..: Návštěva muzea sdělovací a zabezpečovací techniky v Hradci Králové :..

obrazekHradec Králové - Navštívili jsme muzeum sdělovací a zabezpečovací techniky ČD v areálu společnosti Signalmont v Hradci Králové. Pavel s Ondrou udělali fotoreportáž. Je to taková pozvánka na příjemné strávení volného času. Naše prohlídka trvala téměř čtyři hodiny a to za pouhých 20 korun.

Ráno jsem se vypravil na hlavní nádraží Hradec Králové kde jsem měl očekávat příjezd Karla a Ondry rychlíkem od Pardubic. Čas utíkal a já si procházel nádraží a fotil místní vozový park. V čas příjezdu jsem se přesunul na stanovené nástupiště. Rychlík přijel celkem na čas, Ondra a Karel na mě mávají ze dveří :) Po pozdravení procházíme nádražní budovou okolo terminálu MHD směrem k mostu přes hradecké zhlaví. Procházíme kdysi hojně využívaným skladištěm kde teď stojí jen několik vozů Ds a BDs. Pokračujeme přes seřadiště kde má zrovna službu kocour, co postrkuje poštovní vagóny. Procházíme pod nadjezdem okolo stavědla a pokračujeme polní cestičkou podél trati. Potkáváme ranní Os ze směru Týniště nad Orlicí v čele s řadou 130. Ještě klukům ukazuji diesely MTH (mechanizace traťového hospodářství) a pokračujeme dále. Vcházíme do areálu firmy Signalmont , nedá se přehlednout jelikož do areálu vede vlečka a je tam velké logo žel. muzea. Hodíme řeč s vrátnou a pokračujeme dále a to již vidíme les návěstidel ,stožárů ,mechanik ,závor a kdoví čeho ještě. Vstupujeme dovnitř a u kasy začíná naše prohlídka. Popisovat celou prohlídku by zabralo aspoň deset monitorů napíšu jen že prohlídka je seřazena od nejstarší až po nejnovější technologii na železnici. Začínáte u prvních návěstidel na první naši železnici o první nehodě a nástupu mechaniky. Uvidíte železničářské kroje , dobou kancelář výpravčího se vším co do ní patří. Pak pokračujete k nástupu elektřiny a telefonu kde je věrně vymodelované celé traťové vedení tak jak má být se sloupy, dráty a telefony. Za zmínku stojí , že je tam originální telefon do kterého mluvil Vlasta Burian ve filmu Přednosta stanice. Je zde unikátní první žárovka v české republice kterou vyrobil Edison a místo wolframového vlákna je vysušené bambusové vlákno , žárovka je na 110 V a je velmi vzácným exponátem. Dalším velmi pěkným exponátem je model funkčního autobloku i s návěstním opakovačem v kabině lokomotivy a živákem. Další místnost je velká a je věnovaná elektromechanice a vše co k ní patří viz. přiložené fotografie. Předposlední místnost je nástup elektronek a tranzistorů. Krásně zde poznáte jak funguje radiový provoz , jak funguje měření na železnici a nakonec uvidíte jak fungují informační panely ve stanicích (Pragotrony)a jak se například hledá v zemi přetržený kabel. Poslední místnost je kompletní telefonní ústředna kde jsou panely krokových voličů a generátorů impulsů. Také tam jsou lahůdky v podobě funkčního telegrafu na který hrál Vlasta Burian v již zmiňovaném filmu Přednosta stanice. Dále jsou tam dva dálnopisy oba funkční (jak jsme vyzkoušely :) .A nejhezčí prohlídka byla venkovní. Několik typů návěstidel a přejezdů a dvoje kolejové brzdy jedny jsou ze žšt. Vršovice. Veškerá návěstidla a přejezdová zařízení jsou plně funkční. Dále radiovůz drah který měl sloužit jako pojízdná radiocentrála např. při ohrožení obyvatelstva. Po zapsání do návštěvní knihy jsme se odebraly zpět na nádraží. Výlet to byl velmi pěkný, doporučuji např. na víkend a spojit s návštěvou žel. muzea v Jaroměři.

Děkujeme muzeu za pěkné zážitky, naše prohlídka trvala 3,5 hodiny protože poznaly že se o železnici zajímáme.Pokud se tam vypravíte můžete si v knize návštěv dohledat náš zápis.

Fotografie: Pavel Vlček a Ondřej Janiš


Pavel Vlček Poslat mail autorovi | 20.6.2003 (16:58)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Královéhradecký

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko