..: Návrat "Kyklopa" na ZC Velim :..

odjezd ze ŽZO zpět do Nymburka 20.02.2015, foto: Rosťa KolmačkaVelim — Za husté mlhy a bez velkých ovací dorazil v pátek 20. února 2015 krátce po 9. hodině ranní na Zkušební centrum Velim nově zprovozněný „Kyklop“ T 499.0002. Stalo se tak v rámci zkušební jízdy, po které se opět vrátil do DPOV, a.s., PSO Nymburk k provedení dokončovacích prací. Přestože se lokomotiva zdržela na zkušebním centru Výzkumného Ústavu Železničního, a.s. pouze několik desítek minut, šlo o významný milník v historii podniku i lokomotivy samotné, která se defacto vrátila „domů“ po dlouhých 22 letech!

Připomeňme si ve stručnosti dosavadní životní příběh tohoto stroje, který právem patří mezi nejobdivovanější motorové lokomotivy naší železniční historie.

Stroj T 499.0002 byl pod výrobním číslem 8888 vyroben v ČKD Praha v roce 1974, přičemž výrobní závod opustil na počátku roku 1975. Po nepříliš úspěšném zkušebním provozu na rychlíku Ostravan (od srpna 1975 do listopadu 1976) byl společně s mladším prototypem T 499.0001 na počátku roku 1977 přesunut k dokončení zkušebního provozu do depa Děčín, kde oba stroje sloužily především v nákladní vozbě. Zkušební provoz prvního prototypu ukončil požár ve strojovně, ke kterému došlo 23. listopadu 1979, druhý prototyp byl provozován do 10. března 1980, kdy jej z provozu vyřadila porucha regulátoru. Následně ČSD smluvní provoz lokomotiv v Děčíně ukončily a neprovozní lokomotivy byly bez jasné budoucnosti odstaveny na vlečce ČKD v Praze.

Před blížící se vnitropodnikovou účetní uzávěrkou musel v roce 1982 podnik ČKD vyřešit, co s lokomotivami dále – pokud by se je totiž nepodařilo prodat, nejspíše by musely být zlikvidovány. Obchodnímu úseku lokomotivky se ale naštěstí podařilo odprodat obě lokomotivy Výzkumnému ústavu železničnímu pro využití na železničním zkušebním okruhu (ŽZO) u Cerhenic. Stroj T 499.0002 po opravě jako provozní, T 499.0001 pak jako zdroj náhradních dílů.

Obě lokomotivy byly na ŽZO přepraveny 17. července 1981 a provozní 0002 zde s několika odstaveními v důsledku technických závad sloužila až do druhé poloviny roku 1992, kdy ji postihl menší požár ve strojovně. K tomu bohužel došlo v době, kdy firma VÚŽ po událostech v listopadu 1989 procházela těžkým obdobím hledání cesty a strategie pro své další působení a pomýšlet na opravu provozem už značně opotřebené a tehdy vlastně nepotřebné lokomotivy T 499.0 nemělo žádný smysl.

Historickou hodnotu lokomotivy si ale už tehdy uvědomovali přátelé železnic z různých míst Československa, kteří prostřednictvím tehdejšího Odboru lokomotivního hospodářství prosadili převod lokomotivy od VÚŽ právě pod tehdy nově vzniklé České dráhy. K vlastnímu převodu formou delimitace došlo ke dni 8. července 1993.

Fyzicky byla T 499.0002 z tehdejší Experimentální základny Cerhenice odvezena 15. července 1993 a jejím novým působištěm se stalo LD Nymburk, kde o lokomotivu pečovali členové Společnosti železniční, Výtopna Nymburk. Ti se také ihned pustili do její opravy, přičemž k úplnému zprovoznění stroje už v roce 1995 chyběl jen krůček v podobě zajištění a dosazení nové elektronické regulace výkonu.

V roce 1996 se však Společnost železniční rozpadla a další osud pod širým nebem odstavené lokomotivy byl opět nejistý. Díky oslavám 150 let železnice na Ostravsku se stroj počátkem května 1997 dostal do Bohumína, odkud se nakonec už zpět do Nymburka nevrátil. Také v Bohumíně se našla skupina nadšenců, kteří se pustili do opravy lokomotivy pod hlavičkou Společnosti železniční, Výtopna Bohumín. Avšak podobně jako v Nymburce, také v Bohumíně postupně aktivity kolem „Kyklopa“ utichly a poslední roky už zde stál jen nečinně odstaven, naštěstí ale bezpečně uzamčený v hale. Každoročně však býval coby neprovozní exponát k vidění při nejrůznějších železničních výstavách.

Za účelem dočasného vystavení v rámci akce Setkání motorových lokomotiv ČKD, která se konala v květnu roku 2012 v Lužné u Rakovníka, odjel stroj 9. května z Bohumína do Čech, zpět se však už nedostal. Z rozhodnutí Depa historických vozidel (DHV), pod které od roku 2009 stroj v rámci ČD administrativně spadal, zůstal deponován v muzejním depu v Lužné a v Bohumíně přestal být od 3. června 2012 evidován.

V tu dobu už dostávala konkrétnější podobu jednání s Výzkumným Ústavem Železničním, a.s. o pronájmu a opravě lokomotivy pro potřeby VUZ, dne 22. září 2012 se tak "Kyklop" naposledy představil široké veřejnosti při oslavách Dne železnice v Nymburce, a poté se na dlouhé dva roky ukryl do hal zdejší opravny DPOV.

Namísto původně uvažovaného pronájmu byla lokomotiva v roce 2014 od ČD k VUZ odprodána.

Samotná oprava lokomotivy v DPOV PSO Nymburk, vedená panem Arnoštěm Kohlem, byla realizována v rozsahu vyvazovací opravy, při které byla lokomotiva kompletně rozebrána a všechny její části důkladně renovovány. Došlo také na provedení celé řady spíše drobnějších úprav s cílem zvýšení spolehlivosti a užitné hodnoty stroje – část z nich plánovalo ČKD realizovat u sériových lokomotiv T 499.0, k jejichž výrobě ale nakonec nedošlo.

Celá oprava však byla prováděna tak, aby (s výjimkou neopravitelné původní elektronické regulace) zůstal maximálně zachován původní vnější i vnitřní vzhled lokomotivy a použity původní komponenty. Lokomotiva byla při opravě vybavena motorem K 12 V 230 DR náležejícího do poslední vývojové třídy tohoto typu se zesílenými bloky. Motor byl vyroben v motorárně Diesel international v roce 2000 a před "Kyklopem" původně sloužil v "Brejlovcích", např. 750.349.

Zcela nový elektronický řídící systém a slaboproudou kabeláž lokomotivy navrhla a vyrobila společnost MSV elektronika, do lokomotivy jsou však implementovány tak, aby nekazily dojem původní podoby vozidla a například i velké dotykové displeje, určené pro všední provoz lokomotivy na ZC Velim, jdou v případě potřeby snadno odpojit a skrýt.

Oprava lokomotivy byla v Nymburce dokončena koncem roku 2014, dne 10. prosince 2014 došlo k prvnímu zkušebnímu startu naftového motoru a od 15. ledna byla seřizována na vodním odporu. Na něm také byl 6. února 2015 potvrzen výkon dieselu 1600 kW při 1160 ot./min.

První zkušební jízdy po žst. Nymburk se odehrály 16. února a první jízda po síti SŽDC (do Prahy-Vysočan) dne 18. února. V pátek 20. února se, jak už bylo zmíněno v úvodu, lokomotiva poprvé objevila na ZC Velim, kde se po úplném dokončení opravy také počítá s jejím využíváním především pro trakční zkoušky a zkoušky dynamických brzd hnacích vozidel. Připomeňme, že ve stavu VUZ pro zkoušky dlouhodobě chyběla lokomotiva schopná elektrodynamického brzdění a bylo nutné si takovéto stroje pronajímat. Vítanými klady u T 499.0002 z hlediska provádění zkoušek je také přesná regulace rychlosti jízdy a vyšší maximální rychlost než "obvyklých" 100 km/h.

Samozřejmě se počítá také s občasnou prezentací lokomotivy mimo ZC Velim a jejím příležitostným nasazováním do čela nostalgických vlaků.

Pozoruhodný dosavadní životní příběh obou "Kyklopů" shrnuje na téměř třech stovkách stránek knižní monografie, která bude od března 2015 k dostání na pultech prodejen specializujících se na železniční tématiku.

Brejlovec 753_265 odváží Kyklopa ze ŽZO do LD Nymburk 15.07.1993, foto: Jiří Fedurco po 22 letech na ŽZO Cerhenice_a 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka po 22 letech na ŽZO Cerhenice_a 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka po 22 letech na ŽZO Cerhenice_a 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka po 22 letech na ŽZO Cerhenice_a 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka po 22 letech poprvé přijíždí na ŽZO Cerhenice 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka pohled do kabiny 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka pohled do strojovny 20.02.2015, foto: Rosťa Kolmačka těsně před odvozem ze ŽZO do LD Nymburk 15.07.1993, foto: Jiří Fedurco 

Kolmix Poslat mail autorovi | 23.2.2015 (13:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Raquac 
26.02.2015 (15:57)  
Chary: Neni problem spis v tom, ze si nesoukromnik vzpomnel moc pozde na to, ze se lokomotivy musi take udrzovat? Kdy masiny budou potrebovat ktery stupen oprav se da docela presne odhadnout prakticky roky dopredu.
26.02.2015 (15:50)  
Ano, pokud myslíte nesoukromníky z civilizovaných zemí, máte pravdu. Ostatně nejvíc jetých Herkulů (a odtud jsme se k této diskusi dostali) má ve stavu krapet ospalý nesoukromník ÖBB.

Tak a teď zpátky k samochodnému odporníku. Nevíte někdo výkon jeho EDB?
editor nebo admin ŽP Chary  mail  
26.02.2015 (11:38)  
Nebyl taky důvod prostojů např. řady 380 způsoben tím, že nesoukromník si nemůže říct "hele, tak ty nám to oprav, tady máš šušně", ale musí vypsat výběrko, což je obecně hrozně rychej, elegantní a operativní proces, co jsem tak slyšel ze všech stran.
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
26.02.2015 (10:08)  
"Nesoukromník" mívá na řádnou údržbu vozového parku alokované odpovídající prostředky

Přesně tak a zpravidla se řídí údržbovým manuálem výrobce.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
26.02.2015 (9:54)  
Pikehead: Veřejně prezentované domněnky byste měl raději opírat o fakta, než o své pocity, pokud tedy nechcete vypadat jako hlupák. Autor opravdu ve státním nedělá a nikdy nedělal.
"Nesoukromník" mívá na řádnou údržbu vozového parku alokované odpovídající prostředky a taky je v zemích na západ, jihozápad a severozápad od našich hranic nezřídka řádně využívá. A o nákupech tamtéž se tu bavíme. Svět kupodivu nekončí za Krušnými, Lužickými a Jizerskými horami, o Šumavě, Českém Lese atd. nemluvě. Čili co platí v České kotlině, nemusí nutně platit tam.
registrovaný uživatel Kakov 
26.02.2015 (9:46)  
Pikehead,Dusanh: jenže to co tu píšete není vůbec podstatné, podstatou veci je fakt, že mašina od soukromníka bude pravděpodobně mít nejeto hodně km a údržbu bude mít na standardní nebo podprůměrné úrovni,

tudíž pokud si budu takovou loko chtít koupit na dlouhodobé využití, musím považovat za pravděpodobné, že bude vyžadovat určitou investici (nebo ta investice bude pro mě výhodnější než neinvestice) před (nebo krátce po) zařazení do provozu.

To kde kdo dělá nebo jak udržuje loko státní firma v tom nehraje roli a to i přes to, že pan Pikehead evidentně státního dopravce nemá rád....

nebo si myslíte, že na lokomotivu ve špatném stavu stačí zavolat "koukej jezdit, u státu bys na tom byla hůř" a loko se sama dá do pucu??
26.02.2015 (9:17)  
Dusanh: taky jsem si této třeskuté myšlenky všiml, ale nepovažoval jsem za nezbytné reagovat. Je vidět, že autor této myšlenky dělá pořád ve státním a o něčem jako je % disponibility nemá moc Ahnung.

Pamatuju doby, kdy "nesoukromník" na řadě 471 měl v servisu snad čtvrtinu jednotek (15 z tehdejších 60) a tankovalo to maximálně pěšáky na ONJ. Stejně tak 380 je "málo" a nemalé množství nekrátký čas postává...
registrovaný uživatel Dusanh 
26.02.2015 (8:05)  
Repasí myslím nutnost uvedení lokomotivy do stavu, v němž pár (desítek) let vydrží sloužit bez větších investic, a v takovém lokomotiva po několikaletém intenzivním nasazení, notabene u soukromníka, který dvakrát obrací každý cent na údržbu, rozhodně nebude.

Nějak jsem si nevšimnul, že by vozový park "nesoukromníka" vynikal perfektní a dokonalou údržbou...
26.02.2015 (7:22)  
Jojojo, jestli je to opravdu nejsnažší cesta k dobrému odporníku, tak proč ne...
registrovaný uživatel Petr Šimral  mail  
26.02.2015 (1:27)  
A pokud je nad okruhem drát, je otázka, jestli není lepší mít zátěž umožňující rekuperaci.

Což například při zkouškách EMC nelze.
Buď musíte mít dostatek mrtvé zátěže do správné rychlosti (a zkuste sehnat třeba 800 tun na rychlost nejméně 140 km/h nebo třeba 200 km/h)nebo musíte mít lokomotivu (lokomotivy) s nezávislou EDB na trolejovém napětí (tedy diesel).
Při výkonu soudobých elektrik cca 6 MW nedejbože, abychom chtěli měřit EMC ve dvojčlennu pro rychlost 140 km/h.
Nota bene když si dopravci pořizují lokomotivy na tahání vlaků a ne na blbnutí na okruhu.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2017 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko