..: Nejzatíženější kolej v České republice :..

Lokalizace traťového úseku Hranice na Moravě - Prosenice, foto: ČD, a.s. & zirecek Hranice na Moravě - Jmenuji se "nejzatíženější", jsem traťová kolej, prý nejzatíženější železniční kolej v České republice, po mně jezdí údajně nejvíce provozní zátěže v hrubých tunách. Na jakém traťovém úseku to asi bude. Zkusíš hádat, už víš, tušíš? Názorů a tipů může být mnoho.

Ahoj, zdravím Tě čtenáři ŽelPage, těší mě!

Statistika mluví jednoznačně, jsem na prvním místě v provozním zatížení sledovaných kolejí v České republice. Jsem traťová kolej č. 1 v úseku Hranice na Moravě - Prosenice. Mám výrazně nejvyšší provozní zatížení na síti SŽDC, s. o., z čehož se odvíjí například roční počet jízd měřícího vozu žel. svršku, který zde jezdí vícekrát než standartně na hlavních tazích.

V následujících řádcích se Ti chci představit, říci něco o mém traťovém úseku, který lze v jízdním řádu nalézt pod tratí č. 270 v úseku Bohumín - Přerov.

Jsem poměrně nová, položili mě novotou zářící v roce 2000, defektoskopických závad mám zatím poskromnu. Co nestihli zhotovitelé v roce 2000, to dodělali v roce 2001. Můj svršek je klasický koridorový z kolejnic UIC 60, betonových pražců B91S a z bezpodkladnicového pružného upevnění pomocí spon Pandrol FastClip. Nevím, který úředník to vymyslel, když většina mých koridorových kolegyň má pružné svěrky Vossloh. Můj železniční spodek je standardní všehochuť, podle toho jak, kde a co projektanti namalovali. Bohužel peněz nebylo nazbyt, takže se šetřilo, kde to šlo. Tomu, bohužel, odpovídá dnešní stav, což možná pociťuješ sám, když se vezeš ve vlaku po mých kolejnicích.

V úseku Hranice na Moravě až Prosenice procházím přes ŽST Drahotuše, ŽST Lipník nad Bečvou, zastávku Osek nad Bečvou (byla nově zbudována při "koridorizaci"), ŽST Prosenice. Společně s mou kolegyní, spolusouputnicí - kolejí č. 2, tvoříme dvoukolejku s levostranným provozem, elektrizovanou stejnosměrnou napájecí soustavou 3 kV, zabezpečenou oboustranným trojznakovým autoblokem. To vše hlídá ESA 11, která by již měla být doplněna o "nástavbu", aby se snížilo riziko ztráty vlaku ve stanicích. Příští rok snad započne rekonstrukce uzlu Přerov, v souběhu s touto stavbou se má vybudovat centrální dispečerské pracoviště v Přerově, kde bude centralizováno komplet řízení dálkového provozu Bohumín - Břeclav, stanice Přerov. Páni, to už bude poježděníčko, :o).

Proč jsem nejzatíženější kolejí v ČR? No, zkuste do jedné dvoukolejky z obou stran napojit dvě významné elektrizované dvoukolejné tratě a ještě jednu jednokolejnou trať, jež má být v budoucnu také dvoukolejná. Tato doprava se spojí a vměstná na dvě koleje do Moravské brány; je to poměrně hodně na jednu trať, nemyslíte? Také se uvažovalo o vybudování třetí koleje při projektování této části II. koridoru. Nakonec se usoudilo, že se to s moderním zabezpečovacím zařízením "vyjezdí". Můžete na mně spatřit různorodou osobní, nákladní zátěž v ose Praha - Ostrava, Brno - Ostrava, Břeclav - Ostrava, Praha - Vsetín, ale též mezinárodní provoz na tyto destinace navazující. Stačí se postavit vedle tratě a můžete sledovat čilý dopravní ruch, kdy pořád něco "jede". Pro nákladní dopravu je to jeden z nejvýnosnějších úseků v ČR, "Nexáků" Polsko <-> Rakousko tu jezdí opravdu hodně. Kdyby tomu odpovídaly finance do pravidelné údržby, to bych hned lépe vypadala. Holt, mám to těžký život.

Projížďka traťovým úsekem Hranice na Moravě - Prosenice

Představte si, že jedete vlakem vyšší kvality na vozebném rameni Ostrava -> Praha. Právě jste zastavili v ŽST Hranice na Moravě na nástupišti č. 3, koleji sedmé... . Dveře se zavírají, vyrážíte směrem na Prosenice. Fíra za to "bere", cítíte jak jednotlivé rychlostní stupně "krysy" cukají s prvními vozy. Přejíždíte dvojitou kolejovou spojku v Hranicích, pravostranným obloukem se ocitáte na Hranickém viaduktu. Na konci 410 m dlouhého viaduktu už vidíte vlevo bývalou továrnu LG Philips. Jelikož si užíváte nadnárodního komfortu vozu řady B se špalíkovými brzdami, váš vlak bude dále pokračovat max. rychlostí 110 km/h oproti možné výjimečné rychlosti 120 km/h. Přejíždíte Drahotušskou spojku, následně malebný Drahotušský viadukt (je to můj oblíbenec, mám z něj hezký výhled na kouzelné okolí). Po průjezdu ŽST Drahotuše max. rychlostí 120 km/h přijíždíte do lokality Slavíč, kde míjíte jednotku řady 680 v protisměru jedoucí max. rychlostí 160 km/h. V protisměrných obloucích před Jezernickým viaduktem vypadá Pendolino vážně dynamicky. Ještě, že je tato jednotka tak lehká a zatěžuje mne méně než pomaleji jedoucí nákladní vlaky. Po přejezdu Jezernického viaduktu už vás čeká dlouhý přímý úsek do ŽST Lipník nad Bečvou. Celkem to s vámi hází, Bčko není zrovna v kondici a žel. spodek taktéž, vypadám tady místy jak silné vlnobití. Vlevo můžete vidět hrad Helfštýn, vpravo novou cihelnu a ještě dále D1čku před dokončením. Hm, asi si otevřu cestovní kancelář, :-). V "esíčku" ŽST Lipník nad Bečvou zpomalujete na 100 km/h do obloukového prosenického zhlaví. Je to tady ťip-ťop, i Pendolino tu jede jen 110 km/h. Vlevo se ještě míhá pestrá květinová kulisa celé stanice se sličnou paní výpravčí. Líbí se Vám? Mně jo, :-). Kvůli špalíkům zase jedete jen 110 km/h většinu úseku Lipník nad Bečvou - Prosenice, zatímco soupravy s kotoučovými brzdami smí 120 km/h. Zastávka Osek nad Bečvou vypadá poněkud osamoceně v polích; alespoň výdřeva původních skleněných tabulí vypadá lidsky a vandalům odolává lépe než původní skleněná výplň. V protisměru jedoucí nákladní vlak míjíme před ŽST Prosenice, už je "skládají" za projeté Pendolino. V ŽST Prosenice to s vámi škubne hned na prvním zhlaví, když vjedete 100 km/h do odbočné výhybky. Míjíte okolní chmelnice, dostáváte se na spojku směrem na Dluhonice, dále na ocelový most převádějící Vás nad třemi traťovými kolejemi pod Vámi. Ale to už jinde jste, to už je jiný příběh... . Přijedete se za mnou někdy podívat?

Plánky stanic - Prosenice, Lipník nad Bečvou, Drahotuše, Hranice na Moravě

Fotopostřehy v úseku Hranice na Moravě - Prosenice

Víkendový dopravní "klid" v Hranicích při vjezdu R Bohumín - Brno, foto: zirecek Hranická MUVka v zajetí pražců, foto: zirecek Střední část dvojité kolejové spojky v ŽST Hranice na Moravě, foto: zirecek Polské Wapky na Hranickém viaduktu, foto: zirecek "Tobogán" na Drahotušské spojce v podjezdu pod hlavní tratí, foto: zirecek Stožáry trakčního vedení, foto: zirecek "Želva" na vlečce v ŽST Drahotuše, foto: zirecek Vjezd nákladního vlaku do ŽST Prosenice, foto: zirecek Muzejní Bobina v čele pravidelného osobního vlaku do Bohumína při odjezdu z Hranic, foto: zirecek Osobní vlak do Přerova při vjezdu do ŽST Drahotuše, foto: zirecek Návěst "100 km/h a volno" pro nákladní vlak v ŽST Prosenice, foto: zirecek Jednotka řady 680 v plném režimu klopení při rychlosti 150 km/h v úseku Drahotuše - Hranice, foto: zirecek Drahotušský viadukt, foto: zirecek EC Detvan při odjezdu z ŽST Hranice na Moravě, foto: zirecek Obloukové lipnické zhlaví, foto: zirecek

A takto traťový úsek zdokumentovali místní galeristé Railman, Josef Petrák, Martin Grill, Payus a Duhy (zleva doprava): nákladní expres s uhlím z Polska do Rakouska na výjezdu z Lipníka nad Bečvou; méně známé EuroCity Sobieski a Polonia v čele s řadou 362 opouští Lipník nad Bečvou a za několik vteřin projede po Jezernickém viaduktu; Jezernický viadukt „plave“ v poli a po něm projíždí osobní vlak do Přerova vedený lokomotivou ZSSK ve schématu blonski; Spony Padrol na kilometru 204,1; polonizovaná šestikola na cestě z Přerova projíždí zmiňovaným viaduktem, Payus to umí často jinak než ostatní; …a při mém vnímání železnice to umí vážně hezky :o) ;náklad na Slovensko sjíždí po Drahotušské spojce, aby se objevil u druhého nástupiště v Hranicích na Moravě.

Uhelný NEx, Lipník nad Bečvou, foto: Railman EC 104 Sobieski, Lipník nad Bečvou, foto: Josef Petrák Řada 163 ZSSK, Jezenický viadukt, foto: Josef Petrák Spony Pandrol na 204,1 kilometru, foto: EightyFour Šestikola do Polska, Jezenický viadukt, foto: Payus Posun z Cementárny Hranice, Hranice na Moravě, foto: Payus Řada 130 ČD Cargo na Drahotušské spojce, foto: Duhy

Takhle mě běžně vídají strojvedoucí


zirecek | 23.11.2008 (8:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Olomoucký


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel dalik2 
25.11.2008 (12:02)  
Výborný článek! Chválím. Jedinou připomínku mám k videu - chtělo by to nějak stabilizovat kameru. Ikdyž nevím, co na to šéfové, že máš při vedení lokomotivy kameru.... Ale jinak super!
Co se týče rozhrkanosti kolejí na koridorech, to je stará bolest ČSD/ČD. Jakmile se něco postaví nově, je to kvalitní, ale jen do okamžiku potřebné údržby, která bohužel nepřijde. Určitě už jsou i na koridorech překročeny lhůty údržby (podbíjení, oprava směrování, apod.), což se projeví nejen u svršku, ale i ostatních staveb. Začnou rezavět kovové části, loupat se nátěry apod. Proto doporučuji zajezdit si po koridorech co nejdříve, než se objeví pomalé jízdy, výluky, uzavírky, vykolejení, mimořádné události a další běžné jevy na naší neudržované žel. síti. Kdo za to může, nevím. Jestli SŽDC nemá peníze nebo je neschopná, to musí posoudit ti, co o tom něco vědí. Navenek za to prostě může ČD. Sebevíce peněž z EU na přestavbu tratí nepomůže tomu, že se neudržují.
Přeji všem pěkně a příjemně prožité kilometry.
registrovaný uživatel Zel.am  mail  
25.11.2008 (6:47)  
Ahoj kucííí, když jsme v těch Hranicích, pravda je, že frmol tam je pěkný, já zase rád vzpomínám když jsem v roce 1990 jezdil z vojny, kolem půlnoci jsme s R Radegast uhli bokem a plnou rychlostí tenkrát tuším 100 km/h nás přdjížděla tuším Silesia. My pak ihned na výstrahu vyrazili za ní. Tohle se mí líbilo, jet vlakem po dnešním koridoru bych z pohledu vlakaře nazval nudou...na jízdu odbočkou a další různé nepříjemnosti které se mi vždycky tak líbily můžeš zapomenout.....zdraví zel.am
23.11.2008 (22:56)  
Asi trošku neiteligentní dotaz, ale přesto chci se zeptat. Mám takový subjektivní pocit, že když jedu v úseku Ostrava - Přerov, tak vagon jakoby "poskakuje, či pluje" po kolejích.. Jedná se o rekonstruovanou trať a proto mě toto vceku překvapuje. Navíc v jiných modernizovavých úsecích v ČR tomu tak není, proč tedy právě zde, když jde o tak významný úsek? Díky moc za info!

A ještě jedna asi neiteligentní otázka. Že koleji č. 1 je nejvytíženější v ČR, to asi ještě neznamená, že v tomto úseku jezdí nejvíce vlaků v ČR, že? Já měl vždy za to, že takto nejvytíženější úsek je Kolín-Praha, je to tak?
Ještě jednou díky moc za info!
registrovaný uživatel kik  mail  
23.11.2008 (21:33)  
Že je to hezký článek už ani nemá cenu psát, je pěkný a zajímavý. Ale rád bych věděl, kolik vlaků tu skutečně projede denně? Nějaký kvalifikovaný průměr.
registrovaný uživatel kobros 
23.11.2008 (21:11)  
JJ, pekne, pekne. Jen ta tvoje udrzba. To je smutne. V Becku navic docela neprijemne. A jeste hure je v tomto na tom tva mladsi kamradka mezi Olomouci a Zabrehem.
dopisovatel nebo člen ŽP Špáňa  mail  
23.11.2008 (21:01)  
Originální, neokoukané. Pěkný :-)
23.11.2008 (20:39)  
sAd - Chyba, tak to chodí mezi Karvinou Darkov a Loukami nad Olší. Mezi Hrušovem a Vrbicí sloužily všechny tři koleje. 1. a 0. jako hlavní koleje a 2.kolej jako spojovací mezi nákladním nádražím ve Vrbici a Ostravou hl.n.
registrovaný uživatel M 
23.11.2008 (20:09)  
Puzzle - tak asi to jeste furt neni plny...:-)
registrovaný uživatel sAd 
23.11.2008 (19:53)  
MirekOH: S tím úsekem Ostrava-Bohumín nevím. Jde o poddolovanou oblast a těleso neustále klesá. Tudíž jsou vždy provozní dvě koleje a třetí se dává so kupy a to pořád dokola. Tak to aspoň bylo ještě minulý rok.
23.11.2008 (19:38)  
M, furt to tam stojí :D:D
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko