..: Nelehký život elektrické jednotky 470, díl druhý - Provoz :..

Ilustrační obrázekBohumín - Po téměř dvou měsících se ŽelPage vrací k seriálu o osudu elektrických jednotek řady 470. První jízdní zkoušky jednotky 470.001/002 byly zahájeny na začátku roku 1991, a to na zkušební trati výrobce ze Studénky do Bartošovic. Na veřejnou železniční síť se "Kraken" poprvé dostal 21. 2. 1991, kdy se uskutečnila zkušební jízda s prototypovou komisí na palubě. V březnu pak probíhaly testy na okruhu v Cerhenicích.

Dne 2. 5. 1991 byla jednotka předána LD Bohumín, které s ní mělo najezdit prvních 100 000 km v ostrém provozu. Severomoravské depo bylo výrobcem zvoleno, aby mohli jeho technici provádět servisní zásahy a úpravy prototypu v případě technických problémů. Od 3. 5. pak začala další fáze testování. Jednotka jezdila bez cestujících na trati Bohumín - Hranice na Moravě a zpět, kdy docházelo k simulování ostrého provozu. Pro případ technických potíží byl její jízdní řád sestaven tak, aby mohlo dojít k dlouhodobějšímu zastavení ve Studénce, popřípadě k zajetí na zkušební bartošovickou trať. Čas od času probíhaly zkoušky také na vlacích mezí Bohumínem a Petrovicemi u Karviné.

Nasadit jednotku nejprve bez cestujících se ukázalo jako dobrý krok, jelikož pár dní po zahájení zkušebních jízd odhalili technici větší množství poruch nižší závažnosti, kvůli kterým musela být jednotka odstavena. Po jejich odstranění provoz pokračoval, a to včetně provozního ošetření a testu mytí soupravy na myčce uzpůsobené pro mytí patrových souprav Bpjo v Bohumíně. Za jeden týden najel "Kraken" celkem 1713 km.

Prvním velkým dnem jednotky se stal 11. 5. 1991, kdy byla uskutečněna předváděcí jízda z Bohumína do Prahy a zpět. Dva dny po té byl zahájen pravidelný provoz s cestujícími, a to na vlacích z Ostravy Poruby (dnes Ostrava - Svinov) do Českého Těšína a zpět. Pravidelný denní proběh jednotky činil 695 km. V době tohoto provozu byly výrobcem laděny různé komponenty, jelikož neustále docházelo k různým závadám lehčího rozsahu. Šlo převážně o problémy s plynulostí regulace brzdění a rozjezdu vozidla. Po jejich vyřešení došlo k další předváděcí jízdě, a to 16. 6. 1991 do Žiliny na výstavu.

Nedlouho poté, 20.6.1991, došlo k předání jednotky do Prahy. Za necelé dva měsíce provozu najel "zelený kraken" na Ostravsku celkem 20 180 km, a to bez jakýchkoli velkých poruch, jelikož výše zmíněné záležitosti byly pouze drobného rázu. Zbylých 80 000 testovacích kilometrů najížděla souprava v okolí pražské aglomerace. Tam docházelo jak k jízdám s cestujícími, tak i k testům na Cerhenickém okruhu, kde se již mohla potkávat s druhým prototypem, jenž byl na rozdíl od prvního vyveden do modrošedého barevného schématu, který mu až na drobnější změny laku na čele motorového vozu zůstal dodnes.

470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V 470 003, foto: Vítek_V

Předchozí díl seriálu: Nelehký život eletrické jednotky 470 - Zrození

Zdroje: ŽM - Atlas vozidel 4, Elektrické jednotky, ŽelPage


Samir Lepara | 4.11.2008 (16:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus ČR Moravskoslezský ČR Praha ČR Středočeský


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Honza  mail  
12.11.2008 (13:03)  
Jinak: Kraken patří mezi moje neoblíbené vozidlo, ale když bych přehlédl nehezký vzhled hnacích vozů, katastrofální nátěr a nevhodné barevné řešení interiéru, byly by to panťáky docela suprové.
Ty nástupní prostory a interiér je docala bezva.
Registrierter Benutzer Honza  mail  
12.11.2008 (13:00)  
Sova: To byl hodně nepovedený vtip. Kolik 460 je zrušených? A přežilo z nich něco?
Pro přesnost: 460 002, 460 036 (ZSSK) vyhořely, 460 022 a 460 081 se proměnily v hromadu bordelu po srážce.
A cpát do krakena starou odporovou regulaci z 451, to by asi dobře nedopadlo.
Raději by mohli udělat výstroj z 471.
07.11.2008 (18:21)  
Miroslav Zikmund : oni šmrdlaj vše jedním hadrem ať jde o stolky podlahu WC prkénko parapet apod sám to vidím ve Vysočanech když tam přijede eso s b-čky a jedním beer.

oni se stím prostě nese.....
06.11.2008 (21:35)  
michalt : ano návrat do doby reálného socialismu. Něco podobného jsem v nových vozidlech na západ od Šumavy a Krušných hor neviděl. DP to idělá proto, že koženku může otírat nekvalifikovaný šmudla jen s hadrem, zatímco práce s vysavačem nebo čističem je práce kvalifikovaná, která musí být více zaplacena. Holt koženková lobby platí lépe než lobby textilní.
Ovšem vandal může poškodit tu koženku, takže nejlépa tam dát dřevěné sedačky - ostatně ty jsou třeba ve Vídni nebo švýcarských městech.
06.11.2008 (19:50)  
Lak je zbytečná práce stejně sleze
06.11.2008 (15:23)  
Myslím, že to by bylo jedině dobře. I Dopravní podnik v Praze už začíná dávat do autobusů zase koženková sedadla.
Když vidím na Smíchově jak se homelesové válejí v koutě, kam já bych se štítil stoupnout a pak nastoupí do autobusu a uvelebí se na plyšová sedadla... BRRR... Nesedám si na plyšová sedadla. Koženková se aspoň trochu otřou těmi co na nich seděli před vámi ;-).
Inu zlatá sedadla v žabotlamech ;-).
06.11.2008 (15:00)  
vstoupím do rozhovoru

sedadla by se dali přečalounit
Registrierter Benutzer SYN 
06.11.2008 (11:53)  
No vida, na boty jsem zapoměl já blbec on asi nikdo vlakem bosky nechodí :-)
Jo 471 je dle výkresu dole o půl palce (13mm) vyšší.
06.11.2008 (11:33)  
Mohl bych to zkusit přeměřit ;-). Ale těch 199cm by možná odpovídalo. Když se k tomu přidá výška podrážek (moje boty do práce 3.5cm), nějaký vlasy, tak to je 197cm. Při chůzi vlakem musím být shrbený a lechtání hlavy stropem za jízdy moc příjemný není. Ve 471 to tak hrozný není, ta mi přijde o trochu vyšší.
Registrierter Benutzer SYN 
06.11.2008 (10:50)  
michalt: Abych se ujistil že to správně chápu - znamená to že strop interiéru Krakena je níže než 193cm? Tak to by pak dveře oddílu (které dle foto nesahají až do stropu) musely mít světlou výšku zhruba 185cm? To by tedy byla síla které se mi až nechce uvěřit...
A pokud se u rozteče sedadel nechali inspirovat vozy Bdmtee (řádově současníky Krakena) tak to by sedělo s tím co popisujete, problém je v tom že tady okolo Brna takhle jezdíme 50% všech vlaků.
Fakt je že podle výkresu na tom ani Žabotlam není o moc líp - 1530mm...

Edit - tak podle výkresů má spodní patro vložáku 070 výšku 199cm což mi příjde teda dost tvrdý pro ty co měří víc (a nebude jich zase až tak málo) ale pro Vás by to mělo jakž takž stačit. Rozteč sedadel (modul "čtyřek") by měl údajně být 1600mm, ale je otázka jestli to dále nesnižuje jejich tvarování...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko