..: Náhledněte, jak vzniká největší modelové kolejiště v ČR :..

Reklamní tauři v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Praha — Tématu železničního modelářství se na stránkách našeho magazínu příliš nevěnujeme. To se však brzy změní. ŽelPage se stala jedním z mediálních partnerů projektu, který je unikátní v národním i evropském měřítku. Modelové kolejiště, ba přímo svět, známe například z Hamburku, kde stojí to největší — Miniatur Wunderland. U nás můžeme zmínit brněnský Modelový svět. Tuzemský prim však zanedlouho získá zbrusu nové Království železnic, které od začátku tohoto roku dostává svou základní podobu v prostorách na pražském Andělu. Již 1. července se otevře brána této expozice, a proto nabízíme několik informací z přípravných prací a fakta o tomto zajímavém projektu, jenž se bude nacházet na adrese Stroupežnického 23.

Realita, hra a kouzlo technologií

Království železnic je projektem, který vás od začátku zaujme. Vlastní kolejiště bude mít vše, co si jen můžete přát — široký vozový park drážních vozidel, digitálně řízený provoz; k tomu pohybující se silniční vozidla, respektující dopravní značení ovládané pomocí systému Faller Car System, vtipné motivy ze života, krásnou krajinu, ale třeba i vysílač na Ještědu. Podle plánu provozovatelů má vzniknout úvodní plochao rozloze 115 m2, která bude jakousi technologickou ochutnávkou, na niž následně náváže 900 m2 kolejiště rozděleného do 14 panelů, kdy každý bude reprezentovat jeden z krajů České republiky a jeho drážní i geografické reálie.

Havárie na silnici - Království železnic, foto: Josef Petrák Benzinová pumpa - Království železnic, foto: Josef Petrák Hasičská zbrojnice - Království železnic, foto: Josef Petrák

Velikost H0 zaručuje dostatečně detailní modely. Některé lokomotivy budou mít zabudovány "on-board" kamery a bude možné sledovat průjezd modelovým světem. V prostorách se díky systému osvětlení bude střídat den a noc. Na to bude reagovat osvětlení ve městech, stanicích i ve vlacích.

Čtrnást krajů za čtyři roky

Expozice je dvoupatrová. Úvodní prezentační panely se budou nacházet v 1. podzemním podlaží a budou zpřístupněny již při otevření. Pokud navštívíte tuto expozici, uvidíte z ochozu 2. podzemní podlaží a zde pracující modeláře, kteří se už nyní chystají na první z 14 panelů, reprezentující Ústecký kraj. V plánu je každý z krajů dokončit a otevřít za čtvrt roku po předcházejícím. A návštěvníci mohou práci modelářů sledovat. Tato expozice by měla respektovat základní rysy české železniční sítě; na každém panelu by se měly nacházet dominanty typické pro každý z krajů. Pro zajištění maximální autentičnosti vozového parku bude zčásti vyráběn na zakázku — po modelových koridorech se bude určitě prohánět i české SuperCity Pendolino!

Celkový pohled na Království železnic (5.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (4.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (3.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (2.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (1.), foto: Josef Petrák
Panoramatický pohled na prostor, kde se bude nacházet 14 modulů reprezentujících jednotlivé kraje České republiky. První se na podzim 2009 otevře Ústecký kraj.
Model hradu - Království železnic, foto: Josef Petrák Manipulační vlak - Království železnic, foto: Josef Petrák Demolice domu - Království železnic, foto: Josef Petrák Nákladní vlak Viamont - Království železnic, foto: Josef Petrák V noci - Království železnic, foto: Josef Petrák Skladiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Podhradí - Království železnic, foto: Josef Petrák Kostelík - Království železnic, foto: Josef Petrák Park a depo - Království železnic, foto: Josef Petrák Podjezd trati - Království železnic, foto: Josef Petrák Skatepark - Království železnic, foto: Josef Petrák Řez lokomotivou v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Taurus A1 v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Taurus Rotes Kreuz, EUROmotion, Österreich a Schweiz v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Město - Království železnic, foto: Josef Petrák Nákladní vlak Viamont v nádraží - Království železnic, foto: Josef Petrák Křížení tratí - Království železnic, foto: Josef Petrák Potkání vlaků - Království železnic, foto: Josef Petrák Depo a rotunda - Království železnic, foto: Josef Petrák Město a nádraží - Království železnic, foto: Josef Petrák Pouliční graffiti - Království železnic, foto: Josef Petrák Zastávka autobusu - Království železnic, foto: Josef Petrák Město - Království železnic, foto: Josef Petrák Krajina - Království železnic, foto: Josef Petrák Rozestavěný dům - Království železnic, foto: Josef Petrák Rozestavěná silnice - Království železnic, foto: Josef Petrák Město a krajina - Království železnic, foto: Josef Petrák Historický rychlík Saxonia - Království železnic, foto: Josef Petrák

Království železnic — projekt zábavný i poučný

V rámci Království železnic má vzniknout kompletní zábavní centrum. Ke shlédnutí bude velké a malé kolejiště i expozice plná zajímavých fotografií s drážní tematikou. Součástí velké místnosti bude i stálá naučná výstava z historie drah v českých zemích, která vzniká ve spolupráci s Národním technickým muzeem. Bude rozdělena do 11 nejvýznamnějších etap. Nejmenší návštěvníky bude možné zanechat v dětském koutku.

Jak probíhaly přípravy

S dovolením tvůrců modelového kolejiště jsme začátkem června nahlédli do prostor Království železnic, abychom se přesvědčili o aktuálním stavu a zdokumentovali jej. Jeden z menších panelů byl již dokončen a probíhalo ladění jízdního řádu — nákladní vlaky vedené lokomotivami řady 372 a 122 v původním zeleném nátěru se žlutým pruhem potkávaly rychlík s „pomalým banánem“ v unifikovaném nátěru s výstražným oranžovým pruhem. Ani ladění grafikonu na modelovém kolejišti není bezproblémové — někdy se vlaky zasekly v nádražích či na širé trati a bylo nutné jízdu přeprogramovat nebo po občasné srážce vlak nakolejit.

Počítač pro řízení provozu vlaků - Království železnic, foto: Josef Petrák Malba společenské místnosti - Království železnic, foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (6.), foto: Josef Petrák

Lokomotivní vlak z reklamních taurů - Království železnic, foto: Josef Petrák S čím se asi v expozici po otevření nesetkáte, je lokomotivní vlak složený ze samých reklamních strojů Rakouských spolkových drah - ten nám byl předveden jedním z místních modelářů. Ty modely patří do jeho soukromé sbírky. V zadní části menší expozice jiný z kolegů pracoval na hrubém tvaru krajiny, která bude pokrytá sněhem. Tomu nasvědčoval již hotový vojenský tábor na okraji tohoto modulu, na který dohlíží vojín Kefalín. Zaujala nás i společenská místnost, kde byl na zdi namalován interiér RegioNovy, sedadla vypadala úplně jako ve vlaku. O to víc nás překvapilo, když na opačné straně zdi byl namalován její exteriér, a to dokonce v nové korporátní identitě Českých drah.

Vojenské cvičiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Vojenské cvičiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Vojenské cvičiště - Království železnic, foto: Josef Petrák

Obchod, eShop, otevíráme za týden

Království železnic nebude jen zábavným projektem, ale také místem sběratelů a modelářů. V přízemí se bude nacházet modelářská prodejna. Na stránkách KŽ naleznete také internetový obchod. Na projektu spolupracuje Michal Dalecký, kterého možná znáte díky serveru modely.biz. Od července jej najdete právě v prodejně na Andělu. Brány modelového světa se otevřu již za týden, ve středu 1. července 2009 ve 14 hodin, a ŽelPage bude u toho.

Zdroj: ŽelPage, Království železnic, Ateliér modely.biz


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.6.2009 (9:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Modelová železnice

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Sandik 
24.06.2009 (15:17)  
Je to šité "horkou jehlou" a je to na tom bohužel velice znát. Když už na tom "demonstračním" kolejišti mají architekturu, která je typicky německá (například ty kostely) a v Čechách ji jednoduše nelze NIKDE vidět, tak proč tam cpou české reálie? (Ještěd, některé lokomotivy, busy) Kdyby přímo modelovali německou krajinu bez těch několika málo českých doplňků, bylo by to výrazně poctivější. Takhle vzniká jen další paskvil.
24.06.2009 (14:48)  
Z kolejiště mám zatím smíšené pocity. Sice se bude jednat o kolejiště největší v ČR a další části Evropy, ale část kolejiště, která je vcelku dokončená mi připadá, tak nějak odfláknutá, což by se někdy při plánované velikosti dalo i odpustit (např. ztvárnění vegetace). První věcí, kterou bych vytknul je nepoužívání flexi kolejiva, s kterým by se mohly odstranit dlouhé nudné rovinky a zjemnit oblouky o velkém poloměru a velké finance navíc by to nepřineslo. Další nešvar představují „kamenné stěny", vyrobené jen z potisknutého papíru, jež jsou na kolejišti početně rozmístěny. Jako opravdová blbost vypadá místnost s vysokým počtem panelů mezi, kterými nebude možno procházet (jak už bylo v komentářích zmíněno), zde bude jen z těží možné dohlédnout na vzdálenější panely a pro servisní opravy budou modeláři zřejmě zavěšeni u stropu. Nicméně nejsem pesimista a pevně věřím, že budou některé nedostatky odstraněny (záměna kolejí za flexi sem patřit nebude) a nové nepřibudou. Začala se objevovat už i zmiňovaná elektrifikace. Největším lákadlem asi bude zejména ztvárnění jednotlivých krajů ČR (už si ale představuji, jak si někdo stěžuje, že jeho kraj nemá tohle a ten druhý ano a je hezčí,…). Nechme se překvapit, jak to bude vypadat ve „výsledné“ fázi.
registrovaný uživatel karosa  mail  
24.06.2009 (14:13)  
Po přečtení článku a zejména po shlédnutí fotografií mám dojem, že zde vzniká další z vlakodromů, kde se nerespektují alespoň ty nejzákladnější modelářské zákonitosti. Jak jinak si mám vyložit třeba, že se nebude respektovat ani třeba určitá časová epocha, ve které bude celý systém provozován. Vždyt přece v jednom časovém období spolu nemohly jezdit třeba ty vojenské Tatry 111, vedle nich projíždět třeba v článku zmiňovaná Pendolina, nebo nejmodernější osobní i nákladní vozy a o kousek dál nízlopodlažní městský autobus. O tom, že pokud je stavěno české kolejiště s českým provozem, nemělo by být v převážné většině(podle fotek, které jsou zveřejněny, dokonce absolutně ) buď postaveno z budov typicky německých,i když jde v tomto případě o oblast, kde byl tento styl docela rozšířen a vcelku typický(ale tak cca před více než 40 lety, a potom by na něm neměly být provozovány moderní soupravy), nebo by při stavbě mělo být použito převážná většina budov současné české výstavby(a potom by tam neměla provozovaná vozidla(až na výjimky), starší cca 30 let/železniční/, resp. 15-20 let/ostatní/), je snad zbytečné hovořit Rovněž doplňky(např. návěstidla, PPZ a pod.) by měly odpovídat době, ve které je modelován provoz. Jinak se z dobrého úmyslu stane obyčejná pouťová atrakce, mající za cíl vydělat pro majitele co nejvíce peněz na vstupném.
Jinak musím pochválit autora za dobře napsaný článek. Určitě po jeho přečtení spousta čtenářů tento projekt po jeho zpřístupnění navštíví. přeju jim, aby nebyli zklamáni tím, co uvidí....
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
24.06.2009 (14:12)  
No on je postup stavby vůbec podivný...nikdy jsem se v praxi nesetkal s tím,že se nejdřív vytvoří krajina a poté se do ní vkládají koleje a s nimi veškeré el.obvody atd člověk se stále má čemu učit
registrovaný uživatel j p 
24.06.2009 (13:54)  
Pripada mi ponekud nestastne, ze tvurci takhle rozsahleho kolejiste si nenaplanovali praci lepe. Zacinat takhle odprostred, to se jim vymsti az budou muset vsechny ty ocelove ramy zase rozebrat, aby mohli udelat to, na co zapomneli na zacatku - tedy steny a strop.
Preji jim, aby na to prisli co nejdrive, driv nez na tech ramech budou mit krajinu a koleje.
registrovaný uživatel VencaM 
24.06.2009 (13:16)  
Doufám, že to co je na fotografiích je jen kolejiště demonstrační, protože se už od pohledu a od mých informátorů je tam hned několik modelových katastrof. Celkem mě na takovémto profesionálním modelu vyděsilo několik zásadních nedostatků. Například na některých místech absence mezipřímých mezi protisměrnými oblouky, nedostatečné délky dopravních kolejí nebo absolutně nelogické depo, které kromě točny a několika krytých paprsků neobsahuje vlastně žádné zázemí.
To že se po kolejišti prohání elektrické lokomotivy bez drátů je prý jen prozatímní stav a do budoucna bude kolejiště bez drátů jen pro nezávislou trakci a kolejiště s dráty i s elektrikama.
K tomu nově budovanému, jak jsou na fotkách jen ty rošty, tak to chtělo asi jen malinko víc myslet. Je to jedna velká plocha a návštěvníci chodí okolo a doprostřed nevidí, také tam nejsou prostory pro obsluhu, která se do středu musí dostat po vrchu modelu (chtělo by to nějaké servisní průlezy spodem), což v případě odstraňování nehody (vykolejení a pod.) bude velice nehezké, když polezou po povrchu modelu. Navíc si nejsem jistý tuhostí toho ocelového roštu.
V každém případě, pokud na vrchu bude česká krajina s českými stavbami a českými modely, tak to bude opravdu nádhera, rozhodně si vemu dalekohled a přijdu se podívat. Na konec pro stavitele: dvě slepené sololitové desky Vám sice trať unesou ale při takovémto rozpětí podpěr se časem pěkně prohnou a bude to vypadat opravdu děsivě. Nešetřete na kvalitním zpracování, protože práce kvapná, h...o platná.
Preventivně: jsem dlouholetý modelář se zkušenostmi při údržbě velkého modelu kolejiště a provozu na něm (jedno z největších kolejišť v Praze).
24.06.2009 (13:12)  
Nic proti komerčním projektům modelových kolejišť v česku, jen je škoda, že do nich nejsou víc zapojeni lidi, kteří mají alespoň základní přehled o železniční infrastruktuře a provozu na skutečné železnici. Na kolejišti je to znát... Podobné pocity sem měl i při návštěvě Modelového světa v Brně. Děti a laici budou určitě nadšeni, ti "zasvěcení" už méně. Možnosti by přitom byli obrovské. Uvidíme, třeba se to u dalších panelů zlepší...
registrovaný uživatel kevin 
24.06.2009 (12:08)  
I když to zatím na nějaký zázrak nevypadá,rád počkám na finální verzi.
registrovaný uživatel Josef Kamiš  mail  
24.06.2009 (12:01)  
Bohužel se jedná o kolejiště tzv "páté,přes deváté" prostor je to opravdu maximální...velká škoda,že jeho využití se ubírá tímto směrem.Spokojné budou nejspíš jen ty malé děti pokud nebudou uloženy v dětských koutcích...člověk modelové železnice znalý bude s největší pravděpodobností velice zklamán.
24.06.2009 (11:54)  
Tak jestli jsem správně pochopil výklad, to, co vidíte na fotkách, je právě to "kolejiště-demonstrátor", autentické budou ty modely, ze kterých jsou zatím vidět jen kovové rošty. Uvidíme...
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko