Vážení čtenáři, rok 2007 pro někoho více, pro někoho méně úspěšně skončil. Mezi ty šťastnější rozhodně patří i česká železnice, kterou sice postihlo několik nepříjemných nehod, ovšem zřejmě zastavila svůj další propad a rozdělením dominantního dopravce na osobní dopravu a divizi ČD Cargo dostala impuls k perspektivnímu růstu. Při příležitosti sedmého výročí se proto redakce ŽelPage rozhodla připravit pro vás také přehled nejdůležitějších událostí na železnici, které přinesl.
Česká Republika a Slovensko
Leden
Českem i sousedními státy se prohnal orkán Kyril a způsobil miliardové škody. Mezi nepostiženější patřila železnice, ŽelPage podrobně monitorovala ovlivnění dopravy a přinesla i příběhy jednotlivých železničářů během katastrofy.
Zkraje roku vyšly České dráhy vstříc cestujícím projektem výluky v novém, aktuálním přehledem výluk na týden dopředu. ŽelPage současně rozjíždí projekt www.vyluky.cz, více informací najdete zde.
ŽelPage spouští nový projekt tzv. odkazovníku, České dráhy vydávají nový časopis Motion Revue.
Únor
Na zpustlou trať mezi Hostivicí a Středokluky se po letech vrátil život a nedlouho poté se ŽelPage vydala na "inspekční" cestu do Podlešína zvláštním vlakem. ŽelPage také vyhlásila výsledky soutěže Fotografie roku 2006 a oslavila 6 let existence. Co se za oněch šest let událo, si můžete přečíst zde.
První ze čtyř velkých loňských železničních nehod se odehrála hned v únoru. Strojvedoucí poledního hradeckého rychlíku 957 nereagoval v Káranicích na návěst Stůj a najel do čekajícího nákladního vlaku. Vykolejení EC 107 na prasklé výhybce ve výhybně Praha - Vítkov o osm dní později byla proti tomu banalita, ovšem důležitá trať byla zablokována mnoho hodin.
Březen
Na samý konec zimy rozvířilo média vykolejení večerního rychlíku 784 u Vraňan, způsobené pokusem o pojišťovací podvod, kdy 3 vychytralci zanechali na železničním přejezdu auto, na které najela lokomotiva v plné rychlosti a následně vykolejila i s částí vlaku. Provoz na trati 090 byl přerušen na více než 24 hodiny.
KŽC získal pět zrušených motorových vozů od ZSSK a část z nich představil veřejnosti spanilou jízdou do Prahy.
Jaro uvítalo v provozu nově vybudovanou trať Březno - Chomutov, když ta původní ustoupila těžbě hnědého uhlí.
Duben
Klidnější vody dubnových událostí zčeřilo jen dokončení příhraničního úseku I. tranzitního koridoru mezi Břeclaví a hranicí se Slovenskem.
Květen
Partnerský web VLAKY.NET více než důstojně oslavil své třetí narozeniny tradičním vypravením zvláštního rychlíku Tekov po nejkrásnějších tratích Slovenska. Při této příležitosti představila ŽelPage aktualizovanou edici naskenovaných 30 starých jízdních řádů ČSD na DVD, která je k mání v našem e-shopu.
Poslední květnovou sobotu se ŽelPage zúčastnila prohlídky tvrze Bouda, zaměřené na velice zajímavou pevnostní železnici v jejích interiérech.
Červen
V Ostravě se odehrál již 8. ročník železniční výstavy Czech Raildays, jejíž slávu zachraňoval rekordní taurus spolu s expozicí Siemensu, Škody Transportation a DPO.
10 let existence oslavil nostalgický spolek KPL.
V prostorách nově zrekonstruovaného depa Bratislava východ se odehrálo mohutně propagované celoslovenské setkání historických vozidel Rendez.
Červenec
Nejtragičtější bilanci za loňský rok má nehoda v Čerčanech - rychlík najel do odstaveného "pantografu", ve kterém bohužel zemřel strojvedoucí. Vina byla po delším vyšetřování přiřčena přepracovanému staničnímu personálu.
Po 37 letech se dočkala rekonstrukce kapacitně nevyhovující lanovka na Hrebienok.
Historicky poprvé se slavný Orient express podíval na Slovensko a do Polska, kde si k radosti všech fotografů projel tamější nejkrásnější tratě.
Srpen
Další z letošních desetin oslavila i osmdesátimetrová zahradní železnice Zásmucka.
ŽelPage jede na novém serveru, vydává a křtí kalendář 2008 a realizuje letní železniční expedici do Rakouska.
Září
Po více než roční snaze skončil neúspěchem projekt RT Express Praha - Ostrava. Společnosti Railtrans se bohužel nepodařilo uvést do provozu první soukromý dálkový vlak v ČR a podle oficiálního stanoviska utlumila svoje aktivity v dálkové osobní železniční dopravě.
Bez obětí na životech skončila srážka dvou motorových vozů na trati č. 197 mezi stanicí Vodňany a dopravnou Bavorov, která se přihodila v první zářijový den.
10. narozeniny oslavilo také nejznámější železniční muzeum v Lužné u Rakovníka - budoucnost českého železničního muzejnictví ale zůstává nejistá.
Pod zvolenským hradem se odehrál další ročník unikátních závodů parních lokomotiv Grand Prix Zvolen 2007.
Projekty Rychlodráha na letiště a do Kladna (více zde, zde, zde a zde) a Rekonstrukce uzlu Brno (zde, zde, zde a zde) jsou definitivně politickými kauzami a ostudou - jsou nesporně potřeba, stále se o nich mluví, ale výsledek je stále vzdálenější a evropské peníze dost možná nepotečou nikam.
Jednoznačným vrcholem parní sezóny byl výlet parního expresu s rychlíkovými lokomotivami 475.179 a 498.022 na oslavy 125 let Gotthardské dráhy.
Říjen
49. ročník strojírenského veletrhu MSV 2007 se zúčastnilo téměř 2100 firem, velká část z nich samozřejmě z oboru železniční dopravy. Nechyběl opět parní vlak v brněnských ulicích a česká premiéra slovenské "bagety".
Pěkný úspěch si připsal šumperský Pars - první Regionova si našla zákazníka mimo ČD. Společnost Železnice Desná si pořídila první z plánovaných tří dvouvozových jednotek a částečně tak vynahradila projekt elektrifikace trati 293, který byl zrušen pro nerentabilitu. Jednotka dostala číslo 814.501/914.501 mimo původní schéma.
Kolínská řepařská dráha, v dnešní době skoro neuvěřitelný projekt částečně obnovené úzkorozchodky, realizovaný s pomocí prostředků EU, úspěšně uzavřel první sezónu.
Listopad
Ekologicky zatíženému Moravskoslezskému kraji odlehčila dokončená elektrifikace Ostrava hl.n. - Ostrava-Kunčice. Práce na dalších úsecích intenzivně pokračují.
První den v měsící byl první prototyp Krakena 470.001/002 po téměř tříletém pobytu na Odstavném nádraží Jih a takřka totálním rozkradení zbaven zbývajících použitelných součástek a odtažen nejdříve do Prahy-Vršovic a poté do České Třebové. Tam si postojí minimálně do doby svého účetního odpisu v roce 2012 a šance na jeho znovuzprovoznění lze nyní bohužel označit za ryze teoretické. Poslední Kraken 470.003/004 se zatím zuby nehty udržuje v provozu díky zoufalému nedostatku elektrických motorových jednotek, očekává se, že neúměrně drahá údržba jej vyřadí po první větší poruše.
Nepříjemný debakl utrpěla Regionova na liberecku - není schopna vyjet sklonově náročnou trať z Tanvaldu do Harrachova ani ve své adhezně a výkonově výhodnější verzi Trio, proto byla těsně před zahájením nového GVD narychlo stažena z plánovaného nasazení na trati 036 a dočasně nahrazována motorovými vozy 843.
Prosinec
Jednoznačně nejdůležitější událostí se stal - jak jinak než v první den v měsíci - dlouho a v bolestech připravovaný start samostatného ČD Cargo.
Dalším významným úspěchem v boji proti monopolizující nadvládě kolejových obvodů se stalo úředně posvěcené pravidelné zajíždění rakouských taurů až do Brna, byť zatím s mnoha omezeními.
Jako blýskání na lepší časy vypadá nový grafikon 2007/2008, který přináší mj. extenzivní rozvoj rychlíkové dopravy (nárůst výkonů o 12%), nové expresy do Brna a doplnění chybějících taktových vlaků na mnoha linkách. Nový tarif osobní dopravy přinesl pásma po kilometrech, výrazný tlak na pořízení zákaznické karty a bohužel také dramatické zdražení studentských síťovek.
Za svou dopravní politiku ze všech stran ostřelovaný Ústecký kraj neobjednal pravidelnou osobní dopravu na tratích Děčín - Oldřichov (tzv. Kozí dráze) a Čížkovice - Obrnice. K drastickému omezení provozu osobních vlaků došlo na trati Chomutov - Vejprty.
KŽC v tajnosnubné soutěži SŽDC v tichosti získává do vlastnictví muzejní dráhu Česká Kamenice - Kamenický Šenov, doposud provozovanou v nájmu KPL
Smolný prosinec začal u Dolních Počernic, kde vykolejilo "obuté" pendolino na podudržované trati. České Dráhy se marně pokusily svalit vinu na neznámého nařezávače kolejnic.
Druhým a naštěstím posledním větším karambolem bylovykolejení vlaku EC 173 Vindobona v Kolíně.
Masarykovo nádraží se konečně dožilo dokončení částečné rekonstrukce (info zde, zde a zde).
Rakousko
V lednu přišel do služby u Rakouských spolkových drah již třistapadesátý exemplář lokomotivy Taurus. První kus byl uveden do provozu již v roce 2000 a v současné době probíhají dodávky třísystémové řady 1216 s možností provozu i mimo své domovské státy.
Projekt RailJet přešel v dubnu do finále a ÖBB nabídly cestujícím možnost posoudit, jaký nátěr bude nejvhodnější pro nové soupravy. Proto byly tři stroje typu „Taurus“ zbarveny vybranými návrhy a nejen s vlajkovou lodí EC Transalpin začaly brázdit koleje. Současná objednávka zní na 67 jednotek, které by měly pokrýt relace Budapešť – Wien – München, Wien – Bregenz – Zürich a některé další.
V polovině června tohoto roku byla ve Vídni zahájena stavba nového nádraží Wien Hauptbahnhof. Jeho výstavba by měla zjednodušit cestování v některých relacích, přestupní vazby a případně také zkrátit jízdní doby některých spojů. Situováno je v lokaci současné stanice Südtiroler Platz. V současnosti Vídeňanům slouží stanice Wien Südbahnhof pro spoje ve směru Brno/Praha, Polsko, Graz, Villach a Itálie, i regionální vlaky do Bratislavy i linky S-Bahn. Dále Wien Westbahnhof, ze kterého odjíždí spoje ve směru Innsbruck, München, do Maďarska a dálkové spoje na Slovensko.
Týden před změnou jízdních řádů začaly pravidelně zajíždět stroje řady 1216 C na české území. Po dohodě s ÖBB lokomotivy Taurus vystřídaly staré české „plecháče“ a „laminátky“ ve vozbě přímých rychlíků Wien – Brno. V prvním týdnu platily provozní omezení, jelikož lokomotivy byly ve zkušebním provozu a zároveň probíhal zácvik českých strojvedoucích. Přiložený snímek z 17. prosince zachycuje spoj R 271, vedený lokomotivou 1216.234, krátce po průjezdu stanice Modřice. (Ilustrační foto © Mira H.)
Tento veletrh měl největší účast návštěvníků za dobu svého konání. A exponátů je také čímdál víc!
(omluvte můj češtin,psal jsem to ve spěchu)
Pouze zásadně nesouhlasím se srovnáním Czech Raildays a MSV Brno - byli jste se tam letos podívat? V Ostravě stále prudce narůstá počet vystavovatelů a návštěvníků, a nevím jestli pod skomírající slávou si představujete Taurus, Eurorunner, Ampz, Bmz, WLABmz, RegioNovu Trio, 4 tramvaje, trolejbus, reko polského Sergeje, CityElefant, několik nákladních vozů... volnou plochu s různými komponenty a plnou halu dalších stánků. Naproti tomu v Brně je vrcholem slovenská 810+010 s kloubem... alespoň tak jak to podáváte (vím že tam letos byl třeba ještě 954.2 nebo vozy pro Pinzgaubahn). V minulých letech byly i ročníky, kdy na MSV nebylo vystaveno ani jedno jediné železniční vozidlo pro ČD.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.