..: Na railjety je stále čas, Škodovka ale stupňuje tlak :..

Dálkový elefant do Vídně? Zatím těžko., foto: Dennis Hübsch Praha — Dva týdny uplynuly a kauza s railjety pokračuje přesně podle scénáře: Škoda Transportation podala námitku k Českým drahám, ty ji odmítly, Škodovka poslední den před termínem odpověď neakceptovala a posunula případ výš, k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Proces se tak začíná natahovat, zatímco České dráhy stojí ve slepé uličce: výrobce Siemens sice opci na odkup rakouských souprav prodloužil do konce září, Škoda ale zároveň požádala o vydání předběžného opatření, které ČD zabrání v jakémkoli pokroku s realizací smlouvy. Do rozhodování o budoucnosti railjetů v Česku tak vstupuje několik nových proměnných – a množí se dotazy, jaká je pravá příčina aktuálního sporu.

Nářky výrobců po prohraných výběrových řízeních nejsou ve světě ničím výjimečným. Vítězství konsorcia EADS/Northrop Grumman v tendru pro dodání nové generace leteckých tankerů v hodnotě přes 35 miliard dolarů pro americké letectvo bylo ve Washingtonu napadáno tolikrát, až bylo na třetí pokus rozhodnutí změněno ve prospěch tradičního armádního dodavatele, domácí Boeing. V železničním světě zase loni začal švýcarský Stadler stupňovat politický tlak na státní dráhy SBB poté, co dopravce rozhodl o nákupu 59 elektrických jednotek TWINDEXX od konkurenčního Bombardieru. Stadler tehdy neuspěl se svým novým konceptem souprav KISS/DOSTO, které ovšem SBB pořídily pro regionální dopravu v okolí Curychu; na podpis smlouvy s Bombardierem ale nakonec tato epizoda vliv neměla.

Škoda: 160 km/h ČD stačí, tudíž musí i elefant

zelený kraken na zkušební trati, foto: www.vagonka.cz Odpor Škodovky k nákupu souprav od Siemensu by se na jedné straně dal vnímat jako další příklad ze stejného soudku — tedy za předpokladu, že by kypersko–plzeňsko–ostravský výrobce nabízel srovnatelné vozidlo a České dráhy plánovaly tendr na dálkovou dopravu. Škoda Transportation výrobní program dceřiné Vagonky staví na neustále recyklovaném konceptu ucelené soupravy z 90. let, která má blíže ke svému ideovému předchůdci, řadě 470, než k moderním dvoupodlažním vozidlům konkurence. Postrádá distribuovaný pohon, řešení interiéru i u dálkové verze pro Ukrajinu odpovídá S–Bahnu 90. let a minibar vhodný k průjezdu soupravy musí být schopen překonávat spoustu schodů.

Možná i proto se zakázky dopravců nehrnou tempem, jaké by výrobci evropského významu odpovídalo. O dvoupodlažní jednotky přitom zájem je – třebaže si to česká média mnohdy neuvědomují, hypotetický „rychloešus“ řady 675 by rozhodně nebyl českým unikátem. Patrové soupravy do dálkové dopravy pořizují nejen Švýcaři, ale také rakouský dopravce WESTbahn, Německé dráhy (DB) nebo třeba nizozemské NS. Nová generace finských InterCity vozů rovněž nabízí dvě podlaží, z čistě praktických důvodů a v provedení kompatibilní s minibarem. Na závěr jsou zde francouzské SNCF, které patrové soupravy povýšily až do vysokorychlostního segmentu díky jednotkám TGV Duplex.

Dvoupodlažní dálkové jednotky na trhu: Stadler KISS, Škoda 675, Bombardier TWINDEXX a Bombardier OMNEO, foto: ŽelPagePřesto je rozdíl koupit si na dálkové spoje KISS DOSTO, TWINDEXX nebo ICElefant, jak škodovácké konverzi regionální jednotky začaly v uplynulých dnech přezdívat některé sdělovací prostředky. Samotné označení této fiktivní řady s sebou nese několik potíží: název CityElefant (sic) mají totiž jako ochrannou známku registrovány právě České dráhy, ačkoli ho Vagonka čile využívá při pojmenování svých produktů a nebrání se ani tvorbě jeho derivátů. Stejná situace přitom existuje také u jednotek Regionova, kterými se naopak – ne zcela oprávněně – chlubí šumperský Pars nova. Takové sdílení názvů je ve skutečnosti banalita, která ovšem ilustruje, jak moc samotná Škoda Transportation vnímá prolínání sebe sama s národním dopravcem.

České dráhy dosud od Škodovky koupily prakticky vše, co vyrobila, i když to znamenalo hrazení veškerých nákladů na vývoj a mnohaletá zpoždění dodávek. Dnes výrobce blokuje dráhy v nákupu souprav, pro něž nemá dostatečně vyspělou alternativu, a to dokonce i podle vyjádření samotných ČD. Škoda naopak naznačuje, že sama nejlépe ví, co dopravce skutečně potřebuje – a jednotky s maximální rychlostí nad 160 km/h to podle ní rozhodně nejsou. ČD by naopak měly vsadit na známý koncept, unifikaci a léty nacvičený model údržby, který nabídnou právě upravené CityElefanty.

Vizualizace interiéru jednotek Bombardier Twindexx pro SBB, foto: SBB Interiér jednotky Bombardier Twindexx pro SBB, foto: Bombardier Transportation Vizualizace interiéru jednotek Bombardier Twindexx pro SBB, foto: SBB

Bombardier TWINDEXX pro SBB

Vizualizace nástupního prostoru jednotky Bombardier OMNEO pro NS, foto: Bombardier Transportation Vizualizace interiéru (vrchní podlaží) v jednotce Bombardier Omneo pro NS, foto: Bombardier Transportation Vizualizace interiéru (spodní podlaží) v jednotce Bombardier Omneo pro SNCF, foto: Bombardier Transportation Vizualizace prostoru schodiště v jednotce Bombardier Omneo pro NS, foto: Bombardier Transportation

Bombardier OMNEO pro NS a SNCF

Vizualizace interiéru (vrchní podlaží) jednotky Stadler KISS pro Westbahn, foto: Westbahn GmbH Vizualizace interiéru (spodní podlaží) jednotky Stadler KISS pro Westbahn, foto: Westbahn GmbH Vizualizace bistra v jednotce Stadler KISS pro Westbahn, foto: Westbahn GmbH

Stadler KISS DOSTO pro Westbahn (fotografie)

Vizualizace interiéru (spodní podlaží) jednotky Škoda (ř. 675) pro UZ, foto: Škoda Transportation Vizualizace interiéru (vrchní podlaží) jednotky Škoda (ř. 675) pro UZ, foto: Škoda Transportation Vizualizace bistro oddílu jednotky Škoda ř. 675, foto: Škoda Transportation Vizualizace interiéru (nástupní prostor) jednotky Škoda (ř. 675) pro UZ, foto: Škoda Transportation

Škoda 675 pro UZ

Možná podoba netrakčních jednotek ČD, foto: CJOctavianDruhým velkým otazníkem, který nad podnětem Škody Transportation k ÚOHS visí, jsou okolnosti nákupu railjetů. Třebaže klikatou právní cestu k pořízení 16 nechtěných souprav můžeme vnímat různě, aktuální finanční situace ČD je silným důvodem myslet si, že nebýt volné opce, dráhy by se do podobné akvizice nepouštěly vůbec. Jinými slovy, nedá se zcela jednoznačně tvrdit, že nebýt zlevněných railjetů, určitě by na Nábřeží sáhli po něčem jiném, třeba právě pro dálkovém slonu. Dlouhodobé kroky ČD v oblasti obnovy vozového parku naopak naznačují, že nebýt impulsu v podobě stornování opce ze strany ÖBB, o nových vozidlech by se neuvažovalo vůbec, a na pořadu dne by byly pouze plánované modernizace osobních vozů. V takové situaci bude pro Škodovku těžké dokázat, že přímým zadáním nákupu od Siemensu reálně došlo k poškození hospodářské soutěže.

Rail Trek II: Žaludův hněv

Zatímco mediální zástupci Škodovky poskytují vyjádření pro média s naprosto stoickým klidem, jakoby rozepře desetiletí byla pouhým nešťastným nedorozuměním, z Nábřeží tentokrát létají jiskry, po kterých navíc zůstává docela ironická pachuť. Ani ne rok poté, co vedení ČD ujišťovalo elitu českého železničního průmyslu, že se bude vytrvale bránit nákupům ze zahraničí (v době, kdy v Česku existuje prakticky jediný dominantní dodavatel), teď generální ředitel drah v Událostech ČT Škodě nepřímo pohrozil. „Proč se odvolali, to já dokážu obchodně pochopit, ale myslím si, že se to Škodovce dlouhodobě nevyplatí,“ říká Petr Žaluda. Případné retribuce ze strany ČD ovšem budou muset zůstat v rovině prohlášení – jakékoli vyloučení výrobce z příštích výběrových řízení by totiž bylo protizákonné. Pokud je Škoda ochotna riskovat vleklé správní řízení u ÚOHS, případně doplněné o soudní spor, a k tomu ztratit 100.000 Kč, které musela složit jako kauci při podání stížnosti v případě relativně neškodného nákupu rakouských souprav, jak se asi bude bránit ve chvíli, kdy by byla z tendru diskvalifikována protiprávně?

Šifra mistra elefanta

Dva CityElefanty v Šumperku, foto: MaschinenfuhrerTrpká ironie vzniklé situace není jediným dojmem, který pozorovatelé s ubíhajícím časem nabývají. Řada lidí se ptá, jaké jsou reálné motivy agresivních škodováckých kroků, zejména díky nim výrobce zhola nic nezíská a díky pokračujícímu mediálnímu zájmu může ještě ztratit v očích veřejnosti, která i přes přetrvávající problémy s novými vozidly a nejasné vlastnické pozadí koncernu stále mnohdy vnímá Plzeň a pobočky jako tradičního českého výrobce. Nabízí se otázka, zda blokování railjetů nebylo vydíracím manévrem, jak přinutit ČD souhlasit s nákupem další vlny odvozených elefantů v budoucnosti. Taková taktika ovšem měla význam za čerstva, kdy se spor dal jednoduše zastavit a věci vrátit do původních kolejí.

Teď je ale případ v rukou ÚOHS, jemuž ze zákona nevyplývá žádná časová lhůta, dokdy musí o oprávněnosti kroků ČD rozhodnout. Ani tři měsíce k dobru od Siemensu tak teď paradoxně nemusí stačit na to, aby nákup dostal definitivně zelenou. Prvostupňové rozhodnutí antimonopolního úřadu navíc není konečnou stanicí – stěžovatel se i poté může odvolat a v případě nespokojenosti dokonce obrátit na soud. V případě takového vývoje událostí railjety končí, ovšem není ani žádný plán B – a tudíž ani velká šance, že by vyčerpávající pře přinesla Škodovce kýženou zakázku na jednotky, které nikdo jiný nechce.

I proto se hned od prvního dne objevují snahy o alternativní výklad probíhajícího sporu. Známkou všech konsipračních teorií je zdánlivé nacházení příčinných vztahů tam, kde žádné neexistují, proto i my v redakci bereme názory o velkém spiknutí ČD a ŠT s dávkou humoru a velkým odstupem. Přesto… České dráhy si dlouhodobě pochvalovaly velmi nadstandardní vztahy s výrobcem, které se obratem rozšiřovaly i na jeho nově získané dceřiné společnosti.

814.006 v úseku Bohuslavice nad Metují - Bohuslavice nad Metují zastávka, foto: Pavel JiránekNikdy se nezdráhaly objednat jakékoli vozidlo, které Škoda teprve dala na výkres, a nikdy nebyly příliš přísné ve vymáhání svých práv nebo záručních podmínek. Další Regionovy se objednávaly přesto, že jejich předchozí série byla podle ČD zaručeně poslední, a nic se nedělo, když jejich technické parametry nedosáhly toho, co bylo objednáno. Když Vagonka předložila výkres s novou jednotkou, nastavily se požadavky tak, aby žádný zahraniční výrobce neměl vhodné vozidlo do tendru, přestože dveře šířky 1500 mm ČD nemají na žádném jiném vozidle a zaměnitelnost vozových dílů ucelené jednotky se v praxi ukázala jako velice nešťastná volba z pohledu údržby. České dráhy jsou pro svého oblíbeného dodavatele zákazníkem snů! Je proto podivné, že by si Škoda takto loajálního odběratele všeho jinde neprodejného chtěla rozzlobit kvůli takové malichernosti, jakou je šestnáct souprav, které měly navíc táhnout opět lokomotivy Škoda.

Právě zde se tedy nachází ona podezřelá korelace, za niž ti paranoidnější z nás vidí jasnou kauzalitu. Co když ČD ve skutečnosti railjety koupit nechtěly, ptalo se naposledy několik diskutujících? V posledním momentu do jinak jasného vítězného tažení pohotově zasáhne spřátelená společnost, jež měsíce plánovanou operaci kopne do autu. Oba aktéři se pak do sebe pustí s nasazením, které tak úplně neodpovídá vztahům dvou společností, jejichž představitelé spolu hrávají golf v Dubaji. Nikdo nic nezíská, ale pokud se případ natáhne na dostatečně dlouho, Siemens nakonec rezignuje, jako již mnohokrát v minulosti, kdy zahraniční konkurence narazila na nově nalezenou národní orientaci postkomunistických železnic. Že by pak České dráhy sáhly po náplasti za railjety v podobě InterCitySlona a vysvětlily veřejnosti, že to je tak vlastně lepší? V minulosti tato argumentace docela fungovala…

T − 55 pracovních dnů a čas běží

471.048 a 471.045, Bohumín, 10.5. 2009, foto: StrndaV aktuálním druhém kole sporu se musí k věci vyjádřit ÚOHS. Časový limit na to nemá. I pokud rozhodne v neprospěch stěžovatele a státní rozpočet si připíše škodováckých 100 tisíc, existuje zde pořád opravné prostředky, které mohou skončit až u soudu. Spor o plánovaném nekoupení neexistujících jednotek se tak může protáhnout na několik měsíců, a do popředí se tudíž dostane poslední otázka: jak zoufale chce Siemens posledních 16 railjetů udat? Konec konců, vyrobené ještě nejsou a firma kvůli nim nezkrachuje – a český cestující si počká, jako ostatně vždy. Třeba nakonec ještě po letech veřejnost do nějakého ICElefanta z koženky ráda přesedne.

Zdroj: Česká televize, iHNed.cz, ŽelPage


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 16.7.2011 (19:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 15 16 17 18 19      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel chio 
16.07.2011 (22:24)  
dedaluis: A prečo by mal? Myslíte si, že bude jazdiť pre pekné oči hajtmanov? Pokiaľ by mal dlhodobú zmluvu, nevidím problém v tom, aby mal slušné vozidlá. To len ČD bude každý donekonečna tolerovať ten šrot, pretože niektoré kraje sú neschopné a nevynútili si v zmluve ošetrenú obnovu vozového parku.
registrovaný uživatel lbc 
16.07.2011 (22:24)  
Dobrý večer pánové
Díval jsem se zde na 4 popisované jednotky.
Můj názor je následující. Co se týče provedení vkusu a barev vítězí Bombardier TWINDEXX. Líbí se mi modrá varianta opěrek, oceňuji pěkné slazení sedáků s podlahou v této variantě. Ten vzor podlahy trochu vypadá, jak natažený koberec. Plastové obložení zde umocňuje interiér. Také jídelný část je zpracována velmi pěkně. Působí dojmem z interiéru vozů dřívější výroby, ale vkusně. A v tomto případě se mě i líbí, že není stejná jako ta modrá varianta interiéru.
Druhý interier který zaujal, je interiér od Škoda 675. Sedačky nejsou špatné, trochu připomínají sedačky z Pendolina. Opět se mi zde interiér líbí, nicméně ne tolik jako u předchozí jednotky. Působí trochu jednoduším-lacinějším dojmem než u prvního případu.
Co se týče barové části, zde bych si na sedačkách - na sedáku představoval poněkud jinou barvu . Barvu a asi i jiný vzor, než vzor ,,zástěra po babičce´´ viz obrázek. V baru bych dal osobně přednost spíše posezení. Především při jízdě v obloucích a při jízdě přes výměny je jízda neklidná. Nicméně pro někoho kdo sedí ve vlaku déle, může být stání u baru příjemná změna. Ostatní interiéry mě barvou ani zpracováním nezaujali.
U jednotky Stadler KISS DOSTO jsem si povšiml určeného místa pro objemnější zavazadla. Abych řekl pravdu, osobně bych uvítal především dostatečný prostor na policích nad cestujícími. Neboli prostor nad policemi. S tímto nedostačujícím problémem, který pokládám za docela základní,
se potýkají především Pendolina. Každý chce mít bágl na očích a ne ho nechávat někde v polici na nějakém odkládacím prostoru. Akorát je to snadnější cíl pro zloděje.
16.07.2011 (22:23)  
dedailus) Dálkovka není dojná kráva a regionálka pouze nechtěná ounoct. Regionálka a dálkovka se má tendrovat, jen u těch krajů to krapet vázne. ;) V obou případech dostává dopravce přiměřeně zaplaceno, aby byl alespoň na černé nule, nebo mírně nad ní.
16.07.2011 (22:21)  
Jakmile Jancura vybuduje z RegioJetu realnou konkurenci CD a zacne se zucastnovat tendru na regionalni dopravu. CD to kamaradickovani se skodovkou a vlastnictvi x zastaralych, jednosystemovych a pri zivote nakladne udrzovanych jednotek zlomi vaz...
dopisovatel nebo člen ŽP Martin Grill  mail  
16.07.2011 (22:21)  
dedalius: ...což naštěstí nemusí, protože mu to nikdo neukládá a při zbývajícím zdravém rozumu to tak i zůstane. Nebýt tohoto absurdistánu a dotování dálkových linek státem, dost možná by to tady vypadalo od roku 1993 úplně jinak a troufám si říci, že lépe. Nic proti unitárním železnicím, ale v české verzi kapitalismu, tzv. komunitalismu, to prostě nemá šanci fungovat. Takže co do soukromníků - jen houšť a větší kapky! Ještě by mohli vrcholnému managementu ČD odstřihnout zlaté padáky a budu úplně spokojen... Koupím si lístky do první řady, pět kilo máslového popcornu a budu se moc chechtat tomu, jak se ten polofunkční bordel na kolečkách potápí.
16.07.2011 (22:11)  
rail-2005-plnně z tebou souhlasím jen bych rád viděl jak by dopadl žlutý konkurent kdyby musel s pokrytím dálkové dopravy pokrýt i stejné procento regionální.to by možná šáhl i po těch co stojí v české třebové v kopřivách
registrovaný uživatel chio 
16.07.2011 (22:04)  
jakékoli vyloučení výrobce z příštích výběrových řízení by totiž bylo protizákonné
Možno by stačilo, keby sa nešili istému výrobcovi na mieru a Škodná Werke by sa vylúčila sama.
registrovaný uživatel Rail-2005  mail  
16.07.2011 (21:50)  
Já jsem v něčem trochu optimista. Důležité je první výkop soukromníků, kteří již snad brzy vyjedou na koleje. Pokud se to podaří, tak se ukáže, že ono to jde. Firma si získá oblibu cestujících, prostředky a expanduje, nakoupí lepší vozidla.

Pak už bude jen otázkou 2 až 3 let od tohoto okamžiku, kdy se ČD díky svým manažerským chybám potopí samy (myšleno tak, že v dálkovině nebudou mít 100%, ale třeba jen 50%).
registrovaný uživatel Jirka C.  mail  
16.07.2011 (21:30)  
dedaluis: nastduj si prosím význam slova OPCE. Rakušáci nic Siemensu platit nebudou, protože nic neodřekli, pouze nevyužili opci, tzn. možnost rozšířit kontrakt o další dodávky.
registrovaný uživatel dsPIC 
16.07.2011 (21:17)  
Nádherná ukázka, kterak stát nabobtnal do naprosto absurdních rozměrů a škodí všem. Správně by vlaky měly být v soukromých rukou a co si kdo koupí, to je čistě věcí toho, kdo na to dává peníze. Tenhle sociální stát, nebo co je to za paskvil, to je zrůdnost, která požírá neskutečné prostředky jen proto, aby vše bylo zablokované.
  1 ... 15 16 17 18 19      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko