys  mail  
04.11.2008 (17:42)  
Ex 120"Košičan" ty seš vážně exot.Co by to asi bylo jinýho?

Nový nátěr těžko,protože ho ten šrot asi nemine.
04.11.2008 (17:30)  
ano na horní fotce je zelený z lokomotivou řady 742
04.11.2008 (17:27)  
heh mohli by mu dát nový nátěr pokud nejde do šrotu xD ..dělá ostudu.. teď nemyslím výtvory sprejerů
04.11.2008 (17:02)  
Mimochodem, zelený Kraken už přišel o sedačky - byly použity do reko 054.2
04.11.2008 (16:40)  
Ex 120 "Košičan" napsal: a tohle je kraken?ten z třebové nebo jiný?myslím toho zeleného
Vidíš na obrázku něco zelenýho?
04.11.2008 (16:02)  
a tohle je kraken?ten z třebové nebo jiný?myslím toho zeleného
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko