..: Návrat "Kyklopa" na ZC Velim :..

odjezd ze ŽZO zpět do Nymburka 20.02.2015, foto: Rosťa KolmačkaVelim — Za husté mlhy a bez velkých ovací dorazil v pátek 20. února 2015 krátce po 9. hodině ranní na Zkušební centrum Velim nově zprovozněný „Kyklop“ T 499.0002. Stalo se tak v rámci zkušební jízdy, po které se opět vrátil do DPOV, a.s., PSO Nymburk k provedení dokončovacích prací. Přestože se lokomotiva zdržela na zkušebním centru Výzkumného Ústavu Železničního, a.s. pouze několik desítek minut, šlo o významný milník v historii podniku i lokomotivy samotné, která se defacto vrátila „domů“ po dlouhých 22 letech!

Připomeňme si ve stručnosti dosavadní životní příběh tohoto stroje, který právem patří mezi nejobdivovanější motorové lokomotivy naší železniční historie.

Stroj T 499.0002 byl pod výrobním číslem 8888 vyroben v ČKD Praha v roce 1974, přičemž výrobní závod opustil na počátku roku 1975. Po nepříliš úspěšném zkušebním provozu na rychlíku Ostravan (od srpna 1975 do listopadu 1976) byl společně s mladším prototypem T 499.0001 na počátku roku 1977 přesunut k dokončení zkušebního provozu do depa Děčín, kde oba stroje sloužily především v nákladní vozbě. Zkušební provoz prvního prototypu ukončil požár ve strojovně, ke kterému došlo 23. listopadu 1979, druhý prototyp byl provozován do 10. března 1980, kdy jej z provozu vyřadila porucha regulátoru. Následně ČSD smluvní provoz lokomotiv v Děčíně ukončily a neprovozní lokomotivy byly bez jasné budoucnosti odstaveny na vlečce ČKD v Praze.

Před blížící se vnitropodnikovou účetní uzávěrkou musel v roce 1982 podnik ČKD vyřešit, co s lokomotivami dále – pokud by se je totiž nepodařilo prodat, nejspíše by musely být zlikvidovány. Obchodnímu úseku lokomotivky se ale naštěstí podařilo odprodat obě lokomotivy Výzkumnému ústavu železničnímu pro využití na železničním zkušebním okruhu (ŽZO) u Cerhenic. Stroj T 499.0002 po opravě jako provozní, T 499.0001 pak jako zdroj náhradních dílů.

Obě lokomotivy byly na ŽZO přepraveny 17. července 1981 a provozní 0002 zde s několika odstaveními v důsledku technických závad sloužila až do druhé poloviny roku 1992, kdy ji postihl menší požár ve strojovně. K tomu bohužel došlo v době, kdy firma VÚŽ po událostech v listopadu 1989 procházela těžkým obdobím hledání cesty a strategie pro své další působení a pomýšlet na opravu provozem už značně opotřebené a tehdy vlastně nepotřebné lokomotivy T 499.0 nemělo žádný smysl.

Historickou hodnotu lokomotivy si ale už tehdy uvědomovali přátelé železnic z různých míst Československa, kteří prostřednictvím tehdejšího Odboru lokomotivního hospodářství prosadili převod lokomotivy od VÚŽ právě pod tehdy nově vzniklé České dráhy. K vlastnímu převodu formou delimitace došlo ke dni 8. července 1993.

Fyzicky byla T 499.0002 z tehdejší Experimentální základny Cerhenice odvezena 15. července 1993 a jejím novým působištěm se stalo LD Nymburk, kde o lokomotivu pečovali členové Společnosti železniční, Výtopna Nymburk. Ti se také ihned pustili do její opravy, přičemž k úplnému zprovoznění stroje už v roce 1995 chyběl jen krůček v podobě zajištění a dosazení nové elektronické regulace výkonu.

V roce 1996 se však Společnost železniční rozpadla a další osud pod širým nebem odstavené lokomotivy byl opět nejistý. Díky oslavám 150 let železnice na Ostravsku se stroj počátkem května 1997 dostal do Bohumína, odkud se nakonec už zpět do Nymburka nevrátil. Také v Bohumíně se našla skupina nadšenců, kteří se pustili do opravy lokomotivy pod hlavičkou Společnosti železniční, Výtopna Bohumín. Avšak podobně jako v Nymburce, také v Bohumíně postupně aktivity kolem „Kyklopa“ utichly a poslední roky už zde stál jen nečinně odstaven, naštěstí ale bezpečně uzamčený v hale. Každoročně však býval coby neprovozní exponát k vidění při nejrůznějších železničních výstavách.

Za účelem dočasného vystavení v rámci akce Setkání motorových lokomotiv ČKD, která se konala v květnu roku 2012 v Lužné u Rakovníka, odjel stroj 9. května z Bohumína do Čech, zpět se však už nedostal. Z rozhodnutí Depa historických vozidel (DHV), pod které od roku 2009 stroj v rámci ČD administrativně spadal, zůstal deponován v muzejním depu v Lužné a v Bohumíně přestal být od 3. června 2012 evidován.

V tu dobu už dostávala konkrétnější podobu jednání s Výzkumným Ústavem Železničním, a.s. o pronájmu a opravě lokomotivy pro potřeby VUZ, dne 22. září 2012 se tak "Kyklop" naposledy představil široké veřejnosti při oslavách Dne železnice v Nymburce, a poté se na dlouhé dva roky ukryl do hal zdejší opravny DPOV.

Namísto původně uvažovaného pronájmu byla lokomotiva v roce 2014 od ČD k VUZ odprodána.

Samotná oprava lokomotivy v DPOV PSO Nymburk, vedená panem Arnoštěm Kohlem, byla realizována v rozsahu vyvazovací opravy, při které byla lokomotiva kompletně rozebrána a všechny její části důkladně renovovány. Došlo také na provedení celé řady spíše drobnějších úprav s cílem zvýšení spolehlivosti a užitné hodnoty stroje – část z nich plánovalo ČKD realizovat u sériových lokomotiv T 499.0, k jejichž výrobě ale nakonec nedošlo.

Celá oprava však byla prováděna tak, aby (s výjimkou neopravitelné původní elektronické regulace) zůstal maximálně zachován původní vnější i vnitřní vzhled lokomotivy a použity původní komponenty. Lokomotiva byla při opravě vybavena motorem K 12 V 230 DR náležejícího do poslední vývojové třídy tohoto typu se zesílenými bloky. Motor byl vyroben v motorárně Diesel international v roce 2000 a před "Kyklopem" původně sloužil v "Brejlovcích", např. 750.349.

Zcela nový elektronický řídící systém a slaboproudou kabeláž lokomotivy navrhla a vyrobila společnost MSV elektronika, do lokomotivy jsou však implementovány tak, aby nekazily dojem původní podoby vozidla a například i velké dotykové displeje, určené pro všední provoz lokomotivy na ZC Velim, jdou v případě potřeby snadno odpojit a skrýt.

Oprava lokomotivy byla v Nymburce dokončena koncem roku 2014, dne 10. prosince 2014 došlo k prvnímu zkušebnímu startu naftového motoru a od 15. ledna byla seřizována na vodním odporu. Na něm také byl 6. února 2015 potvrzen výkon dieselu 1600 kW při 1160 ot./min.

První zkušební jízdy po žst. Nymburk se odehrály 16. února a první jízda po síti SŽDC (do Prahy-Vysočan) dne 18. února. V pátek 20. února se, jak už bylo zmíněno v úvodu, lokomotiva poprvé objevila na ZC Velim, kde se po úplném dokončení opravy také počítá s jejím využíváním především pro trakční zkoušky a zkoušky dynamických brzd hnacích vozidel. Připomeňme, že ve stavu VUZ pro zkoušky dlouhodobě chyběla lokomotiva schopná elektrodynamického brzdění a bylo nutné si takovéto stroje pronajímat. Vítanými klady u T 499.0002 z hlediska provádění zkoušek je také přesná regulace rychlosti jízdy a vyšší maximální rychlost než "obvyklých" 100 km/h.

Samozřejmě se počítá také s občasnou prezentací lokomotivy mimo ZC Velim a jejím příležitostným nasazováním do čela nostalgických vlaků.

Pozoruhodný dosavadní životní příběh obou "Kyklopů" shrnuje na téměř třech stovkách stránek knižní monografie, která bude od března 2015 k dostání na pultech prodejen specializujících se na železniční tématiku.

Brejlovec 753_265 odváží Kyklopa ze ŽZO do LD Nymburk 15.07.1993, foto: Jiří Fedurco po 22 letech na ŽZO Cerhenice_a 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka po 22 letech na ŽZO Cerhenice_a 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka po 22 letech na ŽZO Cerhenice_a 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka po 22 letech na ŽZO Cerhenice_a 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka po 22 letech poprvé přijíždí na ŽZO Cerhenice 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka pohled do kabiny 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka pohled do strojovny 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka těsně před odvozem ze ŽZO do LD Nymburk 15.07.1993, foto: Jiří Fedurco 

Kolmix Poslat mail autorovi | 23.2.2015 (13:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
25.02.2015 (22:38)  
Tak já Kyklopa nikomu neberu, nakonec ta rekonstrukce už proběhla...

Jako standardnější a univerzálnější řešení mi za podobné peníze přijde třeba ojetý Herkules (ale ten má EDB jen 1 MW).

Navzdory mnoha poznámkám o jeho úctyhodnosti EDB Kyklopa se mi nepovedlo nikde dohledat ani nový, ani původní výkon EDB Kyklopa; nový by mohl být srovnatelný s výkonem motoru.

Je otázka, jestli by nešel podobně vytunit i Hercules a taky na co je výkon EDB potřeba. Na dieselové jednotky a mašinky z CZ Loko megawatt stačí, Voith Maximu nebo elektriky by museli brzdit Kyklopi dva. A pokud je nad okruhem drát, je otázka, jestli není lepší mít zátěž umožňující rekuperaci.

Ale to jsou technické věci, které bez znalosti situace a podmínek okruhu těžko vymyslíme...
registrovaný uživatel Keprt 
25.02.2015 (21:48)  
Dotaz na "insidery": lze nějak porovnat náročnost "legislativního zprovoznění" - tedy jak napsal NIcKON - chtěl by se legálně podívat na SŽDC - Kyklopa a třeba té Di 6, resp. jakékoliv "cizí, SŽDC nepolíbené" mašiny? S Kyklopem to asi taky nebude papírově úplně snadné, ne?
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
25.02.2015 (18:21)  
Repasí myslím nutnost uvedení lokomotivy do stavu, v němž pár (desítek) let vydrží sloužit bez větších investic, a v takovém lokomotiva po několikaletém intenzivním nasazení, notabene u soukromníka, který dvakrát obrací každý cent na údržbu, rozhodně nebude. Přestavbou myslím přinejmenším dosazení českých zabezpečovačů a homologaci pro případ, že by se stroj někdy chtěl vlastní silou legálně vydat na síť SŽDC, což by asi chtěl. Plus dosazení potřebných diagnostických přístrojů, které bude u naprosto neznámého a podstatně složitějšího stroje zřejmě stát jiné peníze, než u de facto derivátu brejlovce.
S těmi nápravami máte asi pravdu.
25.02.2015 (16:21)  
Láďa Mlynařík: Lokomotiva by měla primárně sloužit k vožení vlaků, nikoli k vydělávání peněz;)

Jak dlouho asi bude lokomotiva vozit vlaky, když její majitel nevydělá a zkrachuje? Nebýt komerce, železnice by nikdy nevznikla. To ovšem mnozí okázale ignorují.
Ale víte co? Až někdy/možná uvidíte hrabat kuře, tak ho potrestejte. Nedělá to totiž zadarmo.
registrovaný uživatel Týnec 
25.02.2015 (16:03)  
Zde několik fotek "nechvalně známé" Di 6.
Obzvláště vydařená jest fotka Di 6 na háku plovoucího jeřábu - sekce modelová železnice? :-)

http://www.rail.lu/materiel/nsbdi6.html
registrovaný uživatel Keprt 
25.02.2015 (15:23)  
NIcKON: je to hodně spekulativní a rozhodně netvrdím, že VUZ si měl koupit Di 6 místo zprovoznění kyklopa, nicméně:

přestavba + repase jistě taky něco spolkne
Jaká přestavba a repase? Jsou to provozní loko, přijela by na okruh a začala by pracovat. Pokud vím, kyklop se teď vyznačuje jemnou regulací EDB - v tomto směru by na Di 6 asi bylo něco k vylepšení.

nebude k mání za cenu šrotu
To asi ne, na druhou stranu by nevyžadovala dvouletou práci v dílnách, včetně osazení "nového" SM.

navíc je šestiosá, což by taky eventuálně mohlo vadit
V čem? Má to být brzdící loko, takže 6 trakčáků místo 4 (navíc předpokládám výkonějších) by se mohlo hodit.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
25.02.2015 (14:52)  
Ta ovšem asi nebude k mání za cenu šrotu a navíc je šestiosá, což by taky eventuálně mohlo vadit. A přestavba + repase jistě taky něco spolkne, bůhví zda ne stejně, jako znovuoživení kyklopa, přeci jen technicky podobného brejlovcům.
registrovaný uživatel Keprt 
25.02.2015 (13:55)  
Chary: napadá mě svého času nechvalně populární Di 6, nyní v běžném provozu v Německu. Majitel Vossloh (snad všech 12 kusů), část se různě pronajímá, část je na Marschbahn, kde budou brzy nahrazeny Traxxy. Vzhledem k tomu, že Vossloh se stahuje z vozidlových aktivit, nemyslím si, že by tahle mašina byla nedostupná. Umí 160, jen je otázka, jestli je v našich končinách méně specifická, než kyklop :-)
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
25.02.2015 (13:23)  
Co za "méně specifickou ojetinu" se dá koupit, aby to splňovalo potřebné podmínky? Dýzl, výkonná EDB, nejspíš rychlosti nad 100 km/h budou výhodou.
25.02.2015 (11:57)  
No ono nebýt té "komerce" resp. naprosto specifického využití ve VÚŽ, do kterého se paramety Kyklop trefil, tak tuhle nepojízdnou a téměř od počátku její existence zbytečnou popelnici nikdo opravovat nebude.

A přide mi paradoxní tu někomu vyčítat komerci, když motivy opravy v řádu desítek milionů budou z větší části stejně šotoušské. Brzdící stroje se dají řešit efektivněji pronájmem, nebo nákupem méně specifické ojetiny, kterou můžete v prostojích půjčovat za cash jako běžnou mašinu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko