..: Nejkrásnější nádraží 2013 - představení nominací :..

Nejkrásnější nádraží ČR 2011 - předávání cen, foto: AEFCZPraha — Dnes bylo zahájeno hlasování v sedmém ročníku soutěže o Nejkrásnější nádraží ČR. Soutěž má za cíl zlepšit stav českých stanic a zastávek. Oceňuje dobré příklady v péči o prostředí železničních stanic a zastávek, často ze soukromé iniciativy jejich zaměstnanců. Finalisty volili zástupci spolupracujících organizací podle nominací veřejnosti. Svého favorita z deseti představených finalistů můžete podpořit až do 11. listopadu na adrese www.nejnadrazi.cz nebo pomocí SMS na číslo 736 300 202 ve tvaru NADRAZI JMENO STANICE za cenu běžné SMS. Alternativně máte možnost hlasovat též poštou na adresu Asociace Entente Florale CZ – Souznění, o. s., V Pevnosti 159/5b, 128 00 Praha 2. Deset vylosovaných hlasujících obdrží vstupenky do Království železnic. Vítězné nádraží bude slavnostně vyhlášeno v Senátu dne 12. 12. 2013.

Běšiny, foto: Ing. Jiří Zaňka Běšiny – Skvělý vzhled, zdařilá rekonstrukce, krásné květiny.

Jestliže se okresní město Klatovy honosí přídomkem: „Klatovy – brána Šumavy“, tak Běšiny jsou východištěm turistických cest ze stanice ČD. V letech 1885 – 1888 bylo započato se stavbou železnice Domažlice – Horažďovice, tzv. příční dráhy českomoravské. Na stavbě celé trati pracovalo 3250 dělníků, z nichž většina byla původem z italského Jižního Tyrolska, národnosti vlašské. Doprava byla zahájena 1. října 1888. Běšinské nádraží však nestačilo zvyšujícímu se provozu a bylo přikročeno k prodloužení od silnice do Strážova až před podjezd u Kozí.

Červený Kostelec, foto: Radek Papež Červený Kostelec – Nádraží mne okouzlilo příjemnou barvou, čistým a uklizeným okolím a záplavou květin. Paní v pokladně byla vždy milá a příjemná, ochotně poradila, pokud jsem měla problém.

Součástí nádražíčka je i čistá a voňavá toaleta, což pokládám při cestování za velice důležité. Pracovníkům nádraží patří mé poděkování a obdiv.

Nádraží je hezky upravené, má příjemné prostory pro cestující, červená fasáda ladí s názvem města. Před nádražím jsou nově stání pro autobusy – přípoje v rámci IDS IREDO.

Český Brod Český Brod – Nádraží Český Brod bylo zprovozněno již v roce 1845 na Severní státní dráze. První výpravní budova stála na opačné straně kolejiště než současné nádraží a byla realizována podle návrhu vídeňského architekta Antona Jünglinga.

V letech 1928 – 1929 byla na jižní straně kolejiště postavena nová budova českobrodského nádraží. Objekt, zdobený prvky rondokubismu, navrhl architekt Ředitelství státních drah František Koula. Pro stavbu jsou charakteristické výrazné plastické omítkové pásy a obloučky na průčelí budovy. Čeští architekti vyjadřovali obloučkovým stylem mladost, bohatost a odhodlanost nově vznikající republiky. V padesátých letech 20. století prošlo nádraží dalšími úpravami, při kterých byl vybudován podchod a nástupiště.

V roce 2010 byla ukončena rekonstrukce nádražní budovy, kterou investičně zajistily České dráhy. V následujících letech bylo také upraveno okolí nádraží, byl vybudován autobusový terminál a parkoviště pro více než sedmdesát automobilů. Nádraží Český Brod, kterým denně projde více jak pět tisíc cestujících, tak dnes slouží jako důležitý přestupní uzel mezi vlaky, regionálními autobusovými linkami a individuální dopravou.

Český Těšín Český Těšín – Železniční stanice v Českém Těšíně je kulturní památkou a ozdobou města. Rekonstrukce budovy byla realizována jako stavba Českých drah, v letech 2000 – 2002, oprava byla provedena dle dobových fotografií a dle našeho soudu velmi zdařile. Budova celkově zapadá do historického koloritu města, v jehož centru je situována a pomyslně tvoří tzv. „bránu tří zemí“ – České republiky, Polska a Slovenska.

Grygov Grygov – Železniční trať Přerov – Olomouc byla zbudována v roce 1848. Výpravní budova i obytný dům dráhy jsou prohlášeny kulturní památkou. Od „koridorové“ rekonstrukce je stanice velmi pěkně a vkusně upravena, od jara do podzimu navíc nechybí květiny v oknech. Snad bude stanice i nadále obsazena pokladní KCOD a nedojde k jejímu opuštění. Dopravní zaměstnanci zde již nejsou.

Nádraží Horní Lipová s nákladním vlakem v čele s 751.149-6, 29. 5. 2010, foto: Šepli Horní Lipová – Při návštěvě Jeseníků jsme cestovali vlakem a viděli kouzelné nádražíčko, a to v Horní Lipové. Bylo velice pěkně upravené s velmi příjemným personálem. Všude květiny a vonělo to zde prvorepublikovou dobou, prostě nádhera. Nádraží jak z filmu. Rozhodně se na toto místo vrátíme. V Horní Lipové je v bývalém stavědle už několik let umístěno muzeum Slezského Semmeringu. Původní Semmering je nejstarší horská železnice v Evropě, nachází se jižně od Vídně a je nazvaná podle vrcholové stanice. Přeneseně se takto přezdívají horské, kopcovité a obloukovité dráhy i jinde – u nás např. pražský Semmering (Praha – Zličín), krušnohorský a právě slezský. Ten spojuje Hanušovice, Ramzovou, Horní Lipovou a Lipovou Lázně. Má dlouhé sklony přes 30 ‰, což je hodnota u nás unikátní a dokonce vyšší, než na původním rakouském Semmeringu.

Nedvědice Nedvědice – Malebné nádraží pod hradem Pernštejn, kde se každé dvě hodiny potkávají regionální vlaky a pravidelně zde a v okolí docházelo každoročně k setkávání železničních vozidel a fanoušků na Slavnostech Pernštejnského panství. Nádraží je opravené a hezky udržované, s bohatou květinovou výzdobou, o kterou se stará místní personál. Dýchne na vás pohoda a poklid, což k malému městysu patří.

Rynoltice Rynoltice – Od doby přede dvěma lety jsou Rynoltice ještě hezčí – nová okna i nové osvětlení a samozřejmě láskyplná péče všech zúčastněných. Obec dodala obecní vlajku a umístí do parčíku posezení se stříškou. Jistě k tomu přispěla popularita Rynoltic získaná díky Vaší soutěži. Za to bych Vám chtěla poděkovat. Děkuji také panu přednostovi žst. Liberec, panu řediteli RSM Hradec Králové, paní starostce Rynoltic a všem kolegům, kteří se s námi o Rynoltice starají. Tomuto stotřináctiletému nádraží přeji, ať to takhle vydrží a ať kolem něj zase brzy začnou jezdit vlaky! Nyní zde probíhá výluka kvůli sesuvu trati. No, já vlastně přihlašuji do soutěže nádraží t. č. bez vlaků, ale naše. K nominaci bylo zaslána i krátká videopohlednice.

Včelnička JHMD, foto: Michaela Nováková Včelnička – Železniční zastávka Včelnička se nachází na polovině úzkokolejné trati Jindřichův Hradec – Obrataň. Toto nádraží slouží hlavně pro přepravu osob. V minulosti vozily nákladní vlaky pro místní sklárnu uhlí a suroviny pro výrobu skla. Také pro okolní zemědělskou činnost bylo toto nádraží často využívané. V dnešní době je celá trať a její nádraží hlavně turistickou atrakcí. Několikrát do roka a v letních měsících pravidelně zde projíždí a zastavuje parní vlak s plně obsazenými vagóny cestujících. Na tomto malém nádraží žije již téměř 60 let paní Kukačková, která se stará o pěkně upravené nádraží a okolí. Po celý rok se ve Včelničce zastavují jak turisté, fotografové tak i mnoho známých, kteří zde mají pravidelnou zastávku při svých cestách na dovolené.

Veřovice, foto: p. Kopačka Veřovice – Tuto stanici jsem vybral, protože dle mého názoru je pěkně opravená, čistá a její okolí je rovněž pěkně upravené a čisté. Myslím si, že právě tato stanice by mohla posloužit jako příklad hezké, udržované a fungující stanice v menší obci.

Zdroj: www.nejnadrazi.cz


Redakce ŽelPage Poslat mail autorovi | 11.10.2013 (6:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Pozvánky

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
11.10.2013 (16:55)  
Laborec425: Kalendář ani kapitalismus bych z toho nevinil. Jednak i ten malý stánkař je kapitalista, druhak: Pokud bychom měli posuzovat zavření restaurací, tak to budeme muset vzít kus od kusu, kvůli čemu ta která zavřela. Zda to bylo nevýhodným poměrem nájem vs tržby nebo jsou příčiny jiné, odvozené od korporátní smlouvy mezi ČD/SŽDC a řetězci - což by měl sledovat ÚHOS, od toho jsou tam ti lidé placení.
Pak přijde na to, zda má (a říkám že ano, je to jeho svaté právo) vlastník budovy právo ukončit smlouvu s platicím nájemníkem a případně nemít nic tak zhola nic. Je to sice blbost, chovat se takto, ale stav "být blbý" bohužel nelze všeobecně trestat.
registrovaný uživatel rpet  mail  
11.10.2013 (16:20)  
@ Laborec425:

to, ze tam ty utulny nadrazky nejsou, ma asi duvod - treba jako 'kdyz sem nikdo nechodi, proc bych to mel zivit ze svyho??'
registrovaný uživatel Laborec425  mail  
11.10.2013 (15:00)  
Frantisek: Nádražní restaurace také dost sleduji a je to opravdu ostuda, že místo malých domáckých občerstvení kde prodávali chlebíčky a párky v rohlíku nebo restaurací, jsou na nádražích nechutný řetězce se starýma balenýma bagetama nebo mekdonaldy :(.
Vím, že mi tady začnou milovníci kapitalismu a čistoty nadávat, že je to pořád lepší než zaplivané nádražní hospody. No.... mám svůj názor. Tyhle lidi v nich nejspíš nikdy nebyli :)).
Podívejme se na další a další nádraží. Ještě před rokem třeba Česká Lípa hl. n. Skvělá nádražka s hotovkama a levným pivem. Teď už více než rok nic. To stejné na nástupišti. Ještě nedávno stánek s domácíma chlebíčkama, párky v rohlíku, obložené housky atd. Už tam také není nic.
Další: Ústí nad Labem hl. n. Pamatuju si v devadesátých letech, že tam byly dvě nádražní hospody. Teď už nejmíň patnáct let nic. Jenom řetěžcová trafika a nově teď šíleně předraženej Pont, kde jsem neviděl ještě ani člověka :)).
Jo jo, přišla sem opravdu skvělá doba :).
Omlouvám se za OT, ale je pravda, že by se mohly posuzovat i tyhle věci :).
11.10.2013 (14:39)  
Tohle mi připomíná taková ta socialistická hnutí motivující ke zlepšovatelství a úspoře energie, taky trochu plané apely...

Mimo veřejný sektor je snad všem zcela jasné, že pokud mám nějaký byznys, tak se snažím o to, aby to vypadalo co nejlíp a zákazníci tam rádi chodili. Tento tlak v normálním byznyse funguje plošně, ne na 10 nádražích v ČR v soutěži (z celkových stovek a dalších tisíců zastávek, z nichž většina je poměrně nevábných)...

A že to jde i na železnici ukazují jak pokročilejší železniční správy, tak třeba JHMD.
11.10.2013 (12:19)  
Musím se podívat, jaké jsou v těch budovách doplňkové služby, malebný vzhled je důležitý, ale není to vše. Ve Veřovicích jsem myslím viděl z vlaku otevřenou restauraci, což mě mile překvapilo (zatímco třeba okresní Hradec Králové nabízí t. č. pouze občerstvení do ruky). Možnost před cestou nebo po ní usednout a dát si něco dobrého, pokud není restaurace ve vlaku, je pro mě osobně podstatná a umocňuje příjemný pocit ze stanice.
registrovaný uživatel Nechic  mail  
11.10.2013 (10:13)  
Pro mě vyhrávají Véřovice se svou úžasnou atmosférou podhůří Beskyd a zároveň návrší nad oderskou nížinou.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
11.10.2013 (9:26)  
Pánové a mně se letošní nominace obzvláště zamlouvá, neb většina (7) budov je více-méně původních, dle K. u. K. normálií....
registrovaný uživatel PepaN 
11.10.2013 (9:07)  
U Vcelnicky je nesmyslny popis... Obratanska trat opravdu neni HLAVNE turistickou atrakci! Zde normalne dojizdi lide do prace, do skol, atd. Ve Vcelnicce opravdu v letnich mesicich parni vlak nestavi, ani neprojizdi, jiste se umite podivat do jizdniho radu...
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko