..: Náhledněte, jak vzniká největší modelové kolejiště v ČR :..

Reklamní tauři v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Praha — Tématu železničního modelářství se na stránkách našeho magazínu příliš nevěnujeme. To se však brzy změní. ŽelPage se stala jedním z mediálních partnerů projektu, který je unikátní v národním i evropském měřítku. Modelové kolejiště, ba přímo svět, známe například z Hamburku, kde stojí to největší — Miniatur Wunderland. U nás můžeme zmínit brněnský Modelový svět. Tuzemský prim však zanedlouho získá zbrusu nové Království železnic, které od začátku tohoto roku dostává svou základní podobu v prostorách na pražském Andělu. Již 1. července se otevře brána této expozice, a proto nabízíme několik informací z přípravných prací a fakta o tomto zajímavém projektu, jenž se bude nacházet na adrese Stroupežnického 23.

Realita, hra a kouzlo technologií

Království železnic je projektem, který vás od začátku zaujme. Vlastní kolejiště bude mít vše, co si jen můžete přát — široký vozový park drážních vozidel, digitálně řízený provoz; k tomu pohybující se silniční vozidla, respektující dopravní značení ovládané pomocí systému Faller Car System, vtipné motivy ze života, krásnou krajinu, ale třeba i vysílač na Ještědu. Podle plánu provozovatelů má vzniknout úvodní plochao rozloze 115 m2, která bude jakousi technologickou ochutnávkou, na niž následně náváže 900 m2 kolejiště rozděleného do 14 panelů, kdy každý bude reprezentovat jeden z krajů České republiky a jeho drážní i geografické reálie.

Havárie na silnici - Království železnic, foto: Josef Petrák Benzinová pumpa - Království železnic, foto: Josef Petrák Hasičská zbrojnice - Království železnic, foto: Josef Petrák

Velikost H0 zaručuje dostatečně detailní modely. Některé lokomotivy budou mít zabudovány "on-board" kamery a bude možné sledovat průjezd modelovým světem. V prostorách se díky systému osvětlení bude střídat den a noc. Na to bude reagovat osvětlení ve městech, stanicích i ve vlacích.

Čtrnást krajů za čtyři roky

Expozice je dvoupatrová. Úvodní prezentační panely se budou nacházet v 1. podzemním podlaží a budou zpřístupněny již při otevření. Pokud navštívíte tuto expozici, uvidíte z ochozu 2. podzemní podlaží a zde pracující modeláře, kteří se už nyní chystají na první z 14 panelů, reprezentující Ústecký kraj. V plánu je každý z krajů dokončit a otevřít za čtvrt roku po předcházejícím. A návštěvníci mohou práci modelářů sledovat. Tato expozice by měla respektovat základní rysy české železniční sítě; na každém panelu by se měly nacházet dominanty typické pro každý z krajů. Pro zajištění maximální autentičnosti vozového parku bude zčásti vyráběn na zakázku — po modelových koridorech se bude určitě prohánět i české SuperCity Pendolino!

Celkový pohled na Království železnic (5.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (4.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (3.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (2.), foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (1.), foto: Josef Petrák
Panoramatický pohled na prostor, kde se bude nacházet 14 modulů reprezentujících jednotlivé kraje České republiky. První se na podzim 2009 otevře Ústecký kraj.
Model hradu - Království železnic, foto: Josef Petrák Manipulační vlak - Království železnic, foto: Josef Petrák Demolice domu - Království železnic, foto: Josef Petrák Nákladní vlak Viamont - Království železnic, foto: Josef Petrák V noci - Království železnic, foto: Josef Petrák Skladiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Podhradí - Království železnic, foto: Josef Petrák Kostelík - Království železnic, foto: Josef Petrák Park a depo - Království železnic, foto: Josef Petrák Podjezd trati - Království železnic, foto: Josef Petrák Skatepark - Království železnic, foto: Josef Petrák Řez lokomotivou v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Taurus A1 v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Taurus Rotes Kreuz, EUROmotion, Österreich a Schweiz v depu - Království železnic, foto: Josef Petrák Město - Království železnic, foto: Josef Petrák Nákladní vlak Viamont v nádraží - Království železnic, foto: Josef Petrák Křížení tratí - Království železnic, foto: Josef Petrák Potkání vlaků - Království železnic, foto: Josef Petrák Depo a rotunda - Království železnic, foto: Josef Petrák Město a nádraží - Království železnic, foto: Josef Petrák Pouliční graffiti - Království železnic, foto: Josef Petrák Zastávka autobusu - Království železnic, foto: Josef Petrák Město - Království železnic, foto: Josef Petrák Krajina - Království železnic, foto: Josef Petrák Rozestavěný dům - Království železnic, foto: Josef Petrák Rozestavěná silnice - Království železnic, foto: Josef Petrák Město a krajina - Království železnic, foto: Josef Petrák Historický rychlík Saxonia - Království železnic, foto: Josef Petrák

Království železnic — projekt zábavný i poučný

V rámci Království železnic má vzniknout kompletní zábavní centrum. Ke shlédnutí bude velké a malé kolejiště i expozice plná zajímavých fotografií s drážní tematikou. Součástí velké místnosti bude i stálá naučná výstava z historie drah v českých zemích, která vzniká ve spolupráci s Národním technickým muzeem. Bude rozdělena do 11 nejvýznamnějších etap. Nejmenší návštěvníky bude možné zanechat v dětském koutku.

Jak probíhaly přípravy

S dovolením tvůrců modelového kolejiště jsme začátkem června nahlédli do prostor Království železnic, abychom se přesvědčili o aktuálním stavu a zdokumentovali jej. Jeden z menších panelů byl již dokončen a probíhalo ladění jízdního řádu — nákladní vlaky vedené lokomotivami řady 372 a 122 v původním zeleném nátěru se žlutým pruhem potkávaly rychlík s „pomalým banánem“ v unifikovaném nátěru s výstražným oranžovým pruhem. Ani ladění grafikonu na modelovém kolejišti není bezproblémové — někdy se vlaky zasekly v nádražích či na širé trati a bylo nutné jízdu přeprogramovat nebo po občasné srážce vlak nakolejit.

Počítač pro řízení provozu vlaků - Království železnic, foto: Josef Petrák Malba společenské místnosti - Království železnic, foto: Josef Petrák Celkový pohled na Království železnic (6.), foto: Josef Petrák

Lokomotivní vlak z reklamních taurů - Království železnic, foto: Josef Petrák S čím se asi v expozici po otevření nesetkáte, je lokomotivní vlak složený ze samých reklamních strojů Rakouských spolkových drah - ten nám byl předveden jedním z místních modelářů. Ty modely patří do jeho soukromé sbírky. V zadní části menší expozice jiný z kolegů pracoval na hrubém tvaru krajiny, která bude pokrytá sněhem. Tomu nasvědčoval již hotový vojenský tábor na okraji tohoto modulu, na který dohlíží vojín Kefalín. Zaujala nás i společenská místnost, kde byl na zdi namalován interiér RegioNovy, sedadla vypadala úplně jako ve vlaku. O to víc nás překvapilo, když na opačné straně zdi byl namalován její exteriér, a to dokonce v nové korporátní identitě Českých drah.

Vojenské cvičiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Vojenské cvičiště - Království železnic, foto: Josef Petrák Vojenské cvičiště - Království železnic, foto: Josef Petrák

Obchod, eShop, otevíráme za týden

Království železnic nebude jen zábavným projektem, ale také místem sběratelů a modelářů. V přízemí se bude nacházet modelářská prodejna. Na stránkách KŽ naleznete také internetový obchod. Na projektu spolupracuje Michal Dalecký, kterého možná znáte díky serveru modely.biz. Od července jej najdete právě v prodejně na Andělu. Brány modelového světa se otevřu již za týden, ve středu 1. července 2009 ve 14 hodin, a ŽelPage bude u toho.

Zdroj: ŽelPage, Království železnic, Ateliér modely.biz


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 24.6.2009 (9:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Reportáže Modelová železnice

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer VencaM 
02.07.2009 (22:26)  
Byli jsme se dnes s kolegy na ten zázrak podívat. Mimo jiné, abychom si ověřili některé poznatky, z nichž část jsme měli jen z doslechu (o něčem jsem psal již dříve). Vzhledem k tomu, že na velkém modelu jsou jen polystyrenové desky a ty tři modely, které návštěvník může vidět, jsou jen prototypy (slouží k ověření technologií a každé stavěl někdo jiný), nemá cenu některé věci komentovat. Spíš bychom si měli počkat až na výsledek.
V mém případě si každá moje odbornost našla spoustu chyb, velkých i malých. Těmi odbornostmi myslím modeláře, železničáře a studenta dopravní fakulty. Některé byly dosti fatální, jako třeba návěstidla až za námezníky a návěstidla vždy vpravo od koleje na dvoukolejné trati. Jiné spíše úsměvné, jako třeba vzrostlé stromy v pomyslné trase VV napětí. Po vysvětlení zkušebního významu jsem už přehlížel německou architekturu a po objektivním vysvětlení důvodů rychlé výstavby těchto modelů jsem ke konci také nekomentoval například prosvítající stěny osvětlených budov.
Na konec jsem na tyto modely hleděl naprosto nekriticky, jako úplně laický návštěvník (což všem odborníkům doporučuji, aby se Vám nezvedal krevní tlak). A pokud zaujmete postoj dítěte (což je cílová skupina) tak si to opravdu užijete.
U velkého modelu mě opravdu zarazily rozměry, ty jsou naprosto ohromující. Dokonce se nám dostalo i chvilkového odborného výkladu, který nám například objasnil přístup údržby na kolejiště, funkci ocelových roštů a koncepci provozu kolejiště. Co ale nikdo z naší skupinky nepochopil, proč ty "zálivy" pro návštěvníky nejsou trošičku víc do středu. Protože ať jsme se snažili sebevíc, stále jsme měli uprostřed kolejiště prostor, který byl dost daleko a veškerá modelářská práce v tomto prostoru bude pozorovatelná jen dalekohledem. Nezbývá než si počkat na výsledek.
Jediné, k čemu jsem neměl výhrady a obdivoval jsem to po celou dobu mé návštěvy, tak to byla ochranka. Fakt ostří hoši. Kdyby to takhle vypadalo na některých nádražích, tak je po problémech nejen s neukázněnými cestujícími.
Závěrem zklamu všechny modeláře a znalce. ANO, bude se jednat o obrovský vláčkodrom, který nás možná uchvátí pouze svým zpracováním, ale rozhodně nenadchne provozem. Ale zase potěším všechny rodiče. Kupte si permanentku pro svá dítka a pokud to vaše mentální zdraví dovolí, tak je tam voďte při každé vhodné příležitosti. Dětem a nezasvěceným laikům, ale hlavně dětem, se to bude strašně moc líbit. A navíc se nenachodíte tolik jako v ZOO.
Editor oder ŽP Admin JRtrain  mail  
01.07.2009 (22:31)  
na novinkách již je pěkný článek s videem a to vlastním, na idnes mají jen sestřih original videí, co jsou ke stažení na webu král.žel.
ŽP video nemá a nedělá, fotky budou i článek ;-)
Registrierter Benutzer city.elefant  mail  
01.07.2009 (18:34)  
.. áá již to bylo otevřeno :) .. na Novinkách a iDnes je článek i video :) .. mohli byste tady taky dát vaše video :P
27.06.2009 (15:02)  
Klobou dolů , pěkné kolejiště .
Registrierter Benutzer xyz  mail  
25.06.2009 (20:49)  
Pekne, jenom jedna prakticka k clanku. Pokud me pamet neklame, meritko neni (se nepise) "HO", nybrz "H0".
Registrierter Benutzer VencaM 
25.06.2009 (0:12)  
Brali jsme to ve škole, tak se tomu snad dá i věřit. Tam nás učili, ať používáme mezipřímou mezi protisměrnými oblouky na širé trati podle vzorečku nebo minimální délku mezipřímé 15m.
Na modelové železnici je bohužel možné vše, ale tenhle fór bych nedoporučoval. Máme u nás na kolejišti jedno takové místo, kde si malým obloukem najíždíme na velký protisměrný a některá vozidla tam vykolejují a párkrát jsme tam poslali i něco k zemi (asi 1,2m).
Určitě to jde, ale nesmí se to zmršit, protože i malá odchylka se může vymstít. Navíc nikdo nezaručuje kvalitu vozidel, takže i na dobré trati může něco vykolejit. Čim víc koleček, tím víc problémů (hlavně modelové okolky na parních lokomotivách). Nejsem však odborník na geometrii koleje v modelu, takže to neberte úplně na 100%, ale rozhodně s tímto mám své provozní zkušenosti.
Navíc při vyšších rychlostech to vypadá divně, jak v dopravní zácpě v Praze. Šup sem, šup tam.
Pro pražáky: tohle můžete občas zažít v tramvaji 18 na zadní plošině druhého vozu mezi zastávkami Staroměstská a Malostranská při nájezdu na Mánesův most, ale i jinde.
24.06.2009 (23:45)  
Měl bych jen malý dotaz na VencuM. U "opravdické" železnice lze protisměrné oblouky spojit bez mezipřímé na inflexní bod. U modelové to možné není? Díky za odpověď.
Registrierter Benutzer VencaM 
24.06.2009 (23:30)  
To je bohužel problém, ale po domluvě se dá jít i dovnitř. Je to dáno prostorovými možnostmi, které zpočátku byly. Z těch se muselo vycházet. To přesně ukazuje na problém tohoto nového kolejiště. Zde se můžou poučit od nás a vytvořit kolejiště, se kterým návštěvník bude v kontaktu. Ale jen do určité míry, protože spoustu věcí na modelu má nožičky a některé ruce jsou nenechavé, proto tam máme sklo.
Navíc my nejsme primárně určeni pro veřejnost, ale pro děti z našeho kroužku. Z toho vychází některá řešení. Ale zase nabízíme možnost pro návštěvníky přinést si vlastní model nebo přijít mimo veřejné akce a klidně si prolézt kolejiště odshora dolů.
24.06.2009 (23:22)  
venca M na podbabe je krasne kolejiště jenže kdybych neviděl fotky z netu tak jako navštěvník sem zklaman pač přes to sklo vidím jen to velké nadraží a depo.
Registrierter Benutzer VencaM 
24.06.2009 (22:21)  
Ono ale záleží také, co se kritizuje. Je jasně řečeno, že to kolejiště co už existuje je pokusné a prezentační. Rozhodně bych na něm nebral vážně to, že jsou tam takové nebo onaké budovy a hlavně co tam jezdí za vozidla. Mě jako modeláři nevadí ani tak "estetické" zpracování, vždyť to je dílem autora a vyjadřuje jeho názor na věc, pokud se to někomu nelíbí, tak jim to může jet říct na místo a třeba jim i pomoct.
Doufám že se z tohoto kolejiště poučí a ty chyby, které zde udělali nepřenesou do velkého modelu. Jedná se hlavně o použité materiály podloží (2 sololity opravdu, ale opravdu nestačí), délky staničních kolejí a různá zvěrstva v geometrii koleje, která se na tom prototypu nacházejí.
Bez ohledu jestli na tom velkém modelu bude saudská poušť s ropnými vrty nebo nebo husté lesy tajgy ze Sibiře, je ta plocha příliš velká a nebude vidět vše (vlaky i modely) a navíc se prý už teď některé ty rošty prohýbají. Také údržba se tím stěžuje. Nechci vidět krajinu kolejiště po několika zásazích u vykolejené vlaku pomocí chůze na polystyrenových deskách.
Rozhodně se to bude líbit, klidně ať je to nehorázný vláčkodrom. Z vlastní zkušenosti vím, že se dětem líbí cokoliv. Je to vůle stavitele jaké kolejiště si postaví. Rozhodně je zde několik nešťastných kroků, které by se mohly vymstít.
Teď se předem omluvím za reklamu a řeknu, že toto není krok proti konkurenci. Pokud se chcete v Praze přijít podívat na kolejiště, na kterém se snažíme při jízdách pro veřejnost dodržet dobovou věrnost vozidel (děláme tematicky zaměřené dny z různých let provozu), přijďte se podívat třeba 5.9. k nám na Podbabu a nekritizujte osobité dílo jiných železničních modelářů jen podle pár fotek. Více info i s obrázky zde: http://zeleznice.ddmpraha.cz (možno dále pokračovat v diskusi o detailech)
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko